BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Dennis1984 op 13 April 2013, 17:10:44
-
Beste lezers,
Zoals jullie misschien wel weten heb ik begin dit jaar de radicale keuze gemaakt over te stappen van 3-rail naar 2-rail. Hoewel ik al een flinke verzameling materieel had (en heb), heb ik toch besloten door te zetten, omdat de puntcontacten mij steeds meer gingen irriteren. Daarnaast was er nog de moeilijkheid van alles omzetten naar wisselstroom en dat is daarmee ook verleden tijd.
Omdat ik ontzettend kan genieten van mooie modelbanen met oog voor detail, wil ik mij hier - zodra ik een baan ga bouwen - ook aan proberen te wagen. En dan komt meteen het belang van mooie rails om de hoek kijken. De liefhebber kan al jaren gebruik maken van Tillig Elite of Peco Streamline, maar sinds kort is daar ook Mein Gleis van Weinert bijgekomen.
Op internet is wel een en ander te vinden en ook in onze encyclopedie kan ik van alles lezen over de railprofielhoogte en de hartafstand, maar ik wilde e.e.a. ook optisch vergelijken om te bezien wat nu het meeste aansluit bij mijn wensen. Om die reden heb ik, toen ik toch een bestelling bij Lippe ging plaatsen, gelijk drie stukken flexrail van genoemde merken meebesteld en de proef op de som genomen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-RrbaRD6Wd-k/UWlsRzfCr6I/AAAAAAAADvk/07-L_PZGr3M/s800/IMG_2363.jpg) (https://lh3.googleusercontent.com/-RrbaRD6Wd-k/UWlsRzfCr6I/AAAAAAAADvk/07-L_PZGr3M/s800/IMG_2363.jpg)
Wat hier meteen opvalt is dat de Tillig Elite rails al geweatherd is. Het is een kwestie van smaak of je het wel of niet mooi vind. Daarnaast valt op, maar op de foto is dat lastiger te zien, dat de Peco en Weinert veel rustiger ogen. Hoe dat komt, leg ik straks uit.
Bekijken individuele rails
(https://lh3.googleusercontent.com/--156kTuZAJg/UWlsRs4TOLI/AAAAAAAADvw/r1wIRjnOoLM/s800/IMG_2364.jpg) (https://lh3.googleusercontent.com/--156kTuZAJg/UWlsRs4TOLI/AAAAAAAADvw/r1wIRjnOoLM/s800/IMG_2364.jpg)
Bij de Tillig Elite zien we dat er per biels een apart dessin is. De houtnerven komen dus niet overeen. Daarnaast is op een biels de spoorstaafhouder gedetailleerd uitgevoerd met klinknagels die je kunt tellen. Dat ziet er wel mooi uit. Aan het uiteinde bij Tillig Elite ontbreekt de spoorstaafhouder, zodat je de rails eenvoudig aan elkaar kunt zetten met de eveneens leverbare 'schienenbrücke'.
(https://lh5.googleusercontent.com/-EP2_SVZYFZM/UWlsR7CIIeI/AAAAAAAADwE/c2TOw_MVci0/s800/IMG_2365.jpg) (https://lh5.googleusercontent.com/-EP2_SVZYFZM/UWlsR7CIIeI/AAAAAAAADwE/c2TOw_MVci0/s800/IMG_2365.jpg)
Bij Weinert zien we eveneens een apart dessin per biels. Ook hier klinknagels, maar wat opvalt is dat het veel fijner uitgevoerd is. De klinknagels zijn vrijwel even groot, maar de spoorstaafhouder zelf is veel kleiner en springt daardoor minder in het oog.
(https://lh5.googleusercontent.com/-IuCH4JokCwk/UWlsSS_6s9I/AAAAAAAADwM/Wr39hPmClKE/s800/IMG_2366.jpg) (https://lh5.googleusercontent.com/-IuCH4JokCwk/UWlsSS_6s9I/AAAAAAAADwM/Wr39hPmClKE/s800/IMG_2366.jpg)
Tot slot de Peco. Ook hier natuurlijk geen twee dezelfde bielzen. De spoorstaafhouder is hier ook aanwezig, maar het betreft een duidelijk afwijkend ontwerp van Weinert en Tillig. Ook hier zijn klinknagels, maar die zijn zo fijn uitgevoerd dat ze eigenlijk helemaal niet opvallen. Ik denk dat ze op de foto ook amper te zien zijn. Misschien als je goed kijkt.
