BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: nscargo op 06 July 2007, 17:18:23
-
Hallo
Ik wil mijn plan V van Fleischmann digitaliseren. Het is het oude type dus niet digitaal voorbereid. Op de site van Huub Maaskant staat uitgebreid beschreven hoe je het één en ander moet doen. Onderandere moet je het motorschild vervangen of de verbinding van de koolborsteltjes met het chaccis verbreken. Ik heb gekozen om het motorschil de vervangen. Huub geeft zelfs aan welk nummer je daar voor moet gebruiken, namelijk 504710.
Maar volgens een winkelier bestaat dat nummer niet meer en moet ik 504730 gebruiken.
Klopt dat? Op de site van Fleischmann kan ik niets vinden en om dat motorschild er nu maar gewoon op te zetten zonder te weten wat er nu gebeurt dat gaat me eigenlijk wat te ver. Wie kan me helpen?
Harm
-
Hallo,
Dit klopt, het nieuwe nummer kun je gebruiken. Maar als je geen ervaring met ombouw naar digitaal hebt voor Fleischmann loks, dan wacht je nog wel wat verassingen. Dit treinstel is lastig om te bouwen. Het heeft ons diverse decoders gekost voor we het konden. En als je het goed wilt doen moet je ook een functiedecoder plaatsen anders zit je met de sluitlicht etc. in de andere bak. Of je moet verbindingsdraden gebruiken, en de bakken vast aan elkaar maken, of stroomgeleidende koppelingen monteren. Als je er niet uit komt kun je nog een mailtje sturen naar technische dienst van Heyerman Modelbouw info@heyermanmodelbouw.nl dan helpen die je even op weg.
Groeten
Brutus
-
Hallo Brutus.
Dank je voor je bericht. Ik kan dus het motorschild gewoon gebruiken.
Ik wel vaker loc's omgebouwd naar digitaal maar nog niet eerder een Fleischmann.
Gelukkig staat het goed beschreven in de Railhobby van januari 2005 en die heb ik bij de hand.
Ik ga inderdaad een functiedecoder plaatsen in de motorloze bak. En ik ga stroomafname maken op het draaistel waar nu nog geen afname zit
Ook haal ik uit voorzorg alles weg waarmee je bovenleidingspannig kan afnemen. Behalve de pantograaf natuurlijk. ;)
Wat zou een beetje functiedoder kosten of welke kan ik het beste nemen?
Dan kan ik die morgen bij M.T.E bestellen samen met nog wat andere zaken.
Harm
-
Die Plan V was het model dat ik in mijn naïviteit als eerste digitaal maakte (wist ik veel wat makkelijk en moeilijk was) en dat ging in één keer goed.
De functiedecoder met de beste prijs-prestatieverhouding die je momenteel in een gewone winkel kan bestellen, is naar mijn mening de Uhlenbrock 76900. Kost 16 euro bij MTE, zoiets. Je moet wel de verlichtingsdraadjes aan de decoder solderen (zwart en rood zitten er wel al aan), maar daarvoor heeft het ding heel behoorlijke soldeereilandjes.
-
Ik heb mijn 3-rail Plan V ook gedigitaliseerd door middel van twee decoders (Uhlenbrock). Omdat de frontverlichting fijn aan het chassis hangt en daarvan moeilijk te scheiden is, heb ik dat zo gelaten. Nu heb ik het probleem dat de de verlichting niet stabiel is, wat normaal schijnt te zijn bij gebruik met het Motorola-systeem.
In een ander topic zag ik een oplossing tegen flikkerende binnenverlichting: rood >| blauw |< zwart (de blauwe draad tussen de voedingsdraden door middel van tegengesteld geplaatste diodes). Ik vraag me af of dit goed gaat bij de Uhlenbrock decoders, of dat je het Motorola-signaal verstoort. Iemand ervaring?
Als het niet werkt moet ik iets anders verzinnen, LEDs of zo. :)
Daarnaast loopt het model beroerd bij zo ongeveer alle snelheden behalve de hoogste, maar daarvoor moet ik nog een keer met de CV's spelen denk ik.
-
Die pseudo blauwe draad kan je wel maken, maar het lost je probleem niet op. Je probleem is immers niet het ontbreken van de blauwe draad - die zit gewoon op de decoders - maar het feit dat de verlichting zo lastig van het chassis en dus de stroomafname is te scheiden. Dan kun je de (pseudo)blauwe draad helemaal niet gebruiken.
Ik heb intertijd niet de verlichting, maar de stroomafname dan maar van het chassis gescheiden. Dan kun je de blauwe draad op het chassis aansluiten en flakkert de verlichting niet meer.
