BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: HDK op 20 March 2013, 22:06:24
-
Beste forumleden,
Ik ben sedert een tweetal maanden bezig met het ontwerp van een H0 baan, mijn eerste nadat ik in mijn tienerjaren (ben nu 41) wel met een Lima-treintje speelde op moeders eetkamertafel (en dat moest telkens voor de zondagse lunch worden afgebroken ;-) ).
Ik heb al heel wat uurtjes versleten in het baanplan en nu ik die vrijwel finaal acht, wil ik de mening en raad van de meer ervaren "rotten" in het vak kennen. Ik heb immers 0 (zero, nada) ervaring met baanontwerp en realisatie. Wel heb ik een mooie bagage aan klus-ervaring.
Hierbij enige gegevens over het type baan :
- Afmetingen : 280x150 cm + een modulair "fiddle station" (120x40cm) dat ik in vervanging van een ondergronds schaduwstation zie. Het fiddle station wordt onder de baan weggeborgen wanneer niet in gebruik.
- Schaal H0
- Geografie : Ardennen (B) / Eifel/Ruhr (D).
- Epoche : Tussen II en III. In concreto van 1930 tot 1950. Ik wil 2 mogelijke scenario's kunnen "rijden" : 1) opbouw naar WO II (oa militair materieel en aanvoer naar oorlogsindustrie) en 2) de post-WOII periode met oa de Belgische "soldatentreinen" naar Duitsland. Ik zal dan ook investeren in een mix van Belgische en Duitse loks en wagons. Ik heb nu reeds een Fleischman 4086 (BR86).
- Digitaal gestuurd (Trix)
- Spoor : Piko A-gleiss
Ik wilde absoluut een twee-sporige baan, omdat ik twee treinen tegelijk wil kunnen laten rondrijden en evt nog een andere die aan het rangeren is. Ik heb mijn hoofd gebroken over het toevoegen van een brug (spoor-over-spoor) maar aangezien ik ook een aantal landschapselementen wil toevoegen (een dorp, een steenslag-overslag fabriek en een lok-loods) vond ik geen goed ontwerp. Dan maar met het ontwerp dat jullie in bijlage vinden. De achterste sporen liggen 4 cm hoger dan het basisvlak, dat op zich al een styrodur van 4 cm heeft zodat ik daar rivieren en wegen kan in uitsnijden. Links en rechts bevinden zich heuvels waar door tunnels lopen om de bochten aan het zicht te onttrekken.
Ik ben nu bezig aan het vervaardigen van het fiddle station dat ik als een proef-project zie om ervaring op te doen. Ik ben er bijna mee klaar en dan post ik zeker een foto om jullie om een beoordeling te vragen.
Ik ben dus op zoek naar (hopelijk opbouwende) kritiek op mijn baanplan dat jullie hieronder vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Plan.jpg)
Met dank
Hans
-
ik heb 1 vraag. Kun je rond om de tafel lopen? aangezien het nogal een breed vlak is.
mvg Harry
-
Ja, ik kan rond de baan (staat los vd muur).
-
Laat ik dan zeggen, het ziet er helemaal niet zo verkeerd uit. Enige waar je nog even aandacht aan kunt schenken is van hoe je per spoor overal komt. Dus of elk spoor ook voldoende bereikbaar is.
mvg Harry
-
Harry,
Hoe per spoor overal kunnen komen : ik denk dat dat het geval is. Kan je trouwens ook afleiden uit het baanplan, tenzij ik me enorm vergis ... Maar dat was dan ook de reden om het aan het experten-panel voor te leggen ;-)
Hans
-
Hallo Hans,
over het algemeen een mooi baanplan, zeker gtezien de ruimte. Ik mis bij de draaischijf nog wat elementen, zoals kolenpark, slakkekuil en zandtoren en waternemen. Misschien kan je een extra spoortje bij de loods leggen, het hoeft niet heel erg groot te zijn.
Bij de opstelsporen zou ik een klein spoortje maken voor een extra loc, je zal immers de loc aan de andere kant moeten hangen voor vertrek.
