BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Modelauto's => Topic gestart door: MMTB op 09 April 2013, 12:31:11
-
Goedemiddag,
Is het mogelijk om bij het Faller Car systeem een model met dubbele achteras te maken die beide aangedreven worden door 1 motor? Heeft dit consequenties voor het rijgedrag qua bochten? Op internet ben ik pas één voorbeeld tegengekomen, terwijl veel modellen een dubbele achteras hebben met daarbij ruimte genoeg om deze ook van een tandwiel te voorzien.
Voorbeeld: http://www.fcsfm.de/Bus%202.htm (http://www.fcsfm.de/Bus%202.htm)
Alvast bedankt!
Groeten, Mark
-
Ik denk dat het wel mogelijk is
Echter zal zon model nooit /heeeeeeeel moeilijk door een bocht gaan
Of je moet een sturende 2e as maken
Kijk maar naar echte trucks
Zwarte sporen met korte bochten en veel wringen
En tegenwoordig bijna allen met sturende assen
-
Ja hoor, dat kan: :)
http://www.mikromodellbau.de/Shop/artikeldetails.php?aid=582
http://www.mikromodellbau.de/Shop/artikeldetails.php?aid=584.
Grt,
Gerard
-
Nee hoor, kan gewoon.
Kijk maar eens op: http://www.der-lustige-modellbauer.com/t9689-herpa-wrecker-abschleppdienst-massstab-187-ferngesteuert (http://www.der-lustige-modellbauer.com/t9689-herpa-wrecker-abschleppdienst-massstab-187-ferngesteuert)
En www.mikromodell.de (http://www.mikromodell.de)
Bij http://www.mikroantriebe.de/ (http://www.mikroantriebe.de/) kun je er gewoon setjes voor kopen.
Ik ben benieuwd naar je vorderingen, dus hou ons op de hoogte!
Gr. Marten
-
Bedankt voor de tips en de linkjes!
Op mijn nieuwe trambaan wil ik trolleybussen uit Solingen laten rijden en deze krijgen stroom uit de bovenleiding en volgen een magneetband. Aangezien het model (MAN SL172) waar ik mee ga starten een dubbele achteras heeft, leek het mij een goed idee om deze beide assen te gebruiken voor wat meer trekkracht. De trolleybus moet namelijk zijn weg delen met de tram door op straatspoor te gaan rijden en dan moet hij ook de tramrails over kunnen rijden.
Ik ben nu nog in de teken en testfase, maar zodra het project echt van start gaat, maak ik een nieuw topic aan.
Groeten, Mark
-
@Mark , mogelijk zal het wel werken ar bij +orte radius geeft dit Vel friCDie .
Rij te3en heb )k nog niet kunnen vinden , wel gezien dat het tweede stel van 1 wiel is voorzien mogelijk is dit een oplossing.
wil.
-
Beste Mark,
nog even een aanvulling op m'n eerste haastige reactie.
Ik zag ook dat ik twee sites door elkaar gehaald had, ik wilde je ook nog graag bekend maken met de site: www.mikromodellbau.de
Ik zit zelf ook al een tijdje met dit idee te stoeien en ben ook op het internet nog geen handige betaalbare oplossing tegengekomen, die ook eenvoudig te bouwen is.
Dus ik ben op een gegeven moment op het scherm wat gaan schetsen en momenteel is dit mijn stand van zaken:
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/bnls1.jpg:original) (http://s176.photobucket.com/user/hooidonk/media/bnls1.jpg.html)
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/bnls4.jpg:original) (http://s176.photobucket.com/user/hooidonk/media/bnls4.jpg.html)
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/bnls3.jpg:original) (http://s176.photobucket.com/user/hooidonk/media/bnls3.jpg.html)
(http://i176.photobucket.com/albums/w161/hooidonk/bnls2.jpg:original) (http://s176.photobucket.com/user/hooidonk/media/bnls2.jpg.html)
Hopelijk zijn de plaatjes en het technische gedichtje hier onder een beetje duidelijk.
Ik ben uitgegaan van twee aangedreven assen met een 1:15 vertraging, van www.mikromodellbau.de.
Deze hangen in een subframe (gele plaatje met de knik), welke kan pendelen ten opzichte van het vrachtwagenchassis (alleen zichtbaar in het bovenste plaatje).
De achterste as zit vast in dit subframe (anders gaat de auto op een oor liggen), de voorste kan ook overdwars pendelen, waardoor je weer een driepunt oplegging krijgt = statisch bepaald.
En daar zit 'm vooral de kneep, want die moet hetzelfde draaipunt hebben als de aandrijfas.
Eigenlijk hoor je drijf- en draag assen niet te combineren, maar verderop bij de wielen wordt ditzelfde gedaan, dus ik vond dat het moest kunnen.
Dus hangt de voorste as aan de achterzijde met een busje aan de achterste as en aan de voorzijde met een 1x3x1mm lagertje weer aan het subframe.
Alleen nu moet ik het motortje ook nog ergens kwijt.
Voor het gewicht is het het mooiste als hij recht bovenop het tandemstel ligt en met een rechte tandwieloverbrenging een van de assen aandrijft. Maar dit kost heel veel ruimte in de hoogte, dus ik denk dat hij uiteindelijk voor de voorste as komt te hangen, direct na het lager, mocht hier ruimte voor zijn.
Ik hoop dat het verhaaltje een beetje duidelijk is en dat je er wat aan hebt, het valt niet altijd mee om je gedachtenkronkels helder op papier te krijgen ;)
Als je hier nog verder over door wilt filosoferen of andere ideeen hebt, dan spreek ik je graag verder.
Fijn weekend!
Grtjes, Marten