Bij de tweerailvariant is maar één stroomafnemertje met het chassis verbonden. Dat heb ik weggehaald en vervangen door een stroomafnemer die niet met het chassis is verbonden. Hoe dat bij de drierailversie precies zit weet ik niet, maar het zal best kunnen.
-
Dat is ook wel een aardig plan inderdaad! Ik moet dan even meten of de draaistellen van het chassis gescheiden zijn (bij Märklin-modellen is dat meestal niet gescheiden). De draaistellen zijn verder met een draad met de printplaat bovenin verbonden, dus dan zou het verder geen probleem moeten opleveren. Bedankt!
-
Vervolg op het vorige bericht: de stroomafname was van het chassis gescheiden, dus de blauwe draad met het chassis verbonden en het probleem was opgelost. Bedankt!
Bij de functiedecoder de "20V'' aansluiting gebruikt als blauwe draad, en daar werkte het ook. Alle lampjes zijn inmiddels netjes gedimd en stabiel.
Nu nog twee probleempjes oplossen: waarom brandt de verlichting niet als ik 'm aanstuur met een Twincenter in DCC-modus (intgesteld op 28 stappen!) en waarom loopt die motor zo verdomde *** (ook nadat ie is schoongemaakt). Tips zijn natuurlijk altijd welkom! ;)
-
Heb je zowel de decoder als de twin center ingesteld op 28 stappen? Als de decoder op 28 stappen is ingesteld en de twin center niet krijg je problemen met de verlichting.
-
Ik zette de decoder voor de gein op 14 stappen, en toen deed ie het ineens wel, terwijl de decoder daarvoor op 28 stond, en ik in de veronderstelling was dat de TC ook 28 stappen sprak. Niet dus.
Nu nog uitzoeken wat handige waarden voor de lastregeling zijn, want het rijgedrag van de trein is waardeloos.
-
DE TC spreekt 14, 27, 26 of 128 stappen. Je moet de TC echter wel zeggen hoeveel stappen hij bij een bepaald adres moet spreken.
-
Ja, daar ga ik een andere keer ruzie mee maken, nu eerst maar eens proberen hoe ik dat ding zo ver kan krijgen dat ie niet over de testbaan stuitert.
-
Hoi,
Ik wil ook graag m'n (oude) Fleischmann Plan V digitaal hebben.
Ik zit te twijfelen hoe of wat.
Ikzelf heb nog weinig tot geen ervaring met inbouwen van decoders en al helemaal niet met modellen die nog niet voorbereid zijn.
En dan schijnt dit ook nog eens een lastig exemplaar te zijn.
Ik kan het door een oom van me proberen te laten doen, of zal ik het treinstel bij een professionele zaak brengen....?
Of zal ik 'm maar verkopen en dan het nieuwere wel-voorbereide (maar ook aanzienlijk duurdere) model aanschaffen....
Moeilijk.... :( :P
Gr.
Bart
-
Bart,
Zo moeilijk is het allemaal niet. Op de site van Huib Maaskant is het allemaal uitgelegd en in de railhobby van januari 2005 heeft het nog uitgebreider beschreven gestaan.
Iedereen met een universeel meter en een beetje ervaring met solderen moet het kunnen. ik zou er zeker geen nieuwe plan V voor gaan kopen !
Wat heb je nodig:
- een lokdecoder
- een functiedecoder
- een geisoleerd motorschild (typenummer eerder in dit draadje)
Als decoder kun je b.v. de Kühn T125 gebruiken (€ 24,- bij modeltreinexpress) . Als functiedecoder is die van Brelec het goedkoopst (€ 15,-, www.brelec.be) of de eerder in dit draadje genoemde Uhlenbrock. Een motorschild kost rond de € 10,-. Alles bij elkaar dus nog geen € 50,- als je het zelf doet.
Als het echt zuinig wil doen kan je zlefs het motorschild nog met een Dremel te lijf gaan. Gewoon zorgen dat er absoluut geen verbinding meer is tussen het motorhuis en de koolborstels. Dat kun je met die universeelmeter heel eenvoudig meten. Zo eenvoudig dat je oom het ook aan jou kan leren.
Mocht je het artikel uit de Railhobby niet hebben, stuur dan een PB met je e-mailadres. Dan scan ik het voor je en mail het.
hans
-
Oké bedankt Hans, ik ben weer gerust gesteld.
Het Railhobbyartikel heb ik niet, dus ik stuur je wel ff een PM. ;)
Groetjes,
Bart
-
Oké bedankt Hans, ik ben weer gerust gesteld.
