BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: HDK op 27 March 2013, 18:45:02

Titel: Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: HDK op 27 March 2013, 18:45:02
Hallo,
Ik kan tegen een redelijke prijs de reeks wagons 5080 tot 5090 aankopen (iets minder dan 20 euro per wagon, is dit een gangbare prijs ?).  Ik heb ze nog niet gezien, maar zijn volgens de verkoper in nieuwstaat.  Ze stammen uit een collectie die is aangelegd in de jaren 70, 80 en 90.  Mijn vraag is nu : over welke koppelingen beschikken die en kan ik daar eventueel ook koppelingen van Kadee of andere kortkoppelingen op zetten ?  Ik ben een beginneling en kan dus raad gebruiken.
Met dank
Hans
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: ingenium op 27 March 2013, 19:20:45
Mooie prijs. Die hebben nog de koppeling aan het draaistel. Geen idee of er een kadee aan vast te knopen is, maar anders plak je toch een nr5 met box tegen de wagenbodem?
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: Ruud K op 27 March 2013, 21:28:03
Als je een beginner bent, is het niet eenvoudig de koppelingen vervangen. Dan kun je beter proberen deze wagens te kopen met een kortkoppelingsmechanisme. Ze zijn allemaal met zo'n mechanisme uitgekomen vanaf 1988 (met hetzelfde artikelnummer). Je kunt die latere versie na enig zoeken waarschijnlijk ook wel voor rond de 20 euro of ietsje meer op de kop tikken.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: OlivierV op 27 March 2013, 21:41:23
De meeste van die oudere wagens zijn wel uit te rusten met kortkoppelingsmechanisme.

Zelf ben ik bijna klaar met alles uit te rusten met Fleischmann KK's. Degene met NEM-schacht zijn makkelijk te doen. De oudere, waarvan ik onder andere zilverlingen, blikken wagentjes, oude koelwagens etc bezit zijn uitgerust met Fleischmann 6516.

Plaatje van het internet.
(http://www.bourtonmodelrailway.co.uk/images/_lib/fleischmann-6516-coupling-3002056-0-1258734957000.jpg)

Groet!
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: Ruud K op 27 March 2013, 22:31:34
De oudere kun je prima met deze (profi)koppelingen uitrusten, maar dan heb je nog geen kortkoppelingsmechanisme. De afstand tussen de wagons blijft dan dus ouderwets groot.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: OlivierV op 25 April 2013, 21:38:59
De oudere kun je prima met deze (profi)koppelingen uitrusten, maar dan heb je nog geen kortkoppelingsmechanisme. De afstand tussen de wagons blijft dan dus ouderwets groot.

Groet,
Ruud
Alhoewel de afstand toch met een goede cm vermindert hoor, althans als ik me niet vergis. Het hangt een beetje van wagon tot wagon af, bij de ene zijn ze korter, bij de andere blijft de afstand gelijk.

Het is wel uiterst hip om oude blikken wagentjes met deze koppelingen uit te rusten :D
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: tijgernootje op 26 April 2013, 09:51:49
Over wat nou echt kortgekoppeld is,daar verschillen de meningen nogal is over  ;D
Maar als je puur kijkt naar de rijtuigen en wagons van FLm dan zijn ze allemaal uit te rusten met een kortkoppelling.
Dat kan dus idd zijn d.m.v. een koppeling in een nem schacht schuiven(die zijn idd t makkelijst) en anders dan wordt het een koppeling net als op t plaatje.
Dat is een kwestie van t pennetje uit de koppeling trekken(kan erg stroef gaan),oude koppeling dr uit en de nieuwe terug en dan t pennetje weer proberen dr in te krijgen(ook dat kan even pielen zijn)om t goed te doen kom je daarvoor eigenlijk een hand te kort  ;D
Het enigste wat je wel even moet vragen aan de verkoper is of de koppelingen niet vast gemaakt zijn met een "ringetje",dan zit er geen pennetje in de koppeling maar dan is die vervangen en die dingen moet je uitboren om m los te krijgen.
Daarmee is dus veel kans op schade aan rijtuig en of jezelf,als bv de boor ineens uitschiet.
Ik zou daarom in jouw geval ook adviseren ,als je die versie zou kopen,om t niet te doen.
Zelf schrik ik r niet meer van,maar ik heb dan ook al vanaf m'n 7e jaar ong  enkel maar Fleischmann gehad,dus  ;D ;)
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: Besselspoor op 26 April 2013, 10:17:41
Het is wel uiterst hip om oude blikken wagentjes met deze koppelingen uit te rusten :D
Ik heb zo destijds een hele stam blikken Heineken wagentjes van profi's voorzien, en meteen gebruneerde metalen wielstellen en een plakje lood aangebracht, de trein werd vervolgens getrokken door een geheel gepimpte Fl* 1306. Dat was nog eens een leuk setje :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heineken_blok_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/heineken_blok_1.jpg)
Titel: Re:Fleischmann 5080 tot 5090
Bericht door: OlivierV op 26 April 2013, 23:37:30
Ik heb zo destijds een hele stam blikken Heineken wagentjes van profi's voorzien, en meteen gebruneerde metalen wielstellen en een plakje lood aangebracht, de trein werd vervolgens getrokken door een geheel gepimpte Fl* 1306. Dat was nog eens een leuk setje :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/heineken_blok_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/heineken_blok_1.jpg)
Dat rammelt dan lekker weg  op de baan.

Andere assen moeten er hier ook nog onder komen, 1306 lokjes om te pimpen liggen hier ook nog.
Met mijn blikken wagentjes ben ik halverwege. :D