BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rockerbox2 op 22 April 2013, 11:39:29

Titel: Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 22 April 2013, 11:39:29
Hoi,

Ik ben bezig een SGLPS in te meten voor een tekenprogramma via foto's op het internet en zelf genomen plaatjes. Nu staan er op wagons een hoop symbolen o.a. lengte over de buffers en dergelijke. Nu kunnen al die afmetingen handig zijn bij het inmeten, vooral als je met je liniaal van af het beeldscherm moet meten of een A4tje. Dit soort info kan handig zijn als ijkmaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25052009197.jpg)  (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25052009197.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls/25052009196.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/25052009196.jpg)

Nu heb ik de lengte over de buffers nog wel kunnen achterhalen en heb een vaag vermoeden over een aantal andere, maar de rest is voor mij koeterwaals.
Op het net en hier op de site hebben de zoekmachines niets kunnen vindende. Heeft iemand misschien een overzicht wat het allemaal betekend en mogen/kunnen we die dan opnemen in de encyclopedie ?

Alvast bedankt voor de Info

Rino
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Han Zijlstra op 22 April 2013, 11:57:41
zoek hier eens
http://de.wikipedia.org/wiki/UIC-Wagennummer
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Henk Boshuyzen op 22 April 2013, 12:00:23
ik zal wat symbolen inscannen en op Flickr plaatsen.
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Jos Schnitzler op 22 April 2013, 12:05:06
Henk, ik zou de ingescande symbolen ook graag willen bekijken. Hoe krijg ik die eventueel te zien?

M.v.g. JS
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Henk Boshuyzen op 22 April 2013, 12:19:25
ze staan hier:
http://www.flickr.com/photos/zandman48/sets/
Succes!
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Chris2412 op 22 April 2013, 12:21:56
Dag Rino.

ik zal de tekens verklaren.

beginnend met de eerste foto links:

KE - GP-A  heeft er mee te maken welke type remkraan triple klep er onder zit en officieel dat de afstelling G/P stand automatisch is (A)

Het grote raster met de letters A B C D heeft met de baanvakken te maken ivm aslast
A = max asdruk 17,5 ton per as
B = max 20 ton asdruk
C = max 22,5 ton asdruk
D = max 25 ton asdruk

De letter S in het raster links boven wil zeggen dat de wagen beladen max. 100 km/u mag rijden en het max. laadgewicht per asdruk op een A B C of D baanvak.
De 120 eronder geeft aan dat de wagen leeg zonder lading 120 km/u mag rijden.

De 24000 staat voor het eigen gewcht van de wagen = 24 ton.
In het rood staat de remkracht van de handrem = 21 ton

Daaronder de lengte van de wagen over de buffers gemeten  19,5 meter als ik het goed zie.
daaronder de afstand van de draaistellen van elkaar = 14,85 m
Dan de laadvloer lengte van voor tot achter =18,7 meter.
En de oppervlakt in m2 = 51 m2

Het raster rechts is een beladingsraster van het maximaal te laden gewicht tussen de letters die op de stelblk staan A - A =
B - B = enz

De 2e foto is het lange nummer het wagon nummer
33 = regiem nummer
84 = landnummer in dit geval Nederland
4726 = wagensoort
843 = wagennummer
5 = controle cijfer
P = wagen is eigendom van een particuliere onderneming

RIV= wagen is toegelaten op het Europese spoorwegnet
Nl = Nederland
DVVO = Defensie
Sglps = wagentype
depot = standplaats
1240 met een pijltje eronder is de laadvloerhoogte gemeten bovenkant spoorstaaf

rechts boven is de maximale hellingshoek 2 graden
Die andere eronder moet ik even nakijken.

groetjes Chris
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Frans van Meerwijk op 22 April 2013, 12:28:10
Om met het eind van je vraag te beginnen: ik heb geen flauw idee, of je dit soort info zou mogen delen ???