Succes met de bouw! (y)
groet Marc
-
Hans,
Ik zou de overloop wissels aan de bovenkant van je ontwerp omdraaien. Je vermijd hier mee moeilijk te berijden S bochten naar mijn mening .
Verder leuk ontwerp hoor.
Marius
-
Marc,
Kolen, water (2 kranen) en zand (allen van Kibri) heb ik verwerkt in het fiddle station (rechterspoor) omdat ik bij de draaischijf te weinig plaats kon maken. Misschien zet ik bij de lokloods wel nog één waterkraan en een (kleine) watertoren om de realiteit te benaderen, maar daar moet ik dan eens zien of ik dat wel gezet krijg.
Dank voor de ip.
Hans
-
Beste Marc,
Je zei : Bij de opstelsporen zou ik een klein spoortje maken voor een extra loc, je zal immers de loc aan de andere kant moeten hangen voor vertrek.
Kan je me dat inzichtelijk maken ? Ik denk niet dat ik je helemaal volg ...
Met dank
Hans
-
Marius,
Dank voor de tip. Bedoel je zo ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan2_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan2_4.jpg)
Hans
-
Nog een paar vraagjes :
- Linksonder en rechtsboven heb ik een drievoudig spoor dat uit een tunnel komt... Hoe stellen jullie voor om dat op te lossen? Dubbelspoortunnel en enkele, of 3x enkelvoudig ? Ik zag immers nog geen drievoudig tunnelportaal. Zelfde probleem heb ik met de drievoudige brug over de weg rechtsboven.
- Hebben jullie ervaring met piko onderbouw-wisselaandrijving ? Ik vind die nogal lastig te installeren (klein grijpstukje dat onder de wissel moet worden geplaatst om de aandrijving de wissel te kunnen bedienen, komt los van zodra je per ongeluk de wissel manueel omzet). Is de piko aandrijving betrouwbaar ?
Met dank
Hans
-
Hans, Interressant onderwerp heb je gekozen, mooie periode en thema.
Alleen wat je op de tafel wilt leggen past daar totaal niet bij.
als je dit bouwt ( en vergeef mij) zul je eindigen met een dubbele racebaan en onlogisch zaken als draaischijf , onhandige wissels en als ergste geen plezier meer in je hobby.
Tot zover de afbrekende kritiek ;D
Bij baan ontwerp en een goed thema is het devies verdiep je goed in je thema en zoek daar een bijpssende lokatie bij.
In de Ardennen zijn met google earth leuke stations te vinden
http://goo.gl/maps/zbkLg Trois points is een prima voorbeeld van een klein station met mogelijkheden.
-
Trois points is een prima voorbeeld van een klein station met mogelijkheden.
Jij dacht zeker: "Hij wil drie bruggen, dan krijgt hij ook drie bruggen!" ;)
(De plaats heet namelijk Trois ponts; het is het Eurovisie songfestival niet)
Wat het baanontwerp betreft: Probeer het niet te vol te maken.
mvg,
Gert
-
Erg veel rails en wissels en weinig plek voor scenery vind ik.
Gr. Jaap
-
De wissels bij t stationzitten zo krap op elkaar dat na spoor evt wisselen bij binnenkomst je trein zo kort is/moet zijn dat er weinig mensen meekunnen.
Ik vind het lullig om te zeggen,maar ondanks je noeste denk werk mist het plan functie en zin.
Het is moeilijk om uit te leggen maar sommige zullen wel begrijpen wat ik bedoel.
Als voorbeeld je hebt een draaischijf maar er zijn geen verzorgings sporen bij aanwezig om locs te voorzien wat water,kolen en ander benodigd spul,waarom ligt die draaschijf daar dan ???
Een steen overslag is leuk,maar waar zij de aan en afvoer wegen en waar is de veroorzaker in je plan die de overslag nodig maakt daar,snap je ? t ligt r wel maar waarom :-X
Kortom iets tekenen en bouwen is niet erg,maar als je t doet om er veel rails zonder logica neer temikken dan is t zonde van de tijd.