Het Railhobbyartikel heb ik niet, dus ik stuur je wel ff een PM. ;)
Als je weet waar je mee bezig bent, is het niet zo moeilijk. Onvoorbereid aanprutsen wordt denk ik op z'n minst het einde van je decoders en dat zou zonde zijn.
-
Weet iemand trouwens misschien ook wat voor binnenverlichtingsset ik het beste kan gebruiken?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Bart
-
Heeft er niemand een idee of suggestie voor de binnenverlichting? ???
-
Zelf maken.
is het mooiste en goedkoopste.
Ledjes van de kruidvat ( 50% korting dus nu zijn ze 99 cent ).
even langs de electronicaboer voor weerstandjes etc.
en sleutelen maar ;D.
Er is een draadje van leve de kruidvat ledjes daar wordt veel verteld.
:-|wordt tijd dat ik me rijtuigen van binnenverlichting ga voorzien alles is al in huis maar nog niks gemaakt :-[ ;D
-
Wat voor kleur ledjes is natuurgetrouwer voor het interieur van een Plan V, geel of wit?
Zit aan ledjes van Tams te denken.
-
Wit.
Geel is net te geel.
in grootspoor zie ik zowel geel achtig als spierwit...
Als je van buiten kijkt lijken ze allemaal geel.
-
(http://www.nltrein.net/site/maatschappijen/nsr/plan_v/afbeeldingen/0053NK750.jpg)
Bron: http://www.nltrein.net
(c): N. Karsdorp
Digirail heeft led-strips met 14 witte gold SMD leds erop. Denk dat deze vrij goed in de buurt komen. Prijs rond de 20 euro, weet alleen niet of deze ook op 3 plaatsen te breken zijn de witte en gele wel (op 3 plaatsen).
(ik heb geen ervaring met het plaatsen van verlichting in een planV dus kan niet verzekeren of deze te monteren zijn)
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
-
Ik ga volgende week voor een vriend een plan V digitaliseren. Ik heb inmiddels de nodige informatie op het internet gevonden. Mijn mening is, dat ik het qua engineering een Fleischmann onwaardig ontwerp vind, maar dat zal wel niemand interesseren.
Om te beginnen heb ik de draadjes losgesoldeerd die naar de motor gaan en het motorgedeelte doorgemeten.
Daaruit bleek, in tegenstelling tot wat ik elders gelezen heb, dat de koolborstels via het motorschild geen contact maken met de massa. Ik kan dus het oude schild gewoon gebruiken, en hoef m.i. ook geen printbaantjes door te slijpen op het schild. Ik ben van plan om het spoeltje en het andere witte pijpje wat erop zit te verwijderen, en er dan het oranje en het grijze decoderdraadje op vast te solderen.
Ik heb voor het motorgedeelte een TCS decoder met 4 functies (100mA elk), max. 1,3A rijstroom en 2A piekstroom besteld, en voor het andere deel een TCS functiedecoder, met 4 functies van 200 mA elk. De bedoeling is dat met de functies naast de front- en sluitseinen, ook de binnenverlichting aan- en uitgeschakeld kan worden.
Als ik de blauwe draad soldeer aan de printbaan waarmee de schroef verbonden is dan heb ik via het chassis ook gelijk massa voor de front- en sluitverlichting. Deze printbanen kunnen dan niet meer gebruikt worden voor de rijstroom.
Ik denk erover om de gloeilampjes voor de zekerheid te vervangen door 5mm warmwitte ledjes met elk een weerstand van 1 kOhm.
Mijn eerste vraag is: weet iemand toevallig hoeveel stroom een Fleischmann gloeilampje trekt? Als het minder is dan 100 mA voor 2 lampjes dan kan ik ze mooi laten zitten. Dat is dan weer minder werk.
Ik denk erover om de rijstroom eventueel te laten lopen via de decoder draadjes ipv via de printbanen. Tot dusverre zie ik, zeker in het motorgedeelte geen echte problemen, temeer daar er een "goofproof" (ja, van Goofy uit de Donald Duck) fabrieksgarantie op de decoders zit.
Momenteel is er geen zicht op dat deze plan V ooit op bovenleiding komt te rijden, maar het zou mooi zijn, want toekomstvast, als ik deze omschakeling gewoon werkend kan houden. In dat geval moet ik misschien mijn plan voor het niet motorgedeelte wijzigen.
De tweede vraag is dus eigenlijk: als je in het niet-motorgedeelte gewoon de oude printbanen voor de rijstroom gebruikt, blijft de omschakeling naar de bovenleiding dan behouden, en zo nee, hoe kun je dat voor elkaar krijgen?
