BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: kawaaad op 23 April 2013, 18:28:17
-
hallo forum leden, is er een simpele manier om te weten te komen of een stomer een bepaalde boogstraal kan lopen?
mvg aad
-
Lees de handleiding lijkt me een goeie (y)
Gr Richard
-
Hallo Richard
Dit vind ik niet zo'n goed antwoord.
Want als je de handleiding moet lezen kan het te laat zijn en heb je de lok al gekocht in de meeste gevallen.
Of een lok aangeboden hier op de site dan heb je ook geen handleiding tot je beschikking.
Dus met jouw antwoord is Aad niet geholpen.
Aad ik herken het probleem wel.
Ik heb achteraf bij mijn opzet moduul baan ook een paar boogstralen opnieuw moeten leggen daar een paar loks
die ik al in de vitrine kast had staan uit de rails liepen omdat de boog te kort was, dit komt vooral voor bij 4 assige
aandrijvingen waarbij de middelste assen niet flexibel zijn zoals bij sommige loks wel het geval.
Ik zelf heb daar verder ook geen antwoord op maar wie weet heeft iemand nog een zinnig antwoord ben ik ook benieuwd naar.
Herwim
-
Hallo Herwim/Aad,
Mijn antwoord blijkt inderdaad te kort door de bocht. Ik was er bijna zeker van dat de afgelopen jren keurig de minimale radius vermeld stond op de website, en/of op de website van de winkel. Tot mijn verbazing niet (meer?).?
Groet,
Richard
-
hallo forum leden, is er een simpele manier om te weten te komen of een stomer een bepaalde boogstraal kan lopen?
mvg aad
Gelijkstroom vanaf radius r2 of r3 dus 42 cm
Bij wisselstroom vanaf r1 dus bij een radius van 36 cm.
-
Hallo Richard.
Dit vind ik nog eens een man van eer.
Niet veel mensen komen terug op hun opmerkingen heel goed van je.
Nu moeten we nog samen een oplossing vinden voor de vraag van Aad.
Ik zal volgende week eens naar mijn leverancier in Utrecht gaan misschien weet hij of je die gegevens ergens kan vinden.
Zou misschien ook iets zijn voor de encyclopedie.
Herwim
-
Bij Roco stond het vroeger in de catalogus. Als een loc niet door R1 kon, dan stond erbij: Mindest Radius R2 (of R3)
Maar nu zie ik dat er niet meer bij staan. Toch wel nuttige informatie, lijkt mij.
@Jopie: jouw antwoord is iets te kort door de bocht. Zo algemeen kun je het niet stellen.
-
Ja, ik vind dat ook een gemis bij Roco. Veel andere fabrikanten geven die informatie op hun site wel, bijvoorbeeld Liliput, Brawa en Trix.
Bij Flm staat het er niet bij, maar bij dat merk kunnen alle locs door 360 mm-bogen.
Wel even oppassen: R 2 bij Flm is iets anders dan R 2 bij Roco, nl. 360 en 415 mm.
Groet,
Ruud
-
Hallo Jopie of iemand anders
Gelijkstroom vanaf radius r2 of r3 dus 42 cm
Bij wisselstroom vanaf r1 dus bij een radius van 36 cm.
Kunnen jullie uitleggen wat je precies bedoelt met de opmerking.
Gelijkstroom radius r2 of r3 etc
Wisselstroom radius r1 etc.
Wat heeft een boogstraal met gelijkstroom of wisselstroom te maken ?
Herwim
-
Bij Roco stond het vroeger in de catalogus. Als een loc niet door R1 kon, dan stond erbij: Mindest Radius R2 (of R3)
Maar nu zie ik dat er niet meer bij staan. Toch wel nuttige informatie, lijkt mij.
@Jopie: jouw antwoord is iets te kort door de bocht. Zo algemeen kun je het niet stellen.
In grote lijnen wel en ja er is gelijkstroom materiaal dat alleen door grotere radiussen kan rijden. Maar het meeste gelijkstroom materiaal gaat door radiussen van 42 cm en groter.
En ja er is wisselstroom materiaal van andere fabrikanten en denk dan vooral aan stomers, dat ook pas vanaf radius 42 cm kan rijden. Mijn advies als je een baan wilt maken geen radius gebruiken kleiner dan 42 cm. Dan zit je altijd goed.
-
Hallo Jopie of iemand anders
Kunnen jullie uitleggen wat je precies bedoelt met de opmerking.
Gelijkstroom radius r2 of r3 etc
Wisselstroom radius r1 etc.
