BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Kerschoten op 21 March 2013, 13:19:44
-
Er maanden hard gewerkt aan www.museumspoor.nl.
Graag willen wij van jullie weten wat er nog aan Museumspoor kan worden verbeterd?
-
Mooie overzichtelijke site alle bij elkaar gesprokkelde info en links via één site (y)
-
Ik kan me vergissen, maar dit voegt toch niks toe aan wat de NMLD al biedt? De teksten bij de diverse musea zijn direct van NMLD overgenomen, de materieeloverzichten zijn direct van NMLD overgenomen.
En het is niet -stoomloc's- maar -stoomlocs-. Zonder apostrof.
-
Ach, ik vind deze site wel wat toegankelijker dan het strikte overzicht van de NMLD... of het aan info iets toevoegd durf ik zo niet te zeggen, overzichtelijk is het op zich wel en een leuk initiatief ook.
En er is niks mis met een nieuw overzichtje, al vind je dat op veel verschillende andere plaatsen ook: als ik een website van een museum, treinenfotoverzamelaar of wat anders van die strekking zoek begin ik nu nogal eens op de pagina met links van Nico Spilt z'n site, maar museumspoor.nl klinkt ook wel lekker als startpunt.
-
De teksten bij de diverse musea zijn direct van NMLD overgenomen, de materieeloverzichten zijn direct van NMLD overgenomen.
Zit er dan geen auteursrecht op die teksten?
mvg,
Gert
-
Er wordt netjes aan bronvermelding gedaan, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Ik mis originaliteit op museumspoor.nl
-
Even een korte toelichting: 30 % van de foto's zijn eigen foto's. Van 40% van de foto's is vooraf toestemming gegeven. De rest van de foto's komen van mijn Facebook vrienden en deze met naam en toenaam vermeld. Museumspoor is strikt formeel een website vol foto's van de verschillende materieeltypen (per organisatie) en wordt ondersteund door (inderdaad) teksten van de NMMD - website (met bronvermelding en koppeling naar hun website). Waarom bij alle loc's alle gegevens compleet overtype, was het volledig beschikbaar is. Van onder andere de VSM en MBS is toestemming gekregen om delen van hun website over te nemen, mits bronvermelding. Zie Museumspoor als één groot foto-album per loctype en motorrijtuig. Wij gaan verder dan de NMMD. Met de voorzitter van deze club is per mail overleg geweest. John
-
Ik blijf het toch vreemd vinden als ik voor de NMLD een hoop uitzoekwerk doe en dat een ander daar mooie sier mee gaat lopen maken.
Maar goed, men hoopt gewoon te profiteren van wat anderen uitzoeken.
Kijk maar eens bij de TS Werkgroep Amsterdam, daar is gewoon een algemene Internet pagina opgekwakt met materieel van alles door elkaar en niets, maar dan ook niets met de TS werkgroep Amsterdam van doende hebbend.
Henk Boshuyzen.
Beheerder NMLD NOM, ROMEO, TS Werkgroep Amsterdam, EMA
-
Henk,
Ik heb je laatste regel een paar keer gelezen maar snap het nog niet echt wat je daar nu bedoeld.
Je geeft onder je naam aan dat je beheerder bent van de site van de TS Werkgroep Amsterdam. Daarboven schrijf je dat hun website eigenlijk een "zooitje" is. Als jij de beheerder bent ben jij toch verantwoordelijk voor dat "zooitje ???"
En als John toestemming heeft van de verschillende organisaties zie ik daar het probleem niet.
Hooguit dat jouw inspanning ook door anderen gebruikt wordt.
Gr.
Eric
-
Nee, iets beter lezen Eric.
Henk beheert die gegevens op de NMLD-site (museummaterieel.nl) en meldt dat op Museumspoor alles maar door elkaar gegooid is.
-
Correct.
Onder TS werkgroep Amsterdam op MUSEUMSPOOR staat de wikipediatekst van de TS en het faillisement van het AOM.
Volkomen verouderd.
Dat is het risico van klakkeloos zaken overnemen zonder maatregelen tot beheer erbij.
-
Ik loop er niet warm voor eerlijk gezegd. Ik stoor me ook aan de reclame, al begrijp ik wel waarom die er bij zit.
