BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 20 April 2013, 18:36:55
-
Ik heb een digitaal voorbereide Flm 4061 gekocht. Deze dus:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_64_247.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DB_64_247.jpg)
Hierin heb ik een ESU LoPi micro 4.0 gezet (nem 651). Uiteraard eerst een proefrondje gereden zonder kap en dat ging perfect. Kap er op gezet en toen gaf de loc kortsluiting. Ik heb alle verbindingen nagelopen (met loep) maar niets kunnen ontdekken dat kortsluiting gaf. Ja, het spoeltje onder de koolborstels zat wel akelig dicht bij de middenas dus die iets verbogen. Zonder kap: prima; met kap: kortsluiting. En toch komt die kap zo te zien nergens tegen aan. Uiteindelijk het spoeltje maar weggehaald want volgens mij was die toch nergens voor nodig (bij een andere inbouw moest ik die verwijderen. Domme aktie, want nu doet de loc het helemaal niet meer :o
Het ziet er nu zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0384_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0384_800x600.jpg)
Het spoeltje (linksboven op de foto) zat dus onder de middenas, links aan de rode draad en rechts aan een 'los' soldeerpunt. Ik zou het er misschien wel weer inkrijgen, maar dat wordt een gepriegel; dat krijg ik nooit goed, vrees ik.
Is er misschien ook een andere manier? Bijvoorbeeld door de rode stroomdraad te verplaatsen? Bij een andere inbouw (zonder stekker in een analoge loc) zit die aan het linker schroefje van het motorschild.
Hieronder nog even een foto van de andere kant met de decoderstekker er uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0386_800x600.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0386_800x600.jpg)
-
Is de decoder wel van een isolatiekrimpkous voorzien?
-
stom
maar stekker al omgedraaid
-
@zuylen: ja, de decoder is voorzien van een krimpkous.
@jerry: dat had ik al gedaan toen het spoeltje nog op het motorschild zat :)
-
De lok heeft met kap ook analoog gereden? Metalen kap? Het lijkt er toch op dat het ergens tegenaan drukt en daardoor sluiting geeft. Het spoeltje meer weer terug solderen ;)
Groeten Ronald.
-
De kap is volledig van plastic. En analoog rijden met kap ging prima.
En kan bij het monteren van de kap ook niet zien dat hij ergens tegen aan komt. Of dat er blootliggende draden zijn die ergens tegen aan zouden kunnen komen.
Het spoeltje terug solderen is zoiets als micro-chirurgie. Daar ben ik echt niet goed in, dus als er een andere oplossing mogelijk is, is me dat wel zo lief......
-
Dat spoeltje heb je niet meer nodig en kun je weglaten.
-
Hoe zit het met de blauwe draad? Bij de LoPi4 met 652 stekker zijn die los en onbeschermd, daar plak ik altijd tape omheen.
Erik.
-
Bij een Bachmann 0N30 Shay had ik 't spoeltje van de motor verwijderd, ook onder het motto "niet nodig ", echter bleek 't spoeltje een broodnodige doorverbinding te zijn naar een van de 2 motoraansluitingen.... en dan doet ie 't niet meer ;D. Dus even checken of dat het geval is hier.
-
Ja, dat is hier natuurlijk ook zo. Je kunt in plaats van het spoeltje ook een draad leggen tussen de bewuste twee solderpunten, maar de verbinding moet worden hersteld.
Heb je die loc zo af fabriek? Beetje slordige bedrading voor een Fleischmann.
-
controleer de draden eens
rood is wiel
zwart is wiel
oranje is motor
grijs is motor
wit is licht
geel is licht
blauw is gezamelijk plus (voor geel en wit en groen)
groen is (bijv ) rook generator
-
Als je lok zonder kap wel rijden kan (Als je de onderbroken verbinding weer hebt hersteld met een doorverbinding), zal de kap iets wegduwen wat dan sluiting maakt. ,wss op het metaal van de lok.
Kijk daarom alle blanke delen die electrisch met de decoder zijn verbonden eens na op
of erg dicht bij iets anders van metaal ziten.
Heb je mss een draad iets te lang blank gemaakt en komt daarvan iets bijna tegen het lokframe aan?
Sukses ,Peter
-
"Dat spoeltje heb je niet meer nodig en kun je weglaten"
Dat klopt ten delen, je moet de verbinding wel overburggen met een draadje,
je moet het spoeltje kortsluiten zeg maar.
Condensatoren kun je wel zomaar weghalen, spoelen moet je overbruggen.
Guus
-
Ik heb de contactpunten van het spoeltje nu overbrugt met een draadje. De loc rijdt nu weer gelukkig :)
Maar het probleem van de kortsluiting blijft bestaan. Zonder kap: geen probleem. Met kap maar zonder schroefje vastgezet: geen probleem. Draai ik het schroefje van de kap aan dan rijdt de loc even hokkerig en geeft dan kortsluiting.
Ik denk dat het iets is onder het gewicht van de loc onder de kap want de kap drukt die aan. Gewicht zit zelf ook geschroefd.
Ik heb alles nagekeken. Het losse blauwe draadje van de decoder was al geïsoleerd dus die kan het niet zijn. Alle andere draden zijn goed beschermd en er kan eigenlijk niets contact met metalen delen (of andere contactpunten) maken. Ik heb de soldeerpunten van de decoderstekker ook nog eens extra geïsoleerd maar het probleem blijft gewoon.
Ik heb nu een poosje gereden met aangedrukte maar niet vastgezette kap en dat gaat goed. Ik weet dat het niet zo hoort, maar voorlopig hou ik het even zo.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
-
Hoi Freek,
Heeft deze uitvoering van de 64 ook metalen plaatjes aan het drijfwerk zitten, die samen op het frame onder de ketel vallen, daar waar je de schroef doorheen steekt ? Daar zit normaal een isolatieplaatje misschien is dat er bij de demontage uitgevallen ??
Grtzz,
Karst
-
Die plaatsje heeft deze loc ook. Maar die worden keurig gescheiden door een plastic plaatje met een een verhoging middenonder. Het schroefje van de kap zit daar naast en maakt geen contact met die plaatjes.
-
Nog wat bedacht : ;)
Ik ken die lok niet, maar zou het kunnen dat de schroef zelf sluiting maakt als je hem in het frame aandraait?
Peter
-
Snel genoeg te controleren: zet de kap erop zonder hem vast te schroeven.
Groet,
Ruud
-
dan heeft ie dus geen sluiting ruud
denk dat de schroef iets raakt (draad ) of dat er toch een draad of zo klem gaat zittn
of de decoder zelf komt klem te zitten en geeft dan sluiting
-
Ooit hetzelfde probleem gehad.
Schroef minder vast draaien en mijn probleem was toen opgelost.
Door de druk van de schroef verboog er iets een beetje en maakte zo kortsluiting.
Succes