BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: hvh op 06 July 2007, 19:56:46

Titel: station met aftakkende zijlijn of...?
Bericht door: hvh op 06 July 2007, 19:56:46
Hallo allemaal,

Ik heb eens door alle nog zichtbare baanplannen gesnuffeld en het valt mij op dat velen kiezen voor een station met aftakkende zijlijn.

In de werkelijkheid komt het ook vaak voor dat een zijlijn aftakt van de hoofdlijn (dus niet direct vanuit het station). Toch zie je dit niet of nauwelijks terug in de hobby.

Hoe komt dit? Technische redenen of exploitatieredenen?

Titel: Re: station met aftakkende zijlijn of...?
Bericht door: prutser op 06 July 2007, 20:05:59
Ik denk meestal door de beperkte beschikbare ruimte waardoor er maar weinig vrije baan overblijft om van af te takken. En een station is ook vaak het eindpunt van de zijlijn en als je die al ver voor het station op de hoofdbaan laat uitkomen dan hou je minder zijlijnlengte over.

Groeten Stephan.
Titel: Re: station met aftakkende zijlijn of...?
Bericht door: Rick op 06 July 2007, 20:15:45
Ik denk dat het vooral is omdat de mensen ook een station willen hebben en een aftakking op de vrije baan toch minder interessant is.
Titel: Re: station met aftakkende zijlijn of...?
Bericht door: Marc M op 06 July 2007, 20:17:59
Vooral een kwestie van ruimte denk ik.

Als je de zijlijn laat aftakken uit een station is er meer ruimte om wat stukken vrije baan (in zowel hoofdbaan als zijlijn) en eventueel een eindstation aan de zijlijn te maken.

Je ziet trouwens in 1:1 dat steeds meer aftakkende zijlijnen op de hoofdbaan worden vervangen door fly-overs of dive-unders. Dit heeft met de exploitatie te maken. Je hebt bij een aftakkende zijlijn van een dubbelsporige hoofdbaan altijd te maken met kruisende bewegingen.

De trein die de zijlijn op of af wil moet altijd een doorgaand hoofdspoor kruisen. Dit verminderd de capaciteit op het hoofdspoor. In sommige gevallen moet er wel eens een stuk linkerspoor gereden worden voordat een intakkende trein weer op het juiste spoor zit. Ook dit is een vermindering van de capaciteit.

Als je de intakking bij een station doet heb je hier minder last van, zeker als je de zijlijn van een eigen perron voorziet. Zoals bijvoorbeeld het lijntje naar kampen te Zwolle.

Capaciteit speelt natuurlijk een mindere rol op de modelbaan. Tenzij je heeeeel realistisch modelspoort  ;D

Marc
Titel: Re: station met aftakkende zijlijn of...?
Bericht door: hvh op 07 July 2007, 11:40:36
Alles duidelijk :) Bedankt voor de reacties!