BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: bink79 op 03 April 2013, 20:31:40
-
hoi forum leden
ik had even een vraag over arnold rapido n rail
kan je die rail nog nieuw kopen of gaat het uit het arsortiment want ik kan het nergens vinden op google
groetjes fred
-
Beste Fred,
Volgens mij is dit helaas al een tijdje niet meer in de verkoop.
Gr,
Wesley
-
Hallo Fred,
Volgens mij is het al een tijdje uit de handel. Je kan het wel combineren met andere rails zoals die van minitrix.
Groeten Ronald.
-
oke bedank daar ben ik niet blij mee dan dat het uit de handel is genomen
want ik had juist een hele partij kunnen kopen met 22 wissels en veel rail erbij
dan ga ik het maar weer op internet zetten
-
Beste Fred,
Misschien is het een idee om met de gekochte rails je schaduwstation op te bouwen en in het zicht b.v. iets van Peco 55 rails te gebruiken? Het maken van een uit het zicht liggende overgang van het ene type N spoor rails naar het andere type N spoor rails moet toch te doen zijn.
Groeten,
Bart
-
bart ik ga een locdepot maken dat blijf je dan altijd zien want dat is niet mooi op de baan 2 verschilende rail
-
Ja dan wordt het inderdaad wel lastig om de rapido rails een plek te geven.
Groeten,
Bart
-
ja ik baal er goed van ze staan al op markplaats ook
want ik vond het super mooie rail en net echt
nu maar kijken wat ik nu ga nemen kwa rail erg moeilijk
-
Persoonlijk ben ik wel weg van Peco code 55.
Dat is een realistisch ogend type rail met mooie, veelal slanke, wissels en zelfs een optie voor beton bielsen. En ook wel handig, niet al te duur.
Daar was jaren geleden ook nog een catalogus van die je gratis online kon doorbladeren.
Die kan ik zo snel niet meer vinden helaas.
Groeten,
Bart
-
ik heb het even opgezocht op google en en is inderdaad een mooie rail die peco code 55 ook de wissels ervan zijn erg mooi
maar is die wel gewoon nieuw te krijgen die peco code 55 rail
-
Ja dat is zeker nieuw te krijgen onderandere bij N-Spoorstore.nl of bij Ehattons in Engeland daar is het wel goedkoper alleen daar moet je met een creditcard betalen.
Hoop je zo goed geinformeerd te hebben.
Gr,
Wesley
-
Arnold rails zijn gewoon te koop bij o.m. Conrad. Het heet geen Rapido meer, maar de rails zijn hetzelfde. De moderne wissels van Arnold zijn wat realistischer dan het oude model, maar die vind je alleen nog op beurzen.
Ik heb mijn beide banen met Arnold rails opgebouwd; één daarvan met rails die inmiddels bijna 40 jaar oud is. Rails en wissels zijn nog in puike conditie.
Succes,
Ben
-
wesley ik had gekeken op die site maar er staan alleen maar wissels en flexrail op
-
Dat klopt Peco is inderdaad voor 90 procent Wissels en Flexrail, maar die flexrails kan je mits je tijdens de aanleg een aluminium profiel ernaast legt kaarsrecht leggen.
Gr,
Wesley
-
erg jammer dat er geen bochten van zijn pfff
dan gaan we maar weer wat anders zoeken maar ik weet nu effe niet meer wat ik moet gaan nemen kwa rail
want ik heb altijd fleischmann profi rail gehad maar dat vond ik erg duur
-
Bink; ga je een vaste baan bouwen of wil je de rails steeds uit elkaar halen?
Als je een vaste baan gaat bouwen is het gebruik van flexrails veel goedkoper, betrouwbaarder en mooier dan losse stukjes en ik kan je inderdaad dan Peco code 55 aanraden.
Als je de rails steeds uit elkaar wilt halen, kijk dan es naar Kato rails, bijvoorbeeld ook bij ehattons.com, dat is degelijk en relatief goedkoop spul en "legt" veel gemakkelijker!
-
hans ik ga een vaste baan maken op modulles
ik vind die peco rail code 55 erg mooi maar wat ik al zij je heb er geen bochten van maar wat gebruiken jullie erbij dan kwa bochten die erbij passen kwa kleur
-
Ook de Peco code 55, daarbij trek je 1 lijn die de binnen of buitenkant van de rail is en dan volg je tijdens het leggen die lijn en zet je ze tijdelijk met punaises vast en dan met verdunde houtlijm het indruppelen ( kan je direct het ballast leggen binnen de 2 staven en dit laat je een tijdje drogen en dan zit het muurvast.
Gr,
Wesley
-
De lol van flexrail is dat je ze kunt buigen... dus geen bochten nodig!
