BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Fedor op 13 April 2013, 11:11:20
-
Voor mijn EAR class 59 Garratt ben ik bezig met het ontwerpen van de bovenbouw, dit wordt in 3D ontworpen met behulp van Sketchup (vh van Google).
Ik kan me voorstellen dat er modelspoorders op dit forum zijn die daar al meer ervaring mee hebben en wat tips zouden kunnen delen. Wat werkt wel, wat niet?
Momenteel ben ik bezig met het vrij bewerkelijke procede van het aanbrengen van klinknagels. De minimale afmetingen voor details is 0,2mm en ik werk daarom met 0,4mm grote klinknagels. De afmetingen in 1:1 zou 3,5cm zijn - dat lijkt mij vrij fors voor klinknagels. Mijn vraag is of het slim is om klinknagels te maken of dat ik ze wellicht beter weg kan laten. Wat is jullie ervaring? Hoe groot maken jullie die klinknagels?
-
Hallo Fedor,
ik zou ze weglaten. Bij het vlakschuren van de zijkanten gaan ze hoogstwaarschijnlijk toch weer verloren cq zitten ze in de weg.
De klinknagels kun je naderhand altijd nog met 3d klinknagel decals aanbrengen.
Kas
-
@Fedor
ik zou ze ook weglaten. Wel jammer maar ik ben bang voor een verkeerd effect. Op het Backertje van Sven zitten ook maar een paar op de schortplaat met knotsen van koppen op de plaats waar er minstens een stuk of 10 "normale" moeten zitten. Je toegepaste fijnheid van tekenen is wel correct en juist gerelateerd aan de resolutie.
@Kas
Wat zijn 3D klinknagel decals? Nooit van gehoord.
heb je daar een beschrijving evt. met plaatje van hoe het werkt? En wie is de leverancier?
Gr.
Frank
-
Tnx beiden...
Die 3D decals zijn wrijfplaatjes met relief. Dit is een van de leveranciers: http://www.micromark.com/ho-scale-decals-with-raised-3d-rivets-and-other-surface-details,9968.html (http://www.micromark.com/ho-scale-decals-with-raised-3d-rivets-and-other-surface-details,9968.html)
Ik heb ook nog geen leverancier in Nederland gevonden die ze kan leveren.
Heeft iemand ervaring met tekst in 3D Printen? Wat zijn daar de beperkingen? Ik heb nu een serienummer bordje (5918 uiteraard - Mount Gelai) van 4,2 x 1,2mm... zou dat er nog mooi uitkomen? Het wordt niet appart geprint maar zit op de romp.
-
Fedor,
ik ken Markkits maar..... heb je de schaal gezien? dat is geen H0.
Voor H0 zijn die klinknagels onbruikbaar.
Ik heb ervaring met het tekenen van 3D teksten ( nummerplaten o.a) maar 1. niet in door het door jou gebruikte tekenprogramma maar in Inventor van Autodesk en b. ik denk niet dat het binnen het door jou opgegeven formaat zal lukken. Je kunt het proberen en dan strikt de resolutie beperken tot 0,2 mm.
Gr.
Frank
-
Ik maak klinknagels op mijn 3D ontwerpen in N en maak ze als kleine cylinders (dus geen bolkoppen) met een straal van 0,1 mm en een hoogte van 0,2mm. En zo ziet dat dan in 3D print eruit (FUD van Shapeways):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1764_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1764_2.jpg)
Succes met bouwen!
Fred
-
@Fred
Dat ziet er toch wel erg goed uit. En voor H0 kunnen we dan dus prima met 0,2mm werken. Dat is zo'n kleine 1,7 centimeter in 1:1 - dat is al niet meer heel vreemd als ik de foto's van de EAR Class 59 zo bekijk.
