BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Herwim Frank op 29 March 2013, 19:58:03
-
Hallo allemaal
In mijn topic ervaringen met COBALT wisselmotoren heb ik het laatst medegedeeld dat ik even mijn ervaringen
omtrent de wissel aandrijvingen even stop zet omdat ik een ander probleem moest oplossen en dat was de loop
van mijn rail trajecten die hier en daar te krappe bochten hadden zodat bepaalde locomotieven ontspoorden.
Dit alles kwam aan het licht omdat ik een kruiswissel (die ik aan het voorzien was van de COBALT wissel aandrijvingen) t.o.v. mijn nieuwe draaischijf verkeerd had opgesteld.
De kruiswissel moest een paar graden gedraaid worden en dat had grote gevolgen voor het totale spoor traject, één van
deze gevolgen was het verplaatsen van mijn Bascuul brug.
En dit fenomeen wil ik graag met jullie delen want jullie mening is voor mij momenteel heel belangrijk en wel om de volgende reden.
Dit is het uitgangspunt van deze ingreep.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0070_1.jpg)
Hierbij is afstand gecreeerd tussen de twee bruggen en deze afstand geeft diepte waarbij beide bruggen hun waarde tonen
Dit is nu de realiteit of te wel de Bascuul brug komt een stuk dichter bij de stenen brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0241.jpg)
Nu begint de Bascuul brug de overhand te krijgen en valt de stenen brug in het niets naar mijn mening.
Ik ga nu mijn voorstel aangeven waar menigeen zullen denken die is gek, en misschien hebben jullie ook wel gelijk
maar het geheel van dit moduul is belangrijker dan een brug die misschien wat verkracht wordt en een heel ander
loek gaat krijgen maar wel past in het geheel.
De bedoeling is om de Bascuul of te wel het rechter gedeelte met gewicht etc. in z'n geheel te verwijderen.
Hiervoor in de plaats komt een aanpassing die het spiegelbeeld aangeeft van het linker deel van de brug.
Ik denk dan dat dat beter past in het geheel en de stenen brug daardoor ook beter uitkomt.
Denk hierbij dat het geheel zich afspeelt in de 30er jaren.
Dit wordt in ieder geval de nieuwe plek van de brug
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0243.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/dsc_0242.jpg)
en dan als het aan mij licht zonder het hoge bovenstuk aan de rechterkant.
Ben benieuwd naar jullie mening.
Gr.
Herwim Frank
-
Hoi Herwim!
Zo'n beweegbare brug is een kostenpost in de exploitatie. Aangezien er tussen jouw bascule en de vaste brug nauwelijks plaats over is voor een behoorlijk schip, zou ik zeggen een brug te veel.
De bascuul oogt interessanter dan de vaste brug en suggereert dat daarachter nog iets is. Je zou op de voorgrond in de havenkom een laadscene met een schip kunnen maken. Met de bascuul op de achtergrond een mooi doorkijkje.
-
Hallo Thonis
Leuk je weer te horen nu via deze site.
In principe heb je helemaal gelijk maar er is één probleem, het diorama is een deel uit een droombeeld waarbij mijn overleden vrouw deel van uit maakt.
En in dat beeld was er vroeger een stadje met een kleine haven complex waarbij het havencomplex verbinding had d.m.v.
2 stenen bruggen over een kanaal cq gracht.
In principe had ik mijn kanaal smaller moeten maken en de twee bruggen meer op elkaar moeten afstemmen.
Het fijt dat ik nu een Bascuul brug gebruikt heb is omdat ik deze een paar jaar geleden over heb genomen met het idee dit
komt vast van pas in het beeld wat ik voor ogen had.
Ik had alleen beter moeten nadenken en de keuze van de bruggen meer op elkaar af moeten stemmen zoals hierboven al aangegeven.
Nogmaals de keuze van twee bruggen heeft dus met een droombeeld te maken verder is er een ander probleem op het rechter moduul gaat het traject natuurlijk door en ook daar zit een verhaal achter en dat kan ik niet zo maar even veranderen want dan is mijn totale droombeeld weg.
He tot hoors Thonis
We spreken elkaar zeker nog wel ivm het Ezeltje
Herwim
-
Ik zou het gewoon exact bouwen zoals je eigen droombeeld is. Helemaal als er ook emotionele waarde in zit.
Succes met de bouw!