-
piep piep
-
Er wordt netjes aan bronvermelding gedaan, dus dat zou niet zo'n probleem moeten zijn.
Ik mis originaliteit op museumspoor.nl
Bronvermelding geeft niet het recht iets ongevraagd te gebruiken.
-
Naar mijn mening een beetje een doublure website aan nmld.nl, plus de wensite onoverzichtelijk wordt door het steeds maar weer doorlinken...
-
Mag ik iedereen bedanken voor zijn mening en of reactie. Ik neem de opmerkingen per harte. Ik overweeg om het hoofdstuk over de museumtrams te verwijderen. Daarnaast wil ik de grote museumspoorlijnen verder uitdiepen. De site Museumspoor moet toegevoegde waarde hebben en niemand 'voor de voeten' lopen. Aan het menu is weinig te anderen. Is een kwestie van een beschikbaar gesteld kosteloos programma. Nogmaals bedankt voor jullie commentaar, Groet, John
-
De pagina van de SHD bevat foto's waarvoor nooit toestemming is gevraagd en blijkbaar snapt men het verschil niet tussen een treinstel en motorrijtuig... oftewel het doet eerder afbreuk aan dan dat het iets toevoegt.
-
Altijd leuk als iemand een site in elkaar zet. (y)
Bij deze site mis ik een beetje de 'urgentie'. Waarom zou ik deze site bezoeken? Er staat wel veel op maar anderzijds blijft het erg aan de oppervlakte waardoor het allemaal nét niet is, en dat is eigenlijk zonde van de tijd en moeite die erin gestoken is.
-
.....eigenlijk zonde van de tijd en moeite die erin gestoken is.
??? ieder zijn eigen hobby toch?
-
De pagina van de SHD bevat foto's waarvoor nooit toestemming is gevraagd en blijkbaar snapt men het verschil niet tussen een treinstel en motorrijtuig... oftewel het doet eerder afbreuk aan dan dat het iets toevoegt.
Volgens de site hebben jullie inderdaad de Motorrijtuigen van de 121 en de 151.
Waar zijn de andere bakken?
Maar zo zie je wat een site zonder beheer doet.
Voor de NMLD is het voor mij al genoeg puzzelwerk om alles te achterhalen.
Er ligt hier nog wat klaar maar nog net niet helemaal af, dus plaats ik het nog niet.
Op zich zou het een hele goede aanvulling zijn, ook op museumtram gebied als men zich had gericht op foto's van de diverse organisaties. Ik kan maar beperkt foto's plaatsen bij de beschrijvingen, waarvoor trouwens steeds netjes om toestemming wordt gevraagd. Dus als men zich richt op het )plaatsen van recente foto's van organisaties zou dat WEL een aanvulling zijn.
Maar die keuze is niet gemaakt door museumspoor.
Nu lijkt het meer op (zoals iemand zei) www.copypaste.nl
-
ieder zijn eigen hobby toch?
Yep, maar:
Graag willen wij van jullie weten wat er nog aan Museumspoor kan worden verbeterd?
En daarom wat commentaar van mijn zijde.
-
Mag ik iedereen bedanken voor zijn mening en of reactie. Ik neem de opmerkingen per harte. Ik overweeg om het hoofdstuk over de museumtrams te verwijderen. Daarnaast wil ik de grote museumspoorlijnen verder uitdiepen. De site Museumspoor moet toegevoegde waarde hebben en niemand 'voor de voeten' lopen. Aan het menu is weinig te anderen. Is een kwestie van een beschikbaar gesteld kosteloos programma. Nogmaals bedankt voor jullie commentaar, Groet, John
Ps. Inmiddels zijn de trampagina's uit de site gehaald. In deze pagina's zaten de meeste onjuistheden.
-
Nee, iets beter lezen Eric.
Henk beheert die gegevens op de NMLD-site (museummaterieel.nl) en meldt dat op Museumspoor alles maar door elkaar gegooid is.
Zo kan je het inderdaad ook interpreteren. 8)
Zo zie je maar dat iets goed opschrijven zodat het maar voor 1 uitleg vatbaar is op internet altijd een lastig puntje kan blijken.
Henk treft inderdaad geen blaam. ;D
Gr.
Eric
-
Wat mij betreft voegt deze site niets toe.
Google werkt snel genoeg als ik een museumvereniging zoek.
