BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Peter Korsten op 18 March 2013, 12:01:11
-
Nu er vandaag twee NS-stations tot Rijksmonument zijn verklaard, niet helemaal toevallig ontworpen door Van der Gaast (Almelo en Tilburg), vroeg ik me af wie jullie favoriete stationsarchitecten zijn. Zelf denk ik aan Van Heukelom (Weert, Maastricht), Van der Gaast (Eindhoven, Venlo, Tilburg, Almelo) en uiteraard Cuypers (Amsterdam CS). Van Ravensteyn... niet zo.
(Overigens staan er ook twee objecten van Van Ravensteyn op de nieuwe lijst, maar geen stations, waarschijnlijk ook omdat er niet zo heel veel meer van over zijn.)
- Peter
-
Ik ben dan wel weer een 'fan' van van Ravesteyn. Het oude Rotterdam CS vond ik erg mooi. Maar ook enkele seinhuizen die door hem zijn ontworpen spreken me erg aan. Post K te Utrecht bijvoorbeeld.
-
J Schelling (oa Naarden-Bussum, Hengelo, Enschede en Zutphen, inmiddels alle drie tot monument verklaard) en W Kloos (van de standaard-typen Vierlingsbeek en Velsen) zijn bij mij favoriet.
Overigens zijn hierover op http://www.railtrash.net/ een hoop interessante publicaties te lezen : Spoorwegstations 1955-1980 en RACM Onderzoek Spoorwegstations 1940-1965 vooral, al zijn de overige publicaties even interessant.
-
Overigens mag Margadant er ook zijn. Station Haarlem vind ik een schitterend bouwwerk.
-
Dan liever het 'oude' Amersfoort ;)
-
Is een goede tweede voor mij ;)
Helaas in NL geen schitterende Jugendstil stations zoals in oost Europa...
-
Hoe kunnen jullie Isaac Gosschalk (http://nl.wikipedia.org/wiki/Isaac_Gosschalk) vergeten? Voor mij de absolute topper.
-
Sja, ik heb meer met architectuur van de 20'er jaren en wederopbouw, dus ik wil het niet 'vergeten' noemen ;)
-
Ik heb het niet zo op die 19e eeuwers. Is allemaal een beetje té, voor mij. Doe mij maar een mooi stuk Jugendstil of Art Deco (fraaie voorbeelden in Nederlands Indië).
-
Geef mij de creaties van Der Heinrich maar
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Velde
Die heeft de pareltjes aan de Duitse Lahntalbahn (Koblenz-Giessen) neergezet.
grtz,
Wim
-
Weert en Maastricht zijn natuurlijk prachtig! Maar het oude Arnhem vond ik juist ook wel mooi (lijkt lelijk, maar bol van de eenvoudige verfraaiingen).
Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
Ik vind het heerlijk om de 19e eeuwse sfeer van station Groningen te proeven. Helaas ontbreken de de stoomtreinen langs de perrons. De wederopbouw architectuur, tsja, smaken verschillen. Bij mij schieten dan de tranen in de ogen als ik zie welk stationsgebouw voorafgegaan is aan die hokjes.
-
Wie is jullie favoriete stationsarchitect
Geen idee....maar degene die o.a. dit station ontwierp: Helsingin päärautatieasema (http://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki_Central_railway_station)
-
Helemaal mee eens, Jakop :).
Matthijs
-
Mooi station idd, in Helsinki. Ben er geweest en heb er lang rond gekeken.
-
Wie is jullie favoriete stationsarchitect
Geen idee....maar degene die o.a. dit station ontwierp: Helsingin päärautatieasema (http://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki_Central_railway_station)
Eliel Saarinen (http://en.wikipedia.org/wiki/Eliel_Saarinen) kennelijk.
- Peter
-
Mooi station idd, in Helsinki. Ben er geweest en heb er lang rond gekeken.
Ja ik ook. Die ruimte waar de loketten zijn is ook nu, in de huidige moderne tijd, met digitale aanwijsborden ed. nog steeds prachtig omdat ze de originele details hebben laten zitten. (y)
Helaas stond de toren in de steigers toen :-\ (september 2009)
EDIT: thanks Peter, ik kon het zo snel niet vinden en gaat tenslotte om z'n werk ;)
-
Geen idee wie de architect is maar Canfranc was ooit eens een mooi station. En om de sfeer van Jakop te blijven; Rusland heeft ook z'n mooie stations: Kazan (http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Train_Station_-_Kazan_-_Russia.JPG) bijv.
