BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Herwim Frank op 26 April 2013, 17:16:21
-
Hallo mensen
Op mijn moduul heb ik de volgende situatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische_aansl_mod01_1.jpg)
In het spoor vanaf de draaischijf naar rechts boven zit een dubbele isolatie.
Het onderste deel van het sporenplan (het deel waar de draaischijf bij hoort) heeft
een eigen regelaar(kleur Blauw) en het deel sporenplan boven de draaischijf heeft ook een eigen regelaar
(kleur groen)
Nu bij de dubbele isolatie gaat het spoor over in het circuit met een andere regelaar, hoe schakel ik dit
zonder kortsluiting of iets anders te krijgen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling_2x_stroomkring.jpg)
Schakel ik de + en de - zodanig dat visueel de trein dezelfde kant op blijf rijden of is dat wat te simpel gezegd
Herwim
-
Als niet geheel onderlegt persoon zoi ik denken dat je een soort van keerlus hebt op je draaischijf,zo werd ook mij verteld ;)
Als dat idd hier ook zo is(dat hoor je vanzelf wel in dit draadje)dan zal je BV een Lenz LK 200 nodig hebben om de kortsluiting door verschillende stromen op te heffen.
Klinkt ingewikkeld maar t komt erop neer als dit ook zo'n situatie is als hier,dat op t moment dat je de schijf 180 graden draait,dat je min en plus van schijf en baan niet aansluiten en dan is t.... afijn je snapt m wel.
Ik ga dr hier vanuit dat je nu een vorm van kortsluiting ondervind.
Is dat niet zo dan heb ik niks gezegd :-X
-
Floris, dan heb je niets gezegd want daar gaat Herwim zijn vraag niet over. Het gaat nl. om de overgang van blauw naar groen.
@Herwim,
Je schetsje klopt zo. Wil je van de ene stroomkring naar de andere dan zal je de aansluitende railstaven inderdaad dezelfde polariteit moet geven voordat je over de scheiding rijdt.
Gr.
Eric
-
Dus Eric
Zoals ik dus al aangeef in de tekening en visueel aanschouwen of de lok dezelfde kant op rijd of direct weer terug.
In het laatste geval de polen van één van de circuit's omdraaien ?
Begrijp ik dat goed ?
Herwim
-
even een niet onbelangrijk punt
rijd je digitaal of analoog
-
Hallo Jerry
Ik rij analoog, ik ben verder niet zo thuis in digitaal maar ik denk als ik digitaal zou rijden ik geen
verschillende stroom kringen zou hebben.
Herwim
-
Als je analoog rijdt, met gelijkstroom, dan kun je zonder meer over de scheiding rijden, mits de polariteit aan beide kanten van de scheiding gelijk is.
-
Zoals ik dus al aangeef in de tekening en visueel aanschouwen of de lok dezelfde kant op rijd of direct weer terug.
In het laatste geval de polen van één van de circuit's omdraaien ?
Begrijp ik dat goed ?
Geen idee wat je met dat visueel aanschouwen bedoeld maar je moet gewoon zorgen dat de polariteit van beide aansluitende railstaven hetzelfde is.
Als die niet het zelfde zijn (+ komt na de scheiding een - tegen) rijdt de loc niet terug maar heb je een keiharde kortsluiting en zal/zullen je trafo's in de kortsluiting schieten of zekeringen eruit vliegen. Je loc zal echt niet heen en weer gaan rijden.
Snap eerlijk gezegd je probleem niet zo.
Je zoekt problemen die er niet zijn als je het goed schakelt.
Wat ik uit eerdere draadjes van je begrijp is dit een bestaande baan van je. Dan heeft het toch gewerkt?
gr.
Eric
-
Hallo mensen
Ik ben er uit wat deze vraag betreft, heb gewoon alles aangesloten en draaien maar en zoals ik
al hoopte gebeurde, bij de dubbele isolatie ging de lok direct weer terug en begon op de scheiding
te pendelen.
Dus toen bij één van de twee circuit's de + en - omgedraaid en zie daar het werkte, de lok reed feilloos door.
Dus het antwoord op mijn vraag is eigenlijk heel makkelijk uit te proberen zonder kortsluiting te krijgen.
Maar jullie bedankt weer voor het mee denken, ik dacht eerst dat er een moeilijke schakeling aan te pas moest komen.