(http://farm8.staticflickr.com/7113/7421860232_61d3b1c5e9_z.jpg)
-
Op het Backertje van Sven zitten ook maar een paar op de schortplaat met knotsen van koppen
Nou ja, "knotsen van koppen" is ook wat respectloos uitgedrukt... ;D De klinknagels op de schortplaten aan de zijkant zijn inderdaad groter en voor de klinknageltellers, het zijn er minder dan in werkelijkheid, maar dat was nou eenmaal noodzakelijk om ze weer te kunnen geven. Ik had ze voorheen op ware (schaal)grootte, maar toen ik de print ontving vielen ze er af als je ze letterlijk alleen maar met je vingers aanraakte. Ze leken niet eens vast te zitten aan het model. Bizar genoeg, aan de andere kant bleven ze wel vast zitten. Daarom heb ik voor zekerheid gekozen en enkele klinknagels minder gedaan en ze iets groter (0,6 mm doorsnee, 0,3 mm hoog) gemaakt. Dit is een zekere oplossing. Ik ging er van uit dat een klinknagelteller voor de transfers van http://www.archertransfers.com zou gaan. Met een mesje kun je de klinknagels op de 3D print namelijk gewoon weg schrapen. Als voorbeeld voor mijn print kon ik dat natuurlijk nog niet doen, maar ik heb die transfers wel liggen. Het is net een velletje braille. Een doorsnee van 0,1 mm, zoals boven aangegeven, had ik als onmogelijk bestempeld, maar ik ga dat toch een keer proberen dan.
Wat betreft het schuren/schoonmaken. Je hoeft helemaal niet tussen de klinknagels te schuren. Ik heb het in ieder geval niet als een probleem ervaren als je het niet doet.
Je hoeft ze niet bolvormig te maken, want daar zorgt de verf wel voor.
-
O ja, dat vergat ik te vermelden: het probleem met geprinte klinknagels is dat elke plaat waar klinknagels op voorkomen, de printer lijnen trekt in een richting vanaf dat punt over de hele plaat aan die zijde. Er is dus meer glad te maken wanneer er klinknagels worden weergegeven. Je ziet dat ook op het plaatje van Fred, er lopen verticale lijnen op het onderste vlak.
-
@Sven: dat pleit weer tegen het printen en voor de decals.
Ik heb eigenlijk ook nog wel een vraag over lossen onderdelen: mijn Garratt heeft hier daar dunne pijpjes en andere onderdelen bovenop. Wat is jullie ervaring met dat soort uitstekende onderdelen: blijft dat heel bij het verzenden?
En een ontwerp dat uit meerdere losse onderdelen bestaat, doe je dat in losse printopdrachten of zet je dat allemaal in één printbestand?
-
Dat klopt, Fedor, als ik het voor mezelf zou doen zou ik de lange rijen klinknagels zonder meer met de decals doen. Op een velletje van klinknagels van een formaat krijg je de klinknagels is rijen op verschillende afstanden. Makkelijk aangebracht, net als watertransfers. Al heb ik het eerlijk gezegd zelf nog niet toegepast, dus ik kan het je niet laten zien.
Dunne pijpjes en losse onderdelen, da's ondertussen mijn specialiteit geworden. ::) Minimum eisen voor FUD staan hier: http://www.shapeways.com/materials/frosted-detail-design-guidelines . Mijn leidingen zitten daar zelfs onder, want ten tijde van het ontwerpen kon je tot 0,4 mm gaan. Nu krijg je dat, zonder overleg, niet door de controle heen. Dus het advies is gewoon aan de design guidelines houden. Het voordeel bij mijn model is dat de dunne leidingen omgeven zijn door een kast, die ze beschermen. Het is niet zozeer het risico van beschadiging bij het printen, maar het verpakken en verzenden. Naar mijn ervaring gaat het vaak bij het verpakken mis.
Om op je tweede vraag antwoord te geven, in de design guidelines staat ook "Multiple Part per STL: Yes", wat betekent dat je dus meerdere onderdelen in één ontwerp kunt aanleveren. Het voordeel is dat je dan geen opstartkosten per onderdeel voor FUD betaald, die zijn iets van $5. Je bespaart er dus veel geld mee. Nadeel is dat het nu elke keer in één zakje verzonden wordt, wat bij mij schade heeft opgeleverd aan hele fijne onderdelen. Maar de service afdeling van Shapeways heeft mij aangegeven dat het niet de bedoeling is dat het in één zakje gaat, dus we gaan er van uit dat dat nog wordt opgelost.