-
Hier (http://blog-de.hostelbookers.com/reiseziele/bilder-bahnhof-weltweit/) een lijstje van de dertigste mooiste stations van de wereld, met daarop 2 Nederlandse stations (y)
-
En wie nog meer van Jugendtil houdt, St Petersburg Vitebsky Vokzal is ook erg mooi: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitebsky_railway_station
-
Dit (http://maps.google.nl/maps?q=Prins+Hendrikkade+108,+1011+AK+Nieuwmarkt+en+Lastage,+Amsterdam&hl=nl&ll=52.374027,4.905245&spn=0.0112,0.033023&sll=52.212992,5.27937&sspn=5.918213,16.907959&oq=Prins+Hendrikkade+108++1011+AK+Amsterdam&t=h&hnear=Prins+Hendrikkade+108,+1011+AK+Centrum,+Amsterdam,+Noord-Holland&z=16&layer=c&cbll=52.374891,4.904134&panoid=IOrygQ9l-Nhsb-WnWm0AGQ&cbp=12,194.56,,0,-19.24) is geen station, maar staat er schuin tegenover. ;D
Een werkelijk prachtig gebouw, ook van binnen. Mijn vrouw, samen met vriendin, stonden zo nieuwsgierig naar binnen te glauwen dat de portier ze binnen riep en ze uitgebreid de lobby en trappenhuis met prachtige ramen aan de achterzijde hebben bekeken. (y)
klik (http://www.amrathamsterdam.com/default-nl.html?gclid=CNzmmqGihrYCFW_KtAodmlAA3Q)
-
Heukelom, zonder twijfel.
En in deze eeuw; Calatrava.
Jugendstil anno 2013 in spanbeton: Liège-Guillemins. Calatrava dus.
Geen woorden voor, zo mooi. Zowel van binnen als van buiten.
Hendrik Jan
-
Ik zelf ben ook erg fan van Calatrava, Het station van Luik is inderdaad een erg mooi en indrukwekkend station!
Alexander Rudell heeft ook enkele mooie stations ontworpen, zoals het station van Luxemburg en Keulen Messe-Deutz.
http://lb.wikipedia.org/wiki/Alexander_R%C3%BCdell
GR. Bastian
-
Ik vind Hans Bak wel een held. Hier een lijst van zn creaties: http://stationsweb.nl/arch.asp?rec=30
-
Zonder enige twijfel D.A.N Margadant.
-
Gert Arkema ;D Rhenen
-
C.Douma
-
Als Rotterdammer uiteraard Sybold van Ravesteyn, als Engeland liefhebber I.K. Brunel. Niet echt een stationsarchitect maar wel iemand met geweldige bouwwerken op zijn conto.
-
Margandant!
-
Douma, Ravesteyn en van der Gaast zijn mijn favoriete, en het station van Tilburg is mijn nr1 :)
Vriendelijke groet,
Benno
-
Uiteraard de architect van het mooiste stationsgebouw van Nederland - dat van Groningen -, de architect Isaac Gosschalk.
En het is dat de ontwerper zich verschuilt achter een anonieme naam, namelijk KCAP Architects & Planners te Rotterdam, anders had ik ook mijn minst favoriete architect (nou ja, hoe verdien je zo'n titel eigenlijk) kunnen noemen, namelijk die van het voor het station liggende "stadsbalkon" :-X :-X :-X (http://www.websmileys.com/sm/obscene/eck32.gif)
Is vierendelen nou in onbruik geraakt of nog niet helemaal?
Groet,
Jan
-
E. Cuypers
(1859 - 1927)
Eduard Cuypers, een neef van Pierre Cuypers.
Nijst Idema architecten is de voortzetting van het bureau, dat in 1881 door Eduard Cuypers in Amsterdam werd opgericht. Eduard Cuypers ontving zijn opleiding van zijn oom, P.J.H. Cuypers, de architect van het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam. Hij had uitstekende contacten met het bedrijfsleven en dat leidde tot opdrachten voor kantoren, winkelpanden, villa's en woonhuizen. Cuypers en zijn medewerkers ontwierpen en produceerden ook vele kunstnijverheidsproducten, zoals meubels, lampen en glasserviezen. Het bureau van Eduard Cuypers wordt gezien als de bakermat van de Amsterdamse School. Na de dood van Cuypers in 1927 werd het bureau door anderen voortgezet. Op dit moment vormen Ton Nijst en WillemJan Idema de directie. Kortgeleden is Frank Burger toegetreden als adjunct-directeur
De architect van de NOLS stations dus ;) (y)
Grtzz,
Karst
-
Cornelis Prul (Gansdorp, Eendhoven, Eimegen en Meeuwarden)
-
Uiteraard de architect van het mooiste stationsgebouw van Nederland - dat van Groningen -, de architect Isaac Gosschalk.