Herwim
-
Hallo Eric
Inderdaad het is een bestaande baan van me maar wel helemaal opnieuw gebouwd.
Als je mijn draadjes goed gelezen hebt dan heb je kunnen lezen dat ik een nieuwe draaischijf heb
aangeschaft waarbij de achterliggende trajecten gevoed werden vanuit de draaischijf dat had ik eerder niet.
Toen pas heb ik besloten verschillende stroomtrajecten te maken om op die manier meer speel mogelijkheden te krijgen.
De overgang naar het ander circuit had ik nog niet aangelegd.
Maar zoals ik net al zij ik heb geen kortsluiting maar de lok ging op de isolatie pendelen.
en ik zoek geen problemen maar ben voorzichtig en ben niet altijd meer zo goed thuis in sommige elektro
technieken. (zal de leeftijd wel zijn)
Klaas
Zoals je inmiddels gelezen hebt heb ik dat zelf inmiddels ontdekt maar in ieder geval ook jij bedankt voor je inbreng.
Herwim
-
Hallo allemaal
Voor degene die hier nog geïnteresseerd in zijn het volgende.
Ik heb nog even nagedacht ;D over het schakelen van 2 stroomkringen
die in elkaar overlopen.
Als deze overloop bijv. bij een rustplaats is (station etc.) zou je ook onderstaande schakeling
toe kunnen passen Methode 2.
Je schakelt dan met een dubbele wissel schakelaar met midden stand zonder problemen over op
het andere stroom circuit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schakeling_2x_stroomkring_0001.jpg)
Deze schakeling zal bij vele wel bekend zijn zo niet dan bij deze.
Herwim
-
Herwin,
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. :-\
Het enigste wat je hoeft te doen is te zorgen dat je beide regelaars op dezelfde manier zijn geschakeld qua polariteit om probleemloos van de ene sectie naar de andere sectie te rijden. Als je je bedrading eenduidig aanlegt en je trafo's zodanig aansluit dat bij naar rechts draaien de trein naar recht rijdt en bij linksom idem dito hief je er alleen maar voor te zorgen dat bij het oversteken van de sectiegrenzen de knoppen van de trafo's hetzelfde staan.
Jouw tweede methode lost jouw "probleem" niet op. Als de tweede regelaar nog steeds "verkeerd" gepoold staat veschuift je kortsluitprobleem alleen maar een beetje op.
Gr.
Eric
-
Hallo Eric
Ik heb gelukkig geen probleem meer, ik heb namelijk precies gedaan wat jij beschrijft dus rechtstreeks
de juiste polen aan elkaar en zorgen dat de beide regelaars in dezelfde stand staan.
Links is naar links en rechts is naar rechts, heb wel bij één regelaar die een aparte schakelaar heeft voor
links en rechts de schakelaar in het bediening tableau om moeten draaien.
Waarom ik deze tweede schakeling heb bedacht is alleen maar om op een plek waar de lok toch even stopt
om vervolgens een andere route via een andere regelaar te vervolgen en natuurlijk moeten ook hier weer
de regel knoppen weer in de zelfde richting staan, links is naar links en rechts is naar rechts.
Op deze manier weet je zeker dat je geen kortsluiting krijgt bij het overschakelen maar je hebt wel gelijk
de lok moet ten alle tijden op deze plek stoppen (dus bijv.bij een station) als je door rijd heb je inderdaad het zelfde probleem.
Dit was ook niet een echte oplossing maar meer een brainstorm actie
Herwim
-
Hallo
Ik zou m.b.v. een eenvoudige dubbelpolig om tumbler schakelaar de Blauwe sectie aan de Groene sectie koppelen.
Op dat moment regelt de Groene trafo de hele baan zonder spaning of polariteits problemen.
Bij terugschakeling naar de Blauwe regelaar weer twee aparte secties.
Jaap
PS Dit lijkt een beetje op de oude vertrouwde Z-schakeling of Cab-control.
-
heb zelf ook een tijd analoog met meerdere regelaars gereden die niet afleesbaar waren op welke kant dat ze op gingen..
dus toen een dubbel kleurige led aan de uitgang van alle regelaars gehangen, deze gaf rood en groen licht..
dan kun je op de kleur van het lampje afgaan voor de juiste polariteit :)(als je wel de trafo al wat open hebt gedraaid)