BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: martijnhaman op 26 April 2013, 11:59:21
-
Ben op zoek naar een uitleg van de aanduidingen die te vinden zijn op de rijtuigen en bagagewagens van de PKP. Nu zullen dit soort zaken vast een keer gewijzigd zijn. Mij gaat het vooral om de aanduidingen die in de periode na de tweede wereldoorlog zijn gebruikt.
Een uitleg van de indeling van het pre-UIC nummersysteem zou ook mooi zijn.
Heeft iemand een tip voor een website of boek, waarin deze informatie te vinden is?
Martijn
-
Het enige dat ik weet is dat bagagewagens de aanduiding F hadden en postrijtuigen de aanduiding G. Een gecombineerd post/bagagerijtuig was bijvoorbeeld een Fg. Maar het nummersysteem is mij ook nog niet duidelijk geworden helaas. Voor de stalen D ben ik eens in een lijst de aanduiding Fx61 tegen gekomen (lijst is helaas niet meer online terug te vinden), maar ik ben er nog niks officieels over tegen gekomen. Dus of die aanduiding klopt weet ik niet.
-
@Ernst-Jan: als jij het ook niet weet is mijn onkunde geen schande :P
Waarschijnlijk een gevalletje van gewoon verder blijven zoeken.
Martijn
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Oznaczenia_wagonów_osobowych
De link moet je geheel kopieren en in de adresbalk plakken van je browser.
vertaling google:
The letters of carriages used by the Polish State Railways (PKP).
Coaches [edit]
By 1968, letter code used:
A - 1st class,
B - 2nd class passenger,
As - salon "salonka"
F - luggage,
G - ZIP
Fg - postal-baggage,
H - for the transport of patients,
I - restaurant,
L - sleeping,
N - to transport prisoners
O - heating.
Lowercase letters placed after the big mean:
x - four-,
y - three-,
and - biaxial
g - the compartment to carry mail
m - the section for the magazine,
After 1968, introduces a harmonized labeling system for coaches, consisting of 12 digits and letters of the team:
A - 1st class passenger,
B - 2nd class passenger,
AB - passenger 1 and 2 class,
AJ - 1st class passenger with a bar,
BD - 2nd class passenger with luggage,
D - luggage,
DP - bagażowo-mail,
P - ZIP
WLA - 1st class sleeping
WLB - 2nd class sleeping
WLAB - sleeping 1 and 2 class,
I - restaurant,
M - for the transport of patients,
N - to transport prisoners
Z - heating
In those years, small letters placed next big mean:
f - with chairs instead of couches,
h - with harmonies from both ends of the car,
m - the part of the warehouse,
o - berth,
p - floors,
r - part of lockable compartments and side corridor, part of the compartments open,
t - rebuilt from freight
u - the back bench can be raised by removing the walls,
xx - six-axis,
x - four-,
y - three-,
with - closed compartments, corridor side, end doors and equipment to move between cars.
Currently in small letters on the station wagon passenger means:
b or i - designed to carry persons with disabilities,
c - berth (berth)
d or - with cable remote control
E - with compartments managerial,
h - bezprzedziałowy,
k - residential (social or salonka)
m - the length of the car exceeds 24.5 meters,
n - the heating supply air,
r - adapted for the carriage of bicycles,
s - luggage side of the corridor,
u - a mechanism for remote door locking and remote control lighting,
v - with audiovisual equipment,
of - outclassed from the first class to another.
x or p - storey car
-
Dank
-
Nuttig !!
Dirk
-
Tegenwoordig zijn de aanduidingen weer veranderd. Van de nieuwe aanduidingen ben ik nog geen lijst tegen gekomen. Maar een Brdhmnu is nu een B5mnopuvz geworden bijvoorbeeld.
Overigens is dit weer iets heel anders dan de fabriekscodes dat meegegeven wordt aan materieel dat in Polen gebouwd is. Zijn bij rijtuigen vaak ook terug te vinden overigens. Is vaak ook nuttig om materieeltypes te herkennen. Al wordt het niet altijd goed bijgehouden en verandert de PKP die codes ook als een rijtuig bijvoorbeeld gedeklasseerd wordt (gaat dan bijvoorbeeld van 112A naar 112Az of opgeknapt (bijvoorbeeld van 136A naar 136A-IC6-FPS). Ook hierin zijn de Polen niet altijd even consequent helaas. De bovengenoemde B5mnopuvz is een 152Az overigens, inderdaad, een gedeklaseerde 152A. Het gaat hier om het poolse zitrijtuig welke in de JK zit.
Materieel dat in het buitenland gebouwd wordt heeft deze aanduidingen overigens niet. Het zijn echt aanduidingen die de industrie aan materieel geeft. Ook materieel dat enkel geëxporteerd wordt kan zulke aanduidingen hebben.