En het is dat de ontwerper zich verschuilt achter een anonieme naam, namelijk KCAP Architects & Planners te Rotterdam, anders had ik ook mijn minst favoriete architect (nou ja, hoe verdien je zo'n titel eigenlijk) kunnen noemen, namelijk die van het voor het station liggende "stadsbalkon" :-X :-X :-X (http://www.websmileys.com/sm/obscene/eck32.gif)
Is vierendelen nou in onbruik geraakt of nog niet helemaal?
Groet,
Jan
Eén van de eisen die architecten aan hun creaties stellen is dat deze emotie oproepen. Daar is de architect van het "stadsbalkon" zo te zien goed in geslaagd.
Succesvol ontwerp dus ;D
Groet,
Tjalling
-
Cornelis Prul (Gansdorp, Eendhoven, Eimegen en Meeuwarden)
Vergeet Muistricht en Zwaandam niet.
-
C.Douma
JA!! Ik moet hier even op doorgaan.
Niet zozeer vanwege de schoonheid van zijn ontwerpen, maar wel omdat zijn ontwerpen een tijdperk vertegenwoordigen (eind jaren '60 + '70 en '80).
Het zijn de laatste stille getuigen van een tijd dat ook kleine stations nog bemand waren. Maar ook het resultaat van Spoorslag '70. Lees: de opening van veel nieuwe kleine (voorstad)stations, de introductie van het IC/sneltrein/stoptrein concept, basis uurpatroon... Veranderingen die nog steeds een stempel drukken op het huidige spoorsysteem.
Dit in combinatie met het nodige calvinisme (bezuinigingsdrang) leverde zeer eenvoudige ontwerpen, zoals bijvoorbeeld de kenmerkende sextant. Gebouwen die overigens nu weer in rap tempo verdwijnen. Dus voordat iedereen deze waarde heer vergeten is, deze kleine ode.
En alvast excuus voor deze beroepsdeformatie.
Louis Delacenserie (Antwerpen Centraal) en de al genoemde Calatrava (Luik G.) zijn ook helden. Waarbij station Luik trouwens een crime is vanuit beheer-,onderhouds-, en exploitatieperspectief. Een architect die het spoorgebruik bepaald (Thalys op spoor 1, want die moet je kunnen zien vanaf het voorplein...). Geniaal, maar goed, allemaal deformatie weer.
-
Negentiende eeuws:
Ed Cuypers met 's-Hertogenbosch klik (http://www.flickr.com/photos/jansluijter/3371699256/in/set-72157614803900766)
C.H.. Peters met Nijmegen klik (http://www.panzerfaust.org/?p=8193)
En jazeker, ben gek op Ravensteyn. ;D
-
H.G.J. Schelling.
Omdat de gebouwen een beetje vreemd zijn.
-
En jazeker, ben gek op Ravensteyn. ;D
Ha, dan mag je verklappen wat je voorkeur heeft: het oude station van Nijmegen, of het geval dat Van Ravesteyn ontworpen heeft.
Ik moet toegeven dat ik de bogen in het oude (nou ja, naoorlogse) station Rotterdam Centraal expres ben gaan bekijken, omdat het toen al bekend was dat het ding tegen de vlakte zou gaan. Maar misschien is het omdat ik bijna 10 jaar in Eindhoven heb gewoond, maar ik ben dus superallergisch voor grijs beton. Je kunt er mooie vormen mee maken, maar geef het dan alsjeblieft een kleur!
En oppervlakkig gezien heeft de stijl van Van der Gaast veel weg van die van Van Ravesteyn, maar op één of andere manier staat het werk van Sybold me vrij regelmatig tegen.
- Peter
-
Ik ben een tikje bevooroordeeld (heb er ruim 18 jaar gewoond), maar het station van Alkmaar na de aanpassing van de façade in 1959, vind ik zeker ook wat hebben. Een mooi stukje fifties design. Helemaal nu het geheel een gelig jasje aan heeft gekregen.
