BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JoeriL op 06 July 2006, 14:17:23
-
Hallo,
Na enig proberen kwam ik tot de conclusie dat mijn vorige baanplan (ooit voorbij gekomen op beneluxrail) niet realiseerbaar is .... (schuine daken... >:(), dus heb ik besloten mijn paradebaanvak te schrappen, en alleen mijn kopstationnetje te houden.
Even wat toelichten:
De maten zijn 3,5 meter bij 2,20 meter. Beide poten zijn 1 meter breed, het middenstuk is 90 cm breed.
Ik rijd naar duits voorbeeld, periode III tot V (eigenlijk alles wat ik leuk vind, buitenlands materieel mag ook wel eens ;)). Bovenleiding komt er niet, lekker stomen/dieselen dus.
De aansturing gaat digitaal gebeuren, gedeeltelijk met koploper. Het railsysteem wordt roco-line zonder bedding in het zichtbare gedeelte, zonder bedding in het onzichtbare gedeelte.
Het zichtbare gedeelte:
(http://img76.imageshack.us/img76/523/kopstation3nv.jpg) (http://img76.imageshack.us/img76/523/kopstation3nv.jpg)
Nog een keer maar dan een beetje aangekleed (voor het idee)
(http://img218.imageshack.us/img218/4669/kopstation12gx.jpg) (http://img218.imageshack.us/img218/4669/kopstation12gx.jpg)
De 2 tunnenlingangen links sluiten op elkaar aan, de andere 2 ook, met daar ook een verbinding naar het schaduwstation.
Het bovenste kopspoortje gaat naar de goederenloods, misschien ook wel als kort perronspoortje. De aansluiting links gaat naar een fabriek of iets dergelijks (brouwerij, Baywa, .... ).
Het kleine loodsje links-onder is een klein köfloodsje voor de kö I of köf II. De loods rechts is bedoeld voor de diesels / stomers. Een dieseltankplaats en bekoling e.d. hoort daar naturulijk ook bij.
Rechtsonderin is een aansluiting naar een cementfabriek (of iets in die richting), wat weer een extra rangeerbeweging inbrengt.
Spoor 1 en 2 zijn perronsporen, spoor 3 is omloopspoor en heeft ook een losweg.
Op de linker poot komt een riviertje (met 2 mooie spoorbruggen ;)), en verder vooral natuur (bos).
Ik heb het railplan voor de grap eens uitgelegd met Roco-line met bedding.
(http://img132.imageshack.us/img132/7727/pict00128dw.th.jpg) (http://img132.imageshack.us/my.php?image=pict00128dw.jpg)
-
Beste Joeri
Je Baanplan ziet er goed uit.
Ook is het verstandig om even te kijken of het allemaal mogelijk is, door het plan qua rails uit te leggen. Kortom goed bezig. ;)
Maar wat is nu de vraag?
Overigens heb ik wel een vraagje voor jou... ;)
Heb je ook een schaduwstation?
Of wil je liever niet te veel treinen?
Of wil je regelmatig treinen van de rails halen en er andere op zetten?
Met vriendelijke groet,
Mark
-
Overigens heb ik wel een vraagje voor jou... ;)
Heb je ook een schaduwstation?
De 2 tunnenlingangen links sluiten op elkaar aan, de andere 2 ook, met daar ook een verbinding naar het schaduwstation.
::)
-
Maar wat is nu de vraag?
Overigens heb ik wel een vraagje voor jou...
Oops, ik dacht alles verteld te hebben, vergeet ik de vraag ;D
Ik wilde gewoon weten wat men ervan vond, en vooral: wat kan er beter. Zijn er dingen die ik toe moet voegen, of zijn er dingen die ik beter weg kan laten. Of misschien een geniale ingeving?
Heb je ook een schaduwstation?
Of wil je liever niet te veel treinen?
Of wil je regelmatig treinen van de rails halen en er andere op zetten?
1: Zie Marco's bericht ;D. Ja ik heb een schaduwstation. Dit ligt er inmiddels al. Het is 5 sporig, bemeten op lange treinen, wat nu natuurlijk totaal overbodig is, maar nu passen er 2 treinen achter elkaar.
2: Ik wil niet te veel treinen tegelijk hebben rijden (kan ook niet), maar een gevarieerde treinenloop zou leuk zijn. Mijn bedoeling is om koploper de treinen naar het station toe te sturen en ook weer weg te laten rijden. Pendeltreinen mogen binnenlopen en ongewijzigd wegrijden, getrokken treinen en goederentreinen gaan uit het automatisch verkeer zodra ze in het station staan. Daar laat ik de lok omlopen of verspreid de wagentjes over de aansluitingen en als ik het weer mooi geweest vind stuur ik de trein weer naar huis ;D
Zie ik nog dingen over het hoofd wat betreft het mini-depot? Dieseltank is bij de köfloods gepland. Bekoling/bezanding voor de grote loods, bewatering op meerdere plekken. Zijn er naast deze 3 faciliteiten nog meer noodzakelijk?
-
Bekoling/bezanding voor de grote loods, bewatering op meerdere plekken. Zijn er naast deze 3 faciliteiten nog meer noodzakelijk?
Euhm:
Slakken, uitscheppen, pijpenragger, kuilwielenbank, mogelijk een draaischijf, inspectieput ::)
Allemaal noodzakelijk, maar hoeft niet allemaal in model verwezenlijkt te worden ;).
Trouwens, is dit een 'heen-en-weer' modelbaan? Oftewel, je kan niet rijden totdat je een ons weegt?
-
Hallo Joeri,
Het plaatsen van je afbeeldingen is volgens mij niet helemaal goed gegaan.
Als je op de plaatjes klikt, kom je op het toegangsscherm vamn imageshack en niet op de originele plaatjes...
Voor de grote(re) plaatjes klik op:
http://img76.imageshack.us/img76/523/kopstation3nv.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/4669/kopstation12gx.jpg
groetjes,
Hans van de Burgt
-
@Vincent
Het is maar een klein depot'je hoor, kuilwielenbanken en inspectieputten komen toch meer op de grote depot's voor? Wat betreft de slakken heb je gelijk. Mag dit op een depot van dit formaat op de bielsen gebeuren, waarna een 'vrijwilliger' het overlaadt in een wagentje / vrachtwagen, of is hier iets anders nodig?
En ja, het is een heen en weer baan. Het schaduwstation is wel een keerlus, maar op het station moet steeds kopgemaakt worden, of in het geval van een treinstel: machinist moet een stukje lopen ;D
@Hans
Bedankt! ik zal het even aanpassen.
Groeten, Joeri