BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Herwim Frank op 03 April 2013, 11:35:16
-
Hallo mensen
Wie zou mij opgang kunnen helpen met de keuze van seinen en op welke plaats in onderstaand
spoor traject bestaande uit 2 moduuls.
Het hele sporenplan speelt in de 30er 40er jaren.
Het linker moduul is een eenvoudig haven complex die overgaat in het rechter moduul, de 2 achterliggende sporen zijn een apart traject die gebruikt wordt voor verbinding met de machine fabriek op het rechter moduul en in de weekenden is het een traject voor bezoekers van een kleine tentoonstelling en bezichtiging van de haven.
De voorste sporen met de draaischijf zijn een rangeer mogelijkheid voor goederen die via een boot geleverd worden en uiteindelijk naar het tweede moduul gebracht moeten worden bij de plaatselijke kolen handelaar of naar de machine fabriek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_linker_moduul_1.jpg)
Hieronder nog even de elektrische scheidingen in de trajecten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische_aansl_mod01.jpg)
Op het 2e moduul is het 1e spoor (meest links) dus een bevoorrading lijntje van een kolenbedrijf, het 2e spoor van links is een bevoorrading spoor van een kleine machine fabriek.
Het 3e en 4e spoor van links is een los traject die gebruikt wordt voor verbinding van het machine fabriekje
en de overslaghal op het linker moduul en in de weekenden is het een traject van bezoekers die vanuit het achterliggend stadje een kleine tentoonstelling kunnen bezien in de overslaghal en haven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ontwerp_rechter_moduul_1.jpg)
Ook hieronder de elektrische scheiding in de trajecten van moduul 2
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische_aansl_mod02.jpg)
Er zijn dus 3 regelbare rijstroom trajecten alles analoog geregeld en handmatig geschakeld (wissels en onderbrekingen etc.)
Bedankt vast weer voor jullie hulp.
Herwim Frank
-
Herwim
Land is NL?
Op fabrieksterreinen meestal geen signalering, op openbaar net wel.
ALs het NL is dan heb je wat lasige keuzes te maken.http://www.seinarm.nl/Licht46.aspx kan je daarbij helpen.
grtz
-
Hallo Han
Bedankt voor de link naar www.seinarm.nl
Het speelt zich inderdaad af in Nederland cq Belgie ergens op de landgrens het is een fictieve locatie
maar wel met relaties naar de werkelijkheid.
Mijn probleem is dat ik niet weet welke soort en type seinen op welke plek toegepast.
Herwim
-
Hallo Han
Ik heb de site bekeken maar zou niet weten welke keuze ik moet maken en welke seinen op welke plek.
Verder zie ik geen rangeer seinen en heeft een draaischijf ook geen seinen ?
Herwim
-
Hallo Herwim.
Aangezien het zich hoofdzakelijk gaat om rangeer bewegingen kun je voldoen met rangeerseinen. Voor het rijden van en naar de werkplaats zou je bijvoorbeeld een dwergsein kunnen plaatsen. Je rijdt niet naar een hoofdtraject in of vrije baan. Maar aangezien er een seinhuis aanwezig is kunnen de wissels ook vastgelegd worden bij rangeer bewegingen.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor/lees ik het wel.
Groeten Bert Senden.
-
Hallo Bert
Zou je op de tekening aan kunnen geven waar precies de dwergseinen moeten staan.
Wat bedoel je precies met de wissels vastleggen ?
Is het verstandig om in dit geval een seinhuis te plaatsen ?
Herwim
-
Hallo Han en Bert
Hebben jullie misschien nog een momentje tijd om mijn laatste vragen te beantwoorden.
of te wel op welke plek zou ik een rangeer sein kunnen plaatsen.
Ik ga er van uit dat de 2 sporen bij de haven die een relatie hebben met de draaischijf dat daar geen seinen komen
of heb ik het verkeerd graag jullie hulp nog even.
Verder welk merk en firma kan deze seinen eventueel leveren.
Bedankt alvast voor jullie moeite
Herwim
PS: Ik zie trouwens op de site die Han als link aangaf in het seinstelsel 1938 geen rangeersein aangegeven.
-
Hallo Herwin.
Vanuit de lokwerkplaats naar de andere module zou je een sein kunnen zetten. Ook vanaf de draaischijf naar de andere module. Met de wissels vastzetten bedoel ik dat ze vanuit het seinhuis bediend worden. Zodra er een rijweg is ingesteld en VASTgelegd kan de seinhuiswachter pas een sein veilig zetten. Kijk ook eens op site klassieke beveiliging.nl
Voor wel of geen toestemming voor te rangeren zou je kunnen voldoen met een rangeerpaallantaarn (rouwbrief). Dan heb je er in principe maar 2 nodig. Op iedere module 1. De staanplaats van het sein moet zo zijn dat het vanuit alle plaatsen voor de machinist of rangeerder zichtbaar is. Een rouwbrief zal jezelf moeten bouwen. Nederlandse lichtseinen moeten volgens mij leverbaar zijn. Dan moet je hier op het forum maar eens rondneuzen.
Gr. Bert
-
NL lichtseinen kunnen we je leveren en ook de bijbehorende decoders die de juiste seinstanden geven.
Wil je nog meer weten over seinen dan is dit de juiste plek
http://www.thesignalpage.nl/data.php
en deze vindt je daar ook
http://home.hccnet.nl/w.hermsen/ns%20seinen.html
-
Hallo Han
Ik ga me daar verder in verdiepen bedankt weer voor de links.
Ik begrijp dat jij of de Fa de NS seinen leveren kunnen, heb je ook een link waar ik deze kan bekijken.
Nu rijd en bedien alles analoog heb ik dan decoders nodig ?
Herwim