BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Link op 28 February 2013, 21:19:27
-
Ik heb een aantal Cronifer Eanossen uit set 29350 gekocht. Deze zijn van Märklin. Welke gelijkstroomassen kan ik dan het beste erop zetten? Ik heb er geen benul van. Ik hoor namelijk mensen over verschillende lengteassen, mm enz praten..
-
Märklin heeft daar zelf wielstellen voor. Als je de wagens nieuw hebt gekocht, dan kun je die bij de winkelier vragen. Worden ze gewoon geruild. Anders aanschaffen bij een Märklinhandelaar. Als je vertelt om welke wagens het gaat, worden de wielstellen er wel bij gezocht. Vaak staat het nummer ook ergens in/op het doosje.
-
Ik ben dus in het bezit van Cronifer Eanossen van Märklín uit startset 29350. Nu zocht ik naar deze set op de Märklín site, maar is de Eanos niet gespecificeerd. Alleen de loc. Verder zoekende kwam ik uit op deze pagina: https://sites.google.com/site/h0treinen/home/ns-3/e---eanos-bulk waar een Eanos uit set 47197 op staat. Zoekende naar deze set op de Märklín site kom ik uit op http://www.maerklin.de/de/service/suche/details.html?art_nr=47197 Modell: Metalleinlage für stabilen Schwerpunkt. Gesamtlänge über Puffer 36,3 cm. Gleichstromradsatz 70 0580
Is mijn conclusie juist dat onder de Cronifer uit startset 29350 ook deze 70 0580 (700580) assen passen?
Nu mijn tweede probleem; hoe wissel ik de assen?!... Zie mijn foto en wat er in het rode rondje te zien is. De assen klemmen onder een plastic stukje dat aan het wielstel bevestigd is. Hoe krijg ik de as onder dat zwarte stukje vandaan zonder het te breken. Bij de wielen zelf zit geen speling (dat puntige stukje dat aan het einde van de as zit). Iemand een idee?
(http://i47.tinypic.com/2zq62b9.jpg)
-
As gewoon er uit trekken. Dat weerhaakje gaat vanzelf opzij.
-
Ik weet het ff niet meer .. Gelijkstroom assen zouden geïsoleerd moeten zijn. Ok .. Nu kijk ik onder mijn Fleischmann Eanossen en onder de Märklin Eanossen, maar ik zie geen verschil in assen (behalve dat bij de Fleischmann het kleinste binnenste rondje aan 1 van de assen
van rubber lijkt te zijn lijkt wat zwarter te zijn dan het zilver van de andere kant van de as)? Nu heb ik ook een Märklin 47202-03 en op de zijkant van de doos staat(NEM=): 4 x 700580
Dat zijn gelijkstroom assen! Heeft Märklin dan zelf al die gelijkstroom assen eronder gezet? Ik ging er gewoon vanuit dat Märklin onder al zijn wagons standaard wisselstroom assen zet?
Nu heb ik net 50 gelijkstroomassen 700580 gekocht (wat zijn die krengen duur zeg!) Maar er bekruipt me iets dat ik het voor Jan *** gekocht heb. En als dat zo is .. iemand hier die belangstelling heeft in 50 700580 gelijkstroomassen?
Dit is een wisselstroom wielas:
(http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/3/4731_b.jpg)
De mijne heeft aan de binnenkant een kleiner rondje zitten aan weerszijden en lijkt dus in de verste verte niet op de wisselstroomas
Dit is de foto wat lichter gemaakt:
(http://i48.tinypic.com/1g59v5.jpg)
Heb ik nu toch gelijkstroomassen onder mijn Cronifers?
-
Even met de multimeter meten en dan weet je het. Dat is de gemakkelijkste manier om het te weten te komen (y)
Voor vervang-assen zijn ook goedkopere adressen dan bij de fabrikanten zelf. Even zoeken op het forum en je vindt al behoorlijk wat alternatieven. Ook wisselen veel winkeliers gratis je assen om voor gelijkstroom-assen. Mogelijk is dat hier gebeurd.
Groeten Ronald.
-
Jammer alleen dat ik geen multimeter heb en als ik die had nog niet zou weten hoe het zou werken :P
Maar klopt het dat Märklin onder zijn wagons ook gewoon gelijkstroom assen monteert zoals bij de 47202?
-
Nee.
Op de zijkant van de doos laten ze zien wat er eventueel aan gelijkstroom assen in kan als je gelijkstroom hebt. Het zit er niet standaard onder.