Ik heb al wel een stuk of 60, 70 loks omgebouwd, voor het merendeel Engelse stoomloks zonder verlichting, en verder o.a. een paar diesels en NS e-loks, waaronder de Roco NS1000, maar met bovenleiding op digitaal spoor heb ik nog geen enkele ervaring.
Ik houd me ook graag aanbevolen voor andere goede adviezen, behalve dan het advies van: niet aan beginnen, Leen.
Leen
-
Om te beginnen heb ik de draadjes losgesoldeerd die naar de motor gaan en het motorgedeelte doorgemeten.
Daaruit bleek, in tegenstelling tot wat ik elders gelezen heb, dat de koolborstels via het motorschild geen contact maken met de massa. Ik kan dus het oude schild gewoon gebruiken, en hoef m.i. ook geen printbaantjes door te slijpen op het schild. Ik ben van plan om het spoeltje en het andere witte pijpje wat erop zit te verwijderen, en er dan het oranje en het grijze decoderdraadje op vast te solderen.
Als ik de blauwe draad soldeer aan de printbaan waarmee de schroef verbonden is dan heb ik via het chassis ook gelijk massa voor de front- en sluitverlichting.
Mijn eerste vraag is: weet iemand toevallig hoeveel stroom een Fleischmann gloeilampje trekt? Als het minder is dan 100 mA voor 2 lampjes dan kan ik ze mooi laten zitten. Dat is dan weer minder werk.
Hallo Leen,
Er mag geen doorverbinding zijn tussen één van de koolborstelhouders en het huis van de motor.
Spoeltje verwijderen maar het witte pijpje kan blijven zitten.
Blauwe draad mag NIET met het frame worden verbonden.
Het frame maakt dikwijls contact met de massa, dus met één van de rails.
De decoder kan gemakkelijk de lampjes van de front en sluitverlichting schakelen.
De binnenverlichting zou ik met leds uitvoeren, hierbij kan dan wel de blauwe draad worden gebruikt als de leds maar vrij liggen van het frame.
Groet, Rob
-
Bij mijn weten draaien metalen onderdelen van het motorhuis in het chassis. Dat zou betekenen dat er een electrische verbinding bestaat tussen motorhuis en chassis. Het kan heel goed dat je geen verbinding met massa meet, omdat het chassis in de motorbak nergens met de stroomafname is verbonden. Maar koppel beide bakken en die verbinding is er opeens wel, aangezien er in de motorloze bak één stroomafnemertje zit dat met het chassis is verbonden.
Dat stroomafnemertje moet je weghalen wil je het chassis voor de blauwe draad gebruiken. En een electrische verbinding tussen een koolborstel en chassis is dan natuurlijk ook niet handig. Maar TCS is DCC dacht ik. Dan zou ik de blauwe draad helemaal niet voor de front- en sluitseinen gebruiken. Die doen het dan prima als ze direct aan één stroomafnamepool liggen.
-
Henk en Rob, hartelijk dank voor jullie reacties.
Voordat ik er volgende week mee verder kan, ga ik eerst nog een lang weekend naar Engeland (o.a. bezoek gepland aan de Kent & East Sussex Railway). Ik hoop dat de decoders dan inmiddels gearriveerd zijn uit de USA. De leds liggen al klaar.
TCS is Train Control Systems en hun site is www.tcsdcc.com . Ik ben met dit merk in aanraking gekomen omdat ik Engels rijd en ze in de UK nogal bekend zijn. Het is mijn standaard decoder.
Ik zal de Plan V voordat ik van start ga nogmaals secuur doormeten, met beide rijtuigen aangesloten en jullie tips in gedachten.
Het zal allemaal wel samen komen tijdens het programmeren van de decoder op het program track, en daarna tijdens de proefrit.
Over de voortgang zal ik jullie in dit draadje op de hoogte houden.
Leen.
-
Gistermiddag ploften de decoders door de brievenbus, dus gisteravond toch maar vast een beginnetje gemaakt met de motorwagen.
Eerst het printplaatje onder de front-en sluitseinen losgemaakt, en de printbaan tussen de beide lampjes doorgezaagd en voor de zekerheid doorgemeten. Ook de beide platte schijfjes (diodes?) zijn verwijderd. Daarna voor het gemak alvast een geel en een wit stukje draad op de contactjes gesoldeerd
Dus eerst zat het zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2634_Large.jpg)
en nu zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2635_Large.jpg)
Vervolgens het spoeltje van het motorschild verwijderd. Het witte pijpje (c-tje?) zit er nog, maar ik ga het nog wel aan 1 kant doorknippen. Ik ben nl. nooit zo enthousiast over zaken die de signaaloverdracht kunnen beïnvloeden.
