BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Richey op 19 March 2013, 23:44:07
-
Hoi,
Ik merk de laatste tijd een vaag probleem, namelijk dat het lijkt alsof commando's die mijn IB (via koploper/loconet) uitgeeft niet altijd opgevangen lijken te worden. Qua treinen merk ik dit vooral in locomotieven die weg zouden moeten rijden maar gewoon met hun verlichting aan stil blijven staan, bij wissels mist hij af en toe zomaar een paar opdrachten waardoor een trein een verkeere kant op wil. Een keer probeerde hij zelfs onder de DE1 de voorkant een andere kant op te sturen dan de achterkant.
Bij treinen merk ik het vooral door het "gebroken glas" effect wat ineens uit de speakers komt. Ineens spuiten ze vaak alsnog weg, een andere oplossing is even de assen van het spoor lichten en terugplaatsen, dan racet hij er ook vandoor volgens plan.
Zoals gezegd rij ik met Koploper, een gewone IB die via loconet aan de PC hangt, Tams B2 boosters (3 op het moment), LDT sa-dec-4-dcc wisseldecoders, Kuehn WD10 wisseldecoders, S88SD16N en BMD16N-SD bezetmelderkaarten, DCC locomotieven/decoders en één LoPi 3 mfx ding geval decoder (overgenomen lok van rail-kees).
Ik kom er fff niet uit qua probleem/oplossing, anders dan dat opdrachten wel uitgestuurd worden, maar niet (of vervormd) aankomen. Met een refresh lijken de commando's dan soms wel door te komen. Een sniffer en/of de kennis van hoe en wat heb ik echter niet, dus wie weet raad? ???
Groet,
Richard
-
Een keer probeerde hij zelfs onder de DE1 de voorkant een andere kant op te sturen dan de achterkant.
Hoe moet ik me dat voorstellen? Er zit in een DE1 toch maar één motor (en één decoder)?
Hoe zou die dan twee verschillende kanten tegelijk op kunnen willen rijden?
mvg,
Gert
-
Gewone IB via Loconet : met de module van Karst en Wim? Die heb ik ook en de mijne gaf (in veel mindere mate) soms wat issues, dat is destijds door Wim verholpen door de PIC in de LocoNetIF van nieuwe firmware te voorzien. Beetje soortgelijke dingen : wissels die niet of te laat omgingen vooral.
Brandt het rode LED'je op de LoconetIF ook veel? Of gebruik je wat anders voor de IB - PC koppeling?
Mogelijk kun je op de IB, als je de juiste locadressen selecteert, zien of de IB wel de juiste signalen krijgt om loks sneller/langzamer te sturen. Althans : ik zie ze op mijn baan bij de Profiboss wel in het display als ik betreffende lok actief heb op de Profiboss...
-
De wissel schakelt terwijl de DE met z'n buik over de wisseltongen hangt ;)
Is ergens een 'leuke' foto van 1: in Vroomshoop, waar een DE 1 over het perron schuift. Kan hem alleen zo snel niet vinden... ;)
Grtzz,
Karst
-
Ik denk niet direct aan de IB-LN-PC verbinding. Dit omdat Rich meldt, dat wieltjes van de rails en terug de trein weg laat rijden...
Wissels laat of vroeg schakelen heb ik ook een tijdje gehad ( dacht ik... ) toen bleek dat de gedetecteerde wissel waar ik overheen reed soms z'n bezetmelding verloor ( slechte stroomafname of te lange afname basis... idd bij een DE-1 ;) ) en de straat op vrijgeven na bezetmelding stond.
Verder merk ik wel eens, dat de 'te verwerken' commando's wat oplopen, dus KL sneller wil sturen dan LN dat toe laat.
Voor echt onwillige wissels helpt het de minimum schakeltijd van de IB op 150ms te zetten ipv de standaard 50ms
Grtzz,
Karst
-
Overigens heb ik dat stilstaan met licht aan en niet rijden in het begin gehad bij m'n eerste DE-2 met multiprotocol LoPi 3.
Je zou eens kunnen kijken of je IB ook MM-formaat uitstuurt en dat evt. uitzetten. ( natuurlijk alleen als je geen MM decoders hebt ;) )
Grtzz,
Karst
-
@Gert: Gewoon, de voorste truck is over het wissel, en het wissel krijgt dan ineens de geest en schakelt alsnog de goede kant op... Te laat...
@JAB: Jup, met de LoconetIF. Had hem laatst tweedehands overgenomen, geen idee hoe fanatiek de ledjes knipperen, hij zit niet direct zichtbaar. Zal ik morgen eens bekijken.
Je lijkt echter wel in de goede richting te zitten, het duurt bijvoorbeeld ook ruim twee minuten voordat de eerste trein kan rijden. Logging van "Systeem specifiek" blijft maar lopen, met een hoop "opdracht nog niet of niet volledig ontvangen"... De IB lijkt iig wel de commando's te geven, de snelheidsstappen lopen in het display keurig op.
@Karst:
Ik heb niet het idee dat het (deze keer) aan de bezetmelding werkt, die werkt juist feilloos op deze baan. Het lijkt gewoon alsof hij tijdens het leggen van een wisselstraat af en toe een wissel "vergeet" om te gooien. Dit kan dus ook ergens midden in een complete wisselstraat gebeuren. Na een noodstop neemt hij het wissel dan wel weer keurig mee, en komt het alsnog om.
En tja... Die Belgische 2500 heeft natuurlijk een MM decoder... Altijd weer die Belgen he... ;).
