BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: EJO op 07 July 2006, 09:18:44
-
Dag allemaal,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Blokkendoos Mb4d-Ces. Nu zul je je wel afvragen wat ik daar mee moet gezien het onderschrift. Tja.....'k vind het gewoon mooi spul. Maar omdat ik niet met bovenleiding rij en alles dieselend doe wil ik hier dmv een dummy diesel nabootsen dat het treinstel wordt weggezet. Alleen weet ik niet of daar dan nog tussen het treinstel en de diesellok gebruik wordt gemaakt van een wagon of remrijtuig of dat het treinstel direct gekoppeld aan de diesellok.
Wie kan me daar het antwoord op geven en welk type wagon daar dan bv het meeste voor gebruikt werd/wordt.
-
Volgens mij kun je de dieselloc er direct tegenaan zetten. De Blokkendoos heeft normaal stoot- en trekwerk en een volwaardige reminrichting, dus ik zou niet weten waarom daar nog iets tussen moet.
Het is overigens mB4D (hoofdletters en kleine letters met andersom)
-
Of doe als bij de SGB: haal de panto's van je mBD af en gebruik m als rijtuig in je museumstoomtreintje. Zet er iets voor als een tigerli of een T3 en je komt een heel eind ;)
-
Als je toch SGB (http://www.destoomtrein.nl/frame2.htm) als voorbeeld aanhaalt dan kan je beter de 521 ervoor zetten, die gebruiken ze daar ook voor het rangeerwerk
-
Bij het rangeren wel, maar in de museumstoomtrein zetten ze er toch liever een stoomloc voor. Dat vinden de toeristen leuker.
-
Ze kunnen er ook een poppetje op zetten met een hééééééle dikke sigaar en een megafoon: "TJOEKE TJOEKE TJOEKE TJOEKE..."
Of de toeristen er in trappen is een ander verhaal ;)
-
Bij het rangeren wel, maar in de museumstoomtrein zetten ze er toch liever een stoomloc voor. Dat vinden de toeristen leuker.
Dat klopt, maar EJO rijdt graag diesel en hij wil ermee rangeren, zie zijn bijdrage in het eerste bericht.
Vandaar mijn opmerking :)
-
Een gewone overbrengingsrit kan je natuurlijk altijd uitbeelden. Met de blokkendoos hoeft er dan geen koppelwagen of remwagens tussen.
-
Dag EJO,
Speciale koppelwagens worden alleen gebruikt bij het elektrische stroomlijnmateriaal. Dit omdat die treinen niet over normaal stoot- en trekwerk berschikken, maar zijn uitgevoerd met een speciale Scharfffenberg koppeling.
Het mat'24 Blokkendoostreinstel kan gewoon met een dieselloc getrokken worden. Dit gebeurde in het grootbedrijf ook wel. De electrische blokkendozen werden in het verleden wel door stoomlocs getrokken op enkele delen van de spoornetwerk, waar nog geen bovenleiding was. Natuurlijk probeerde men dit bij de treindienst wel te voorkomen, maar vlak na de Tweede Wereldoorlog was het soms wel behelpen.
Meer te vinden over de Blokkendozen http://www.seinarm.nl/Mat24/tabid/115/Default.aspx (http://www.seinarm.nl/Mat24/tabid/115/Default.aspx) op deze link.
Gerard
-
Hallo Geoffrey,
Het advies om de 521 ervoor te zetten gaat alleen op voor rangeren.
Voor het rijden van treinen moet er minimaal een 600 voor. De sik en de 500 hebben geen treinrem (alleen een doorgaande treinleiding).
-
Zou je voor de grap es moeten kijken wat ze bij de SGB doen ;)
grtz
Floris (is een keer flink door elkaar gerammeld in die SGB-hippel)
-
Hallo Geoffrey,
Het advies om de 521 ervoor te zetten gaat alleen op voor rangeren.
Voor het rijden van treinen moet er minimaal een 600 voor. De sik en de 500 hebben geen treinrem (alleen een doorgaande treinleiding).