Daarna alle draadjes losgesoldeerd van de printplaat, en de decoderdraadjes als volgt vastgesoldeerd:
Rood en zwart - aan de inkomende bruine en zwarte draad vanaf de koppeling.
oranje en grijs - aan het motorschild.
blauw - aan de printplaat naast de schroef. Een printbaan èn het chassis liggen nu verbonden met de blauwe draad.
wit en geel - met de witte en gele draad vanaf de front- en sluitseinen.
groen - (moet nog gesoldeerd worden) aan de andere printbaan t.b.v. de binnenverlichting.
Daarmee is de proefopstelling gereed, en het ziet er een beetje rommelig uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2632_Large.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2632_Large.jpg)
Daarna heb ik de lok op het programmeerspoor gezet en hem adres 111 gegeven. Dat ging zonder problemen.
De motorbehuizing is nu nog steeds live via het motorschild en het onderste schroefje met de onderste koolborstel. Op zich lijkt dat mij geen bezwaar, want als je een Triang lok met een X-04 motor isoleert, dan is de motorbehuizing ook live, en zelfs vanaf de ene rail. Ik ga echter een plastic ringetje onder het onderste schroefje leggen om e.e.a. te isoleren. want dat geeft toch een beter gevoel.
Ik heb de stroom van een gloeilampje van de binnenverlichting (er zat een losse bij) gemeten en die is ca. 35 mA bij 12,2 V (onbelast gemeten). Ik zal de decoder op dimmen zetten, dan kan hij met 100 mA max. gemakkelijk die 2 lampjes aan.
Wordt vervolgd.
Leen.
-
Vandaag toch nog maar weer even verder gegaan. Het zit nu eenmaal in je kop.
Eerst de lokbehuizing geïsoleerd van de ene koolborstel. Het plastic ringetje bleek niet voldoende te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2638_Large.jpg)
Ik heb rond het rechter schroefgaatje op de foto gezaagd, en ook rond het busje midden op de foto waar het asje van het motoranker uitkomt. Nu is de koolborstel volledig geïsoleerd van het motorhuis.
Het witte pijpje heb ik gelijk verwijderd.
Daarna het anker en de achterkant van het motorschild gelijk schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Of dit allemaal nodig is, laat ik in het midden, maar het geeft wel meer zekerheid en het is vrij gemakkelijk te doen. Ik zaag die printbanen voorzichtig door met een scherp Roco zaagje.
Vervolgens het niet-motorgedeelte nog eens doorgemeten. Henk, nu begrijp ik waar jij het over had met je opmerking over de onverwachte verbinding: een kant van de wielen van het binnenste draaistel is rechtstreeks met de massa verbonden. Daardoor kan ik inderdaad het beste de rijstroom gebruiken als massa voor alle verlichting. Inmiddels heb ik de functiedecoder als volgt aangesloten:
Rood - verbonden met de ene printbaan die verbonden is met het chassis t.b.v. de massa van alle verlichting.
Het bruine draadje van de koppeling is met diezelfde printbaan verbonden
Zwart - verbonden met de blauwe draadjes van beide draaistellen en met het zwarte draadje van de koppeling.
Rose - verbonden met het frontsein.
Bruin - verbonden met het sluitsein.
Groen - verbonden met de andere printbaan t.b.v. de binnenverlichting.
Het ziet er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2643_Large.jpg)
Een rommeltje dus.
Nu kan ik in de motorwagen ook beter de blauwe draad losmaken en als massa de rijstroom gebruiken, zoals Rob al aangaf. Ik neem hiervoor de draad vanaf dezelfde rail als de massa in het niet-motorgedeelte. Als ze elkaar soms per ongeluk (Murphy) raken, dan zou dat gewoon moeten kunnen.
Maar dat doe ik pas volgende week als ik weer terug ben. Dan ga ik ook de CV's voor de verlichting aanpassen (dimmen) en proefrijden.
Nu eerst mijn tas pakken en alles in gereedheid brengen voor een weekendje Engeland en stoomtreinen.
Leen.
-
Als je de blauwe draad niet gebruikt, dan is dimmen niet noodzakelijk. De lampjes branden dan al op halve kracht.
Voor de front- en sluitverlichting levert dat een prima seinbeeld op. Precies goed naar mijn ervaring.
