BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: NS1100 op 28 March 2013, 17:12:45
-
Over de Ecos2 ben ik zeer tevreden maar sinds het aansluiten van de Ecos2 flikkert alle verlichting van 28 wagons met ledverlichting maar ook de lampjes van locomotieven. De wagonverlichting is aangesloten via een brugcel, een serieweerstand en een anti knipper elco van 220uF. Ook een aantal loc's daar flikkert de verlichting enorm van. Sommige heb ik om kunnen bouwen door de lampjes los te maken van massa maar bij anderen helpt dit niet. De Ecos2 kan 4 Amp leveren, mijn baan verbruikt 2 Amp.
Volgens Esu flikkeren led's altijd een beetje, mijn oude systeem had geen enkele flikkering. Ik heb 8 tips gekregen van Esu om de flikkering te verminderen maar vrijwel geen enkele heeft resultaat gehad. Alleen sommige loc's de led's via de blauwe draad aansluiten heeft geholpen.
Graag zou ik van Esu2 gebruikers horen of dit bij jullie ook zo is. Als dit namelijk bij iedereen zo is dan is het geen defect en kan ik er wel mee leven denk ik. Mogelijk kan ik nog het een en ander verbeteren door grotere elco's te plaatsen in de wagons.
Groeten,
Henny
-
Hallo Henny,
Op Mijn Ecos 1 had ik hier ook last van. Dit Komt dacht ik door de protocollen die je door elkaar gebruikt of aangevinkt hebt, zoals Mfx,Selectrix enz. Probeer daar eens de instellingen te veranderen.
Greetz, Jerome
-
Van Esu heb ik 8 tips gekregen, waaronder het protocol, dus alles wat een oorzaak zou kunnen zijn is geprobeerd en helpt niet.
Groeten,
Henny
-
Welke oplossingen heb je gehad?
Dan scheelt dat gokken en dingen verzinnen voor ons :)
-
Hoi Henny dit is inderdaad een instelling ik herken het toen ik ook net de Ecos had.
Het in het instellingen menu en het is een simpel vinkje en volgens mij was het iets met M?
Zelf heb ik de Ecos niet meer anders had ik het even opgezocht maar met de Z21 die ik nu heb had ik het zelfde en dat had ook te maken met een instelling voor gelijk en wisselstroom.
1 voordeel het is op te lossen (y)
Gr. Robin
-
@HansKl. Inderdaad was wel handig geweest, bij deze de tips van Esu:
Even voor de duidelijkheid, alle mogelijkheden, ook de protocolinstellingen zijn al uitgeprobeerd zonder resultaat.
1. Met een lamp aan de massa flikkert het licht altijd.
Er moet dus dan altijd een blauwe aparte massadraad gebruikt worden.
2. Het assymetrische signaal moet uit staan.
Motorola mag, maar alleen DCC is het beste, gemiddeld genomen.
3. De spanning moet ongeveer op 18 volt staan, iets meer of minder mag, maar kan al invloed hebben.
4. Een andere transformator proberen is een optie.
5. Leds knipperen altijd een klein beetje, zelfs met een aparte blauwe massadraad.
6. Als er een booster wordt gebruikt, moet er geen lekspanning zijn, of een verschil in baanspanning.
7. Als dunne draden te lang worden, kan er tveeel spanningsverlies optreden.
Dus een ringleiding van de massa dus maken met dikkere draden.
8. Al dat allemaal niet helpt, kan de Ecos opgestuurd worden naar de fabriek,
maar volgens Esu ligt het hoogst waarschijnlijk niet aan de Ecos.
De meeste dingen hebben wij samen ook al geprobeerd, maar wie weet ziet u nog wat.
Als het dan nog niet werkt, zal ik de Ecos moeten opsturen.
-
Wat gebeurt er als je de uitgang van de Ecos direct aan de wielen (of draden aan de wielen zelfs) aansluit?
Flikkert het dan ook?
Zoja, dan weet je in iedergeval dat het ergens in de Ecos zit.
Met mijn Ecos 1 heb ik niet echt last gehad van storende flikkerende verlichting gehad.
Sowieso altijd de verlichting massa vrij maken, maar dat heb je als ik het goed heb al gedaan en heeft dat niet geholpen.
-
Direct aan de wielen geeft hetzelfde resultaat.
In sommige loc's had vrij van massa maken wel resultaat hoor. De led's branden daar nu wel zonder enige flikkering, het kan dus wel. Helaas werkte dit maar bij 2 loc's tot nu toe.
