BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rockerbox2 op 16 April 2013, 16:28:17

Titel: Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 16 April 2013, 16:28:17
Hoi

Tijdens mijn zoektocht naar flexrails kwam ik bij Peko terecht en daar kwam ik een Catch Point tegen

http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309,3322&CAT_ID=3327&P_ID=17411

Dit lijkt een beetje op een halve wissel of een wissel voor één spoorstaaf ??? Weet er iemand hoe het werkt en waarvoor het gebruikt wordt. Is het een onmisbaar onderdeel van een spoorbaan dat ik persé ook zou moeten aanschaffen? ;)


Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Hans Reints op 16 April 2013, 16:34:39
In Nederland noemen we het een ontspoortong (Ot). Is hier al meerdere malen voorbij gekomen.
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Railroadtycoon op 16 April 2013, 16:35:36
Klopt. Je gebruikt het om te voorkomen dat losse wagons spontaan de hoofdspoorbaan op rollen.

Klikbaar plaatje uit het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/168889)

Allie
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 16 April 2013, 22:22:09
Heren,

Bedankt voor jullie reacties, You got me right off track. (y)
Na wat ontsporing's tongen te hebben gegoogld  en het gezonde verstand te hebben gebruik,t snap ik het. Mijn eerste gedachte was dat het een instrument zou zijn om ontsporingen te voorkomen c.q te hersporen en daar kon ik geen chocola van maken. Ik had er geen rekening mee gehouden dat spoorbedrijven wagons bewust laten ontsporen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_pijlen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_pijlen.jpg)

Van rechts komt een wagon (blauwe pijl) de tong staat inmiddels in de ontspoorstand, door de balk aan de bovenkant (rode pijl) kan het linker wiel geen kant op en het rechter wiel komt op het bielzen (gele pijl)

Mochten er nog aanvullingen nodig zijn dan hoor ik ze graag.

Rino
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: guest7823 op 16 April 2013, 23:38:26
rood en geel wisselen volgens mij ( of in het plaatje of in de tekst)???
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: RdJ op 17 April 2013, 08:11:08
Rino, volgens mij is de situatie in jouw plaatje juist dat de trein niet ontspoord.
De foto die Allie laat zien geeft de situatie weer dat er wel ontspoord wordt, dus als de tong links(/boven) van jouw gele pijl naar binnen staat. Dan loopt het linkerwiel uit de rails en de balk zorgt er dan denk ik voor dat ie wel "keurig" bij het spoor blijft en niet te ver van het spoor afkomt.

Groeten,
Ron
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Remunj op 17 April 2013, 08:25:02
Met als toevoeging dat we in Nederland die balk (rode pijl) niet (lijken te) hebben. Ik kan ze op foto's in ieder geval niet terugvinden.
Dat zal misschien typisch Engels zijn?

Gr.
Eric
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Frans van Meerwijk op 17 April 2013, 09:49:48
Rino,
Allereerst je "moet" natuurlijk niks, behalve ademhalen... ;)

Zo'n ontspoortong was/is een veiligheidsmaatregel, primair gericht op het voorkomen van (zoals al gemeld) aanrijdingen in de flank of het zelfstandig op de vrije baan belanden van losse voertuigen.

De gedachte was waarschijnlijk, dat de schade door een ontspoord voertuig geringer is dan wanneer dat voertuig er "ongecontroleerd" vandoor gaat.
En dat "ongecontroleerde" werd in de DDR heel letterlijk genomen: lees van Bernd Kuhlmann zijn boek over "Deutsch-Deutsche Grenzbahnhöfe"... :o
Fascinerend, schokkend, maar heel verhelderend over "beveiliging tegen ongewenste treinbewegingen"

Nog even terug naar dit Peco-item: die balk is inderdaad typisch engels, maar als je die er dus uit kunt frutten heb je een mooie NS-Ot...

Succes!
Frans
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: guest7823 op 17 April 2013, 10:41:04
Ook kom je catch-points tegen in hellingen in Engeland. Het doel hiervan was om losgebroken wagens op een min of meer veilige plaats op te vangen. Eentje die nog bijna dagelijks gebruikt wordt is in Goathland bij de NYMR. Hier bevindt zich een catch-point aan de Grosmont kant van het station. Ik weet niet of die vanaf het station goed te zien is, maar hij zit er wel degelijk.

Dit catch-point ligt standaard open, maar wordt standaard tegen de punt in bereden, waarbij dus het catch-point dichtgereden wordt.
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 17 April 2013, 13:09:19
Hoi allemaal,

rood en geel wisselen volgens mij ( of in het plaatje of in de tekst)???