Voor de binnenverlichting kan dat anders zijn, afhankelijk van het type verlichting. Bij te weinig lichtopbrengst kan je voor de binnenverlichting alsnog de blauwe draad gebruiken.
-
Gisteren na terugkomst van een inspannend weekend in Engeland (o.a. bezoeken aan de Gloucestershire and Warwickshire Railway, een klein beursje in Kent en de Kent & East Sussex Railway) ben ik weer verder gegaan met de PLan V.
Eerst de printbanen naast het schroefje op beide treinstellen doorgezaagd. Daarna de rode draad vanaf de decoder en de draad vanaf de koppeling (d.m.v. een verlengstukje) gesoldeerd op het overgebleven stukje printplaat naast het schroefje.:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2655_Large.jpg)
Hiermee zijn de front- en sluitseinen via de massa verbonden met de rijstroom en de rode draad van de decoder.
Daarna de blauwe draad van de decoder in beide treinstellen gesoldeerd aan de lange printbaan, zodat de lampjes nu verbonden zijn met de blauwe en de groene draad van functie 1 (de paarse draad op de foto hangt los).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2658_Large.jpg)
Vervolgens heb ik opnieuw getest en de CV's van de groene draden in beide decoders ingesteld op dimmen, om te voorkomen dat de lampjes doorbranden. De andere lampjes zijn met de rijstroom verbonden en branden al op halve kracht (bedankt, Henk).
Het zag er toen zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2659_Large.jpg)
De binnenverlichting kan door functie 4 gedimd worden, dat gaf eigenlijk een beter beeld. Dat geeft aan dat ik de binnenverlichting ook d.m.v. de rijstroom had kunnen aansturen i.p.v. door de blauwe draad, of de CV op continu 50% dimmen had kunnen instellen. Nou ja, dat laatste is altijd nog mogelijk.
Ik kwam nog 3 problemen tegen.
1) Als ik de motor op forward zette, dan brandde het rode sluitsein in de motorwagen.
2) De front- en sluitseinen van de motorloze wagen brandden op functie 3 resp. 4.
3) Als ik de motorloze wagen in forward of reverse zette, dan brandden beide seinen.
Dat heb ik allemaal opgelost door CV's in de decoders te wijzigen. Hierna werkte alles perfect, en kon ik de boel gaan fatsoeneren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2666_Large.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF2665_Large.jpg)
Tot slot heb ik gisteravond de Plan V weer naar de rechtmatige eigenaar teruggebracht, en na de kappen er opgeschroefd te hebben, reed hij als vanouds.
Het was een leerzaam project voor iemand die bijna alleen maar Engelse stoomloks zonder verlichting heeft. Ik zal de leerpunten opnoemen voor een evt. volgende decoderinbouw(er):
1) Het isoleren van de koolborstel en de motorbehuizing is m.i. niet nodig. De motor is geheel geisoleerd zowel van de rails als van de rest van het treinstel.
Echter omdat het niet mijn eigen treinstel is, en er een jongen van 13 jaar mee speelt, heb ik niet het risico van een mogelijke teleurstelling willen nemen. Overigens is het niet veel werk om e.e.a. toch te isoleren.
2) Het is niet nodig om voor het aansluiten van de binnenverlichting de blauwe draad te gebruiken. De minder felle verlichting bij gebruik van de rijstroom zal een beter lichtbeeld opleveren.
Henk en Rob, bedankt voor het meedenken. Ik heb er best veel aan gehad.
Nu heb ik nog een andere complexe lok liggen, waar vroeg of laat ook een decoder in moet, nl. een mooie grijze Roco BR 44 met verlichting, de motor in de tender en de aandrijving in de lok:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_BR_44.jpg)
Heeft iemand daar enige ervaring mee?
Leen.
-
Wat ik me afvraag: heb je lastregeling aan staan, en zo ja, hoe rijdt deze Plan V daarmee? Ik heb net na m'n verhuizing mijn gedigitaliseerde Plan V weer eens op de baan gezet, maar ik vind het rijgedrag nog steeds niet fijn... Ik las wel dat Modeltorque inmiddels een vervangingsmotor heeft voor dit type Fleischmann motoren (MLF-50 geloof ik), dus wie weet?
-
Hoi, het ModelTorque motorkitje wat ik heb ( nog niet ingebouwd :-X) is de MLF55.
Ik heb iig de lastregeling van sprinters en pan v's uit.
Ik heb er samen 9 en alle 9 hetzelfde, lastregeling en deze treinstellen gaat niet goed samen. >:( Helaas kruipen ze daardoor niet echt lekker.
Of iemand moet de juiste parameters hebben? Ik heb er LOPI's ingebouwd.