Ik had het toch over rangeren?
quote eigen citaat
Dat klopt, maar EJO rijdt graag diesel en hij wil ermee rangeren, zie zijn bijdrage in het eerste bericht.
Vandaar mijn opmerking
-
De SGB rijdt overigens ook treinen met de 521. De lok is daartoe voorzien van een treinrem.
Ander detail: precies SGB wordt 't toch niet, de SGB heeft geen mBD, maar een mC.
Maar dat neemt niet weg dat het thema 'museumlijn' altijd goede excuses geeft voor afwijkende treinsamenstellingen.... Ook leuk voor mensen die niet kunnen kiezen tussen twee tijdperken!
-
Stel dat je nou de vorm van de Blokkendoos mooi vindt kun je er ook zonder pardon een getrokken trein van maken. Neem een paar van die tussenwagens en zet er zo'n mooie NS 2200 voor en je hebt een prachtige trein.
Je kan er trouwens ook die Roco BR 23 voor zetten (behoeft geen bovenleiding 8)) en dan heb je hét treintje van de VSM: 23 071 + 6 blokkendozen. Alleen is het dan de 23 105 of 23 035 ;D. En dan kan je zélfs nog een 2200 erachter hangen!!
Jeetje, wat een mogelijkheden :P!
-
Tjeetje jongens,
Ik had nu niet bepaald het idee dat er veel op mijn vraag gereageerd zou worden. I.i.g. is de optie die ik heb mij duidelijk en dat is toch waar het om gaat op deze site????? Samen maken..........enz.
Hopelijk dat anderen aan de antwoorden ook wat hebben. Het zal wel een dummie 2200 gaan worden tzt.
Wat mij betreft mag dit draadje gesloten worden, mits anderen nog verder willen reageren
Gerard, bedankt voor de link. Ik was deze site alweer vergeten
-
sorry,
smiley is om een of andere reden een tikfout
-
Ja, die ??? gaat wel vaken fout, je moest deze ;D hebben zeker ?
;D
-
@EJO
Bij de berichten die je geplaatst hebt zit rechtsboven ook een knop"verander", zodoende kan je je bericht altijd nog aanpassen hoor.
Maar je klinkt zo negatief over de reacties? Ik vond ze toch wel goed en behulpzaam? En ze blijven zowaar over het onderwerp zelf gaan ;D
-
Dag Geoffrey
Nee joh, ik heb perfecte antwoorden gekregen. Wat ik bedoelde was, dat ik nauwelijks antwoorden had verwacht. Sorry voor de spraak verwarring.
@ Chris.
het wass helemaal niet mijn bedoeling om zo'n gezichtje te plaatsen. Wellicht dat het automatisch geplaatst wordt bij meer dan 3 vraagtekens?? Tja, ik heb daar geheel geen verstand van hoor. Daar zijn weer anderen voor.
-
jep drie vraagtekens neerzetten en je krijgt zo'n smiley ;)
-
En wordt het een BR 23 ;D :P?
Blijven mooie machines, al zou ik niet kunnen kiezen tussen de BR 23 of de BR 01.10. Maar dat is mijn zorg. :-|
-
Nee Vincent,
Uiteraard dan weer een diesel. Sorry.....ik heb niet zo veel met stoom.
-
Dat moet je kweken, jongen :P ;)
Stoom is harstikke gaaf, al die stangetjes die bewegen. En wat je er wel niet bij kan fantaseren over smerende stokers en meesters die hun werkpaard beklimmen enzo 8).
-
Stoom is harstikke gaaf, al die stangetjes die bewegen.
In een dieselloc bewegen nog veel meer stangetjes. Alleen kun je die niet zien. 8)
-
precies, dus je hebt er geen klap aan. Stoomlocs met Allan-Trick-schuifbeweging for teh win!!!!111!!!!
-
http://www.c9002.nl/c9002/20060528/jaap%20bij%20sgb%20280506_09_640x480.jpg (http://www.c9002.nl/c9002/20060528/jaap%20bij%20sgb%20280506_09_640x480.jpg)
kijk eens ook op de site c9002.nl en dan op 28 mei zie je precies wat je wilt alleen i.p.v de jaap jouw bak.