Paul ik snap niet wat je bedoeld? De balk die we in Nederland niet hebben is aangegeven met een rode pijl en de ruimte tussen de tong en de rails is aan gegeven met een gele pijl. Het gaat hier om een Peco product, aangezien ik alleen deze foto heb met de ontspoortong in de rechtdoor stand. Bedenk er zelf ff bij dat de tong in de ontspoor stand staat vandaar dat ik had geschreven " de tong staat inmiddels in de ontspoor stand" en dan klopt het plaatje volgens mij.
Het was ook niet zo zeer mijn bedoeling de Nederlandse situatie te beschrijven slechts de werking van de Peco uitvoering.

En ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd :P dat valt dan weer tegen. Maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is. ;)

Rino


Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Remunj op 17 April 2013, 13:16:33
Je verhaal klopt dan nog steeds niet.  8)
Je haalt links en rechts door elkaar  ;D

Als de wagon van rechts komt (blauwe pijl rijrichting) dan wordt het LINKER wiel naar links geleid (gele pijl) en komt buiten de rails en loopt dan vast in de ballast waardoor de wagon niet verder gaat. Als gevolg hiervan loopt uiteraard ook het rechterwiel uit de rails en "ratelt" vrolijk verder over de bielzen.

Gr.
Eric
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 17 April 2013, 13:55:10
Het verhaal klopt wel maar jij gaat er van uit dat ik vanuit de rijrichting redeneer maar op de foto komt de denkbeeldige wagon naar mij toe en loopt dus het rechter wiel van de rails af en het linker wordt door de balk tegengehouden.

Klopt het toch weer (y)

Rino
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Dpc Fo op 17 April 2013, 14:11:37
weet je het zeker  ;D ? Redenerend vanuit de rijrichting is het net andersom (links en rechts zoals in RRR; met de Rug naar het voertuig toe zit de Ronde buffer Rechts. Jij ziet het waarschijnlijk vanuit het perspectief van de toeschouwer.

Lezen is ook een vak, Carlo  :-[

gr. Carlo

edit: schaamrood toegevoegd
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: guest7823 op 17 April 2013, 16:29:31
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_pijlen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_pijlen.jpg)

In jou rijrichting gezien (blauwe pijl) gaat het linker wiel bij openstaand catchppoint linksaf het spoor uit. Het rechterwiel wordt van de spoorstaaf afgetrokken en komt in dit geval op de houten langs balk te rijden
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: RobbertJan op 17 April 2013, 16:49:44
Inderdaad, en uiteindelijk komt de goederenwagen er dan zo van af;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0147_2.jpg)

Zo ziet de Catch Point er uit wanneer deze geopend is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0146_2.jpg)

Ik heb voor m'n nieuwe baantje zelf één moeten bouwen omdat het Peco
code 83 programma geen Catch Point bevat, het code 75 programma wel.

Gr.

Robbert Jan.
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Remunj op 17 April 2013, 19:27:35
Het verhaal klopt wel maar jij gaat er van uit dat ik vanuit de rijrichting redeneer maar op de foto komt de denkbeeldige wagon naar mij toe en loopt dus het rechter wiel van de rails af en het linker wordt door de balk tegengehouden.

Klopt het toch weer (y)

Rino
Tsja,het is jouw feestje  :-\
Maar bij mij zijn links en rechts toch echt anders.
Handig hulpmiddeltje: Rechts is waar je duim links zit  ;D

Ik redeneer dus net als jij.
De wagon komt naar je toe (met de blauwe pijl mee).
En dan loopt toch echt het linker wiel naar links uit de rails omdat de wisseltong het wiel die kant uit dwingt. Met als neveneffect dat dan uiteraard ook het rechterwiel van het spoor af komt en tegen de balk aankomt. Maar dat is het gevolg van en niet de reden dat de wagon ontspoort. Daar zorgt toch echt de onstpoortong voor  8)

Gr.
Eric
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Frans van Meerwijk op 17 April 2013, 20:19:03
Mmmm, Eric,

Ben ik toch niet helemaal met je eens  :-\
Voordat die tong überhaupt iets gaat 'dwingen', is het voertuig al letterlijk in het spoor gezakt!

Frans
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 17 April 2013, 20:30:47
Inderdaad, en uiteindelijk komt de goederenwagen er dan zo van af;

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0147_2.jpg)

Zo ziet de Catch Point er uit wanneer deze geopend is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0146_2.jpg)

Ik heb voor m'n nieuwe baantje zelf één moeten bouwen omdat het Peco
code 83 programma geen Catch Point bevat, het code 75 programma wel.