(dit alles is geheel mijn persoonlijke mening,en niet bedoelt om je idee/zin voor de hobby af te kraken ofzo ;) )
-
Ik denk dat het afhankelijk is van welke doelen je stelt. Moet het een hyperrealistische baan worden? Of is het juist belangrijk dat je met twee treinen rond kunt rijden. In feite heeft Hans dat laatste al gezegd.
Dan kom je dus onvermijdelijk op een dubbel rondje uit. Of je zou een schaduwstation moeten aanleggen en de baan verder enkelspoors moeten uitvoeren. Maar dan wisselen de treinen elkaar hooguit af en zie je dus niet meer tegelijkertijd twee treinen rijden.
mvg,
Gert
-
Als voorbeeld je hebt een draaischijf maar er zijn geen verzorgings sporen bij aanwezig om locs te voorzien wat water,kolen en ander benodigd spul,waarom ligt die draaschijf daar dan ???
Een logische functie van een draaischijf is om stoomlocs met de neus naar de goede kant te zetten, dus daar is niks mis mee. De beide spoortjes aan weerszijden van de locloods kunnen dienen als verzorgingssporen.
Verder vind ik ook dat er nogal veel spoor ligt. Ik zou eerder mikken op een enkelsporige hoofdbaan. En die hoeft niet eens rond te lopen. Je kan van het station een kopstation maken, en van het smalle aanhangsel rechtsonder maak je dan een fiddleyard. De treinen rijden dan heen en weer tussen station en fiddleyard.
-
Die 2 spoortjes zijn volgen het plan voor goederen overslag bij de loods.
Dat maakt verder niet uit,het was/is maar om een voorbeeld aan te halen.
Mocht de TS het zo wel prima vinden dan is t toch goed,wat wij dr van vinden is bijzaak ;)
-
Allen,
Dank voor de reacties.
Ik heb de draaischijf erin gelegd om lokloods en keermogelijkheid te combineren. Anders rijden de treinen altijd in dezelfde richting. Ik zal inderdaad het tweede spoor naar de loods-lijn als service-spoor inrichten.
Dat er veel spoor ligt besef ik ook, maar ik zie niet in hoe ik er minder kan leggen als ik een dubbelsporig plan wil met toch wat rangeerplaatsen... Ik sta open voor ideeën...
Het feit dat ik een steenoverslag wil opnemen komt louter en alleen omdat ik het piko-pakket daarvoor al heb... Eerst dacht ik die te zetten op de plaats waar nu ongeveer de lokloods staat met daarachter een steengroeve (in de berg waar de tunnel door rijdt). Maar zonder draaischijf betekent dat dat ik dan ergens een keerlus moet inwerken. Mocht iemand de steenoverslag willen ruilen voor iets anders (fabriek, bedrijf, whatever) dan hoor ik het graag. De link vind je hier : http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=200&parent_id=5&child_id=0&id=61123 (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=detail&grand_id=200&parent_id=5&child_id=0&id=61123)
Ik wil ook niet alles hyperrealistisch hebben, het gaat me meer om het treinbedrijf op zich. Als je bijv een steengroeve hebt dan zou je bijv ook een bedrijf moeten voorzien die die stenen verwerkt etc. De 100% logica vind ik minder belangrijk, ook gezien de ruimte. Het dorp zal bijv ook maar uit een paar huizen bestaan (max 6 denk ik) en dat is ook niet erg realistisch maar ja, mocht ik 50 m2 hebben, dan zou het verhaal anders zijn.
Alvast dank voor de reacties. Ik neem ze in overweging.
-
De hoofdzaak is dat JIJ het leukt vind. Wel gemerkt dat het wegdoen of beter nog ruilen / verkopen van spullen die je eigenlijk niet wilt hebben of vind passen bij je plannen een enorme verbetering kan betekenen. Realistisch is ook persoonlijk, moeten wegen altijd een logische route hebben? Met een beetje fantasie denk je de weg toch verder dan de tafel en de afnemers voor jouw steengroeve liggen misschien net buiten de regio (tafel). Veel succes met je baan. (y)
-
Hallo Hans,
wat betreft dat opstelspoortje voor de loc. Als je met een trein binnenkomt op een van de opstelsporen, staat de loc aan de voorkant van de trein. Die loc wordt dan als het ware opgesloten door de trein. Je hebt geen overloopwissels aan het einde van de opstelsporen, dus je zal, of met een andere loc weer moeten wegrijden, of de trein met een rangeerloc weg moeten rijden zodat de loc weer vrij staat. In beide gevallen is het makkelijk als die loc (of rangeerloc) niet helemaal vanaf de loods moet komen, maar dat er een kort spoortje is waarop die staat te wachten. Als het een rangeerloc is zal die na het rangeren daar weer kunnen gaan staan en als het een reserveloc is, dan zal de oorspronkelijke loc daar neergezet kunnen worden nadat hij weer vrij is gekomen.