-
@PK
in beide gevallen heb ik vanuit oude beroepsdeformatie een passie voor 19e eeuw, dus zowel het oude gebouw in Nijmegen en 's-Hertogenbosch betreur ik het verlies van.
Ravesteyn heeft voor beide plaatsen de vervanging gebouwd (in Den Bosch alweer vervangen. En beide hebben de typische charme van hem. Die ik waardeer en tegelijk van een andere orde vind. Maar wat kapot was is gewoon niet meer nietwaar.
-
Nog even voor de liefhebbers van Helsinki
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4949.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4949.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4950_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4950_1.jpg)
De toren ingepakt..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4953_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4953_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4954.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4954.jpg)
-
Is dat Gotham City?
-
Helsinki is prachtig. (y) Heb het ook eens in het echt mogen aanschouwen.
toegevoegd, paar minifoto's
(http://bouwkunstig.nl/finl/hels/hels084k.jpg)
(http://bouwkunstig.nl/finl/hels/hels085k.jpg)
(http://bouwkunstig.nl/finl/hels/hels086k.jpg)
-
H.G.J. Schelling. Omdat de gebouwen een beetje vreemd zijn.
Hoezo vreemd?
-
Nederland iets breder gezien, geeft ook mooie stations in Nederlands Indie/Indonesië. Daar is veel gebouwd in Art Deco stijl (vooral Bandoeng is er beroemd om).
Station Jakarta Kota:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_jakarta_kota.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_jakarta_kota.jpg)
(collectie Tropenmuseum)
Station Bandoeng:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Bandung.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/station_Bandung.jpg)
(collectie Tropenmuseum)
Geen station, maar wel heel erg mooi is het hoofdkantoor van de NIS in Semarang:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kantoor_NIS.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kantoor_NIS.jpg)
(collectie Tropenmuseum)
Achterzijde:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterzijde.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/achterzijde.jpg)
(ansicht uit eigen collectie)
Eelco
-
Ravensteyn en van Brederode
-
Karel Willemen,
Van station "De Oost" (http://www.eftelist.nl/pers/6195), of dit (http://straatkaart.nl/5171RP-Eftelingsestraat/media_fotos/station-de-oost-mum/).
Jan-Peter
-
Ik snap wel dat het station van Tilburg een soort van landmark is voor de architectenwereld, maar het is mijn jeugd "ons" station geweest en het is wel het meest depressieve, kille en sufste station van Nederland. Alleen de werkplaats met draaischijf erachter had vaak wel wat leuks te zien. Altijd kijken welke "exotische" treinen er nu weer stonden.
-
Aha, een draadje waar "onze goede opvoeding en smaak" worden getest... 8)
Zonder meer voor mij dus Cuypers (Asd CS), Margadant (Hlm en Gv [HS]), Gosschalk (Gn), maar ook diegene die Amsterdam Amstel tekende en ja, ook een beetje Van Ravesteijn, want het nu gesloopte CS van Rotjeknor vond ik toch wel mooi: het gaf tenminste tegenwicht tegen al dat zielloze geweld, dat er omheen werd geplempt (Ook het Groothandelsgebouw moet dus blijven!) Het vorige Rtd vind ik dus wel mooi, maar Ehv en Vl (volgens mij ook allebei van Van Ravesteijn) vind ik tig maal niks...
Diegene die Het Scheepvaarthuis (tegenwoordig Hotel Amrath) noemde: Helemaal toppie! (y) (y) (y)
Helaas heeft J.M. v/d Mey nooit stationsgebouwen getekend bij mijn weten, Berlage volgens mij ook niet, maar wat hadden we dan een pracht kunnen aanschouwen... [Inderdaad, ik ben groot liefhebber van Berlage en zijn School]
En het stationsgebouw van Kazan zag er in 1981 beslist niet zo fraai uit :'( Het was kennelijk zelfs zo erg, dat ik er niet eens een foto van heb gemaakt.
De Antwerpse Midstatie werd ook genoemd: uiteraard staat dus haar oorspronkelijke architect op het lijstje (wie ook al weer?), maar daaraan voeg ik eigenlijk dan ook de architect toe, die de verbouwing tot het huidige Antwerpen Centraal heeft getekend/bedacht/ontworpen, want hij of zij heeft met eerbied voor de originele bouwsubstantie hier toch wel iets heel moois en functioneels van gemaakt, kennelijk dus vergelijkbaar met Helsinki (dat ik niet ken...)
