BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: Jon op 17 March 2013, 15:49:37
-
Na het bouwdraadje van Sven gevolgd te hebben met zijn Backer & Rueb stoomtram in H0e/ H0m begon het bij mij toch weer te kriebelen om de Gooische in 1/87 te bouwen.
Gezien de resultaten die Sven door middel van 3D-printen behaald heeft wil ik hier ook voor een groot deel van gebruik gaan maken.
Het model wat ik wil gaan bouwen is de GoTM "16"/ "18" zoals deze op onderstaande foto staat:
(http://stoomtram.nl/sites/default/files/styles/large/public/locomotief_18-3.jpg?itok=q1bVgw3r)
Bron: Stoomtram.nl
Het idee is om het model geheel in SolidWorks te zetten, waarnaar ik dan de keus kan maken of ik het gehele model (in delingen) laat printen of alleen het frame waar ik zelf d.m.v. styreen het plaatwerk tegenaan plak.
Via de NVM heb ik inmiddels een tekening besteld met een dwarsdoorsnede van de locomotief, deze zal in loop van de weken op de mat vallen.
Ondertussen hoopte ik dat er hier misschien iemand is die nog tekeningen/ detailfoto's heeft van de betreffende locomotief?
Met vriendelijke groet,
Jon van Dijk
-
Succes met bouwen, ik ga dit voorlopig volgen.
Groeten,
Christoph
-
Hallo Jon,
Tekeningen en foto's van deze door Henschel gebouwde locomotieven van de Gooische Tram zijn te vinden in de collectie van de museumtram Hoorn-Medemblik zie : http://www.museumstoomtram.nl/nl/catalogus .Zelf heb ik ook tekeningen geven (van RTM materiëel) aan dit documentatiecentrum.Op de lijn van deze museumtram rijdt natuurlijk ook nog een locomotief uit deze serie.Het beste kan je daarvan foto's maken.Op de meeste foto's die gemaakt zijn van deze locomotieven toen ze nog bij de Gooische reden is van de appendages aan de ketel meestal niet zoveel te zien.De NVM tekeningen zijn aardig maar voor gedetailleerde modelbouw zoals Sven laat zien zijn ze ongeschikt.
Succes met bouwen,
vriendelijke groeten,
Jan den Haan
-
Toevallig heb ik me laatst ook eens verdiept in deze locs. Maar goed, ik ben helemaal niet handig met tekenprogramma's, dus dat plannetje verzandde al snel. Genoeg te doen...
Een andere bron voor tekeningen is misschien het henschel-museum.net lokomotivarchiv. Ik was nog niet zover, dus ik heb er geen ervaringen mee.
Succes.
Rob
-
Hee, da's tof! Ik hoop dat je de hele lok gaat doen, dan bestel ik er zeker een! Ik ben erg tevreden over het printresultaat, kijk maar eens hoe scherp de ramen zijn met een mooie opstaande rand. Krijg je met de hand nooit zo mooi. Het frame kun je juist wel van plaatjes styreen maken, tenzij je de ketel en appendages bedoelt. Een tip: denk eraan dat je leidingen en buizen min 0.8 moeten zijn. Dit lijkt bij het ontwerpen veel te dik, maar valt bij de print niet op. Koperen leidingen kun je wel overslaan, die zijn gewoon te dik. Tenzij je met een creatieve oplossing komt.
Waarom pak je niet de lok van de SHM? Het was een klus van bijna een jaar om uit te zoeken hoe mijn lok precies er uit moest zien. En dan blijven er nog vragen over en kom ik er pas achter dat er nog iets niet klopt. Wel razend interessant, maar als je niet zo lang bezig wilt zijn en niet vast wil zitten, omdat je geen idee hebt hoe iets nu precies zit, kies dan voor een bestaande lok. Die is ook de moeite waard toch? Waarom speciaal de door jouw gekozen lok? Je kunt hem er altijd nog erna maken, als je meer ervaring en kennis hebt opgedaan. En meer foto's bent tegengekomen.
Ben benieuwd, succes!
-
Hee Sven! De gekozen locomotief is ook het type wat bij de SHM rijd (Loc 18 "Leeghwater").
Alleen toen deze bij de beetwortelsuikerfabriek in Roosendaal is komen te rijden is er het een en ander aan de loc veranderd, volgens zeggen is de oververhitter (?) en vacuumrem verwijderd.
Ik weet alleen niet of dit van buitenaf te zien is, mogelijk lag er een andere cilinder op het dak.
Daarnaast wat wel zichtbaar is dat de "rok" (weet er eerlijk gezegd niet de juiste term voor) bij de SHM niet aanwezig is, de wielen+koppelstang zijn zichtbaar en de naam Leeghwater is naar zeggen pas bij de beetwortelsuikerfabriek erop gekomen.
Zoals je ziet zijn het geen grote veranderingen, ik zou makkelijk beide versies kunnen maken, maar voor mezelf wil ik graag de locomotief hebben zoals deze in de jaren 20/30 bij ons in het Gooi gereden heeft.
Wat betreft het 3D model, het idee is inderdaad om haar volledig in SolidWorks te gaan zetten.