Groetjes Hans
-
Hoi,
Bij mij rijden zowel de Sprinter als Plan V met Lopi 2 perfect. MET lastregeling ! Kruipt en rijdt werkelijk perfect.
Voorwaarde is wel een in perfecte staat van onderhoud verkerende motor en tandwieltrein.
Noem me maar de CV's welke je wilt weten. Lees ik ze 'even' uit ;)
Grtzz,
Karst
-
Er zit helaas geen Lopi in maar 'n Ühlenbrock, als ik me niet vergis een 76420. Staat van onderhoud is volgens mij prima (schoon, gesmeerd, et cetera)... Dus als je ook voor de 76420 de CV-waarden hebt... ;)
-
Nee,
helaas.... Bezit 1 zo'n ding (76420) omdat ie destijds bij mijn Daisy kitje zat. Zit nu in een Roco 1100 waar hij het goed doet. Op enkele Kuhn decoders na, is mijn hele materieelpark met LoPi 2.0 of 3.0DCC uitgerust.
Grtzz,
Karst
-
;D ;D Hihi Karst, helemaal mijn idee. Lopi forever!!
Ik zou graag CV's 53, 54 en 55 weten van de Lopi Basic.
Dat 49 op 1 moet is nie echt een verassing! 8)
By the way, ik koop ze via Ebay.co.uk, scheelt bakken met geld ;D ;D
Alvast bedankt, groetjes, Hans
PS Karst, denk je aan de PO? :)
-
Er zit helaas geen Lopi in maar 'n Ühlenbrock, als ik me niet vergis een 76420. Staat van onderhoud is volgens mij prima (schoon, gesmeerd, et cetera)... Dus als je ook voor de 76420 de CV-waarden hebt... ;)
Nee, eigenlijk hebben we daar alleen maar het volgende advies voor, zet er een decoder in van een betere kwalititeit.
Mvg
Wim.
-
Ik heb de Plan V destijds gedigitaliseerd met twee Ühlenbrocks, rest is meerendeels ESU (en Märklin ombouwmeuk). Jammer de bammer, maar in elk geval bedankt! Als ik het nog een keer echt beu ben, kan ik er altijd nog een Lopi in solderen, dan weet ik je te vinden! ;)
In elk geval bedankt!
Groeten,
Joeri
P.S. Hans/Wim, waarom heb je iets tegen Ühlenbrock?
-
Ik heb in principe niets tegen Uhlenbrock, :-X
mar prijs / prestatie is zwaar Lopi favoriet, en ook zijn die echt kortsluitvast.
Maak je een foutje is niet gelijk je decoder aan gort. :P
Greetz, Hans
-
Gewoon omdat ik uit ervaring je kan vertellen dat de Uhlenbrock decoders een ramp zijn. Zet er gewoon het beste van het beste in dus bijvoorbeeld een Zimo MX64.
Mvg
Wim.
-
Jij bent ook lekker subtiel hè! :P
Staat er ergens een overzicht online van decoders met hun functies en voors en tegens? Ik heb nog nooit een probleem gehad met een Locpilot eigenlijk, maar ben ook geen grootverbruiker.
-
Wim geeft gewoon keurig een antwoord, hoe moet ie het anders doen ?
-
Wim kon ook weleens gelijk hebben, want van de plan V's bij railz (met uilenbrokjes) word ik lichtelijk jeukerig, na een tijd rijden wil zo'n stel dan niet weg, moet dan eerst een slinger hebben zodat de motor gaat draaien, dan komt ie weer op gang. Als ze rijden rijden ze op zich goed, kruipen ook heel aardig en zo... maar ze blijven t nooit lang betrouwbaar doen. Is t stroomverbruik van zo'n fleischmann-motor te hoog voor de decoder of zo?
-
Ik beweer ook niet dat Wim ongelijk heeft. :)
-
Floris, ik heb wel eens wat meetingen gedaan aan mijn sprinters,
maar het verbruik loopt op tot een 700mA. Da's wel veel voor een motortje,
maar in principe zou een Uiltje dat moeten kunnen leveren.
Een Hornby niet, die blaas je na verloop van tijd op.
Ik denk wel dat de driepolige motor er wat mee te maken heeft, deze heeft namelijk meer dode punten dan een 5-polige (geen).
Je zou de motor eens kunnen vervangen door een ModelTorque......
-
De ankerkleef van de originele motor is wel behoorlijk groot volgens mij, is dat wat je bedoelt met dode punten? Bij langzaam opregelen zie je dat de motor een derde van een omwenteling maakt, dan weer stilstaat, et cetera. Als dat met een LP oid op te lossen is, is het ook mooi. Detail: een nieuwe LP kost ongeveer evenveel als een Modeltorque motor volgens mij.