Bielzen in profiel
(https://lh4.googleusercontent.com/-xYar8ufqs4o/UWlsSu6cZQI/AAAAAAAADwk/tJD08V1wtbI/s800/IMG_2374.jpg) (https://lh4.googleusercontent.com/-xYar8ufqs4o/UWlsSu6cZQI/AAAAAAAADwk/tJD08V1wtbI/s800/IMG_2374.jpg)
Hier zie je de bielzen van Tillig in profiel. Alles is duidelijk zichtbaar, zoals net uitgelegd. Jammer is dat aan de uiteinden sommige plastic verbindingen achter zijn gebleven. Dat dit niet nodig is, zien we zometeen.
(https://lh3.googleusercontent.com/-n8fFTdU5yEw/UWlsS-N6UxI/AAAAAAAADv8/Sg-U21t076g/s800/IMG_2375.jpg) (https://lh3.googleusercontent.com/-n8fFTdU5yEw/UWlsS-N6UxI/AAAAAAAADv8/Sg-U21t076g/s800/IMG_2375.jpg)
Want hier zien we het bij Weinert. Het geheel ziet er keurig uit, er zijn geen bramen aan de uiteindes. Klinknagels zijn duidelijk zichtbaar.
(https://lh5.googleusercontent.com/-DA525ZaJuzI/UWlsTSJiuWI/AAAAAAAADwc/1dvjhjDVYqQ/s800/IMG_2376.jpg) (https://lh5.googleusercontent.com/-DA525ZaJuzI/UWlsTSJiuWI/AAAAAAAADwc/1dvjhjDVYqQ/s800/IMG_2376.jpg)
Tot slot de Peco. Ook hier weer de nodige bramen op de bielzen. Op deze foto kun je de klinknagels veel beter zien dat op de eerdere foto. Ze blijven echter wel heel laag, maar ik denk dat dat behoorlijk realistisch is. Aan de andere kant valt het hierdoor niet op en ziet de bezoeker dus niet dat er eigenlijk heel veel detail aanwezig is.
Zoom en verbinding tussen bielzen
(https://lh6.googleusercontent.com/-n8BRg6Co8h4/UWlsUQiH9XI/AAAAAAAADwo/EKLcejOq7Ko/s800/IMG_2382.jpg) (https://lh6.googleusercontent.com/-n8BRg6Co8h4/UWlsUQiH9XI/AAAAAAAADwo/EKLcejOq7Ko/s800/IMG_2382.jpg)
Als laatste nog wat foto's zo ver als mijn camera kan ingezoomd. Bij de Tillig rails zien we hier heel duidelijk het grote profiel van de houtnerven. Dit is natuurlijk niet erg realistisch, in het echt is de nerf slechts heel beperkt. De bielzen zijn om en om aan elkaar vastgemaakt bij deze flexrail.
(https://lh4.googleusercontent.com/-Syhs6Kxgdcw/UWlsUgKgtAI/AAAAAAAADw8/zfWX2qYJxdY/s800/IMG_2383.jpg) (https://lh4.googleusercontent.com/-Syhs6Kxgdcw/UWlsUgKgtAI/AAAAAAAADw8/zfWX2qYJxdY/s800/IMG_2383.jpg)
Hier de rails van Weinert. Het profiel is veel minder. Wel zien we duidelijk de bevestigingen. Ook hier zijn de bielzen om en om vastgemaakt.
(https://lh5.googleusercontent.com/-CG5kcxefWBU/UWlsUk-t9EI/AAAAAAAADw0/7GrbEt8Yw04/s800/IMG_2384.jpg) (https://lh5.googleusercontent.com/-CG5kcxefWBU/UWlsUk-t9EI/AAAAAAAADw0/7GrbEt8Yw04/s800/IMG_2384.jpg)
Tot slot de rails van Peco. Ook hier een iets minder profiel. Wat opvalt bij deze rails is dat de bielzen steeds per vier aan elkaar zitten en dan per twee overlappen. Hierdoor is het flexibele profiel veel stugger, maar dit zal een groot voordeel zijn bij het leggen, omdat de flexrail in de vorm blijft waar je hem in buigt. Slim gedaan dus.