Groeten,
Henny
-
Ik heb geen enkele ervaring met de Ecos2, maar als dit bij mij voorkomt is het bijna altijd zo dat de rijstappen in de centrale niet overeen komen met de rijstappen in de decoder.
Gr. Ed
-
Ed,
Dat heeft met dit probleem helemaal niets te maken.
Bij jouw brand dan het licht in de ene rijstap wel en de volgende niet.
Dat is geen knipperen.
@Henny
Er moet dus dan altijd een blauwe aparte massadraad gebruikt worden.
[/quote]
Om fouten te voorkomen. De blauwe draad is GEEN massadraad. Het is de + van de decoder.
Is een veel gemaakte fout maar kan je een hoop problemen schelen om deze juiste te gebruiken 8)
Gr.
Eric
-
De elco direct achter de gelijkrichter zetten. Dan de weerstand tussen de - of de + van de ledstrip en - of + van de gelijkrichter/elco
Dus niet de elco achter de voorschakelweerstand.
-
De elco mag nooit direct achter de gelijkrichter zitten bij digitale systemen. Er gaat dan zo'n grote laadstroom lopen dat de centrale dit ziet als kortsluiting. Vandaar dat de serieweerstand voor de elco moet. De startstroom is dan laag en bouwt zich langzaam op.
-
@Erik. Ik heb een groot aantal decoders welke geen blauwe draad hebben en waar de verlichting aan massa ligt. Vanmorgen heb ik een diodeschakeling gemaakt die de blauwe draad (+) simuleert. Vervolgens heb ik de massaverbinding los gemaakt en de lampjes vervangen door led's. Het knipperen is een heel stuk minder geworden en zo kan ik er wel mee leven denk ik.
Maar ik heb dan nog heel wat om om te bouwen.
Blijft een raar verhaal dat mijn oude DCC Selectrix systeem hier totaal geen last van had.
Groeten,
Henny
-
Henny,
Heb circa 15 rijtuigen op deze manier verlicht, en heb tot nu toe geen problemen gehad. Nergens geen noodstop, op verschillende installaties. Plaats je hem na de weerstand krijg je flikkerende verlichting.
-
Ja dat is apart. Ik ga het eens proberen. Echter in de diverse handleidingen staat dat dit niet mag. Mijn oude centrale kon hier niet tegen maar mogelijk de Ecos2 wel.
Groeten,
Henny
-
Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel rijtuigen je direct verlicht. Maar ik ga ook eens kijken hoe dit op bijvoorbeeld een digirail ledstrip zit aangesloten.
Jouw verhaal is logisch, maar hoeveel laadstroom trekken bijvoorbeeld 50 condensatoren van 200uF op een booster die 4A kan leveren?
-
Hoi
Wel niet een ecos, maar bij mijn IB had ik dit op het moment dat een Motorola protokol werd uitgestuurd.
bart
-
De elco mag nooit direct achter de gelijkrichter zitten bij digitale systemen. Er gaat dan zo'n grote laadstroom lopen dat de centrale dit ziet als kortsluiting. Vandaar dat de serieweerstand voor de elco moet. De startstroom is dan laag en bouwt zich langzaam op.
Dit klopt, er is kortsluiting op het moment dat de bronspanning ingeschakeld wordt. Echter dit is oneindig kort. De formule om te berekenen hoe lang het duurt voor de condensator vol is: 5xRxC=t. Omdat R=0 (wij gebruiken immers geen weerstand voor de C) krijg je altijd t=0, dus of je echt kortsluiting krijgt is de vraag, en als je het krijgt is de vraag hoe lang dat duurt (in theorie dus 0 seconden) en of de centrale in zo korte tijd wel af kán schakelen...
Groeten,
Rauke
-
Ik heb ook een ECoS-2 centrale en heb geen last van knipperen.
De bijgeleverde voeding heb ik op 15v afgesteld.
Ik gebruik alleen het DCC protocol.
Ik heb rijtuigen met interieurverlichting zonder condensatoren, en zonder functiedecoder (altijd aan dus), en die knipperen niet.
In sommige van mijn treinstellen gaat de verlichting via de blauwe draad, in sommige niet, geen vreemde knipperingen.
Ik heb een ronde ringleiding zonder open einden., een 'O' dus, geen 'U'.
Geen booster en de wissels/seinen worden gevoed door een eigen voeding.
Als je het wilt mag je jouw ECoS wel eens aan mijn baan pluggen en kijken wat ie dan doet.
mvg,
Martijn.
-
Ja dat is heel apart. Heb contact gehad met Esu en het Esu forum en steeds wordt gezegd dat dit normaal is bij de Ecos. Ik hou het even in beraad, heb toch 2 jaar garantie. Maar misschien wil ik het wel een keer bij jou uittesten. Alhoewel het niet in de buurt is. In elk geval bedankt voor het aanbod. Groeten Henny.