Voor de aandrijving zat ik te denken om een N-spoor aandrijving uit elkaar te trekken en er h0 wielen in te plaatsen.
De radstand 1/1 is 1800mm, 1/87 zal dit komen op 20,7mm.
Lukt het aandrijven niet, dan wil ik de aandrijving in een bijbehorend rijtuig gaan plaatsen welke het locje dan vooruit duwt.
Hallo Jan, een bezoek aan het documentatie centrum van de SHM staat zeker in de planning.
Ik heb hier nog enkele privé foto's in bezit welke nog niet in een van de boeken over de Gooische Stoomtram is gepubliceerd, een kopie van deze foto wil ik graag aan hen overhandigen.
Op historische foto's valt er inderdaad aan de binnenzijde vrij weinig te zijn, daarbij zijn er van locnummer "16" en "18" weinig historische foto's te vinden helaas.
De enige foto van locnummer "18" die ik heb kunnen vinden is de bovenstaande.
Hoi Rob, wist niet dat er een heus Henschel museum bestond, bedankt voor deze tip!
Hoi Christoph, leuk om te horen!
De bouw zal nog wel even duren, vind het zelf erg leuk om me eerst geheel tot een onderwerp te verdiepen.
Alle info die ik vind zal ik uiteraard hier vermelden.
Met vriendelijke groet,
Jon van Dijk
-
Goed om te horen. Voor mij maakt de versie niet uit, het was meer voor je eigen gemak.
De foto's mag je ook best (lees: graag) hier plaatsen, die hoef je niet exclusief voor het SHM archief te bewaren.
-
Leuk, die trammetjes-explosie aan alle kanten (y) Ben heel benieuwd waar jouw ontwerp toe gaat leiden :)
Enneh, oude foto's horen natuurlijk gedeeld te worden ;)
-
Leuk, nog een trammetje (y)
De Gooische was een normaalsporige tramloc: je zou kunnen proberen een Spudje (GM&S) op de kop te tikken voor de aandrijving, dan krijg je zoiets:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,50696.msg813954.html#msg813954
Werkt erg goed voor dit doeleinde.
-
Na aanleiding van de tip van Besselspoor ben ik naar een spud gaan zoeken, helaas tot nu toe zonder succes.
Nu viel het me op dat er uberhaupt weinig aandrijvingen te vinden zijn met een radstand onder de 23mm.
Bij GM&S ben ik de BullAnt aandrijvingen van Hollywood Foundry tegen gekomen, welke vanaf 16mm in elke gewenste radstand geleverd kan worden.
Hieronder heb ik in AutoCad een simpele opzet gemaakt van de Gooische Stoomtram om een idee te krijgen hoeveel ruimte ik heb.
Daarnaast is op de website van Hollywood Foundry een Cad-file en datasheet (http://www.hollywoodfoundry.com/Docs/BullAnt%20Specification%20Sheet.pdf) te downloaden met afmetingen van de BullAnt aandrijvingen, zoals te zien is zou dit qua hoogte net passen, maar in de lengte steekt deze door de ketel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hollywood_Foundry_BullAnt.jpg)
Afmetingen BullAnt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gooische_Stoomtram_187.jpg)
Afmetingen GoTM 18
Omdat deze aandrijvingen vrij prijzig zijn (ronde 90euro) en ze nog niet 100% passen ben ik nog aan het kijken voor een alternatief voor ik mijn bestelling definitief plaats.
Als relatief betaalbaar alternatief had ik PMT gevonden, maar helaas is hun kleinste radstand 23mm.
@Sven: Zal de foto's binnenkort inscannen, ze zijn op dit moment niet bij mij thuis.
Met vriendelijke groet,
Jon van Dijk
-
Het maakt niet zo uit als ie door de ketel heen steekt, want dat zie je nauwelijks door de ramen. Ik heb dit ook ontzettend proberen te voorkomen, heb de ketel er zelfs iets langer voor gemaakt, maar achteraf denk ik dat dat allemaal niet nodig was geweest. Als er maar een goede motor in zit.
Binnen een paar dagen laat ik mijn gevonden aandrijving zien. Weliswaar 17 mm, maar ik denk dat je dit wel interessant gaat vinden!
-
Een spud is ook niet zaligmakend, want grote wielen (het is ontworpen als aandrijving voor treinstellen). Het rijdt wel prima, maar pas na aanpassing van de stroomafname. Dan kan hij zelfs op kruipsnelheid over oude FL* wissels. Ik weet dat diverse andere bouwers van de Hanomag voor de BullAnt oplossing gekozen hebben, maar dat was voor 12mm spoor: normaalsporig weet ik het eigenlijk niet.
-
We zijn inmiddels een aantal dagen verder, maar helaas heb ik de afgelopen week weinig tijd gehad om er aan te werken.
Desondanks heb ik toch weer een klein deel van de lok in AutoCad kunnen uitwerken.