groet Marc
-
Beste mensen,
Ik ben er in geslaagd om de kluwen van wissels en het derde parallel spoor eruit te gooien, zodat het wat minder druk en complex is. Hiervoor moest ik wel de breedte van de basis tot 160 cm brengen, maar dat had dan weer tot voordeel dat er meer ruimte is voor de draaischijf en loods. Bij deze heb ik bekoling, bezanding en watertoren en -kraan ook toegevoegd in de nabijheid. De originele loods staat nu linksboven. Exit steenslaginstallatie, dus. Bij deze is deze dus te koop/ruil. Vermits de fiddle station al bijna klaar is, kon ik de sporen niet meer verschuiven. Dan maar de ganse fiddle station 6 cm naar rechts verschoven.
Graag jullie idee over het nieuwe plan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan3_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plan3_3.jpg)
Dank
Hans
-
Feitelijk gezien heb ik nog maar 1 ding wat miss veranderd dient te worden.
Als je de wissels bij je station rechts op je plaatje evt vederr ri tunnel kan krijgen dan kan er een leuk stammetje rijtuigen staan.
Buiten dat om ,als alle zaken bij de stoomloc verzorgings sporen er komen,dan zou ik even niet weten waarom je dit niet zou kunnen bouwen.
(mits je t zelf ook een leuk baanplan vind ;) )
De enige vraag die me nog rest,dat fiddle spul word dat in t zicht of onntrokken aan t zicht ?
-
Floris,
Het fiddle station zal zichtbaar zijn maar zal ook aangekleed worden (ballastbed, seinhuis, laadperrons en een kleine bekolingsinstallatie). Zoals gezegd is dat voor mij mijn proef-tuin want daarop heb ik alle technieken die ik dien te kunnen voor de grote baan uitgetest. Het resultaat stemt me tot nu toe goed. Aangezien ik geen echt schaduwstation heb, zal de fiddle station ook dienst doen om locs en wagons op de sporen te zetten. Mijn commando-post zal immers net links van het fiddle station zijn.
Dank voor je kritiek.
Hans
-
ziet er goed uit :) echter zie ik een probleem met je weg.
deze loopt tussen 2 wissels door bij het depot en gaat je denk ik problemen geven met wisseltongen(als je dit mooi wilt maken moet er wat tussen de rails)
verder zou ik rechts boven met een flexrail werken om die rare s bocht eruit te krijgen..(vlak na de rivier) het laatste bochtstuk eruit en een flexrail naar de wissel bovenin.
datzelfde zou ik dan ook toepassen op de andere rail die er soort van parallel aan loopt, hier zou je dan het laatste bochtstuk kunnen vervangen voor die wissel die er nu ook licht en dan met flexrail naar je lokverzorging en de rest van de baan werken..
hoop dat je snapt wat ik bedoel :)
anders geef je het maar aan en kan ik het verduidelijken met een plaatje
-
Auke,
Je hebt gelijk. Dat zijn nu net de details waarvoor ik dit advies vraag. Ik denk dat ik tussen de 2 wissels wel een 5-tal cm vind om wat bielzen te leggen tussen de sporen zonder dat ze de tongen hinderen.
Hans
-
Hallo,
Ondertussen is mijn fiddle station klaar geraakt. Hierbij een paar foto's. Zoals gezegd was dit mijn proefproject om te zien of ik de aankledings-technieken voor spoorbanen onder de knie kon krijgen... Ik ben wel tevreden met het resultaat. Nog suggesties ?
