BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Martijn1974 op 28 April 2013, 21:57:51
-
De titel zegt het eigenlijk al, maar mijn vraagje is:
Welk type wagen is deze 'Bethlehem' ketelwagen?
Hij is van Fleischmann, nummer: 978410
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130428_205809.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130428_205809.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130428_205832.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/20130428_205832.jpg)
Nou heb ik uiteraard gezocht op het www, maar het antwoord vind ik zo 1, 2, 3 niet.
mvg,
Martijn.
-
Misschien kun je het uit deze link halen?
Mocht de link niet werken,deze even kopieren en in webbrouwser plakken.
http://www.railmeester.nl/opschriften-wagens.html
Mvg jamie diks
-
Nee helaas, de typebenaming staat niet op de wagen.
mvg,
Martijn.
-
Wat ik kan zien aan de wagon is het volgende.
Type aanduiding Z staat voor ketelwagen.
En de wagon heeft dubbele schalmen ophanging,dus de wagon is geschikt voor 100km/u
Dus kom ik hier uit op type Zs.
Kijk bijv ook eens naar een Gs ter vergelijking.
G staat voor gesloten goederenwagon en de kleine s achteraan voor 100km/u.
Zoek je de wagon op internet op zie je dat hij ook dubbele schalmen heeft.
Wat inderdaad datgeen maakt dat hij 100 km/u mag rijden.
Mvg jamie
-
Aha, op die manier. Zo had ik de lijst nog niet bekeken... :-[ ;D
Dan zal het inderdaad een Zs zijn. (y)
Dankjewel voor je hulp.
mvg,
Martijn.
-
Het is in iig GEEN zgs.
Zgs
UIC code:
Z Ketelwagen.
g Voor verzegeld of vloeibaar gemaakte gassen of gassen die vloeibaar zijn onder druk.
s Maximale snelheid van 100 km/uur.
Bron is http://www.goederenwagens.nl/site/?page_id=2237
Deze wagon die je laat zien kan geen vloeibaar gemaakte gassen vervoeren omdat hij
Van boven een mangat heeft.
Gaswagons hebben dat niet en hebben eigenlijk ook altijd een oranje band rondom de ketelwagon lopen.
Mvg jamie diks
-
Dat is ook een mooie ketelwagen. (y)
-
Dit is een private ketelwagen uit tijdperk III. In die tijd hadden deze wagens geen typecode omdat ze niet algemeen inzetbaar waren. Zouden ze dat wel zijn geweest had deze Us geheten en niet Zs, aangezien Z pas na 1980 als aanduiding voor een ketelwagen wordt gebruikt. U was voor 1980 de aanduiding, terwijl s de aanduiding is voor 100 km/h, wat ook uit het laadraster blijkt, waar s ook is vermeld.
dirkjan
-
Goedemorgen beste falkenberg.
Bedankt voor je antwoord,zo leren we elke dag weer wat bij.
Us zou nu uit mijn hoofd gezegd de tweeassige grijze bollenwagen zijn.
Mvg jamie diks
-
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Bauart-Bezeichnungssystem_f%C3%BCr_G%C3%BCterwagen
U zijn speciale wagens (= wagentype dat niet elders is gedefinieerd). Kan dus een bollenwagen zijn, maar ook een dieplader.
Maar dat stond in de Railmeester link eigenlijk ook al.
-
En bij de U wordt pas met de ondercodes aangegeven wat voor type het in detail is. Omdat het aantal speciale types steeds maar steeg is in 1980 de ketelwagengroep er uit gehaald en in de Z geplaatst. Want een Us kon inderdaad van alles zijn tot die tijd.
dirkjan
-
Op dit forum zelf bij encyclopedie en dan naar uic wagen codificering.
Daar staan de oude codificeringen uitgelegd.
Hier ook effe een linkje voor de makkelijkheid ;)
Let op: er staan ook passagierwagons bovenaan uitgelegd.
Deze dus niet verwarren!
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/UIC-codering_rijdend_materieel
Mvg jamie diks
-
Op die pagina is zoveel zaken door elkaar heen uitgelegd, dat een beginner daar echt niet wijs uit kan worden.
Voor rijtuigkodering lees beter: http://de.wikipedia.org/wiki/Bauart-Bezeichnungssystem_für_Reisezugwagen
Voor UIC nummers algemeen: http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Wagennummer
Voor UIC codes van goederenwagens lees beter: http://de.wikipedia.org/wiki/Bauart-Bezeichnungssystem_für_Güterwagen (http://de.wikipedia.org/wiki/Bauart-Bezeichnungssystem_für_Güterwagen)
Allemaal vooral op de duitse situatie gericht, maar in ieder geval inhoudelijk beter te begrijpen.
dirkjan