-
Henny,
Heb circa 15 rijtuigen op deze manier verlicht, en heb tot nu toe geen problemen gehad. Nergens geen noodstop, op verschillende installaties. Plaats je hem na de weerstand krijg je flikkerende verlichting.
Ik heb in de 6 delige ICE3 alle condensatoren direct na de brugcel geplaatst en, geen enkele knippering meer (y). De startstroom van de Ecos is nu wel 4 amp en zakt dan terug naar 2 amp, dus op het randje zou je denken. Ik heb nu nog 22 wagons te gaan. Zal dat goed gaan met die startstroom.
Wijbe, heb jij de Ecos2 ???
Ondertussen heb ik een aantal reacties gekregen over een knipperende Ecos2. Grof gesteld knippert de Ecos2 bij 50% van de gebruikers, de andere helft heeft hier absoluut geen last van. Ik zou wel willen weten waarom de ene wel en de andere niet, ook al kan ik er nu wel mee leven.
Groeten,
Henny
-
Henny,
Je constateert dat globaal de helft van de gebruikers last heeft van knipperen en dus schrijf je dat globaal 50% van de Ecos2 knippert. Vraag is voor mij of je die conclusie mag trekken. Het zou zomaar kunnen dat ook andere factoren een rol spelen.
Als voorbeeld noem ik de verlichting in de treinkamer/zolder/kelder. Stel dat de helft gloeilampen heeft hangen en de andere helft TL-balken. Met name goedkopere TL-verlichting wil het effect van het knipperen wel eens versterken waardoor het net zichtbaar wordt, terwijl een gloeilamp dat knipper-effect juist niet versterkt - en daardoor dus net niet zichtbaar.
In beide gevallen knippert de Ecos2 een klein beetje en is er geen verschil van 50% wel en 50% niet.
Sander
-
Van diegenen welke hebben gereageerd heeft 50% knipperende verlichting, representatief is dit zeker niet, dan moeten er wel wat meer reageren uiteraard. Maar het geeft mij wel een idee dat er iets aan de hand lijkt te zijn.
Echter het knippereffect staat geheel los van ruimteverlichting. Het wordt ook geconstateerd bij daglicht. En aangezien het knipperen zo heftig is en zeker geen 50 Hz is kun je het effect van ruimteverlichting verwaarlozen. De knipperfrequentie is veel lager dan 50 Hz want je ziet duidelijk een periode dat de verlichting als het ware even uit is, en het is ook onregelmatig.
En als de ruimteverlichting een rol zou spelen dan zouden elco's verplaatsen geen zichtbaar effect hebben lijkt mij.
Groeten,
Henny
-
Is het knipperen van het licht helemaal willekeurig of niet? Ik heb op de club baan met een Lenz systeem ook al eens opgemerkt dat het LED licht in me rijtuigen knippert. Dit terwijl het dat niet doet thuis met een MRdirect opstelling. Het knipperen gebeurt op de club baan in een regelmatig patroon. Lijkt bijna of er toch korte momenten zijn dat er even geen baanspanning is...
Timo
-
Het is een knippering van misschien een Herz of 20. Dan een paar keer per seconde komt er een dip, dus even spanningsloos. Mogelijk is dit een synchronisatie van een van de protocollen. Sommige patronen zijn vast maar het gebeurt ook wel dat het ineens erg onrustig wordt en willekeurig lijkt.
Groeten,
Henny
-
Hoi Henny,
Ik heb een Ecos 1. Het knipperen komt vermoed ik door plaatsing na de weerstand. Dan heeft hij namelijk een hele lange tijd nodig om op te laden.
Mij zegt het gewoon dat mensen hun eigen strips vermoedelijk 'verkeerd' 'bouwen'.
Een centrale kan het opladen van een condensator als kortsluiting aanzien, maar welke centrales dit zijn? Het is zo kort dat het eigenlijk niet mag worden opgenomen als kortsluiting.
-
Het is hier al een paar keer gezegd.
M4 (motorola) uitvinken en het knipperen houd op.
-
Nee het flikkeren wordt veel erger als je Motorola uit zet. Dan is het niet om aan te zien.