Iets practischer: jouw linker foto:
Uiterst links de remsteller, daarnaast de aanduiding van de remsystemen waarvoor deze wagen compatibel is, dan de tabel met de max. toegestane belading bij inzet als S-goederentrein of bij 120 km/h, dan volgens mij het maximum totaalgewicht, (rood omrand) het eigen gewicht van de wagen, lengte-over-buffers en afstand tussen de draaistelopleggingen. Daarnaast de lengte van de laadvloer en het nuttig oppervlak van die laadvloer. Het tabelletje daarnaast geeft waarschijnlijk aan hoe je de laadvloer maximaal mag belasten.
Zijn dit wagens waar zowel containers ("boxen") op kunnen als (zware) voertuigen?
Mijn ervaring daarmee is nogal beperkt: in 1975 wel stukgoedwagons laten laden voor Johnson Wax in Mijdrecht, eind jaren '80 bij een firma gewerkt die containers bouwde, verhuurde en hergebruikte, maar daar houdt het dan ook mee op. :-\

De rechter foto:
UIC-nummer, de omkaderde P heeft volgens mij ook iets met de beremming te maken, daaronder dat de wagon RIV is toegelaten, het landkenmerk en de eigenaar, de "Typengattung" om het maar eens netjes te benoemen  ;) en de thuisbasis.
Dan de melding over de "hoogte vanaf Bovenkant Spoorstaaf" en een melding dat je alleen als het orgel als containerdraagwagen in gebruik is mag heuvelen of afstoten...

Die meest rechtse kreten kan ik helaas ook niets mee, één of andere hoek moet kennelijk kleiner blijven dan 2.30 en R lijkt mij betrekking te hebben op een boogstraal, maar een boogstraal van 35 meter?? ???

Ik hoop dat je er wat aan hebt (en laat zien wat je aan het knutselen bent!)

Frans

P.S. Chris, dank voor jouw uitleg, heb ik ook weer van geleerd (ben ik alleen even heel gemeen: OPPERVLAKTES zijn m2...)
Ik dacht altijd, dat dat ABCD-raster ook met beremming te maken had...
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Frans van Meerwijk op 22 April 2013, 12:52:38
@Chris: maximale hellingshoek waarbij en in welke richting?

Ik ben beslist niet echt deskundig: ik wist bij Johnson Wax, dat ik Hbiss-karren kreeg, waar per wagen (volgens mij) 40 ton in mocht, een kubieke meter papier meeging, omdat het aerosols en andere 'gevaarlijke stoffen' waren (vloerwas, luchtverfrisser, meubelwas, doucheschuim).

Op een bepaalde manier zijn de opschriften op reizigersmaterieel zo mogelijk nog ingewikkelder, ik moest dan ook wel glimlachen om de verwensing "Koeterwaals", want inderdaad heeft het spoorwereldje daar een handje van: Spreken in Verkortingen is daar immers een Kunst  :D, waarbij ik me er dan aan stoor, dat allerlei kreten worden 'gemoderniseerd' (en onuitspreekbaar worden)
Als ik het goed begreep is de Popz (perronopzichter) tegenwoordig Procesleider Perron [of zo iets...] en hebben we ook geen treindienstleiders meer, maar alleen 'procesbegeleiders'...

JA, ik ben een ouwe bok, maar dat neemt niet weg dat ik BAAL!!!

Frans  :-[
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: guest7823 op 22 April 2013, 13:31:53
Omdat Chris z'n uitleg zo volledig was (zou bijna zo de encyclopedie in kunnen ;)) heb ik even de kleine tik- en opmaakfouten er uit gehaald zodat e.a. wat beter leesbaar is.

Verder heb ik even "remkraan" doorgehaald.

De remkraan zit op de loc  ;)
De tripleklep zit onder de voertuigen.

De P/G omstelling heeft te maken met het gedrag van de tripleklep.
- Bij de P stand reageert de tripleklep bijna direct op drukveranderingen in de treinleiding.
- In de G stand zit er een vertraging in de reactie van de tripleklep.

Dit laatste gebeurd omdat bij goederentreinen de luchtleiding dusdanig lang kan worden de er vertraging kan ontstaan tussen de treinleiding druk voorin de trein t.o.v. achterin de trein. Hierdoor bestaat de kans dat de triple kleppen achterin de trein nog in de stand "remmen" staan terwijl voorin de trein (bij de loc) de triple kleppen al in de stand "lossen" kunnen staan bij een vulstoot. Op die manier loop je de kans dat je de trein / koppelingen kapot trekt. De vertraging in de "G" stand voorkomt dit scenario.