-
@Sven: interessant - ik zag je trammetje op je website en dat ziet er hoopgevend uit voor wat betreft de mogelijkheden van 3D printen.
Ik zag dat je je tram ook verkoopt. Mijn insteek is ook om de Garratt aan andere geïnteresseerden te leveren maar ik wil 'm graag niet al te duur maken. Kun je uitleggen welke voordelen jou hebben doen kiezen voor FUD boven bijvoorbeeld gepolijst S&F-plastic (dat is gewone PLA, meen ik)? De prijs is twee keer zo hoog...
Goede tip, van die opstartkosten trouwens.
-
Zoals gezegd, ik zit met mijn details wel buiten de minimum vereisten. Een koperen leiding van 0,6 mm is gewoon te dik, maar een buis op de zijkant van een stoomlok zal wel minstens 0,6 mm zijn. Maar waar het kon, heb ik de leidingen tegen iets aan gelegd, zodat het dus geen los onderdeel meer is, maar een embossing.
Jouw lok zal volgens mij wel drie keer zo groot worden als die van mij (3x de prijs dus ook). Als je de algemene vormgeving hebt gemaakt en voordat je aan de details begint, kun je 'm al uploaden naar Shapeways en zie je de prijs. Grote loks worden heel duur in FUD, maar het is het enige materiaal dat zo gedetailleerd kan printen. Had ik het in White, Strong & flexibel gemaakt, dan zou het een traditioneel simpel model worden, met alleen een ketel en dom als detail.
-
Ik heb om een indicatie te krijgen van de prijs het model naar Shapeways geupload. De prijs ziet er goed uit maar ik ontdekte bij nadere inspectie dat er ergens in het proces onderdelen zijn kwijtgeraakt. Dit is mijn ontwerp in Sketchup:
(http://ngongo-b.net/img/spoor/garratt_voorkant1.png)
en zo ziet het eruit in Shapeways:
(http://ngongo-b.net/img/spoor/garratt_shapeways.png)
De letters E A R missen en de waterdop onder de E. Gek genoeg zie ik andere onderdelen - het bordje met het serienummer en de koplamp er wel netjes op zitten. De missende onderdelen zijn in sketchup aangemaakt als componenten maar ik denk niet dat dat het probleem is want het nummerbordje is dat ook.
Weet iemand wat hier mis gaat?
-
Als wat voor bestand heb je het naar ze toegezonden? Kun je het versturen als STL? Ik meen me te herinneren dan Mitchell heeft gezegd dat als Sketchup bestand versturen niet altijd goed gaat.
-
Ik verstuur het als DAE - ik wist niet dat je ook Sketchupbestanden kan uploaden. STL wordt niet ondersteund door Sketchup...
-
Dat bedoelde ik, Collada .dae. Zoek een stl plug-in en exporteer het als stl. Volgens mij moet je de .dae ook in het gratis Meshlab kunnen importeren en dan exporteren als stl.
-
Ik kan nog veel leren als ik dit scetchup bestand zie.
(y)
-
@Sven: topantwoord!
Via Meshlab heb ik het bestand omgezet naar STL en geupload naar Shapeways en nu zit alles erop en eraan.
(http://ngongo-b.net/img/spoor/garratt_shapeways2.jpg)
Handige tip: ook al werk je in Sketchup met millimeters, de maten van je model worden toch in meters opgeslagen. Kies bij het uploaden dus desgevraagd voor meters.
-
Misschien ook interessant: zijn er mensen die ervaring hebben met andere 3D-printservices? Wat zijn de ervaringen en hoe verhoudt de kwaliteit zich?
En wie doet er aan zelf printen? Ze beginnen betaalbaar te worden, die printers maar werkt dat ook fijn of is er veel onderhoud en ander gedoe?
-
Fedor,
kijk eens verder op het BNLS forum onder:
BeneluxSpoor.net forum > Bouwen > Interessegroepen (IG's)
alle draadjes die beginnen met 3D/RM-IG gaan over 3D printen en dat zijn er heel wat...
Info over leveranciers, ervaringen en ga zo maar door, you're not alone (y)
Fred