BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Am-HB op 20 April 2013, 10:25:57
-
Ik heb onlangs een Roco VT 11,5 gekocht met de eerste, veel stroomverbruikende motor. Nu lees ik dat het fersandig is, alvorens hier een decoder in te bouwen, het werkelijke stroomverbruik te meten. Dat kan namelijk bij deze motor varieren van 0,8 tot 1,8 amp.
Hoe meet ik nu het werkelijke stroomverbruik? Waar sluit ik wat op aan?
Henk.
-
Heb je een multimeter? Die heeft een stand voor het meten van de stroom. Daartoe schakel je de meter in serie met de loc. Praktisch betekent dat het volgende.
Je neemt een stuk rail van een meter of zo.
Je sluit één uitgang van de trafo aan op een railstaaf.
Je sluit de andere uitgang van de trafo aan op een aansluiting van de meter.
De andere aansluiting van de meter gaat naar de tweede railstaaf. Op die manier vloeit alle stroom via de meter naar de loc.
Je zet de loc op de rails en houdt je vinger ervoor.
Trafo open draaien. Een geblokkeerde loc is in de praktijk de situatie waarbij voor langere tijd de hoogste stroom wordt gevraagd.
Aflezen.
-
Om het stroomverbruik naar de motor toe te kunnen meten,gebruik je een multi meter, :P
Waar sluit ik wat op aan?
Dit is hoe ik ampere's van analoge motors meet:
De plusdraad van de trafo, gaat op de plus van de meter. De min van de meter gaat op een pool aan de motor.
Vanuit de motor gaat een draad terug naar de trafo.
Onbelast met de trafoknop op maximaal zal dat niet zo heel veel te zien geven, maar belast zal de meter meer aangeven.
Onbelast is dus de minimale stroom.
Misschien dat er een andere manier bestaat om de maximale stroom te bepalen, maar dit is mijn 'boeren'manier: Lok/motor
blokkeren met de hand of hulpmiddel, de motor moet stil staan!
Je begrijpt dat je dit niet een minuut lang moet doen :o hier is bij mij nog nooit een motor defect geraakt.
Misschien kun je er wat mee.
CHIPS was HENK me voor! toch eens sneller gaan typen.
groet Wim
-
Bedankt Henk, dit werkt als een tierelier. Uiteraard ook Wim bedankt, maar omdat de manier van Henk goed werkte ben ik aan jouw manier niet eens toegekomen.
Als ik het motorrijtuig tegenhoud en naar benedendruk, zodat hij "smoort" dan verbruikt hij 1,6 amp. Best heel wat dus!
Ik ben van plan hier een Lenz Gold in te bouwen omdat die als een van de weinige HO decoders een piekspanning aan kan van 1,8 amp. Dit laatste doet zich bij normale bedrijfsvroering volgens mij zelden voor.
Misschien start ik nog even een nieuw topic om te vragen of er mensen zijn die ervaring hebben met deze decoder, evt. in samenhang met de oude Roco 11.5.
Nogmaals bedankt.
Henk
-
Waarom een nieuw topic je kan toch gewoon hier verder gaan.
-
Als ik het motorrijtuig tegenhoud en naar benedendruk, zodat hij "smoort" dan verbruikt hij 1,6 amp. Best heel wat dus!
Maar dat is echt niet reëel! Eigenlijk maak je dan bijna kortsluiting.
Gr. Jaap
-
Ja, ik vind dat ook overdreven. Tegenhouden met slippende wielen is een stuk realistischer. Zoiets komt gemakkelijk voor. Als het motortje echt blokkeert, dan heb je veel grotere problemen dan alleen de decoder.
-
Het leek mij ook wat overdreven maar op verschillende sites staat dat je dat op die manier moet meten. (bijv, Pfeifer.de) Het lijkt mij op die manier ook nooit voor te komen. Maar goed, als ik de Lenz erin soldeer weet ik tenmisnte zeker dat die tegen een stootje kan en dat mijn trein die piekspanning nooit overschrijdt.
Henk