BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: NS2465 op 02 May 2013, 17:15:57
-
Ben op zoek naar informatie over de bovenleiding van de NS.
Het gaat mij dan om de portalen die gebouwd zijn met de DIN (profielen)masten.
Foto´s , detailfoto´s en tekeningen en vooral de juiste maten zijn zeer welkom.
Enkelspoor en dubbelspoor.
Dus niet omgerekende Sommerfeld masten.
Encyclopedie is vrij beperkt wat informatie betreft.
-
Hoi!
Je hebt ook de complete zelfbouw handleiding doorgenomen? Daar zijn nog wel wat tekeningen met maten te vinden: Zelfbouw bovenleidingsystemen (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Zelfbouw_bovenleidingsystemen)
Groeten Ronald.
-
Wat dacht je van deze site:
http://modelspoor.iwg.nl/ (http://modelspoor.iwg.nl/)
-
Dus niet omgerekende Sommerfeld masten.
Wat bedoel je daarmee? Zijn de Sommerfeldt-masten 500, 520, 570 en 580 niet naar wens? (Zie blz. 34 en 35 van de catalogus op sommerfeldt.de)
-
Goedenavond
Tip:Let voor de aardigheid eens op het verschil in bovenleiding bij een enkel baanvak die vaak 100 km/u is.
En naar de bovenleiding van 130 km/u en hoger wat vaak bij een dubbelsporig baanvak voorkomt.
Tip:Let ook eens op de bovenleiding bij stations,daar zijn de twee draden ook nog eens dubbel.
Dat maakt een totaal van 4 draden,dat ivm hoge amperage dat uit de bovenleiding getrokken
Word bij vertrek van een oudere E-lok bij vertrek met ook nog eens een passagierstrein waarvan
Alle verlichting/kachels/airco stroom vreet.
Mvg jamie
-
NS2465
Hallo
Ik weet niet of je het blad Rail Hobby leest maar momenteel staat daar een hele serie vermeld
over NS bovenleiding en ook van andere landen, tevens ook hoe te maken.
De serie heet "Onder de draad"
succes,
Herwim Frank
PS Ze zijn momenteel in de laatste uitgave (nr.05-06) al bezig met deel 8a
www:railhobby.nl
-
Zijn de Sommerfeldt-masten 500, 520, 570 en 580 niet naar wens?
Voor wie bovenleiding op schaal wil niet. Sommerfeldt is te grof en heeft een aantal storende afwijkingen.
Dirkjan
-
Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar de "schaaloplossing" van de dubbele rijdraad. :-X
Als ik op de prijslijst van Prorail (http://prijslijst.railpro.nl/print2.php?zoek=&group=etm&bot=&top=all)kijk ligt hier een uitdaging voor iemand die Sommerfeldt niet realistisch genoeg vind ;D
Overigens wordt ik dan ook heel nieuwsgierig naar de rails waarop gereden wordt. Deze zijn nl ook (vaak) te grof, zeker van de "bekende" merken.
Allie
-
Op Houten stond toch ooit iemand die netjes twee rijdraden in H0 had ;) , zag er netjes uit (y)
-
Zal, maar dat bedoelde ik niet. Als je de masten te grof vindt dan zal de rijdraad dus (logisch ??? ) ook te dik zijn. Als je daar dan een dubbele wilt maken van, uitgaande van het origineel van 70-100mm2, en dat dus ook op schaal. Dan ben ik erg benieuwd naar dit resultaat. Zonder soldeer"klonten" ed zal dit een hele uitdaging worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding)
Het klopt overigens dat Sommerfeldt een compromis is. HEt heeft te maken met het gebruiken van in het productieproces beschikbare onderdelen (waardoor de prijs acceptabel blijft) van de andere "landenmasten". Veel lijkt of is afgeleidt van de Zwitserse bovenleiding. Ook de rijdraden worden door menig gebruiker te "klein"(dwz hang en rijdraad te dicht op elkaar) gevonden Ook dit heeft met het eerder genoemde punt te maken.