Post samen gevoegd
Dit is een youtube filmpje over het leggen van een bocht met code 55: http://www.youtube.com/watch?v=HZ_UceNMZFg.
Het is een hele serie over hoe je code 55 legt. Ik doe het zelf heel anders en de man is nogal moeilijk bezig vind ik, maar het is een voorbeeld.
-
hans dat zeker weten maar hoe doe je dat dan als je een klein stukje nodig heb kwa bochten ook met een flexible rail
ik heb het filmpje gezien wel erg mooi minder lassen in je rail dus minder storing ook
ik zag ook al op internet net 6 uitbreidingsets van fleischmann in nieuwstaat voor 250 euro
2x 9190 (C)
3x 9194 (E)
1x 9196 (F)
-
Die kleinere stukjes slijp je gewoon door met een dremeltje of met een fijn ijzerzaagje of een Rocozaagje, zo krijg je een mooi resultaat.
Gr,
Wesley
-
....eerst aan elkaar solderen, dan pas pas buigen is het devies bij flexrail.
Nog een advies: voordat je voor een railsysteem kiest, koop er gewoon eerst wat van en probeer het uit! Niet alleen qua gebruik als losse rail, maar vooral ook op een plankje compleet met ballast bed en weathering. Als je voor het eerst flexrail met losse ballast gebruikt ziet het er allemaal ingewikkeld uit, maar als je weet hoe het moet is het resultaat erg mooi!
Zie de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.06_-_Bedding_en_ballast (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.06_-_Bedding_en_ballast)
-
ja dat ga ik zeker doen want ik ga toch modulles maken
mijn eerste modulle word met mijn 2 lokloodsen en draaischijf en achter de lokloodsen komen 2 door rij sporen waar 2 aparte treinen kunnen rijden
wat is het verschil met die peco code 80 die staan op markplaats te koop 8 wissels nieuw in doos voor 25 euro
-
Code 80 en 55 zijn standaarden voor N spoor railstaven. Code 100 en 83 zijn veel gebruikte H0 standaarden, zie http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp-15_1.html (http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp-15_1.html) en http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.04_-_Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal (http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E04.02.04_-_Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal).
Voor spoor N geldt dat de meeste "bekende" merken zoals Arnold, Minitrix en Fleischmann piccolo code 80 zijn.
Peco heeft dus een wat meer natuurgetrouwere (minder hoge) railsoort die aan code 55 voldoet (via een truuk).
Maar Peco verkoopt ook code 80 railmateriaal, en dat is dus NIET hetzelfde als code 55!
PS: MODEL RAIL EXPERTS!
Ik zit net naar de Encyclopedie artikelen over spoorstaven en flexrails te kijken en ik heb de indruk dat daar nogal wat fouten in staan. En ik mis een paar belangrijke standaarden en leveranciers... klopt dat?
-
bedank hans is niet duur he voor 8 wissels 25euro inclusief opsturen
wat zou jij doen voor code 55 gaan of de code 80
-
Als je veel tijd moeite (en geld) gaat steken in modules, dan zou ik niet beknibbelen op de rails. En als je met flexrails overweg kunt vind ikzelf Peco code 55 het beste alternatief voor een hele gunstige prijs. Het is mooi, degelijk (vanwege de ingegegoten rails) en prima te verwerken spul!
Als je flexrail niet zo handig vind, en je gaat toch alles in een lanschap verwerken (met ballast enzo), kun je (2e hands) code 80 rails van bijna alle fabrikanten door elkaar heen gebruiken. En code 80 op de ene module en code 55 op de volgende werkt ook prima!
-
er gaat ook veel tijd en moeite en geld in zitten want ik wil gelijk een goeie rail kopen voor op mijn modulles
ik vind fleischmann heel erg mooi en degelijk maar erg duur ook kwa wissels
maar omdat ik steeds iedereen over peco code 55 hoor zit ik heel erg te tweifellen tussen fleischmann en peco code 55 vind die ook echt heel mooi
-
Als je in de buurt woont, kom es kijken bij RailClub Utrecht op woensdagavond. Er staan altijd een paar N-modules in aanbouw en er is altijd wel iemand die je het een en ander wil uitleggen.
-
oke bedank voor de tip hans ik kom zelf uit tiel
ben jij daar ook elke woensdag dan te vinden bij railclub
-
Nee niet iedere avond, maar dat is geen probleem, er is altijd wel iemand vanaf 20:00 uur.
-
oke leuk ik kom zeker wel is kijken dan maar kan je daar ook lid van worden van zo club
-
Ja, hoor, als je wilt kun je lid worden!
-
oke dan leuk hoor mischien doe ik dat nog wel eem keer lid worden
en ik ga voor die peco code 55 rail maar eerst in houten kijken daar is die beurs volgende maand weer daar kan je het nog goedkoper krijgen als in de winkel