BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: e_p op 28 April 2013, 23:28:03
-
Nieuw in het programma van MK modelbouwstudio's zijn onderstaande transfers die verwijzen naar de h0 pagina, kolenwagen gasfabriek Utrecht .
Heeft iemand een tekening(uit een materieelboek), gegevens of foto van deze wagen? Of is dit meer als fantasie model bedoeld( uitgaande van een OSM kolenwagen) Minimaal heb ik de lengte van de wagenbak en de radstand nodig ;D
van de site van MK:
(http://www.mkmodelbouwstudio.nl/images/pr-t54.jpg)
Transfers art. t-54 voor ombouw Roco open wagen (NS)
Periode 1924-1935 Art. T-54
Serie NS 260101-'04p, 4 stuks, Oud SS 3021-3024p uit 1920.
Deze wagens werden gebruikt voor het vervoer van steenkolen uit Limburg naar de gasfabriek van Utrecht. Ze zullen vaak per drie of vier stuks gezamenlijk in een trein hebben gereden.
De gemeentelijke gasfabriek van Utrecht en Amsterdam hadden beide rond 1920 installaties laten bouwen waarin men een goederenwagen kon rijden, vastzetten en vervolgend over zijn as rond kon draaien om op zijn kop leeg te storten. Dit versnelde het lossen enorm. De installaties waren van Duits fabrikaat en afgestemd op deze Duitse standaard wagens. NS heeft zelf geen wagens van dit type in het normale wagenpark gehad.
Gebruik voor dit model de Roco versie van deze kolenbakken. Deze dient grijs te worden geschilderd, verdere aanpassing is niet nodig.
Prijs opschriftenset art. t-54 € 6,50
-
Kijk eens op de site van het utrechts archief, spoorwegen.
Bas
-
Ik heb thuis materieelboeken, hoewel niet zoveel van SS goedernematerieel, maar ik zal vanavond eens kijken.
Dirk
-
Hoi E_P,
Even wat rondgevraagd en gezocht, en hierbij de info;
Zowel de gasfabriek te Utrecht als die in Amsterdam had deze wagens in gebruik
waarbij de gasfabriek van Amsterdam ook wagens met rembordes had.
De tekening met de opschriften zit in het Utrechts archief.
De wagens zijn 100% Duitse Omk's (het 0-scale voorbeeld) en kloppen exact.
De losinstallaties bij de gasfabrieken Utrecht en Amsterdam waren Duits ontwerp en specifiek voor dit type wagen gebouwd. Vandaar dat, tegelijk met de installatie, bijpassende wagens zijn gekocht.
Zie voor de Amsterdamse wagens (met rembordes) in zo'n losinstallatie de site www.spaarnestadphoto.nl en dan zoeken op "gasfabriek", met o.a. foto nummers sfa022819649 en sfa001012381
Daarop de wagen in de zgn "wentelinrichting", onder de opvang bak bevonden zich lopende banden die de kolen verder voerde door de fabriek.
In materieel albums vind je de wagens niet, het is particulier materieel en daarvan zijn geen albums met tekeningen, alleen nummerlijsten met hoofdafmetingen.
Het is dus geen fantasiemodel, maar een echt bestaande wagenserie.
Groeten Arjen
-
Arjen, hartelijk dank voor de info! Ik ga aan de slag ;D
-
Altijd leuk zo'n simpel ombouwprojectje!
E-p: welk Roco-bakkie gebruik je hiervoor? Is dat artnr 67356 (SNCB)?
Groetjes,
Hans.
-
hans, geen idee ;D Ik bouw in nul, dus voor mij een O Scale Models (ca € 25,-) met verende buffers, modelkoppeling en wielen. Doe eens gek, bouw er een in h0 en 0!
(http://www.toms-hobby-world.de/images/scalemodels48181.jpg)
-
Haha! Waarom ook niet?! :) In 0 lijkt ie me ook heel mooi. Maar prio ligt bij mij toch wel bij H0 hoor!
Bedankt voor je reactie.
Hans.
-
Ik heb inderdaad niets kunnen vinden in een materieelalbum, het laatste SS wagenpark C (particuliere wagens) dat ik ken is van 1918, en is dus te oud, gelukkig heeft Arjan de nodige info al gegeven.
Dirk
-
Klopt Hans, het is inderdaad Roco 67356 of één van z'n kleurgenoten.
Als je naar een NS-kolenbak op zoek bent en je hebt een paar van deze bakkies kun je ze wat verlengen en dan wordt het een GLG zoals hier te zien (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/163234) .