Allie
-
Mocht je ze zelf willen bouwen, ik heb hier tekeningen voor gemaakt, ook heb ik een aantal van de profielen die Conrad levert aangegeven op de site:
http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm (http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenltekening/bovenltekening.htm)
http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenlzelfmaken/bovenleiding.htm (http://www.hbouman.scarlet.nl/bovenlzelfmaken/bovenleiding.htm)
https://plus.google.com/photos/113831203278329594087/albums/5348684540742862305?banner=pwa (https://plus.google.com/photos/113831203278329594087/albums/5348684540742862305?banner=pwa)
Groeten,
Henny
-
@NS2465
Heb je wat aan al deze antwoorden? Ik ben benieuwd naar jouw reactie hierop.
-
Ben eigenlijk nog niet veel wijzer geworden.
Het gaat mij puur om de masten en de totale constuctie.
Omdat ik wat ver van een spoorlijn afwoon waar deze masten in gebruik zijn kan ik niet even wat foto´s gaan maken.
Tekeningen met maten zijn ook zeer welkom.
@ NS1100, de link met de foto´s is al een zeer goede aanzet.
-
Is dit iets? Met maatvoering, van de Encyclopedie:
(http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/5/51/HBW-portaal_dubbelspoor_H0.gif) (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/5/51/HBW-portaal_dubbelspoor_H0.gif)
En neem eens een kijkje in Bouw van Amerpoort: T en enkel-portalen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13339.msg219322.html#msg219322)
Groet Ronald
-
@ Ronald : bedankt voor de informatie, had deze al gezien (y)
Vroeger, denk ongeveer een jaar of 25 geleden heeft er in de Railhobby een heel artikel gestaan, volgens mij over meerdere nummers verdeeld.
Heb er vroeger kopieen van gehad, zijn helaas spoorloos verdwenen, volgens mij waren het wel een stuk of 30 pagina´s.
Is er misschien iemand in de mogelijkheid om deze op te zoeken en in te scannen en via PB op te sturen?
-
@ railroadtycoon Maykel Kastelijn (MK modelbouwstudio) heeft dat volgens mij gemaakt voor op de moerputtenbrug bij Modelbouwclub www.dwangrail.nl.
Ik ben benieuwd wat je daarvan vindt?
Volgens mij is het perfect op schaal,en inderdaad geen beginnen aan voor de leek!
@ns 2465 Kijk eens bij de metaalwinkel in Rotterdam Amsterdam en Utrecht.
http://www.metaalwinkel.nl/mobile/index.php
Daar hebben ze echt alles in messing en niet te duur. (y)
Perfect voor de modelbouw in alle soorten en maten.
@Ronald Koerts mooie bruikbare tekening lijkt me.
Let ook eens op de verschillen met de portalen tussen Boxtel-Den Bosch.
Deze palen steken weer veel langer uit t.o.v de drager.
Waarom? Geen idee? ???
Ben benieuwd wat NS2465 de mooiste vind?
Mvg jamie diks
-
Vroeger, denk ongeveer een jaar of 25 geleden heeft er in de Railhobby een heel artikel gestaan, volgens mij over meerdere nummers verdeeld.
In 2004 hebben er drie artikelen in RH gestaan: mei/juni blz. 6..13 / 44..46 en oktober blz. 38..43. Er berust Copyricht op deze artikelen, dus een scan voor anderen maken is niet toegestaan.
-
voor de liefhebbers heb ik wel een digitale
uitgave van voorschrift: BVLD
afhandelen per PB.
Jan
-
Aan de topicstarter: Ik heb op m'n website een pagina gewijd aan de bovenleiding en dan vooral in de vele verschijningsvormen die er zijn.
http://www.m-voorloop.nl/html/modelbovenleiding.html
-
@ Menno
(y)