-
Ik neem zonder meer aan dat jullie allebei waarnemen wat er gebeurt. En als bij Eric het knipperen juist ophoudt als je het Motorola-protocol uitzet en het bij jou juist erger wordt, dan is er dus kennelijk een nog onbekende andere factor van invloed. Staat hier op het Ecos-forum niks over geschreven?
mvg,
Gert
-
Ja op het Ecos forum is er ook een discussie gaande over het flikkeren. De een stuurt hem daarvoor op naar Esu, de ander heeft momenteel contact met Esu over hoe ze het gaan oplossen. Zelf heb ik hier contact over, en dan is er nog een fransman die het probleem heeft. Op het duitse deel heb ik nog niet gekeken.
Ik overhaast niets, tenslotte heb ik 2 jaar garantie. En na de ombouw van vele wagons en locomotieven wordt het nu steeds minder. Op dit moment kan ik er wel mee leven maar goed lijkt het me niet.
Groeten,
Henny
-
Hoi,
Even in de theorie ;)
Flikkeren van verlichting ( vooral met leds ) komt voor onder 3 omstandigheden:
1) Asymetrische baanspanning --> Protocollen die van nature geen 'return' naar zero hebben --> Selectrix, MM, M4 en FMZ. Puur DCC is in principe een symmetrisch protocol.
2) Instabiele baanspanning. Komt voor als de voedingsspanning niet gestabiliseert wordt, of de stabilisatie defect is
3) Leds die gedimt worden tot beneden hun gemiddelde ontsteekspanning icm met een lage herhalingsfrequentie van de pulsbreedte modulatie
Meest voor de hand liggende is 1. Hoewel na gelijkrichting ( blauwe draad ) en voldoende afvlakking en buffering met een condensator het probleem weg moet zijn. Voorwaarde: Condensator groot genoeg en laadweerstand klein genoeg EN een diode parallel aan de weerstand die de weerstand kortsluit als de voeding ( Dig. signaal ) wegvalt.
Bovenstaande heb ik al eens uitgezocht met een IB met de diverse protocollen aan en uit met een ledverlichting die NIET tegen de 'blauwe' is geschakeld. Resultaat: alle andere protocollen dan puur DCC geven meer of minder flikkering.
Sinds RailCom is er nog een fenomeen bijgekomen. Daar wordt zelfs bij puur DCC de voeding vanuit de centrale na elk packet een tijdje onderbroken en zelfs de rails-uitgang kortgesloten. Gedurende deze tijd worden aangesproken decoders geacht de rails met energie uit hun buffer te verzorgen. Soms kun je dit bij somige decoders hoeren door een licht zoemen in 'rust' ( niet rijden oid )
2 is een defect van de ECoS
3 komt vooral voor bij high-intensity leds, voornamelijk de witte leds.
Dus mijn advies: Alleen DCC protocol aan, RailCom uit en eventueel alles via de blauwe draad schakelen. Hoewel dit laatste in theorie niet nodig is !
Grtzz,
Karst
-
Duidelijk maar helaas gaat dit bij mijn Ecos2 niet op. Zoals ik al aangaf is de flikkering juist het ergst bij zo weinig mogelijk protocollen aan. Bijvoorbeeld alleen DCC. De flikkering wordt duidelijk minder wanneer je Motorola met Asymmetrisch signaal inschakelt. Ik weet het, dit is niet logisch en in tegenstelling tot wat iedereen, inclusief Esu adviseert, maar het is bij mijn Ecos2 wel zo. Ik heb het beste resultaat met DCC, Selectrix en Motorola Asymmetrisch aan. Ik rijdt overigens met veel DCC en veel Selectrix decoders.
Je zou haast denken dat de protocollen bij mij niet goed werken.
Maar zoals ik al aangaf na de grote ombouw kan ik er wel mee leven. Alleen ben ik nog steeds bang dat de vele elco's direct na de bruggelijkrichter startproblemen van de Ecos2 zal gaan geven, dit aangezien mijn oude systeem dit niet verdroeg en ik juist alle elco's na de serieweerstand had gemonteerd. Die gaan nu dus weer allemaal terug.
Groeten,
Henny
-
Dan zou ik maar eens gaan denken aan terugbrengen/ruilen van je ECoS of zijn voeding...
Of.... is je stopcontact/stroomvoorziening wel helemaal in orde ?? Mede gezien de problemen die je met de DR4018 hebt/had.... :-\ :-\ :-\
Overigens mag je best een keer langskomen met de ECoS en voeding, dan zetten we de railuitgang op de oscilloscoop. Weten we gelijk wat het is ;)
-
Nou de leverancier werkt wel mee hoor en ik heb toch 2 jaar garantie. Dus ruilen cq. nakijken kan altijd nog. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Echter Esu zegt dat dit een volkomen normaal verschijnsel is bij de Ecos2. Alleen de een heeft het wel de ander niet, dat blijft vreemd.
