BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Herwim Frank op 29 April 2013, 14:17:14
-
Hallo allemaal
In één van mijn moduul's zit een Engelse wissel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_stronderbr__seinen_1.jpg)
Met wat voor schakeling kan ik de Engelse wissel beschermen tegen een botsing op de kruising.
Het ligt in mijn bedoeling dat de aanvoer sporen vanuit de rechter kant een voorkeurs schakeling krijgen of
te wel de eerste trein die de kruising nadert krijgt groen licht terwijl het andere spoor dan stopt.
Dit kan dus het bovenste of onderste spoor zijn aan de rechter kant vervolgens gaat het spoor dat stopt na
± 1 minuut weer op groen.
Vervolgens herhaald dit proces zich, vanuit de linker kant is dit niet nodig daar alleen het spoor verbonden met de draaischijf in principe het hoofdspoor is terwijl het korte stukje naar links een opstel spoor voor een wagon is die weinig gebruikt wordt.
Ik weet niet of een dergelijke situatie in de werkelijkheid ook voorkomt en dan met name in een haven rangeer gebied.
In principe heb ik al 2 onderbrekingen gemaakt aan de 2 rechter sporen die nu handmatig bediend worden.
Heeft het zin op deze plek seinen aan te brengen ? (misschien rangeer seinen ?)
Herwim
-
Beste herwim,
Hoe ga je dat stuk aansturen? Zelf met de hand of wil je een vorm van automatiseren? Je rijdt toch digitaal met de multimaus of heb ik het mis? Met de hand moet het geen probleem zijn ;)
Groeten Ronald.
-
Uit Herwim zijn vorige vraag (over polariteit blauwe en groene sectie) blijkt dat hij analoog rijdt en daarvoor diverse trafo's gebruikt.
@Herwim
Dan is het toch niet nodig om te beveiligen. Je ziet toch zelf of er een trein staat/rijdt of niet?
Uiteraard kun je wat (dwerg)seinen plaatsen maar die zullen puur visueel zijn.
Jij zit aan de knoppen 8) en regelt het gedrag van je treinen.
Gr.
Eric
-
Hallo Ronald en Eric
Ik rij analoog, zoals Eric al aangeeft klopt helemaal en
Eric je hebt gelijk dat je visueel alles ziet en kan ingrijpen, maar er is één
klein dingetje en dat is mijn kleinzoon van 4 jaar die wel met toestemming van Opa
ook aan de knoppen zit en dan zou het verkeerd kunnen gaan.
Dus ik dacht misschien kan ik dat voorkomen als ik zelf even niet oplet.
Even een kleine rectificatie Ik heb wel 3 stroomcirquit's maar rij met 2 trafo's
cirquit rood en groen hebben de zelfde trafo maar worden bediend met 2 spanning regelaars
nog van het merk MEC wat later is over genomen door Mectronics
Het blauwe cirquit heeft een aparte trafo die gekoppeld is aan de ROCO draaischijf, de draaischijf
geeft zelf rijspanning aan het gekoppelde spoor.
He boys bedankt weer voor jullie tijd.
gr.
Herwim
-
@Eric: Ik weet het niet meer van iedereen van wat hij rijdt ;) Beter een keer teveel gevraagd :D
Je kan het voorkomen door een schakelaar op het deel van het engelse wissel. Deze kan je dan uitschakelen als je kleinzoon aan het rijden is. Als opa dan de schakelaar omzet kan er verder gereden worden. Of is dat geen oplossing?
Groeten Ronald.
-
even in t onderschrift vermelden
is t altijd duidelijk
maar wat denk je van reed contacten en een tijd schakeling
(zoiets als een lamp in een portaal)
-
Heeft het zin op deze plek seinen aan te brengen ? (misschien rangeer seinen ?)
Als jij vindt dat er seinen moeten staan heeft het zin ;D, echter ......
Als ik zo kijk ziet het er wel erg uit als Roz-country
Roz = Rijden op zicht, zoals het in het seinregelement genoemd wordt
-
Hallo Ronald, Jerry en Eric
Nogmaals bedankt voor jullie inbreng
Hallo Paul
Als jij vindt dat er seinen moeten staan heeft het zin ;D, echter ......
Als ik zo kijk ziet het er wel erg uit als Roz-country
Roz = Rijden op zicht, zoals het in het seinregelement genoemd wordt
Deze kreet had ik nog nooit van gehoord, maar het spreekt me wel aan.
met vr.gr.
Herwim
-
Beste Herwim,
Hoe stuur je het Engelse wissel om? Als je dat met twee schakelaars (en eventuele achterliggende schakelingen) doet, dan kun je de vier aansluitende stukjes spoor spanningsloos maken met behulp van de schakelaarstanden. Uiteraard moeten die stukjes spoor lang genoeg zijn om zeker te weten dat je trein ook echt op tijd stil staat.
Groeten,
Peter
-
Hallo Peter
Onder dit zelfde hoofdstuk "Elektronica en Analoog vind je een topic van mij over
"Cobalt wisselmotoren ervaringen"
Dan zie je uitgebreid hoe ik mijn Engelse wissel aanstuur, tevens zie je onderaan de topic een paar
overzicht foto's van mijn bediening tableau met daarop ook de schakelaars voor de stroom onderbrekingen.
Maar in ieder geval bedankt voor je tip
Herwim
-
Wordt het Engels wissel met één of twee wisselstellers bediend? Oftewel zijn er twee standen mogelijk (rechtdoor voor beide sporen of afbuigend voor beide sporen) of zijn er vier afzonderlijke standen mogelijk? In het laatste geval kun je de toeleidende sporen aan de rechterkant stroomloos schakelen door een elektrische koppeling met de wisselstand van de linkerzijde van het Engels wissel te maken. De elektrische koppeling kan een relais of een extra contact op de bedieningsschakelaar van het wissel zijn.