Groet,
Chris
-
Daar ben ik het wel mee eens. De bascule is weliswaar een blikvanger, maar als het volgens het droombeeld niet noodzakelijk is, dan zou ik er van af zien. Lijkt me dat je het model nog wel kunt verkopen.
mvg,
Gert
-
Hallo Chris
Ik zal zeker je suggestie volgen maar ik vind het wel fijn om jullie mening te horen over de soort tweede brug
die ik gebouwd had en waar nu een minder fraai totaal beeld ontstaat nu ze dichter bij elkaar komen te staan.
Als jullie een klein stadje in je gedachten zouden nemen met een kanaal of gracht waar 2 bruggen achter elkaar
zouden liggen kunnen het dan 2 zo verschrikkelijke verschillende bruggen zijn of zouden jullie die 2 bruggen op elkaar
afstemmen.
De bruggen dienen ervoor om een verbinding te maken van de haven naar het voorstadje en niet om boot vervoer
of iets dergelijks onder door te laten, als je de stenen brug bekijkt dan klopt dat met wat ik nu omschrijf terwijl als je de Bascuul brug bekijkt is het geen gezicht toch als de brug omhoog zou gaan en 10 meter verder vaar je tegen een stenen
brug aan.
Wat dat betreft had Thonis gelijk dat de Bascuul brug als hij open gaat hij iets in beeld roept van een doorgang tot in het
oneindige en dat mis ik nu.
Herwim
-
Tja, hoe fraai zo'n bascule ook is, feitelijk is er geen goede reden om hem hier te plaatsen.
Dus dan is het misschien toch beter om er van af te zien en een tweede stenen brug te bouwen.
mvg,
Gert
-
Als pseudo-historische rechtvaardiging zou je nog kunnen bedenken dat er in de tijd dat er nog gevaren
werd de bascuulbrug gebouwd werd.
Later, kanaal dicht, een vaste brug voor extra verkeer, zolang het niet roest blijft de bascuulbrug liggen.
fred
-
Hallo
Ik denk een oplossing gevonden te hebben waarbij de Bascuul brug bewaart blijft voor de nazaten en ook jullie
redeneringen in ere worden aanvaard.
Het uitgangspunt is 2 bruggen en daarbij neem ik vooral de uitspraak van Fred zeer ter harte.
De tweede brug is inderdaad bedoeld als brug voor extra verkeer en dat is dan in dit geval de stenen brug
waarbij auto verkeer (eerder paard en wagen) personen vervoer en een klein boemel treintje deze brug passeren.
De eerste brug wat in principe de Bascuul brug was en bedoeld voor een eenvoudig kolen treintje om de kolen
handelaar op moduul 2 te bevoorraden zal vervangen worden door de volgende brug maar dan wel een aangepaste brug.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0244_5.jpg)
Deze stalen brug had ik nog liggen het is een brug voor 2 sporen en in principe veel te pompeus voor mijn doel maar,
als ik de brug van boven af over de hele lengte meer dan halveer (zie blauwe lijntjes op de zijkant) en het 2 sporrig traject ook halveer tot 1 spoor dan wordt het een heel ander verhaal.
De kleur wordt net zoals de Bascuul brug mosgroen met een ver vergaande loek of te wel roest.
Herwim
-
Lijkt me een aanvaardbaar compromis, Herwim (y)
Grt
Jan
-
Oplossingen kunnen ook zijn: 3 basculebruggen (dus stenenbrug weg), of,
een dubbelsporige ophaalbrug of bascule midden in de stenen brug, in deze twee opties hou je je "doorgang tot in het oneindige" (mooi)
(https://lh5.googleusercontent.com/-WGwizKPQQHQ/UVYPVbIVmhI/AAAAAAAAA40/tykbZpl8ucs/s630/Vastleggen%2520in%2520volledig%2520scherm%252017-11-2010%2520223050.jpg)
(met dank aan stadsarchief Amsterdam)
of de eenvoudigste oplossing, de bascule van de stalen brug verwijderen. Het is absoluut niet onwaarschijnlijk dat er in later stadium een stalen brug naast de stenen brug is gebouwd. De doorgang tot in het oneindige mis je dan wel.
-
Hallo Decauville
Ik neem aan dat dit een schuilnaam is en niet je voornaam ;D
Een heel mooie foto is dat,
Als de baan anders van opzet was en niet direct met een levens verhaal te maken had zou ik direct
mijn plannen veranderen en een dergelijke brug zien te bouwen.