Hoogte biels
(https://lh6.googleusercontent.com/-NoaFO_RcyoQ/UWlsUw2pShI/AAAAAAAADxI/v49xwX1naLE/s800/IMG_2385.jpg) (https://lh6.googleusercontent.com/-NoaFO_RcyoQ/UWlsUw2pShI/AAAAAAAADxI/v49xwX1naLE/s800/IMG_2385.jpg)
Tot slot een foto van de bielshoogten. Die zien we hier in profiel. Ook hier valt op dat de Weinert bielzen veel minder hoog zijn dan Peco en Tillig. Deze laatste spant de kroon qua hoogte. Door de geweatherde biels is het lastig om te zien dat de Tillig rails ook de hoogste spoorstaven hebben. Deze zijn code 83. Zowel Peco als Weinert zijn code 75 en dus iets minder hoog.
Technische vergelijking
Ik heb met de schuifmaat nog wat maten opgenomen van de verschillende rails. Deze benadrukken de verschillen zoals hierboven in de foto's te zien waren.
. | Tillig | Weinert | Peco |
Lengte biels | 30,4mm | 29,9mm | 29,6mm |
Breedte biels | 3,1-3,2mm | ~3,0mm | ~3,0mm |
Hoogte biels | 2,15mm | 1,8mm | 2,0mm |
Aantal bielzen per meter | 143,82 | 130,43 | 141,13 |
Hier zie je dat vooral Weinert een afwijkende maat heeft en Peco en Tillig meer bij elkaar liggen. Door de grotere afstand tussen de bielzen en de slankere vorm, ogen de Weinert rails veel rustiger. Of je dit mooi vind is uiteraard een kwestie van smaak.
Eindwoord
Ik wil dit geen conclusie noemen, want die moet iedereen voor zichzelf trekken. Ik heb mijn keuze wel gemaakt op basis van wat ik nu gezien heb. Ik dacht eigenlijk dat er veel minder verschil tussen de merken zou zitten, maar dit blijkt dus toch duidelijk aanwezig.
Ik hoop dat de mensen die voor eenzelfde keuze staan hier informatie uit kunnen halen en daardoor een betere keuze kunnen maken.
-
Hoi Dennis,
Leuk verslag. Misschien kun je ook de prijs erbij vermelden voor die flexjes?
Weet je ook of de afstand tussen de bielzen correct is? Uit wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Dwarsligger_(spoor)): De hart-hartafstand tussen de dwarsliggers is afhankelijk van de belasting en intensiteit van het spoor, maar bedraagt in Nederland gemiddeld 62 cm. Op drukke locaties is de hart-op-hart-afstand 0,60 m (Groot Aantal (GA), op andere locaties is deze afstand 0,75 m (Normaal Aantal (NA).
-
Mooi verslag !
-
Mooi verslag.
Helaas is Mein Gleis nog niet compleet, momenteel bestaan er alleen nog maar linker en rechtse wissels. DKW's zijn (nog) niet verkrijgbaar. Wanneer wel, is onbekend (Bron Firma Weinert zelf).
Gr,
Hans
-
Mooi verslag, maar is het bewust dat je alleen op de optische kwaliteiten van de verschillende merken ingaat?
Zou voor een evenwichtige keuze de rij-ervaring (en dan niet alleen op flex-rails, maar ook op wissels) en ook de omvang van het leverprogramma niet van belang zijn?
mvg,
Gert
-
Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Op de rijkwaliteiten wil ik nog wel een keer ingaan, maar dan moet ik ook een goede vergelijking kunnen maken met RP25 wielen bijvoorbeeld, en die heb ik nu nog niet.
Inderdaad is het leverprogramma van Mein Gleis niet compleet, maar het is compatible met Peco en vrij goed uitwisselbaar. Overigens is het assortiment van Tillig het meest omvangrijk.
Wat betreft de hartafstand kan ik dat niet goed meten, omdat het bij flexrail flexibel is. Ik ga er vanuit dat dit wel waarheidsgetrouw gerealiseerd kunt worden, je kunt iets schuiven namelijk. De prijzen ga ik niet vermelden, die kan iedereen zelf opzoeken en verschilt per winkel.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Sommige punten lijken me redelijk irrelevant bij een vergelijking. Zoals bijvoorbeeld de bielshoogte, daar zie je niets meer van als het spoor is geballast. Idem waarschijnlijk voor de bramen aan de koppen.
Tot slot de rails van Peco. Ook hier een iets minder profiel. Wat opvalt bij deze rails is dat de bielzen steeds per vier aan elkaar zitten en dan per twee overlappen. Hierdoor is het flexibele profiel veel stugger, maar dit zal een groot voordeel zijn bij het leggen, omdat de flexrail in de vorm blijft waar je hem in buigt. Slim gedaan dus.
