BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Pauldg op 06 April 2013, 17:07:31
-
Dag allemaal,
Ik ben weer een illusie armer. Ik wou voor een aandrijving twee 6 volt motoren gebruiken. Nou, dacht ik, die schakelen we in serie. Dat gaat met lampjes ook prima. Helaas, dc motortjes houden hier niet van. Eentje gaat volluit en de ander draait nauwelijiks rond. Terug naar de tekentafel dus. Is er simpel schakelingetje om dit op te lossen? Bijvoorbeeld met een spanningsdeler? Ik rij, voorlopig, nog analoog.
Mvg, Paul
-
is je voeding 12 V?
dan zou je misschien de motoren parallel kunnen zetten met een werstand van een paar watt. hoeveel ampère eten je motortjes?
-
is je voeding 12 V?
dan zou je misschien de motoren parallel kunnen zetten met een werstand van een paar watt. hoeveel ampère eten je motortjes?
450 mA per stuk. Dus het is te doen. Wel zonde om een deel van het vermogen in een weerstand weg te stoken natuurlijk. Een stabiele spanningsdeler zou mijn voorkeur hebben, maar dan wordt het wellicht weer ingewikkeld....
mvg, Paul
-
Je zou over de motor die wel wil draaien een zenerdiode van 6V kunnen zetten. Zo zorg je dus voor een vastte spanningsdeler.
Timo
-
Een weerstand in serie met een motor is een slechte manier om te regelen. Ook dan krijg je geen mooie spanningsdeling. Een motorgedraagt zich nl. niet als een weerstand. De stroom die de motor vraagt is afhankelijk van de belasting.
De enige manier die ik zie is de motoren mechanisch koppelen. Dan moeten ze hetzelfde toerental draaien en krijg je vanzelf de juiste spanningsverdeling.
-
@Klaas: dat is jammer. Het gaat om een aandrijvingsconcept met 1 motor per as. Dat houdt de overbrenging simpel. Mechanisch koppelen is mogelijk, maar doet het concept teniet. @timo: aantrekkelijk idee. Ik ga het eens proberen.
Mvg, Paul
-
Je zou over de motor die wel wil draaien een zenerdiode van 6V kunnen zetten. Zo zorg je dus voor een vastte spanningsdeler.
En als er dan minder dan 12 volt over het geheel staat?
-
@Paul:
Is de beschreven situatie onbelast of belast?
Als beiden 450 mA per stuk trekken dan zijn ze electrisch gelijk of is 450 mA de stroom bij serieschakeling op 12 Volt?.
De motor die niet goed wil lopen eens met een losse trafo laten draaien en goed smeren?
Feit is dat als dit onbelast is het kan veranderen als beide motoren belast worden.
-
Hoe hebt je die motortjes laten draaien , gewoon onbelast?
Maar ze moeten toch een lok o.i.d. aandrijven ?
Als je de lok nu op de rails zet ,dan zijn ze ook binnen bepaalde grenzen gekoppeld ,zoals Klaas zegt.
Wat gebeurt er dan?
Vr Gr,Peter
-
een paar diodes ertussen, 1.5 volt per diode toch?
-
Het gaat niet zozeer om deze twee motoren specifiek, ik ontdek het als algemeen verschijnsel. Gisteren sloot ik voor het eerst op deze wijze twee motortjes aan met onverwachte gevolgen. Wanneer de ene iets meer weerstand had ging de ander direct sneller draaien. Een waterbed-effect dus. Ik heb daarna verschillende paartjes aangesloten met steeds dit resultaat. Belast en onbelast. Zelfs Faulhabermotoren vinden dit niet leuk. De oplossing moet dus ergens anders worden gevonden.
Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver. Nu eerst maar eens naar bed!
Mvg, Paul
-
Ik neem aan dat beide aandrijf assen met motor op dezelfde rails gaan rijden? Dan zijn ze dus in feite gekoppeld door de rails. Tenzij het hele geval zo licht is in gewicht dat een motor/as gaat slippen.
Welterusten ;D
Mvg,
Robert.
-
@Paul: Zelfs bij het grootbedrijf doet zich dit verschijnsel voor. Als een tram / trein aanzet staan de motoren ion het begin in seriestand. Maar door hun mechanische koppeling via de rail gaat het goed. Komt één van de assen op een gladde plek dan gaat de as doorslaan en de motor flink toeren maken, de andere motor doet dan ook bijna niets meer.
Je zou dus de grootbedrijf situatie in schaal nabouwen, ;-)
-
Juist! Robert en Henk bedankt. Het gaat om een spoor 0 locomotief met vier assen. Op elke as zit een motortje met tandwielkast. Goed om te horen dat mechanische koppeling via de rails voldoende is. En goed om te horen dat het superrealistisch is! (y)
Mvg, Paul
P.s. Goedemorgen trouwens...
-
ik denk dat je het moet zoeken in de techniek zoals het oude stroomlijn materieel, de twee motoren in serie met parralell twee gelijke weerstanden, en de midden aansluitingen verbinden met iets wat op spanningsverschil werkt en dat de spanning dan afschakelt, een soort slip bewaking, maar dan in het klein.....
-
Methode "timo" met zeners zal problemen geven bij spanningen lager dan 12 volt.
De ene motor zal dan snel naar de zenerspanning lopen (hoog toerental) en dan pas komt de ander in bedrijf.
Gewoon mechanisch via de rails koppelen en het komt goed.
Bij onbelaste gelijkstoommotoren in serie is dit een bekend verschijnsel, de soepelst lopende motor wekt dan de hoogste tegen EMK op.
success Tjibbe
-
Mochten de motortjes toch parallel moeten, dan heeft Uhlenbrock een bouwsteentje die de aangeboden spanning keurig kan halveren. Is beter dan werken met diodes. Dat is leuk voor een paar volt, maar niet voor het halveren van de spanning. Dan halveer je ook gelijk het regelbereik van je trafo.
Dat alles analoog natuurlijk, een decoder lost dat probleem sowieso op.
-
Het doet me denken aan het oude Benelux Hondekop treinstel waarbij de motorgroepen in Nederland parallel geschakeld werden en in België in serie.
Eerder is aangegeven dat bij toepassing van 2 motoren een mechanische koppeling nodig is; dit kunnen bij voorbeeld de beide draaistellen zijn zolang ze maar gelijkwaardige mechanische eigenschappen hebben (stroomafnemers). Zelf heb ik goede ervaringen met klokankermotoren.
De voorgestelde zener oplossing werkt maar één kant op en neemt veel vermogen weg. Om een toerental in analoog bedrijf enigszins te drukken kan een anti-serie geschakeld paar zener dioden welke met de motoraansluiting verbonden wordt, uitkomst bieden.
Gr, Rob
-
Iedereen bedankt! Het gaat zeker goedkomen. Het is overigens een mooi excuus om maar eens digitaal te gaan!
Mvg, Paul