BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nederduitsemeester op 25 March 2013, 14:28:11
-
Omdat het huidige station zwaar verouderd is, wordt station van Assen (http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article9865391.ece/Nieuw-stationsplein-Assen-gepresenteerd) vervangen....... :-\
-
Zwaar verouderd ... wat een flauwekul ... Ik heb nog foto's gemaakt van het vorige station. Dat was pas een echt station.
Verdwijnen nu dan ook die gouden bollen en dat scheve kunstwerk? Opgeruimd staat netjes.
-
Blijkbaar is nog niet overal het geld op ;)
-
@edgar
dat komt omdat er geld over is van de spoorlijn via lelystad naar groningen, ik weet effe niet meer hoe die heette.
Het geld daarvoor was al geheel gereserveerd, toen het niet doorging is er besloten dat de noordelijke provincies een soort van vergoeding zouden krijgen. Omdat dat geld ook op moet, doen ze er allerlei projecten mee. Dit is er eentje van, de bereikbaarheid van het station moet verbeteren zodat het langs rijdende verkeer er geen hinder meer van ondervindt danwel dat de voetgangers eenvoudiger/veiliger naar het station kunnen lopen.
Ik persoonlijk vindt het goed dat er wat met dit geld gebeurd, alleen wel jammer dat het oude station wordt gesloopt,
weer een stukje nostalgie gaat er verdwijnen.
ANDREUS
-
Dan zouden ze de overcingellaan verdiept moeten maken waardoor het hele kruispunt vrij komt voor alleen maar bussen, taxis en halers/brengers. Vooral voor deze laatste groep is het nu erg krap, dat was met het vorige station wel beter.
Jammer dat het oude station wordt gesloopt? Nee hoor, jammer dat het echte oude station (dus het vorige) is gesloopt.
Dat station was van het type SS derde klasse en gebouwd in 1868. In 1988 werd het huidige gebouwd. Dus het vorige heeft 120 jaar dienst gedaan, het huidige slechts 25 (!) jaar. Van mij mag het weg. Dit is geen nostalgie wat mij betreft.
-
@ V200-G2000
als ik de tekeningen goed heb bekeken gaan ze inderdaad omlaag, er is in ieder geval al discussie over de helling van de fiets/voetgangers onderdoorgang.
Sorry maar ik dacht dat het huidige station een deel van het "oude" station was,
ik kom hier nog niet zo lang,
ANDREUS
-
Van het echte oude station is niets (op de perronkap na dan, die zal denk ik nu ook wel geveld worden vrees ik :-\) overeind gebleven.
-
Op Somda zijn plannen geschetst voor het ook spoortechnisch ombouwen (vereenvoudigen) van Assen in het kader van de ProRail-wisselsloopplannen... in plaats van spoor 2 en 3 worden spoor 1 en 2 weer de nieuwe perronsporen, langs spoor 3 blijft ruimte voor een kopspoor voor als er ooit extra stopdiensten Groningen-Assen gaan komen. Wellicht blijft er nog een overloopje maar voor de rest wordt alles gesaneerd...
-
Hier (http://blog.prorail.nl/veel-verbeteringen-voor-reizigers-met-nieuw-station-assen) staat een uitgebreidere beschrijving.
-
Mooi stukje newspeak:
> De sporen van station Assen worden namelijk verbeterd. Om het spoor betrouwbaarder te maken wordt
> het sporenplan veranderd. In samenspraak met de vervoerders is ervoor gekozen het aantal wissel
> terug te brengen van dertien naar zes. Dit maakt de kans op storingen kleiner.
Ze vertellen er niet bij dat goederentreinen dan helemaal niet meer aan de kant kunnen, of gestrande reizigerstreinen ofzo. Verder is het natuurlijk lulkoek dat minder wissels DUS ook minder storingen betekent.
-
Dit was dus het vorige station Assen in 1985. Nooit begrepen waarom dat afgebroken moest worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/StationAssenJuli1985.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/StationAssenJuli1985.jpg)
Kunnen ze dat nu niet herbouwen met dat geld?
-
Goed idee V200-G2000
-
Kwa omvang was die oude net zo groot, zo niet groter als het nu nieuwe stationsgebouw.
-
Kan nou niet zeggen dat het oude station een mooi is of met een opvallend ontwerp. Laat ze dan liever een wat sprekender ontwerp maken voor het nieuwe station.
-
Dat vind ik wel weer een beetje vreemd, het huidige station is ontworpen omdat de gemeente Assen destijds juist een station wilde hebben die duidelijk zichtbaar was vanaf de Stationsstraat. Vandaar het huidige ontwerp. Nu zet men daar een betonnen doosje neer, wat mij inziens geld over de balk smijten is ::) het enige voordeel, het levert werk op.....
-
Ik begrijp ook niet waarom het gebouw vervangen moet worden. Wat wel nuttig is, is dat er aanpassingen worden gedaan voor een nieuwe stoptreindient naar Groningen met ondermeer een stop in Tynaarlo. Kan daar niet wat meer haast en geld in gestoken worden, met een leuk station Vries-Tynaarlo-Zuidlaren?