Naar mijn idee wordt de mate van stugheid en mate waarin de rail in vorm blijft, vooral bepaald door de vraag hoe strak de spoorstaaf in de railstoelen zit. Meerdere bielzen die aan elkaar gekoppeld zijn hinderen bij het leggen van een soepele boog.
-
Uit eigen ervaring bij Tillig Elite; de spoorstaaf laat heel gauw los... wat wel lastig is. want dan kun je weer een heel stuk opnieuw de bielzen eraan gaan schuiven.
-
Bij het vergelijken van rails is ook heel belangrijk welke ruimte wissels en kruiswissels vragen. In het tijdschrift Modellbahn Kurier is dat in nr. 41 (eerste kwartaal 2013) onderzocht aan de hand van een standaardopstelling met drie sporen: links een linkse wissel, daarna een kruiswissel en vervolgens weer een linkse wissel.
___ _____
/
___ /_______
____ /_________
Om copyrightredenen kan ik er geen foto van maken, maar er zijn enorme verschillen in ruimtebeslag. Fleischmann Profi-Gleis vergt 800, Roco Geoline 755, Peco 1014, Tillig 996 en Weinert 1404 mm bij deze standaardopstelling. Die verschillen moet je zeker meewegen bij het maken van je keuze.
Groet,
Ruud
-
Naar mijn idee wordt de mate van stugheid en mate waarin de rail in vorm blijft, vooral bepaald door de vraag hoe strak de spoorstaaf in de railstoelen zit. Meerdere bielzen die aan elkaar gekoppeld zijn hinderen bij het leggen van een soepele boog.
Dit gaat voor de Peco beslist niet op, de code 75 zijn heel soepel en hebben nagenoeg niet de neiging weer terug te veren.
Ik heb geen enkele Peco 75 flex hoeven spijkeren, alles vastgezet door het in een dun rupsje acrylaatkit de drukken (achteraf natuurlijk wel definitief vastgeballast).
Die Tillig vallen zo op het oog wel tegen met die dikke bielzen.
Stephan.
-
Even over de Peco wissels, Bij ons is Peco 100 gebruikt omdat er mat bij loopt dat tegen de dertig jaar oud is. Dan blijken de wielen van Fleischmann zo breed, dat ze kortsluiting veroorzaken op de digitale baan. Ook de TEE ram van Trix is [ was ] een goede kortsluiter op deze wissels. De Trix doet het nu prima na het wat afveilen van de buitenkant van het loopvlak van alleen de motorwagen. Helaas heeft de V100 zoveel slijtage dat hier waarschijnlijk andere assen en wielen onder moeten. Roco gaat echter voortreffelijk over de meeste wissels, op de Lok 1000 na die door messcherpe voorwielen nog weleens een andere kant op wil dan het wissel gesteld is.
Groet, Fred.
-
Het is hier op het forum al een aantal keer besproken hoe de wisseltongen elektrisch los te koppelen van het puntstuk en het puntstuk dan apart te polariseren, dit voorkomt dat probleem.
Stephan.
-
Bij Tillig lopen de wisseltongen door tot het hartstuk. Is dat bij Peco en Weinert ook zo? Of zit daar een (extra) draaipunt in de wisseltong(en)?
-
De Peco wissels hebben nog dat draaipunt en ogen in het algemeen wat grover. Tilig en Weinert hebben wat de wissels betreft een paar stappen verder gezet.
-
Hoe groot gaat de baan worden?
Ik heb ooit gekozen voor peco .75. Rijdt prima, maar dat zal elke netjes neergelegde rail in 2013 wel doen.
Ik rij met Amerikaans materiaal en heb een bouw pakketjes voor een wissel gekocht. Dit ivm het afwijkende bielzen patroon.
Volgende stap is een wissel helemaal zelf bouwen, als mede forummers het met code.40 kunnen, moet ik het minstens met .75 geprobeerd hebben.
Setje rail spijkers en wat balsa hout zijn de kosten niet voor een experimentje.
http://www.proto87.com/index.html
-
Hoi Dennis,
Ik had je al bij de buren gesproken over de rails maar je hebt er een leuk verslag van gemaakt, ze zien er allemaal mooi uit.
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.
groeten Martin.