-
Met twee draadjes en een lampje van 12 of 16 volt in serie met de wielen van de as ,op trafo aansluiten kunt U het ook controleren.
Als het lampje aan gaat is het een wisselstroom wielas.
Grt. Jo
-
Als je een gelijkstroombaan hebt, of een stukje rail neerlegt en daar een gelijkstroomtrafo op aansluit, kom je er gauw genoeg achter wat voor soort assen eronder zitten. Zijn het gelijkstroomassen dan gebeurt er niets; zijn het wisselstroomassen dan ontstaat er kortsluiting (en gaat de rode lamp op de trafo branden).
Groet,
Ruud
-
Hallo Link, waar heb je die Eanossen gekocht. Denk je dat ze er nog meer hebben?
-
Ik heb een aantal Cronifer Eanossen uit set 29350 gekocht. Deze zijn van Märklin. Welke gelijkstroomassen kan ik dan het beste erop zetten? Ik heb er geen benul van. Ik hoor namelijk mensen over verschillende lengteassen, mm enz praten..
Koop je ze bij een marklindealer dan ruilt hij de wissel stroom assen gratis voor je om in gelijkstroom assen.
Zoniet dan dan moet je ze los kopen en dat is duur. Gelijkstroom assen herken je aan de zwarte isolatie aan 1 kant van de as.
Maar je wagen komt uit een startset, dus je hebt geen doos van de wagen.
-
Hij heeft de nieuwe wielstellen al lang en moet de Märklin wagens nu eerst even op de baan zetten om te kijken of hij de wielstellen wel moet vervangen. Zoals Ruud al aangaf, geven drierailwielstellen dan kortsluiting. Overigens zet Märklin zelf nooit geïsoleerde wielstellen onder een wagen.
-
@Henk: Ik heb ze nu een paar maandjes. Door jouw verhaal ben ik blij, dat ik de gelijkstroomassen toch niet voor niets gekocht heb.
@Chris: Duidelijk, bedankt!
@Albert: Gekocht van verschillende dealers uit Duitsland. Spiksplinternieuw en komen rechtstreeks uit de startset (dus het vermoeden dat er gelijkstroomassen onder zitten kan naar het land der fabelen worden verwezen denk ik). Inclusief verzendkosten ging het me al niet in de koude kleren zitten. Nu de gelijkstroomassen er ook bijgekocht zijn, wordt dit al een aardig duur projectje. Overigens staan ze wel op Marktplaats. Zoek op Cronifer. Misschien bij voorbaat er al opgezet en ze hoeven ook niet weg.
@Jopie: Inderdaad, en zie bovenstaande. De assen los kopen was erg duur.
@Ruud: Ik heb een multimaus + trafo. Wanneer ik kortsluiting maak, gaat dat niet ten koste van de trafo? Of zit daar een soort van "beveiliging" in.
Ik wilde hier een projectje van maken zoals gezegd. Vandaar dat ik in andere topics ook al vroeg om (be)lading. Ik wilde deze foto's eer aan doen:
(http://www.rolandrail.net/nieuws/ers_1201_cron000_mdk_190805.jpg)
(http://www.rolandrail.net/nieuws/ers_1201_cron_000_mdk_190805.jpg)
En stiekem ook een beetje deze:
(http://www.rolandrail.net/nieuws/09/rrf_20_remkplwgns_lak_212209.jpg)
Ik heb links en rechts al eens wat verschillende mensen gevraagd om een 62911 te repainten met 100% gelijkende kap.
Nu dus nog een Mehano 56082 g1206 ERS 1201 DC 'Sandra' ervoor. Iemand die de loc in nieuwstaat heeft en wil verkopen voor 100-125 euro?
-
Als je kortsluiting maakt en de baan wordt bestuurd m.b.v. een multimaus, treedt de kortsluitingsbeveiliging in werking. Dat zie je op je schermpje; er verschijnt een 'bliksemschicht'. Er ontstaat geen schade aan je apparatuur.
Groet,
Ruud
-
Nee, het is ervoor bedoeld hè? Kortsluiting is een normale zaak op de modelbaan.
Het is ook voor 99 procent zeker dat er drierailwielstellen onder zitten. Bij sommige typen is het onderscheid voor het ongeoefende oog niet zo gemakkelijk te zien, omdat ze niet van blank metaal zijn en in drierailuitvoering ook een verdikking hebben.