-
Duvel, een derde, das precies het bereik van een pool. 8)
Toeval? Nee dus.
Dooie punten ontstaan als een motor niet voldoende "polig" is, zodat het momentum van de draaibeweging niet voldoende is om over het dooie punt heen te komen van de polen (3 of 5) Bij meer polen een korter dood punt en een beter momentum. Meestal zie je vanaf 5-polig geen dode puntjes meer en loopt ie keurig door.
Hans
-
tja, een modeltorque heeft weer t nadeel van vrij snel slijtende en niet vervangbare koolborstels...
-
Is dat zo Floris?
Hoi, het ModelTorque motorkitje wat ik heb ( nog niet ingebouwd :-X) is de MLF55.
Volgens mij moet je wel degelijk de MLF 50 hebben voor de plan V. De MLF 55 is voor de oudere Fleischmann motoren bedoeld
-
Klopt, MLF-50 is de nieuwste geloof ik. Ik schuif het onderhoud nog ff op de lange baan, de donkere dagen later dit jaar ga ik het probleem (al dan niet met nieuwe decoder) op proberen te lossen. De resultaten zal ik jullie zeker laten weten, in elk geval bedankt voor de feedback. :)
-
ja, maar bij normaal thuisgebruik gaat zo'n ding volgens mij toch nog een halve eeuwigheid mee hoor, maak je geen zorgen. ;)
Ja of je moet dagelijks vanaf half 10 's morgens tot half 6 's avonds aan t rijden zijn ;D
-
Ah, gelukkig maar.
Op Railz moet je elke paar weken het hele motortje vervangen?
-
bij railz hebben we er een speciale pitstraat voor met pitboxen en crew en die kunnen in 10 seconden de motor en de wielen vervangen :P
-
maand of wat, dat idee ja... terwijl tot nu toe verder alleen 1 sik door zn koolborstels heen is.
En we hebben ook een pitspoes met blonde lokken, onze eigenste lennert ;D
-
Tja, dan ben al ik meer met sikrevisie bezig.
Mijn eerste sik heeft z'n stroomafnemers al geheel afgesleten.
Dus strookjes latoenkoper erin en gassen maar weer. ;D
Hans
PS, hij is wel meer dan 25 jaar oud en loopt nog steeds. Was mijn 2e aanschaf.
Oh sorry weer ontopic. De plan V slijt ook bij mij wel borsteltjes, alsook de sprinters.
-
Tja,
ik heb mijn V-tje overeenkomstig het artikel destijds in o.a. Railhobby gedigitaliseerd en hij rijdt prima. Ik heb niets vervangen. En ook niets met "MCF 50" gedaan Weet niet eens wat dat is.
Het enige wat ik heb gedaan is wat isolatiesneden aangebracht op de koolborstelmotorplaat, wat soldeer werk en rijden maar.
Wel is van motorloze bak de decoder doorgebrand, maar dat was een oude decoder waarvan de rijfunctie al kapot was. Trouwens het doorbranden was mijn eigen schuld. Iets testen terwijl er spanning op stond.
Oja voor de verlichting heb ik de blauwe draad niet gebruikt alleen de draden die voor de omschakeling zorgen. De retour?? gaat via de bak.
Groet, Ton
-
En inmiddels zit er een MLF-50 van Modeltorque in, was toch wel benieuwd hoe dat zou rijden. Tot nu toe wel beter, nu nog even cv-waarden voor dat ding vinden.
-
Heeft iemand dat artikel uit Railhobby voor mij?
Mijn plan V is het volgende en eerste Fleischmann ombouwproject.
Met al jullie informatie en het artikel moet het toch lukken, zelf voor een niet techneut als ik.
Even voor de duidelijkheid: welke decoder moet ik gebruiken?
Dank!
-
Even voor de duidelijkheid: welke decoder moet ik gebruiken?
Dank!
Dat is nu al zo vaak gevraagd, kijk eens in alle voorgaande draadjes over welke decoder moet ik gebruiken.
Zimo MX 63 of MX 64, Tran DCX 51, Kuehn T 145, Locpilot V3.
Maak hieruit je keuze en je zit goed.
Koos Jabaaij.
-
nou sorry hoor......
-
Heeft iemand dat artikel uit Railhobby voor mij?
Hoi Yvo,
Ik heb je een email gestuurd met het artikel.
Bart
-
...en ik heb 'm al geprint! Dank je wel!