Krijg ik gelijk de link naar de betreffende site.
Gr.
Eric
-
Wat mij betreft voegt deze site niets toe.
Google werkt snel genoeg als ik een museumvereniging zoek.
Krijg ik gelijk de link naar de betreffende site.
Gr.
Eric
Dat is zo, maar vaak zie je alleen het bekende materieel.
Via de NMMD zie je vaak ook materieel wat opgeborgen in depot is of wat in revisie is.
Maar nu praat ik voor eigen parochie, ieder mag ook op de NMMD sites op- en aanmerkingen geven.
Gebeurt ook geregeld op de tramsites zodat ik het aan kan passen.
-
En hoe zit het nu met de ten onrechte gebruikte foto's... ga je die nog verwijderen?
-
Ik heb de SGB-pagina's eens doorgelezen en daar staan toch aardig wat fouten en slordigheden in. Maar ja, wat doe je daar mee als museumlijn? Het uitpluizen van de info en melden aan de webmasters kost ook weer een berg tijd. Wat dat betreft schieten de museumlijnen er zelf niets mee op. De inhoud is wat mij betreft dan ook volledig voor rekening van de webmasters en buiten elke verantwoordelijkheid van de museumlijnen.
-
Wat denk je van de site over het spoorwegmuseum?
Rijtraject binnen de hekken van het museum, rijlengte 0,8 km.
Trek daar 75 meter lengte voor de blokkendoos af en je kan aardig optrekken en afremmen toch?
En wat is een tramSTEL bij de SGB?
Ik zie alleen een electrisch tram motorrijtuig.
Dit is maar één van de vele missers.
-
Heee.. De smalspoormusea zijn (ook) van museumspoor.nl verdwenen en staan nu alleen nog onder links...
Mij werd een tijd geleden verzocht om mee te werken door info en nieuws over onze club te leveren. Ik heb dat even in de lucht laten hangen, gewoon om te zien hoe een en ander zich zou ontwikkelen...
Aan de ene kant is mijn gedachte: hoe meer info over ons museum hoe beter. Ik heb verder ook niet echt iets tegen de site...
Maar aan de andere kant hou ik er gewoon niet van als mensen niet zelf met een origineel idee of aanpak komen. Dat was in dit geval wel heel letterlijk, vrijwel alles 1:1 overnemen van de NMMD waar ook ik aan meewerk en foto's van de DSM (ongevraagd) overgenomen van onze Facebookpagina.
Vind ik op zich ook niet heel erg, de plaatjes staan toch al online met de bedoeling dat ze gezien worden... Maar gewoon vragen en communiceren.. Het kan allemaal behoorlijk wat netter en origineler...
Dan is nog de belangrijkste vraag: is het wel nuttig? Alle(rlei) info over de DSM en andere musea is nu al te vinden op de NMMD, het NMMD forum, de desbetreffende websites, de Facebookpagina's en een aantal keer per jaar analoog in het illustere blad "Felicitas Vapor".... :P
Toch wens ik John verder succes met zijn website. Ik zou zeggen maak de site meer autonoom. Ik denk ook dat veel mensen binnen de spoorwereld niet dolenthousiast zijn omdat het concept "gestolen" lijkt en het niet duidelijk is wat de eigen richting en meerwaarde is. Mocht de site een meer eigen smoel en richting krijgen staan wij niet per definitie afwijzend tegenover samenwerking, mochten de de smalspoorpaginas ooit terugkomen... ;D
Oh ja...check de site op spelvouten!
-
Oh ja...check de site op spelvouten!
Zoals klein foutje op de eerste pagina: Op dede (hobby) website Museumspoor :-X
-
De pagina van de SHD bevat foto's waarvoor nooit toestemming is gevraagd en blijkbaar snapt men het verschil niet tussen een treinstel en motorrijtuig... oftewel het doet eerder afbreuk aan dan dat het iets toevoegt.
De gegevens en foto's van de SHD zijn verwijderd.
binnenkort volgt een nieuwe opzet van Museumspoor met eigen teksten, foto's en films.
Einde van deze discussie.
-
Hallo Allemaal,
Ik heb even de poll verwijderd. Gezien de discussie voegt de poll niets toe. In de discussie staan behoorlijk wat suggesties en ideeën voor de genoemde website.
Met vriendelijke groet,
Ronald.