Er staan twee hoogtes op t.o.v. bovenkant rail:
- de standaard laadvloer
- als containerwagen
Als containerwagen worden bij deze wagens de twistlockplaten op de wagenvloer gedraaid (die zie je bij beide opschiftpanelen naar beneden hangen). Kennelijk komt met deze platen de beladingshoogte 2 cm omhoog. De hoogte laadvloer is weer van belang om te bepalen of de lading binnen PVR blijft

De "R 35m" is volgens mij inderdaad de minimaal te doorrijden boogstraal (dwz zonder dat e.a. tegen aanslagnokken aan komt of kapot gaat) Kennelijk verwachtte defensie dat deze wagens in rare uithoeken van het spoorwegnet terecht konden komen  :o
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 22 April 2013, 21:01:49
Tjeemig......

Wat veel en uitgebreide uitleg en een mooi naslagwerk, iedereen dank hiervoor.  (y)
Dit zal zeer nuttig zijn bij het inmeten van de wagen. Nu nog uitzoeken welke bogie's ik ga gebruiken, daar de maten van te nemen en i.v.t. de tekening daar aan aan te passen. Wordt het styreen of messing blik? En nog zowat van die vragen.
T.z.t. zal ik hiero het een en ander uiteenzetten over de bouw, maar eerst staan de AKZO onderlossers nog op het programma, deze ga ik eens proberen uit karton en styreen in elkaar te knutselen. :P

Nogmaals dank iedereen,

Rino
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Thom op 26 April 2013, 11:07:19
UIC-nummer, de omkaderde P heeft volgens mij ook iets met de beremming te maken,
De P staat voor particulier eigendom.
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Frans van Meerwijk op 26 April 2013, 13:30:15
 :-[ :-[ daar was ik inmiddels ook achter, maar ik blijf het positief zien:
Ik riep niet alleen maar onzin en Rino is inmiddels weer een beetje wijzer...  ;D

Zou ik alleen graag weten waar de afkorting "DVVO" officieel voor staat: dat het 'Defensie' is geloof ik best, maar die letters hebben ongetwijfeld een 'diepere oorsprong': (misschien zelfs iets héél ouds: Dienst [of Directie] VerVoer ministerie van Oorlog  ??? :P ) Per slot van rekening heette die club ooit zo...

Frans
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Falkenberg op 26 April 2013, 13:52:22
nou, euh (http://lmgtfy.com/?q=dvvo)
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: tijgernootje op 26 April 2013, 13:58:07
Defensie Verkeers- en VervoersOrganisatie   ;)
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Remunj op 26 April 2013, 14:37:16
Frans,

Al eens van google gehoord  :-X 8)

Gr.
Eric
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Frans van Meerwijk op 26 April 2013, 16:00:55
 ;D ;D Ja, Opa heeft wel eens van Goegel gehoord, maar is nog wel eens te lui om dat te gebruiken...  8) (Ik brand liever mijn vingers aan die trammetjes of die bovenleiding  ;D ;D

Frans

Maar er isbij Defensie dus ook nog iets 'georganiseerd'???  :-X
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Rockerbox2 op 30 April 2013, 12:57:10
Beste mensen

Mijn wensen zijn verhoord ;D

Het onderwerp zit nu in de encyclopedie met dank aan de schrijvers Chris (Lok6494) en Paul Bender en door Fred Eikelboom die het heeft bewerkt voor de encyclopedie, zelf mocht ik de foto's leveren.

Kijk maar: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Symbolen_op_rijdend_materieel

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage

Ride On

Rino
Titel: Re:Wat betekenen al die symbolen op wagons en lokomotieven
Bericht door: Jamie op 30 April 2013, 15:40:01
Nog even een leuke aanvulling.
Het RODE kader rond het handremgewicht laat zien dat de handrem zich aan de zijkant van de wagon bevind. ( denk aan containerdraagwagens bijv ).

Is dit zelfde handremkader wit dan bevind de handrem zich op een bordes/balkon.

Bij wagons zonder handrem is alleen het ledig eigen gewicht te zien zonder het handremkader eronder.

Mvg jamie diks