Wat heeft een boogstraal met gelijkstroom of wisselstroom te maken ?
Herwim
Bij Marklin wisselstroom kan alles door radius 1 rijden. Bij Fleischmann gelijkstroom vaak ook, maar net niet alles. Bij Roco gelijkstroom en wisselstroom modellen voor Marklin kunnen de grotere stomers alleen door radiussen van 42 cm en groter. Zo duidelijk genoeg?
-
Hoi Jopie
Ik snap dat grote locomotieven een grotere radius nodig hebben dan kleinere locomotieven maar ik zie de relatie niet met gelijk of wissel stroom.
Als ik een grote lok heb dan heb je een grotere radius nodig ongeacht de stroom soort lijkt mij.
Herwim
-
Nee, dat is een kwestie van constructie. De stoomgigant Br 45 van Liliput, bijna 30 cm lang, gaat door 360 mm-bogen: http://www.liliput.de/de/produktlinien/liliput/h0/dampflokomotiven/item/977-l131722.html
Groet,
Ruud
-
Hallo Ruud
Dat zeg ik toch maar dan met wat andere woorden.
Een grote lok (lang dus) heeft een grotere radius nodig (inderdaad door z'n lengte en constructie)
maar dan nog zie ik de relatie niet met gelijk of wisselstroom.
Want jouw opmerking geld voor een dergelijke lok van Liliput (gelijkstroom) maar dat zou ook gelden voor
een dergelijke lok van Marklin (wisselstroom)
En zoals ik al eerder in deze topic aangaf ik had ook problemen met de radius maar dan voor een kleine lok
4 assen die star gemonteerd zijn (dus ook dat heeft met constructie te maken maar niet met gelijk of wissel stroom).
Dus wie legt mij uit wat de relatie is tussen radius en gelijk en wisselstroom
Herwim
-
Zals al eerder opgemerkt, het heeft niks met gelijk of wisselstroom ( beter: 2 rail of 3rail) te maken, maar met de constructie van de loks, en hoofdzakelijk de zijdelingse speling op de (tussenliggende) assen en de drijfstangen. Bij Roco is dat vaak wat beperkter dan bij M* of Flm, zodat de bogen die bereden kunnen worden groter moeten zijn.
Walter
-
Herwim, die stelling van Jopie doet niet ter zake. Gelijkspanning of wisselspanning heeft hiermee niets te maken. Ruud geeft hiervan een doorslaggevend voorbeeld. Het ligt aan de constructie van een loc, niet aan een elektrisch systeem.
Groet,
Bas
Edit: Walter, je was me nèt voor. :)
-
Walter en Bas
Dat antwoord wilde ik horen niet om gelijk te krijgen maar omdat ik zelf echt niet begreep de relatie
grote (lok) en stroomsoort.
Maar de relatie constructie en radius was voor mij zo klaar als een klontje, maar ik ging ervan uit dat er
misschien toch iets was wat deze relatie stroom en radius rechtvaardigde en wat ik niet wist.
Nogmaals bedankt voor de uitleg.
Herwim
-
Er is wel een relatie te herkennen uit het antwoord van Jopie maar daarvoor moet je even de geschiedenis in.
In de begintijd van H0 werd er naast tapijtrijden ook veel op de tafel gereden. Een kleine boogstraal was dan noodzakelijk.
De startsets hadden vrijwl altijd een R1 als boogstraal die ook toegepast werd voor de afbuigende tak van wissels. Vanuit marketing denken vond Marklin dat al het rijdend materieel ook altijd door de kleinste stralen moest kunnen rijden. Vandaar dat je een BR 01 altijd zo leuk buiten de rails ziet uitsteken. De gelijkstroom fabrikanten hechten daar minder waarde aan en gingen sneller over tot het produceren van fraaiere loks qua drijfwerk maar die direct daarop volgend een grotere boogstraal noodzakelijk maakte.
De algemene stelling dat M loks ( 3 rail) vaker door de kleinste boogstralen kunnen in vergelijk met 2 rail loks is dus houdbaar.
-
Maar dan gaat het nog om het merk/constructie (Marklin en bv Roco) en staat het los van 2 of 3 rail. Uiteindelijk maakt Roco ook 3rail locs en die zullen toch dezelfde radius hebben als de 2 rail locs van Roco. Of zit ik er dan helemaal naast?
Groet,
Chris
-
Nee je zit er niet naast. Het zijn veelal de M loks. Maar je zult ook zien dat de overige fabrikanten die 3 rail loks maken toch zeker zullen kujken naar de boogstralen van M . Die heeft is immers het grootste marktaandeel.