De vlakken links en rechts van de deuren moeten dan met één vak uitgebreid worden.
(http://i39.photobucket.com/albums/e159/gertarkema/voortgang-modellen/GLG_zps734e39b9.jpg)
Plaatje; zelf verbouwd, met dank aan e_p
En nog verder fatsoeneren natuurlijk; radstand, diagonaal op de zijwand enz. Overigens is er wel een verschil; de zijschotten van zowel de 0 als de H0 versie van het oorspronkelijke wagentje zijn voorzien van T-profielen die door ogen opzij van de wagenbodem ingeschoven worden. Ze zijn dus afneembaar. Als je er een GLG van maakt dienen dat de gebruikelijke U-profielen te zijn.
-
voor Gert
(http://3.bp.blogspot.com/_J9ydtjbMFXU/S2tMbU24A8I/AAAAAAAAAhM/0OYSnt8rfBc/s1600/DSC02527.JPG)
-
:-X
;D Mooi werk, succes verder! (y)
-
Klopt Hans, het is inderdaad Roco 67356 of één van z'n kleurgenoten.
Als je naar een NS-kolenbak op zoek bent en je hebt een paar van deze bakkies kun je ze wat verlengen en dan wordt het een GLG zoals hier te zien.
De vlakken links en rechts van de deuren moeten dan met één vak uitgebreid worden. En nog verder fatsoeneren natuurlijk; radstand, diagonaal op de zijwand enz. Overigens is er wel een verschil; de zijschotten van zowel de 0 als de H0 versie van het oorspronkelijke wagentje zijn voorzien van T-profielen die door ogen opzij van de wagenbodem ingeschoven worden. Ze zijn dus afneembaar. Als je er een GLG van maakt dienen dat de gebruikelijke U-profielen te zijn.
Hallo Gert,
bedankt voor de extra informatie (en e-p voor de foto...). Weet je wellicht artikelnummers van die 'kleurgenoten'? Ik kom op de site van Roco niet verder dan de SNCB-variant.
Groetjes,
Hans.
-
Geen idee, gewoon goed zoeken in hun catalogus of gaan struinen op Houten komende zaterdag. Er zijn heel oude versies, dus voor een paar euro moet je al wat vinden.
-
Hans,
Voor deze ombouw heb ik Roco nr. 46034 gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg)
Grtz,
Ton
-
Hallo Gert, Ton,
de 46034 zit zo te zien niet meer in het assortiment van Roco. De site van Roco kent hem in ieder geval niet meer. Dat wordt dus werken met de SNCB-variant of idd de 2e-handsbeurzen afstruinen...
Bedankt voor jullie info. En aan het plaatje van Ton te zien, is er een leuk bakkie van te maken!
Groetjes,
Hans.
-
De wagens van de Amsterdamse gasfabriek hadden oorspronkelijk de nummers SS 3001-3010 Ze zijn gebouwd in 1913 door Orenstein & Koppel. Vanaf 1922 hadden ze de NS nummers 260001-260010. Ze waren eigendom van de gemeente Amsterdam en hadden als depot Asd Zuidergasfabriek (Ouder-Amstel). Vanaf 1926 werden ze teruggetrokken uit het wagenpark van NS maar een aantal heeft langere tijd dienst gedaan als terreinwagen.
Met dank aan Peter Bakker voor de gegevens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_3008.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SS_3008.jpg)
-
Hans,
Voor deze ombouw heb ik Roco nr. 46034 gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg)
Grtz,
Ton
Hallo Ton,
ik ben momenteel bezig met het (om)bouwen van een drietal Roco-bakkies. Ik zie op jouw model volgens mij de correcte buffers/bufferhalzen (aan 4 kanten opengewerkt) zitten. Waar heb je die vandaan gehaald? Wellicht bij Weinert? Ik hoop op een goedkopere mogelijkheid; de verzendkosten vind ik nogal erg hoog namelijk.
Groetjes,
Hans.
-
Hoi Hans,
Helaas, ik moet je teleurstellen: Het zijn inderdaad Weinert buffers.
Grtz,
Ton
-
Zet anders een verzamelbestelling op, Met z'n twee scheelt het alweer de helft aan verzendkosten.
-
Hallo !
In het verleden stelde ik vast dat een nieuw verworven Zwitserse goederenwagon van Piko korfbuffers had. Om een stel andere wagons beter aan tijdperk 2 aan te passen deze van diezelfde Piko (insteek)buffers voorzien. Vol plastic en dus niet verend. Maar het ziet er wel een stuk beter uit.
Ik ben nu in het buitenland; als ik weer thuis ben, kan ik proberen het bestelnummer te achterhalen.