Maar bedankt voor je aanbod, mogelijk maak ik er een keer gebruik van. Eerst kijk ik het een poosje aan, dit heb ik ook zo met de leverancier afgesproken.
Wat betreft de installatie, ja hij heeft een geaard stopcontact, dikke netkabel, en de voedingsspanning van de Ecos2 is wel stabiel, wat kan er nog mis zijn.??
Groeten,
Henny
-
Niet heel veel, zoals je het beschrijft :)
Vind het antwoord van ESU Bullsh*t... DCC is er juist om ontworpen om dit verschijnsel niet te hebben...
Een goede DCC centrale hoort, zeker na gelijkrichting een snaarstrakke gelijkspanning te levren. Tenzij men stabilisatie achterwege heeft gelaten zoals b.v. de IB en de ROCO MultiMaus versterkers.
Grtzz,
Karst
-
Wel raar dat ze bij ESU zeggen dat het volkomen normaal is en dat ze er er dan nog bijzeggen dat de ene het wel heeft en de andere niet. Dan is er toch iets niet normaal denk ik.
Ik zou die terug brengen en zeggen dat ik er eentje wil zonder dat zenuwtrekje.
-
Op dit moment heb ik getest met 16 wagons waarvan de elco nu direct na de gelijkrichter zit. Voor de Ecos2 is dit tot nu toe geen enkel probleem. Van flikkering is dan geen sprake meer dus dit lijkt voor de wagons de oplossing te zijn.
En bij de locomotieven zelf een blauwe draad creëren maar dit werkt niet voor elk merk decoder. Het rare is wel dat juist de Ecu decoders blijven flikkeren, hun eigen merk notabene via de blauwe draad, Zimo en Lenz heeft sowieso nergens last van en bij Rautenhaus helpt de blauwe draad goed maar er blijft een lichte flikkering.
Al met al ben ik nu redelijk tevreden. Echter heel soms gebeuren er nog wel onvoorspelbare zaken, zoals een geluidsdecoder die spontaan geluid gaat geven of een loc die zomaar rustig aan weg rijdt. Maar dit gebeurd echt sporadisch.
Groeten,
Henny
-
of een loc die zomaar rustig aan weg rijdt. Maar dit gebeurd echt sporadisch.
Dat is meestal wel op te lossen door de analoog herkenning uit te schakelen (CV29 bit 2).
Je zou nog eens je hele bedrading kunnen nalopen of ongewenste verbindingen.
Gr.
Eric
-
... of een loc die zomaar rustig aan weg rijdt.
Gebeurt dat met een bepaald merk/type decoder of volkomen willekeurig?
mvg,
Gert
-
De loc die zomaar ging rijden was een Esu sounddecoder.
Ik heb het verder nog niet bijgehouden maar vanmorgen was het een Rautenhaus decoder met Susi soundmodule die spontaan geluid gaf en ook weer stopte.
Ik zal het eens gaan noteren wanneer het weer voor komt.
Groeten,
Henny
-
Loc's die er zomaar vandoor gaan... ::)
Daar had ik ook last van. Volkomen willekeurig, soms langzaam, soms volgas.
CV29 analoog herkenning uit maakte geen verschil.
Het waren echter wel allemaal Lenz Standard+ decoders.
Nu ze allemaal vervangen zijn door ESU Lokpilot's geen problemen meer. (y)
mvg,
Martijn.
-
Ik zal het eens gaan noteren wanneer het weer voor komt.
En dat alles gebeurt bij uitgeschakelde analoog-herkenning?
mvg,
Gert
-
Nou ik weet dat er nog een tussen zit waar analoog nog aan staat.
-
Loc's die er zomaar vandoor gaan... ::)
Daar had ik ook last van. Volkomen willekeurig, soms langzaam, soms volgas.
Ik herinner me dat verschijnsel uit de beginperiode van 'Märklin Digital voor gelijkstroom'.
En inderdaad gebeurde dat met Lenz-decoders. Verbazingwekkend dat dit na zowat 30 jaar nog voor kan komen.
mvg,
Gert
-
Is er een nieuw topic ? Of deze oude tot leven wekken?
Hier namelijk net zo iets maar met het moment dat de verlichting knippert hoor je ook een ander 'toontje' in het zachte gezoem van de ecos
-
Mocht het zinvol zijn voor iemand.
Selectrix,m4,Motorola nu uitgeschakeld en probleem verholpen
-
Railcom aan of uit?
Mvg spock
-
Uiteindelijk ook uit
Maar de storing was al verholpen bij alleen die eerste 3