-
En dan komt meteen het belang van mooie rails om de hoek kijken. De liefhebber kan al jaren gebruik maken van Tillig Elite of Peco Streamline, maar sinds kort is daar ook Mein Gleis van Weinert bijgekomen.
Waarom ook niet de Rocoline meegenomen om te vergelijken?
Dit vanwege de detaillering?
Marco
-
Hallo Marco,
Dat is inderdaad de reden. Overigens kwam ik pas geleden deze tegen: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_Galerie:_Mein_Gleis
Dus eigenlijk was mijn review toch een beetje voor niets :'(.
Martin,
Ik ben ooit - toen ik nog 3-railer was - een site tegengekomen waar ze messing puko's verkochten die je dan kon gebruiken in 2-rail, zoals het voorbeeld wat je aanstipt. Ik weet echter niet of dat ook goed werkt met een hosentrager... is natuurlijk wat complexer dan een flexrail. Ik kan de link helaas niet meer zo snel vinden.
Met vriendelijke groet,
Dennis
-
Het is hier op het forum al een aantal keer besproken hoe de wisseltongen elektrisch los te koppelen van het puntstuk en het puntstuk dan apart te polariseren, dit voorkomt dat probleem.
Stephan.
Hallo Stephan,
Dit dachten wij opgelost te hebben door in plaats van elektofrogs de insulfrogs te nemen... Helaas blijken de wielbanden gewoonweg zo breed dat ze kortsluiting maken achter het geïsoleerde deel. Wij zijn ondertussen bezig de flensen af te draaien, maar dat kost een hoop werk én tijd...
Groet,
Richard
-
Ik moet het houden bij k-rails ik wil nog weleens een hosentrager van Weichenwalter hebben maar die hebben ze niet meer met de puko's in de bielzen.
Bij K-rails zijn slanke Hosenträgers niet eenvoudig te realiseren. Is het zinvol om hierover in een apart draadje van gedachten te wisselen over hoe we dat probleem hier en daar opgelost hebben?
-
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.
-
Weinert komt definitief niet met Stahlschwellen, de voor Duitsland zo kenmerkende stalen dwarsliggers. Tillig heeft ze wel.
Mein Gleis wordt door Weinert in nauwe samenwerking met Peco geproduceerd.
-
Leuk verslag, vergelijken van flexrails op deze punten brengt bij mij de vraag naar boven in welk land je baan gaat afspelen.
Bij een realistisch landschap zijn de wissels en de wissel hoeken bijzonder bepalend voor het aanzicht. Rij je duits dan is Tillig een van de betere keuzes want veel en fraaie wisselhoeken. Ook de afstand tussen bielzen is land bepalend.
Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/
-
http://www.proto87.com/lowest-cost-ho-turnouts.html
http://www.proto87.com/index.html
en het leuke is, je legt vanzelf minder rails en alleen daar, waar het nodig is, geeft een nog realistischer beeld.
-
Wil je echt het summum en fraai hebben dan kun je kijken naar Fast track
http://www.handlaidtrack.com/
Het kan zijn dat ik niet goed kijk, maar ik zie daar alleen maar spoor op printplaatdwarsliggers. Dat vind ik niet echt het summum van fraai.
-
Volgens mij hebben we al eens een draadje gehad over een Hosenträger met K-rails. Een berg knip- en plakwerk.
Bij de buren (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg303546#msg303546) ;)
Knap stukje werk trouwens..
-
Hallo Denis,
Ik heb met aandacht jouw uitvoerige overzicht gelezen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor mijn geplande modelbaan Röwa en Ade rails en wissels verzameld. Beide bedding railsystemen zijn door Willy Ade ontwikkeld. Het Ade railsysteem is een doorontwikkeling van het Röwa railsysteem met dezelfde 2 mm profielhoogte. Bij Röwa waren de railprofielen zwart; bij Ade zijn ze roestkleurig. De wisselaandrijving bevindt zich bij beide systemen in de railbedding.
Optisch is het Ade bedding railsysteem nog steeds ongeëvenaard. Ook de geometrie is doordacht opgezet, vooral met het realiseren van wisselstraten. Jammer genoeg zijn de grotere boogstralen en de meegebogen wissels nooit verschenen.
Het in de loop der jaren verzamelde railmateriaal heb ik voor het zichtbare deel van het emplacement in gedachten. Waar aanvulling nodig is wil ik de door jou beschreven systemen in overweging nemen. Daar de profielhoogte niet al te groot verschild moet het aan te passen zijn. Voor schaduwstations is voldoende 2,5 mm Roco railmateriaal beschikbaar.
