BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Erwin L. op 12 April 2013, 14:29:14
-
De Stoomtram Hoorn-Medemblik heeft op station Hoorn ook nog een klassieke beveiliging...
-
Ja Zéker,
Maar het probleem is volgens mij: mag daar publiek komen; kun je daar het werken van een blokstelsel goed demonstreren?
Ik weet werkelijk niet waar die bepaling tegenwoordig staat, maar ik heb altijd nog zoiets van Art.37 VVB, dat het "onbevoegden" verbiedt om in een Seinhuis/Bedieningspost te komen...
En laat duidelijk zijn: ik wil GRAAG, dat het geïnteresseerde publiek het klassieke Bloksysteem kan aanschouwen, daarom ben ik ook blij, dat het seinhuis op het buitenterrein van het NSM kennelijk weer wordt geactiveerd, maar de Veiligheid is ook heel belangrijk! :-X
Frans
-
Seinhuis SHM (met hendeltoestel) is tijdens rijdagen ALTIJD in gebruik en toegankelijk voor het bezoekende publiek.
Ik weet niet in hoeverre we daarmee, in strikte zin, een blokstelsel kunnen tonen. Dit omdat de SHM van RTB (Radio Token Blok, ben even de Nederlandse term kwijt) gebruik maakt van de blokbeveiliging. Hierdoor zijn de seinen van het toestel (voor zo ver ik weet) niet gekoppeld aan de blokbeveiliging bij de SHM. Het kan zijn dat de blokbeveiliging er wel in zit, maar gesimuleerd wordt door een of twee simpele knoppen die oorspronkelijk geen onderdeel uitmaakte van het systeem. Voor dit soort details kom ik te weinig in het "houten hokje"
-
Bestaat daar geen app van? ;D
Vast wel.
-
RTB (Radio Token Blok)
Ik denk, dat je CRVL bedoelt: Centrale RadioVerkeersLeiding ;D
-
Thx, was dit keer te lui om het op te zoeken, deels omdat "houten huisjes" niet het meest favoriete deel voor mij zijn :-\
-
Ik denk, dat je CRVL bedoelt: Centrale RadioVerkeersLeiding ;D
Nee, CTB = Centraal Telecom Blokstelsel.
-
??? Illya,
Nu kom je met een kreet, die deze "ouwe bok" niet kent. ;)
Ik heb zo'n vermoeden, dat CTB een opvolger/verbeterde versie is van die CRVL: wil je dat dus even uitleggen? (pretty please)
Ik ken uit mijn tijd bij RETM/EMA nog het CRVL-systeem met portofoons en een bandopname, op enig moment de update waar het systeem automatisch bij het loslaten van de spreeksleutel "de Piep van Prak" toevoegde (Ingenieur Prak was een Bobo in dit veiligheidswereldje)...
Ik gok dus, dat met het verlaten van het "Telerailsysteem" en het invoeren van GSMR de porto is vervangen door een telefoon en ook de naamgeving van dit systeem van verkeer leiden is gewijzigd...
Frans
-
CTB is gewoon de algemene aanduiding voor een blokstelsel waar de Trdl NCBG per telecomsysteem toestemming geeft.
CTB wordt bijv. toegepast in Zeeuws-Vlaanderen, op Apeldoorn - Dieren.
CRVL was een CTB-vorm avant la lettre maar alleen op de lijn naar Roodeschool (hoewel ik niet weet of daar ook al blokborden waren zoals bij CTB, blokken A, B, C... en borden met Az of An afhankelijk of je blok A vanaf zuid of noord nadert).
-
Ik heb onlangs een DVD over het spoor in Noord-Nederland gekocht, daar kwam die CRVL ook in voor. Als ik het goed begreep, werd een baanvak tussen twee stations vrijgegeven. Dus daar zullen dan wel geen blokborden hebben gestaan.
Dit even Offtopic..... ;) ;D
-
Bij CRVL (de term die ik in mijn hoofd had) / CTB heb je wel degelijke blokborden en die blokborden gelden als stoptonende seinen, welke je na het verkrijgen van toestemming (per radio, telefoon, tamtam, .........) mag voorbij rijden
-
Hoorn - Medemblik is volgens mij ook (inderdaad) CTB.
-
Zullen we de discussie over de verschillende sein- en bloksystemen afsplitsen? Lijkt me wel een interessant onderwerp om eens apart te belichten! (y)
Laat maar weten, gr,
Bert
-
Goed idee ;D
-
@Bert: (maar zéker ook onze Sobat ;) )
Waarschijnlijk een goed idee! Ik denk/heb het vermoeden, dat er over bloksystemen en Veiligheid heel veel vragen zijn, die waarschijnlijk menigeen niet stelt, omdat hij of zij niet weet wáár die te stellen (en misschien ook wel de onterechte angst als 'dom' te worden gekwalificeerd...)
Frans
-
Draadje even afgesplitst 8)