Bij het modernere spul heb ik geen voorkeuren, ik heb ooit begrepen, dat de perronoverkapping in Tilburg een technisch hoogstandje was, zeker in die tijd. Dat het daarom een 'monumentenstatus' krijgt, kan ik dan ook wel begrijpen, maar 'mooi' vind ik het niet. :-X
-
Ik vind Hans Bak wel een held. Hier een lijst van zn creaties: http://stationsweb.nl/arch.asp?rec=30
Dan zal 't wel pijn gedaan hebben dat station Heerlen tegen de vlakte is gegaan? ;)
-
Die meneer Bak kon in de toekomst Van Ravesteyn nog wel eens van de troon gaan stoten als 'meest gesloopte architect' :)
-
;D
En volgens stationsweb waren zijn partners bij NS René Froger en G. van der Grindtegel....
Anyway; over 20 jaar vinden we hem allemaal geweldig, net zoals de wederopbouw architectuur nu pas waardering krijgt.
-
[...], maar Ehv en Vl (volgens mij ook allebei van Van Ravesteijn) vind ik tig maal niks...
Niet goed opgelet, want elders in dit draadje kun je lezen dat die van de hand van Van der Gaast zijn.
Overigens kent niet iedereen de verkortingen, dus is het misschien handig om die namen voluit te schrijven.
- Peter
-
Dudok....................................of hadden we het niet over benzinestations ??? ;)
-
Het is ook een partij druilerige ellende van die H. Bak, allemachtig.
-
idd
-
Dudok....................................of hadden we het niet over benzinestations ??? ;)
Laat ik een tegenvraag stellen: is dit een benzineforum? ;)
- Peter
-
Genoeg benzine-aangedreven railbussen en locomotor-achtigen ... ;D
-
Sybold van Ravensteyn (1889 -- 1983)
Architect van het oude Utrechtse Centaal Station dat begin jaren 70 is afgebroken om plaats te maken voor het spuuglelijke Hoog Catharijne.
Hij heeft uiteraard meer Stations en ook seinhuizen ontworpen voor de NS.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sybold_van_Ravesteyn (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sybold_van_Ravesteyn)
(http://www.utrechtaanzee.nl/files/449425478_b3491cc377_copy1.jpg)
foto: www.utrechtaanzee.nl
-
Brederode natuurlijk.
-
Ik ga voorlopig even voor Calatrava. OK, helemaal onomstreden is hij niet, maar wat hij maakt vind ik erg fraai. Google maar eens op bijvoorbeeld Station Luik-Guillemins. Hij maakt vooral grootse bouwwerken - en een paar bruggetjes in de Haarlemmermeerpolder.
-
Brederode natuurlijk.
De aannemer?
-
Bredero Bouw was de aannemer die o.a. Hoog Catharijne (met Stations traverse) had neergezet in de jaren '70. :o
Maar gaat waarschijnlijk om K.H. van Brederode.
http://www.stationsweb.nl/arch.asp?rec=5 (http://www.stationsweb.nl/arch.asp?rec=5)
-
De aannemer?
Nee, deze (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruïne_van_Brederode) ;D
-
Haha, Calatrava,
het staat heel mooi op foto's, en in zonovergoten Spanje. Ik kan die architectuur heus waarderen.
Maar, al jarenlang kom ik elk jaar op station Luik. Al tijdens de aanbouw werd dat mooie wit al smerig. (Net als station Leiden bijvoorbeeld, ook zo 'mooi' wit). In ons noordelijk klimaat doet dat wit het nou eenmaal niet zo goed.
En na jaren van bouw waren we eens een zomer in Luik en was het klaar. Zitten we op een terrasje en vragen we aan de uitbater aldaar waarom het na de bouw nog steeds zulke herrie is.
Wat zei die goede man: sinds de oplevering is een mannetje elke dag bezig met een hogedrukspuit om dat glazen dak, en die witte constructie schoon proberen te houden.....
;D
-
Brederode natuurlijk.
:)
-
Ja natuurlijk. Het is niet eens zeker dat hij de enige was, het kan een groepje mensen zijn geweest, maar dat maakt niet uit. Als de opdracht is "ontwerp een serie stations en het mag niks kosten" en dan met zoiets tijdloos en beeldbepalends te komen, dat is knap.
Voor wie het nog niet door heeft, het gaat om de ontwerper(s) van de waterstaatstations. Wel jammer dat goedkoop bij bouw ook duurkoop in het onderhoud heeft betekend. ;D