Hans
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/br86_op_track.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/br86_op_track.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto2_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/foto2_15.jpg)
-
Ziet er niet verkeerd uit Hans. (y)
Er van uitgaande dat je alle ballast en strooisel goed vast heb liggen, zou ik er met een kwast verdunde Tamiya 'XF 57 Buff' over heen kwasten. ( of met de airbrush ;) ) Dan vlak je de harde kleuren wat af.
Grtzz,
Karst
-
Karst,
OK, ga ik eens proberen. De ballast en steentjes voor de grindweg liggen inderdaad vast. Ik schrok wel toen ik de ballastlijn over de ballast druppelde... Ziet er eerst niet uit !!!! Maar na een dagje drogen is het resultaat heel mooi.
Hans
-
ik heb een draadje gelazen :een oud baanplan in een nieuw jasje:
Daar is ook niet alles realistisch,
een dorp/stad met een paar huizen
een groter hout verwerking.
Maar een baan met spelmogelijkheen,
en dat is wat deze bouwer ook wil
Rijden en bouwen
realiteit?
een steen groeve hoeft zn spullen toch niet perse in het dorp te verwerken
Of heeft de staal fabriek in ijmuiden een eigen ertz mijn in de achtertuin
venz een eigen cacau plantage.
Het spel zit in jezelf,
en als t allemaal realistisch moet ,
dan kunnen we allemaal beter stoppen
Wie heeft de ruimte om een stationnetje na te maken
een rangeer terrein,
een havengebied.
Dus lekker bouwen,
als je verderbent en wat meer ervaring
dan kan je altijd weer iets anders bouwen
-
Jerry, je verhaaltje is erg moeilijk leesbaar als je geen hoofdletters, punten en komma's gebruikt.
-
Jerry, ja, daar heb je wel een punt... Heeft iedereen die met e-locs rijdt ook een elektriciteitscentrale op de baan ;D ?
-
Even nog een praktische vraag : ik heb piko wisselaandrijvingen en ik worstel met de vraag of ik ze onder of boven de plank ga monteren. Ik werk met een basisplank van 12 mm multiplex en daarboven 4 cm styrodur. Die styrodur dient om wat niveau verschil te kunnen aanbrengen (rivier en zo). Daarbovenop heb ik max 4 cm niveauverschil in de baan. Dus tussen de onderkant van de plank en de railbedding heb ik meer dan 5 cm. Het monteren van de aandrijvingen onder de baan moet dus gebeuren in een smalle uitgezaagde spleet die tamelijk diep is. Bij het inbouwen van de wisselaandrijvingen onder de plaat in het fiddle station heb ik ondervonden dat de overloopstukjes die bij de onderbouw-kit geleverd worden om de aandrijving onderaan de wissel te kunnen laten bedienen, er makkelijk uitvallen (zelfs na montage van de aandrijving). Dan moet alles er weer vanaf gevezen worden om dat stukje op zijn plaats te krijgen.... En dat is helemaal niet zo makkelijk. Dat stukje vastlijmen wordt niet door piko aangeraden ... Dus denk ik er aan om alleen de wissels die vooraan in beeld liggen via de onderkant aan te drijven en de andere (in de tunnels en achteraan de baan) bovengronds.
Wat denken jullie ? Ervaring met de piko aandrijvingen ?
Thx
Hans
-
in tunnels zou ik ze zo ie zo boven de baan doen, zou zonde zijn om daar extra werk te moeten doen om bij de wisselaandrijving te komen..
voor wat betreft de rest, is er niet iets mogelijk met een klein uitneembaar plankje? zodat je wel weer bij de wisselaandrijving kan maar deze wel mooi weg gewerkt zit?
-
Ik weet niet precies hoe
Maar aan de foto te zien van piko ,worden deze net als de (oude)?rocos met een klik en schroefje gemonteerd
In de berg zou je ipv een schroefje ook een klein nageltje kunnen proberen.
Andeers zeg ik boven monteren
Voor je scenery is belangrijker dat je tracht de omgeving,aan en afvoer materiaal
en de behandeling voor deze realistis te houden