Maar die stenen brug is cruciaal in dit verhaal, maar ik ben heel blij met onder anderen je opmerking
Het is absoluut niet onwaarschijnlijk dat er in later stadium een stalen brug naast de stenen brug is gebouwd. De doorgang tot in het oneindige mis je dan wel.
Dat idee had ik ook al, maar nu moet ik de knoop doorhakken pas ik inderdaad de Bascuul brug aan of pas
ik de zware stalen brug aan.
Ik nijg naar de Bascuul brug daar deze gemaakt is van dunne ijzer profielen en niet zo grof en pompeus als
de stalen brug wat natuurlijk voor zo'n dergelijke brug wel noodzakelijk was.
Het voordeel van de Bascuul brug is ook dat de brughoofden etc al aanwezig zijn.
Het oneindige hoop ik te creëren door middel van mijn achtergrond schildering maar dat later.
Dit weekend neem ik de beslissing.
He mannen en naar ik hoop ook vrouwen
In ieder geval weer leuk zo'n discussie over een persoonlijk keuze probleempje.
Dat brengt weer heel wat kennis en infiniteit (schrijf ik dit wel goed) aan het licht.
Bedankt
Herwim
-
Als de stenen brug hoog is en het spoor van de basculebrug vervolgens onder de stenen brug doorgaat heb je toch ook een goed verhaal?
-
Hallo Decauville
Ik neem aan dat dit een schuilnaam is en niet je voornaam ;D
Herwim
Hallo Herwim,
Tis meer een herkenbare internet naam die ik op fora gebruik. Ik hou niet zo van schuilnamen. Daarom staat ook altijd netjes mijn naam helemaal onder elk bericht...
Maar ten overvloede:
Gr Arnoud ;)
-
Voor wat het betreft de bruggen kwestie,hier mijn persoonlijke idee.
Voor het beeld oogt het als een brug te ver ;) ,maargoed je hebt denk ook mede door je baanplan geen keus dan 2 bruggen te gebruiken.
Je moet doen wat jij wilt,jij bent de baas daar ;)
Persoonlijk zou ik de originel brug er gewoon bij behouden,zoals je zelf al aanhaalt de landhoofden zijn er al en ondanks dat hij wat overheersend is,is t wel een mooie brug die bovendien beter oogt in die omgeving dan een stalenbrug.
(die trouwens denk ik nooit helemaal mooi is aan te passen)
Je zou van tijd tot tijd de bascule brug open kunnen zetten ivm werkzaamheden aan de brug,dan heb je ook een doorkijkje.
Je zou ook evt kunnen kijken of je stenenbrug niet iets is op te hogen,dan kom t hij boven de sporen uit van de bascule brug.
(als t gaat tenminste,geeft wel extra diepte werking denk ik)
Tot zover mijn inbreng over dit probleem ;D
-
Hallo mensen
Er is niets zo veranderlijk als een mens en ik ben er ook zo één.
Hierbij zijn de laatste opmerkingen van Floris belangrijk geweest maar vooral mijn kleinzoon
gaf de doorslag om tot mijn besluit nu te komen.
De titel " Een Bascuulbrug is niet meer "gaat niet meer op.
Ik heb verschillende opties met de Bascuul brug uitgeprobeerd en heb uiteindelijk de brug wat
gedraaid t.o.v. de stenen brug en aan de rechterkant ook wat dieper landinwaarts gebracht.
En toen was het beeld voor mij weer acceptabel maar ik ben blij met de discussie die ik heb gehad
met jullie allen, want had ik dat niet gehad dan had ik zo impulsief als ik soms kan zijn de brug al gesloopt.
En dan dat kleine ventje van bijna 4 jaar die van de week zei "Opa ik vind dat een mooie brug maar
wanneer gaat hij weer omhoog" ja daar kan je toch niet omheen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0245_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0247_2.jpg)
Op de twee foto's zien jullie al het begin van de nieuwe brughoofden en verbinding met het landschap.
Het kanaal wordt hierdoor ook wat smaller wat ten goede komt van het beeld in mijn hoofd.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allen
Herwim
-
De ligging van de Bascuulbrug lijkt onwaarschijnlijk. Die brug is bedoeld voor het passeren van grotere schepen welke in dit geval "vast" komen te liggen voor de stenen brug. Toch vind ik ook de door Floris aangedragen oplossing en de door je kleinzoon gegeven doorslag alsmede je herinneringen, het uiteindelijke resultaat een geweldige oplossing. De tweede foto hierboven toont een perfect beeld. Vergeet niet dat modelspoorhobby ook bol mag staan van fantasie. Als je net als ik de situatie "op tafel hoogte "bekijkt, heb je onder de Bascuulbrug langs een sfeervol beeld op de stenen brug. Wat is er nog mooier.