Groeten, Hans
-
Zo hè dat is inderdaad een leuk tussendoor projectje (y)
Welk nummer hebben de weinert buffers?
Hopen dat MK op de komende beurs staat.
Grts,
-
Het nummer is 8611.
De geveerde versie is 8610.
Grtz,
Ton
-
Allereerst dank aan de reageerders op mijn vraag!
In aanvulling tot de artikelnummers die Ton al aangaf: er is ook nog 86102. Dit is de kunststofversie (niet-verend) en veruit de goedkoopste van de drie soorten (nog geen 2 euro voor 4 buffers), maar ja...die verzendkosten hè! Ik ga eens kijken hoe ik dit het beste op kan lossen.
In het verleden stelde ik vast dat een nieuw verworven Zwitserse goederenwagon van Piko korfbuffers had. Om een stel andere wagons beter aan tijdperk 2 aan te passen deze van diezelfde Piko (insteek)buffers voorzien. Vol plastic en dus niet verend. Maar het ziet er wel een stuk beter uit.
Ik ben nu in het buitenland; als ik weer thuis ben, kan ik proberen het bestelnummer te achterhalen.
Groeten, Hans
Ik hou me aanbevolen!
Zo hè dat is inderdaad een leuk tussendoor projectje (y)
Hopen dat MK op de komende beurs staat.
Klopt: is inderdaad een leuk tussendoor-projectje! Maar MK levert alleen de transfers hè (en eventueel de benodigde verf); voor de wagens zul je zelf moeten zorgen, maar ja: je bent dan toch al in Houten dus gelijk goed rondkijken maar!
Groetjes,
Hans.
-
Klopt: is inderdaad een leuk tussendoor-projectje! Maar MK levert alleen de transfers hè (en eventueel de benodigde verf); voor de wagens zul je zelf moeten zorgen, maar ja: je bent dan toch al in Houten dus gelijk goed rondkijken maar!
Groetjes,
Hans.
Alleen omspuiten en vernummeren zie ik als een leuk klein tussendoor project ;)
Hoewel je de wagen op veel punten kunt verbeteren met messing detail (y)
- http://www.wagenwerk.de/h0de/fahrzeugbauteile/rangierertritte-mit-gitterrosttritt.html
- http://www.wagenwerk.de/h0de/fahrzeugbauteile/pufferbohlen-fur-guterwagen.html
En als je dan toch gaat bestellen daar;
- http://www.wagenwerk.de/h0de/catalogsearch/result/?q=8611
- http://www.wagenwerk.de/h0de/catalogsearch/result/?q=8610
Ik ga in ieder geval op zoek naar 1 of 2 van deze wagens ;D ;D
-
Gelukkig rekent wagenwerk.de heel wat minder verzendkosten :-\ ;D
Aan het onderstel moet je trouwens een klein beetje verbouwen (buiten het vervangen van de buffers om): de treden en de remschoenen moeten worden verwijderd. Maar dat gaat met een goede tang en een scherp mesje makkelijk genoeg en mag eigenlijk geen naam hebben (qua inspanning/tijd en zo). Je moet het alleen niet vergeten...
Groetjes,
Hans.
-
Hallo HaHoHo
De bedoelde korfbuffertjes zijn gemonteerd op Piko 95412 SBB-CFF L6 Ep. 2. Ze passen onder andere zonder aanpassing op de K3 en de zuurvatenwagon. Dit zijn tweezijdig opengewerkte buffers !
Ik heb ze destijds bij de Wapstad besteld. Op het zakje waarin ze zijn geleverd zit het volgende etiket:
PIKO # 56081 Stangenpuffer flach u. gewölbt [barcode: 4 015615 560814]
(€ 7.10 voor 2 x 4 stuks)
Groeten, Hans
-
Hallo Hans,
bedankt voor je uitzoekwerk! Wel jammer dat het 'slechts' tweezijdig opengewerkte buffers zijn. Ik hou het als alternatief achter de hand!
Groetjes,
Hans.
-
Vanavond met twee van deze wagens begonnen.
Van een kennis kreeg ik plastic korfbuffers die ik wou toepassen.
Enkel zag ik nu pas dat die niet viervoudig zijn opengewerkt.
Tevens kwam bij mij het idee op om deze wagens te gaan voorzien van werkende schroefkoppelingen, daarom zullen mijn buffers geveerd moeten zijn.
Ik ben van plan om bij onderstaande zaak buffers e.d. te gaan bestellen.