Daar naast normaalspoor ook het nodige smalspoor aanwezig is wil ik Tillig driebenig flexrails gebruiken. In een ander draadje heb ik beschreven hoe ik hiermee h0e,h0m en h0 combineren wil. Testen moeten uitwijzen of de combinatie en de daarbij behorende afbuigingen voldoende betrouwbaar zijn. Het gecombineerde spoor moet op een 'paradestecke' dienst gaan doen.
Omdat ik vermoed dat een groot aantal forumleden het Ade railprogramma niet kent sluit ik hierbij nog twee foto's bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1241.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1242.jpg)
Groet, Rob
-
Thx voor de bijdrage, nuttig.
-
Ik ben zelf met een Hosentrager aan het maken van de combinatie ADE-Tillig-Roco
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/001_323.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/002_272.jpg)
zie voor de verdere ontwikkeling mijn bouwdraad Doornvliet.
Cor
-
Verhip Cor,
Ken dat systeem nog van heeeeeeeeeeeeel vroeger van Rowa.
Wist niet dat dat nog te verkrijgbaar is/was.
Maar onder de naam ADE als ik het goed begrijp.
Heb je een adres waar dat nog verkrijgbaar is.
Want dat is een geweldig mooi systeem.
Bedankt.
mvg Henk
-
Hosenwattus?? Ow, kruiswissel. Moeilijk hoor, Nederlands. 8)
-
Hallo Denis,
Ik heb met aandacht jouw uitvoerige overzicht gelezen. Zelf heb ik een aantal jaren geleden voor mijn geplande modelbaan Röwa en Ade rails en wissels verzameld. Beide bedding railsystemen zijn door Willy Ade ontwikkeld. Het Ade railsysteem is een doorontwikkeling van het Röwa railsysteem met dezelfde 2 mm profielhoogte. Bij Röwa waren de railprofielen zwart; bij Ade zijn ze roestkleurig. De wisselaandrijving bevindt zich bij beide systemen in de railbedding.
Optisch is het Ade bedding railsysteem nog steeds ongeëvenaard. Ook de geometrie is doordacht opgezet, vooral met het realiseren van wisselstraten. Jammer genoeg zijn de grotere boogstralen en de meegebogen wissels nooit verschenen.
Het in de loop der jaren verzamelde railmateriaal heb ik voor het zichtbare deel van het emplacement in gedachten. Waar aanvulling nodig is wil ik de door jou beschreven systemen in overweging nemen. Daar de profielhoogte niet al te groot verschild moet het aan te passen zijn. Voor schaduwstations is voldoende 2,5 mm Roco railmateriaal beschikbaar.
Daar naast normaalspoor ook het nodige smalspoor aanwezig is wil ik Tillig driebenig flexrails gebruiken. In een ander draadje heb ik beschreven hoe ik hiermee h0e,h0m en h0 combineren wil. Testen moeten uitwijzen of de combinatie en de daarbij behorende afbuigingen voldoende betrouwbaar zijn. Het gecombineerde spoor moet op een 'paradestecke' dienst gaan doen.
Omdat ik vermoed dat een groot aantal forumleden het Ade railprogramma niet kent sluit ik hierbij nog twee foto's bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1241.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1241.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1242.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ADE_1242.jpg)
Groet, Rob
Dag Rob,
Waar heb je deze ADE rails besteld.
Heb op de site van ADE gekeken maar als je op Schienen drukt
krijg je niks te zien wat leverbaar is.
Of is het NIET meer leverbaar?
mvg Henk
-
Nee, al tientallen jaren niet meer. Ade heeft heel lang op een laag pitje gestaan en het huidige Ade is maar een schim van het oude Ade. Ik meen dat het Ade railmateriaal nog een tijdje onder de naam Conrad is verkocht - niet te verwarren met het bekende postorderbedrijf - maar niet alles en ook dat is alweer lang geleden.
Ik denk dat Rob een en ander geduldig via internet en beurzen heeft verzameld. Hij is ook niet de enige dus het spul is best prijzig.
-
Bedankt ,andere Henk
Jammer is zo mooi spul.
-
Ik heb die op de foto de dubbele van Rob gekocht en daar een kruiswissel (hosentrager) in combinatie Tillig/Roco-line gemaakt.
Cor