Groet,
Richard
-
Ik heb even een webcammetje onder de tafel geplant om te kijken naar de leds van de LoconetIF, maar wat is "veel" qua knipperen van de rode led? Als hij een complete wisselstraat moet schakelen brandt hij even constant, net als dat er veel treinen rijden... Zijn er geen snelheids/bezetmeld/wissel verandereningen dan knippert alleen de groene...
Ik kan geen handleiding van 't ding vinden, dus ik tast nu een beetje in het duister...
Groet,
Richard
-
Je zou de tijd tussen 2 commando's kunnen vergroten :
Instellingen per database -> tab wissels / seinen -> rustperiode tussen opdrachten.
Ik heb deze thans op 250 ms staan, default is volgens mij 50 ms (leid ik af van plaatje in de help...)
-
Hallo Richard,
Ik zit ook wel op de lijn van Jab. Ik zou de pulsduur voor de aansturing van de wissels verlengen en ook de rustperiode daartussen. Ik had in het verleden ook wel eens het idee dat door te korte pulsen en te snel schakelen de wissels het allemaal niet konden volgen, een soort virtueel hysterisch hysterese-effect zullen maar zeggen (misschien ga ik er ooit nog eens op promoveren). Door er meer tijd in te stoppen worden de schakelpulsen duidelijker en gaan de wissels ook beter. Een goede voeding op de wissels doet ook wonderen overigens. Met mijn Edits booster nooit problemen, met rechtstreekse voeding uit het TwinCenter regelmatig.
Dat de treinen niet vertrekken wijt ik toch aan een beetje vieze rails, cq wat vieze wieltjes, waardoor net het contact niet goed is. Ik merk als eerste symptoom dat de wielen (en de stroomafnemers) weer eens schoongemaakt moeten worden als een trein niet vertrekt als dat wel zou moeten. Eerst is dat incidenteel, maar de frequentie neemt toe.
-
Zo... voor wat betreft de wisselopdrachten vanuit Koploper: bekrachtigingstijd stond al op 250ms, de tijd tussen het schakelen (de rustperiode) staat nu op 1 seconde.
Verder is de versie van de LoconetIf op de sticker 26032010, misschien leidt dat bij Karst tot nieuwe inzichten...? :-).
Verder: Wissels laat of vroeg schakelen heb ik ook een tijdje gehad ( dacht ik... ) toen bleek dat de gedetecteerde wissel waar ik overheen reed soms z'n bezetmelding verloor ( slechte stroomafname of te lange afname basis... idd bij een DE-1 ) en de straat op vrijgeven na bezetmelding stond.
Het gaat toevallig om een sectie die zeker lang genoeg is. Ik heb ook niet echt het gevoel dat het hierdoor komt, maar dat zal de tijd moeten uitwijzen... :-). Wel weet ik dat het ook gebeurd dat er dus bijvoorbeeld één wissel in een hele reeks niet mee komt.
De minimale schakeltijd op de IB heb ik nu ook verhoogt naar 150ms, die stond al op 100.
Overigens heb ik dat stilstaan met licht aan en niet rijden in het begin gehad bij m'n eerste DE-2 met multiprotocol LoPi 3.
Bij mij gaat het om een FLM mat64 met een Lopi 4.0 en de Trix TEE RAM met een Lopi basic. Eigenlijk altijd enkel alleen die twee maar... ???
Je zou eens kunnen kijken of je IB ook MM-formaat uitstuurt en dat evt. uitzetten. ( natuurlijk alleen als je geen MM decoders hebt )
Hmm... Hoe doe ik dat? De handleiding rept wel over het uitschakelen van DCC, maar niet over het uitschakelen van MM. Wel is het zo dat hij op Default-DCC staat. Ik wil best wel eens kijken wat het zou doen als ik Motorola er uit gooi, voor die ene lok pak ik dan wel een andere decoder.
Dat de treinen niet vertrekken wijt ik toch aan een beetje vieze rails, cq wat vieze wieltjes, waardoor net het contact niet goed is. Ik merk als eerste symptoom dat de wielen (en de stroomafnemers) weer eens schoongemaakt moeten worden als een trein niet vertrekt als dat wel zou moeten. Eerst is dat incidenteel, maar de frequentie neemt toe.
Dat kan ik mij dus niet voorstellen... de rails glimt, de assen glimmen... Ook is het steevast de twee eerder genoemden, nooit anderen. Als er vieze wielen in het spel zijn dan wordt de spookmelding ook gek.
Ik wacht weer met spanning op heldere ingevingen... :-).
Groet,
Richard
-
Verder is de versie van de LoconetIf op de sticker 26032010, misschien leidt dat bij Karst tot nieuwe inzichten...? :-).
Dan heb je volgens mij ( ;) ) de laatste versie.
Grtzz,
Karst
-
Thnx Karst,
Ik dacht zelf ook nog even een helder moment te hebben: Even die Trix Tee openen en een andere (nieuwe) decoder inprikken...
Helaas verkeerder stekkertje, 2be continued dus...
Groet,
Richard
-
Hallo Richard,
Weet je bij je Mat64 en RAM ook zeker dat de stroomafnemers en de plek op de wielen waar stroom wordt afgenomen (dat kan bovenkant of binnenkant van de flens zijn) ook goed schoon zijn. Juist bij de stroomafnemers wil zich nog wel eens wat vuil ophopen. Voor Mat64 kan het ook helpen om de stroomafname op alle wielen te zetten. Als alleen deze treinen het probleem geven wijst dat volgens mij toch ergens op slechte stroomafname in de trein. Systematisch alles nakijken, bv op de rollenbank kan daarbij het probleem boven water brengen.