Aangezien de verzendkosten aanzienlijk zijn willen er misschien mensen meeliften, scheelt voor iedereen verzendkosten (y)
Hoe meer mensen interesse hebben des te goedkoper wordt het allemaal.
Geef het maar per PB of mail door aan mij dan maak ik een lijstje.
-
Leuk dat je er ook aan bent begonnen! Mijn wagentjes zijn inmiddels klaar en ik kan zeggen dat het een leuk ombouwprojectje is geweest.
Mocht je met de transfersetjes van MK gaan werken en een setje hebben liggen voor de wagen 260104P, let er dan even op dat Maykel hierbij een fout heeft gemaakt: er staat 2601014P. Toen ik dit bij Maykel aankaartte, gaf hij aan het ontwerp voor het setje te verbeteren en dat omruilen tegen een gecorrigeerd setje geen enkel probleem is; gewoon even een lijntje leggen.
Verder even opletten dat de handgrepen op de hoeken van de wagenbak (ook) verwijderd dienen te worden. Dat heeft Maykel er niet apart bij gezet op het A4tje met aanwijzingen volgens mij. Op zich wel logisch dat ze weg moeten aangezien de opstaptreden ook moeten worden verwijderd. Ik merkte het te laat op en vond het niet belangrijk genoeg om het spuitwerk over te gaan doen, maar als je toch nog moet beginnen...
Groetjes en succes!
Hans.
-
Mijn vraag is nog welke aspotten eronder horen, gewoon de Duitse of toch staatsspoor danwel W1?
-
Oef...totaal geen aandacht aan besteed, moet ik eerlijk bekennen :-[
Gezien de geschiedenis zou ik denken dat het van oorsprong Duitse wagens zijn en dat daar dus ook wel de Duitse aspotten onder zullen hebben gezeten, maar 100% zeker weten doe ik dat niet.
Groetjes,
Hans.
-
In Rail Magazine 320 staat een (om)bouwverslag. Wellicht bevat het handige informatie voor degenen die er ook aan denken deze wagen te gaan bouwen.
Groetjes,
Hans.
-
hamvraag: staat er info in die hier nog niet besproken is?
-
Goed artikel, met in elk geval een aantal grootspoor foto's die hier niet in het draadje staan. Als je deze wagens wilt bouwen zou ik de RM kopen.
mvg,
Ivo
-
Ik sluit me bij Ivo's aanbeveling aan!
Er staan ook verbeteringen in t.o.v. de informatie die je krijgt als je het transfersetje bij MK bestelt. Daarmee kun je 'jouw' wagen beter maken dan wat ik ervan heb gemaakt! (y)
Daarnaast bevat het artikel informatie over de gebruikte verf e.d.. Is natuurlijk geen keihard voorschrift, maar biedt wel houvast aan degenen die niet weten hoe ze zoiets moeten aanpakken en wat ze erbij kunnen/moeten gebruiken.
Ik heb het artikel geschreven met min of meer als doel (potentiële) modelbouwers over de streep te trekken en ze aan te moedigen het gewoon eens te proberen want daar leent deze ombouw zich uitstekend voor, zowel qua inspanning als qua benodigde financiën.
Groetjes,
Hans.
-
leuk! ga het nummer kopen (en ik was al gestart( in 0)) (y)
-
Mooi!
-
ja, spoor nul is zeker mooi!
-
Zodra ik oud genoeg ben om h0 niet meer te kunnen hanteren :-)
-
;D Ja ik gebruik H0 ook als Max-Ogentrainer...
-
:) Heb er inmiddels al wel een vergrootglas bij, her en der. Het gaat niet lang meer duren, vrees ik......
23€ voor zo'n wagentje toch ....?
-
ja, als je meer als €10,- besteed aan een H0 model incl weinertbuffers ben je per strekkende meter goedkoper uit ;D ;D ;D
-
;D
-
Leuk artikel Hans (y)
-
Dank je wel!
Altijd leuk positieve reactie(s) te lezen. :)
-
gaswagen amsterdam met bordes, tussenstand; alle opschriften verwijderd, handgrepen aan een kant eraf, en een nieuwe op de kop. Stripje op de kop aangebracht. Verder bezig met het wat minder nadrukkelijk maken van de houtnerf,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0730_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0731_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0734_4.jpg)
-
Hans,
Voor deze ombouw heb ik Roco nr. 46034 gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kolenwagen_gasfabriek_Utrecht.jpg)
Grtz,
Ton
ik las in het artikel over een te donkere 'lichtgrijs' voor de binnenkant van de wagenbak, ik neem aan dat bovenstaande de goede is, welke kleur is dit?