En: uiteraard zijn er op elke regel wel uitzonderingen, vandaar in algemene zin.
-
Hallo Han
Dat vind ik een aannemelijk verhaal over het verleden van Marklin en bijv.Roco want
dit geeft niet aan dat de stroomsoort de reden was maar de stroomsoort in relatie van
het merk en beleid wat daar gevoerd werd.
Leuk om dit te horen had ik niet aan gedacht.
En Chris 80, je hebt wat mij betreft gelijk maar het verhaal van Han is wel goed te begrijpen
en past ook in onze visie hier over.
Herwim
-
hallo allemaal, ik zie dat ik niet het enige slachtoffer ben die met deze vraag zit.Alvast bedankt voor jullie inzet. Ik heb onlangs een roco 43-er met olie tender gekocht op MP .ik wist via roco zelf dat hij R2 vraagt.Bij deze 43-er als je de zuigerstang van de schuiven kast afhaalt loopt hij met gemak R1.Ik denk zelf dat de voorloop as vaak een groter probleem is dan de bv "d" of "E" as indeling.Ik zat zelf met de gedachte als je misschien het voorloop wiel iets smaller kon afdraaien dat het probleem misschien te tackelen is. Ik hoor van u.
mvg aad
-
Hoi Aad,
Dat zie je ook vaker bij Roco. Je kan een aantal onderdelen niet monteren als je door een kleinere straal dan 420mm gaat rijden. De extra onderdelen zijn voor hele grote boogstralen of alleen voor de vitrine ;)
Groet Ronald.
-
Voor de meeste grote stoomloc's is R2 echt het minimum om normaal de bocht te kunnen nemen, ook als 360mm mogelijk is volgens de fabrikant. Ik heb zelf ervaring met onder meer de Fleischmann BR94 waar de 5 assen zodanig verschuiven dat R1 haalbaar is: in de praktijk blijkt het onmogelijk om zonder horten en stoten de boog te ronden. Wat ook vaak een probleem is, is dat voorloopassen te stroef zijdelings schuiven: het wielstel van bv de Piko Br01.5 loopt bij minder dan R3 uit de rails omdat de veer scherp is gestanst en niet soepel over het plastic loopt. Daar moet je zelf een aanpassing doen. De Roco BR23 loopt bij minder dan R2 klem tegen de tender en dat geldt voor meer Roco's. De Liliput NS3500 loopt met de voorloopassen tegen de trapjes bij <R2 en zo zijn er ook diverse locs waar de zuigerstangbescherming moet worden weggenomen. Remumé: R2 is voor een fatsoenlijke loop toch echt wel het minimum bij grote stomers en dan nog is het geen garantie voor probleemloos de hoek om sturen. Een proefrit bij aankoop op meer dan "een recht stukkie flex" is dan ook zeer aan te bevelen.
groet Bessel
-
Zo... ik was even met de treinen aan het rijden en dus de rest van de discussie gemist 😁. Het is in ieder geval goed om te lezen dat ik niet helemaal met molentjes loop: blijkbaar stond het wel op de websites 😊.
Ik kan mij verder eigenlijk alleen maar bij Bessel aansluiten: hou minimaal R2 aan, bij bijvoorbeeld Fleischmann is dat een radium van 420 graden. Dan weet je dat verreweg de meeste treinen op je baan kunnen.
Groet,
Richard
-
Ronald dat heb je bij sommige Märklin loc's ook hoor dat je bepaalde onderdelen alleen bij grote boogstralen of voor in de vitrine kan gebruiken.
-
Het is overigens wel goed om te beseffen dat R2 bij Rocoline de krappe 360 mm boog betreft. Roco noemt dan ook altijd de straal, bijvoorbeed 420 mm, als er een beperking is.
Vuistregel is volgens mij dat als er niks bij staat, een loc door 360 mm daaromtrent kan, wat bij de meeste railsystemen R1 wordt genoemd. Of je dat moet willen, is wat anders. Onderschat bijvoorbeeld niet welke concessies daavoor nodig zijn aan het drijfwerk en bijvoorbeeld de plaatsing van cylinders van stoomlocs. Eigenlijk geen porum. Hulde voor de fabrikanten die niet bij voorbaat alles door 360 mm willen persen. (y)
-
Ik ben er juist wel blij mee als een loc of treinstel door 360mm-bogen kan :).
Groet,
Ruud