Gr.

Robbert Jan.

Dank je Frans  (y)

Vermakelijk om te zien hoe de verwarring heeft toegeslagen ;D

Nog maar een poging met dank aan Robbert Jan voor de duidelijke foto's, interessante oplossing overigens, ga ik strakst eens in detail bekijken.
Mijn perspectief is als in de onderste foto van Robbert Jan

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_mannetje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_mannetje.jpg)

Mijn tekening nog maar eens aangepast en als het nu nog niet duidelijk is bied ik hierbij alvast mijn verontschuldigingen aan voor de rommelige uitleg ;D

Rino

Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Remunj op 17 April 2013, 20:34:29
Frans, dan moet jij ook maar eens goed foto's van het grootspoor bekijken.
Als de tong naar binnen wijst (ontspoorstand) dan zal de wagon eerst nog iets rechtdoor rijden.
Op een gegeven moment zal het wiel echt wel naar buiten gedwongen worden omdat deze dan de "buitenzijde" tong raakt en naar buiten gedwongen wordt. Dan komt het wielstel van het spoor af en op de bielsen/ballast terecht.
In de praktijk zal er ook best wel eerder naast het spoor terecht gekomen worden (zijdelingse speling,bocht e.d.) maar ook dan is het wielstel de tong al gepasseerd en wordt naar buiten gedwongen.

Zolang Rino het maar begrijpt en links en recht uit elkaar houdt komt het helemaal goed  ;D

Gr.
Eric

EDIT: Rino, ja zo kan ik het ook. Je standpunt zodanig intekenen dat je verhaal dan we klopt.  >:( ;D
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Rockerbox2 op 18 April 2013, 14:12:39
Ja Eric.... je kunt natuurlijk blijven volhouden dat jou verhaal klopt maarrrr helaas  ;)



Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: guest7823 op 18 April 2013, 18:24:50
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_mannetje.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl185_peco_catch_turnout_left_hand_mannetje.jpg)

Mijn tekening nog maar eens aangepast en als het nu nog niet duidelijk is bied ik hierbij alvast mijn verontschuldigingen aan voor de rommelige uitleg ;D

Rino

Ah, ja, oh, zo. Ja dan kan ik het ook  >:(

Rino, nu snap ik wat je bedoelt echter ........... Jij definieert links en rechts van het wielstel vanuit je kijkrichting. Dat mag en is je goed recht. Echter ......... sporenhazen definiëren links en rechts altijd vanuit de rijrichting. En in dit platen zijn kijk- en rij richting tegenovergesteld aan elkaar. Vanuit jou aannames heb je gelijk, maar of die aannames kloppen ....  :-\
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Remunj op 18 April 2013, 20:04:08
En inhakend hierop. Uitgaande van de oorspronkelijke post is het verhaal daaruit ook geschreven. Daar wordt nl. nergens gesproken over de kijrichting. Pas uit de later toegevoegde plaatjes wordt dat verhaal kloppend gemaakt met een kijkend mannetje  ;D

En niet alleen spoorhazen definieren links met de rijrichting mee.
Geldt eigenlijk voor alles.
Neem bv je auto. Stel je rem linksvoor (speciaal voor Rino vanuit de bestuurdersplaats gezien  ;) )werkt niet goed. Je gaat naar de garage en geeft aan de monteur door dan je linkerrem nagekeken moet worden.
Kom je later terug en loopt de monteur naar je rechtervoorwiel om aan te duiden wat hij gedaan heeft. In jouw ogen dan fout maar als de monteur voor de auto stond en naar de auto keek voor hem goed.
Snap je de noodzaak van de juiste richting aanhouden  ;D
Hoe je het ook wend of keert. Links is links en rechts is recht in de rijrichting.  ;D

Ja Eric.... je kunt natuurlijk blijven volhouden dat jou verhaal klopt maarrrr helaas  ;)
maarrrrr helaas klopt het ook nog  ;)

Gr.
Eric
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Han Zijlstra op 02 May 2013, 12:43:04
PRachtig voorbeeld hoe een catchpoint werkt:)
http://www.dumpert.nl/mediabase/6540797/bf7a16ae/stoomtrein_mag_vertrekken_.html
Titel: Re:Wat is een Catch Point
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 May 2013, 16:46:05
Dat is wel een slordig foutje.
Ook een bijzondere catchpoint, met twee tongen.