-
Ik had volgens mij deze van Maykel moeten hebben (bron: site MKmodelbouwstudio):
kleur 07 / RAL 7000 / Lichtgrijs (SS goederenwagen lichtgrijs tot ca 1890).
Deze grijze kleur is een stuk lichter dan kleur 06 die ik heb gebruikt.
Groetjes,
Hans.
-
Yep dat is de goede kleur SS grijs.
Voor nieuw is je buitenzijde te donker , maar na een halfjaar kolen rijden zullen ze de kleur die je nu hebt wel van binnen en buiten gehad hebben. ;D
-
en als je tamiya of phildie wil gebruiken, welke nummers kun je dan gebruiken?
-
Phildie kleur 00
http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm
-
Voor donkergrijs zou je ook Phildie nr 350 moeten kunnen gebruiken.
En voor Tamiya... oef! Voor lichtgrijs komt XF19 (Sky Grey) in de buurt volgens mij, maar dit is wel een matte verf; dat zou ik niet aanraden want dat werkt minder in combinatie met de transfers.
Als je met Tamiya wilt werken, kun je het beste zelf X-1 en X-2 (glanzend zwart en glanzend wit) mengen totdat je de juiste kleuren hebt gevonden. Het hoeft niet 100% te kloppen, hoor. In werkelijkheid werd er toen nog niet met RAL-kleuren gewerkt dus zal er (ook) bij het goederenmaterieel variatie in de kleuren grijs hebben gezeten (misschien wel 50 tinten... ;D) en zoals roadster36 al terecht opmerkt: na verloop van tijd zal het zwarte goud wel de nodige vervuiling hebben achtergelaten, vooral IN de bak. Misschien heb je zelf een (donker)grijs NS-goederenbakkie? Kun je die kleur in ieder geval voor de buitenzijde aanhouden.
Groetjes,
Hans
-
dank, veel goederenwagens heb ik in tamiya panzergrau spuitbusje gespoten, als verbleekt donker grijs, bestaande kolenwagens wil ik ook die lichte binnenkant geven dus een tamiya kleurtje heeft de voorkeur ivm verdraagzaamheid van de verf. Andere modellen kleuren ga ik nu met de airbrush met phildie spuiten!
-
Ik ben zeer te spreken over de Phildie-verf. Het dekt prachtig strak en heeft een korte droogtijd. Ik spuit altijd met de simpelste airbrush die er is; geen enkel probleem. Denk alleen wel aan het goed afzuigen van de damp want het is wel 'tuig' dat met thinner (ook 'tuig') moet worden verdund.
-
hier een fotootje van mijn kolenbak( spoor 0) een set buffers moet ik nog bestellen, maar voor een eerste airbrush sessie ben ik tevreden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1954_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1954_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1955_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1955_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1956_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1956_2.jpg)
-
Zou ik ook zijn: ziet er goed uit! (y)
Hou je de hele bak in 1 kleur of ga je nog verschil aanbrengen tussen buitenzijde en binnenzijde van de bak?
Groetjes,
Hans.
-
Tweede kleurtje kont nog , al heb ik de andere kar al voorzien van kolen!
-
Ik heb hier ook nog een paar duitse bakken[ roco 4307] voor gereserveerd.kosten waren nihil ;D
Zal eerst eens even de overbodige zaken eraf halen.
Ik heb er zes, ik lees dat er meestal 3 of 4 in een trein zaten?
Na....dat is een zorg voor later,want eerst moet ik nog bericht krijgen van MK modelstudio over de kosten van mijn bestelling.
De mail is al verzonden in Mei,wacht gespannen af of ik uberhaupt bericht terug krijg.
De hier getoonde wagens zien er erg goed uit hoor, kijken of ik dat ook voor elkaar krijg!?
Ga de railmagazine maar weer eens opzoeken,lezen kan geen kwaad.
Vr.Gr.Wim.
-
Let op Wim, ik dacht dat de serie slechts 4 stuks groot waren ;D
-
Hoi,
Ja, ik weet serie NS 260101-'04p 4 stuks, Als ik dit nummer zo lees is dan de- P- erachter n.v.t . bij deze serie?
Waar is deze -P- dan te gebruiken?
Trouwens, ik denk dat ik voor de korfbuffers van Piko ga indien deze te verkrijgen zijn.
Ik ben het artikel maar weer eens gaan lezen,staat voldoende info in over deze bakkies. mooi onderwerp ook ;)
Vr.GR,Wim.
-
Wagens waren eigendom van de gasfabriek, bijpassend gekocht bij de kolentip