-
Voor mij gaat er het bij een modelbaan niet zo zeer om of elk onderdeel een verkleinde kopie is van de werkelijkheid maar om het totaalbeeld. Als de bouwer een geloofwaardige sfeer en een fraai totaalbeeld weet te scheppen dan kun je makkelijk weg komen met zaken die bij nadere beschouwing niet helemaal kloppen.
-
Graag gedaan ;D
Op naar de volgende verbouw fotos (y)
-
Hallo Floris
Die komen eerder dan je had verwacht.
Ik zei al hier boven er is niets zo veranderlijk als een mens dus bij deze.
Hierboven werd door Kees aangegeven dat de tweede foto een perfect beeld gaf nu juist die tweede foto
bracht bij mij toch nog twijfels en wel om de stenen kantelen aan de linker kant vlak achter het nieuwe
brug hooft van de Bascuul brug.
Ik vond dat geen gezicht dus twee opties brug inkorten of brug weg en een vaste overgang maken, één
ding was zeker de Bascuul brug moest blijven.
Wel nu gisteren de gehele dag alvorens eind van de middag naar mijn kinderen te gaan om heerlijk te eten
de koe bij de horens(hebben die wel horens trouwens) gepakt en aan het werk.
Ziedaar mijn eindresultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0248_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0249_5.jpg)
Hoe vind je dit tweede plaatje Kees
Het geeft nu het einde van een haven tak weer met vlak daarvoor een oversteek voor het bevooradings treintje
naar de firma Ben v.Schaik
gr. Herwim
PS: Mijn kleinzoon blij en Opa ook blij
-
Hallo Herwin,
Die laatste zin slaat de spijker op z'n kop, jullie zijn blij en daar gaat het om ;D (en het ziet er gewoon goed uit (y))
Ik blijf ook dit volgen ;)
gr. Henk
-
Hallo Henk en ook anderen
Bedankt voor je positieve opmerking.
Ik wil je even waarschuwen, als je mijn bouw bevindingen etc wilt volgen dan raad ik je aan
over te stappen naar mijn topic "De Franklin Rail Compagnie"dat is eigenlijk mijn echte bouw traject.
Dit was even tussendoor ivm de brug keuzes maar dit draadje ga ik nu afsluiten, wel blijft ook nog even in de lucht de topic over de wisselaandrijvingen van Cobalt.
Dat wil niet zeggen wat mij betreft dat er niet nog gereageerd mag worden maar de hoofddraad gaat
door in het oude topic.
M.vr.gr.
Herwim
-
Dag Herwim, je laatste oplossing ziet er zeer realistisch uit. De damwand achter de basculebrug suggereert dat er vroeger wel een doorgang is geweest die met een latere (stads)vernieuwing is gedempt waarbij men de oude basculebrug heeft laten liggen.
Eelco
-
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je nu kiest om die brug te laten vervallen. Een leuk element vond ik die doorlaten. Een aak kon er toch niet onderdoor. Ik zou er misschien toch voor gekozen hebben om het gedeelte rechts van de rode lijn te laten liggen. Het gedeelte links zou ik dan opvullen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0247_2_LIJN.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0247_2_LIJN.jpg)
-
Zoveel mensen, zoveel meningen. Ik vind dat je een mooie beslissing hebt genomen. De keuze om je kleinzoon tegemoet te komen ten koste van je "gehechtheid" aan die stenen brug vind ik een goeie: de jeugd heeft de toekomst.
Even de boer uithangen:
de koe bij de horens(hebben die wel horens trouwens)
Koeien hebben in principe horens, ook wel hoornen genoemd. Maar omdat ze elkaar flink kunnen verwonden met die wapens (want dat zijn het), worden ze bij het kalf, als dat een aantal dagen/weken oud is, verwijderd. Dat wil zeggen, de "pit" waaruit de hoorn later gaat groeien, wordt weggebrand, waardoor er dus geen hoornen meer kunnen groeien.
Groet,
Jan
-
misschien een idee om de bogen er nog voor te plaatsen.
Of de bovenkanten van de oude brug erop te plaatsen.
Blijft het idee dat erachter he geheel is gedempt