Inmiddels is het grootste deel wat ik aan tekeningen en via foto's kon tekenen uitgewerkt, dit is de huidige stand van zaken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GS_18_20130404.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GS_18_20130404.jpg)
GS 18 aanzichten in AutoCad
Inmiddels heb ik met GM&S contact voor aanschaf van een Hollywood Foundry "BullAnt".
Hierdoor moet ik wel kleine concessies doen in het model, maar mogelijk pas ik de BullAnt nog aan zodat deze wel exact in de ketel past.
Heb een poos zitten twijfelen om zelf een aandrijving te ontwikkelen.
Alleen hier win ik qua ruimte maar weinig mee en qua kosten zal het mekaar niet veel ontlopen, daarnaast is er nog een risico dat het resultaat niet 100% wordt wat ik in gedachte had.
Wie weet in de toekomst ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/BullAnt_GS18.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/BullAnt_GS18.jpg)
1/87 GS 18 met BullAnt
Ik hoop binnenkort tijd te vinden om de SHM te bezoeken om detailfoto's en metingen te verrichten.
Met vriendelijke groet,
Jon
-
Jon, de achterruiten zijn even groot als de voorruiten.
En we zien je wel verschijnen!
Groeten,
Rutger
-
Over welke lijn liep deze tram?
Is dit de tram die ze de "Gooise Moordenaar" noemen? omdat er ogenschijnlijk zoveel ongelukken mee gebeurt zijn?
Dit filmpje kwam ik net tegen op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=O5bY7xqT-30 (http://www.youtube.com/watch?v=O5bY7xqT-30)
-
Hee Rutger,
Op de foto van de blauwdruk die jij gemaakt hebt zie je in het vooraanzicht duidelijk een verschil in lengte.
Op onderstaande foto's van lok 16 (zou identiek aan de 18 moeten zijn) is het enigszins te zien.
Als je de onderzijde van de ramen bekijkt zie je dat de hoogte ten opzichte van de horizontaal lopende strips wel degelijk verschillend is:
(http://fotovanhilversum.punt.nl/media/b_438339.jpg?refkey=23405_515ecd72730860.05615865)
Bron: FotovanHilversum.punt.nl
(http://members.ziggo.nl/hans.desain/Gooise%20stoomtram/Afbeeldingen%20Naarden/loc%2016%201943%204.jpg)
Bron: Website van Hans Desain over de Gooische Stoomtram
Mij zal het niet verbazen als de achterzijde van de SHM GS 18 in de tijd dat deze in dienst was bij de beetwortelsuikerfabriek in Roosendaal een verbouwing heeft ondergaan.
Wanneer je de achterzijde van de GS 18 bij de SHM vergelijkt met de foto bovenaan de pagina zie je dat er ook een stel klinknagels zijn verdwenen.
@Rainbird:
Dit is inderdaad de tram die in de volksmond ook wel de "Gooische Moordenaar" wordt genoemd.
Deze tram reed o.a. tussen Amsterdam - Bussum - Hilversum - Laren - Huizen, op de website van Hans Desain (http://members.ziggo.nl/hans.desain/Gooise%20stoomtram/index.htm) is een hoop info te vinden.
De lok uit de film is inderdaad de betreffend lok 18 welke samen met rijtuigen 21 en 22 motorrijtuig 14 (niet rijvaardig) bewaard zijn gebleven bij de SHM.
Met vriendelijke groet,
Jon
-
Leuk project, blijft het zeker volgen
-
Waar is de 'bestel' knop? ;D
-
Heren, ik heb een vraag.
Om de mogelijk en onmogelijkheden van het 3D printen te verkennen, heb ik voor een vriend een modelletje gemaakt van de Gooise stoomtram in HO schaal. Deze is op basis van oude technische tekeningen gemodelleerd, tekeningen zijn van een onduidelijke bron en van een ander type tram. Het modelletje heb ik laten uitprinten bij shapeways.
http://www.shapeways.com/search?q=gooise+stoomtram (http://www.shapeways.com/search?q=gooise+stoomtram)
De tram is voor marklin, het idee is om er gewoon een onderstel van een passagierswagon onder te zetten en een klein lokje tot goederenwagon te verbouwen voor de aandrijving.
Gisteren kreeg ik het bericht dat het trammetje erg klein leek, en dan vooral te smal.
Is er iemand die mij kan helpen aan de exacte maten of een CAD file?
Groet, Frans
-
Wij zien jouw link niet, want je hebt het niet vrijgeschakeld om te laten zien. Het is alleen zichtbaar voor jou als jij bij Shapeways ingelogd bent. Als je bij het product op 'Edit product' klikt en dan op het tabblad 'Selling', kun je aanvinken dat het ook voor anderen zichtbaar is.
De kastlengte (zonder buffers) is 4400 mm, wat 50,57 mm in 1:87 is. De hoogte, van de top van de rails tot aan de top van het dak, is 2950 mm, dus 33,91 mm op schaal.
Ben benieuwd. Ook overigens naar de vooruitgang van de topicstarter.
-
Rots, Sven en Robk Bedankt voor jullie medewerking.
Maatvoering blijkt binnen 10e van mm te vallen. Prima gelukt dus.
Link in bericht #18 naar het bestand op shapeways bleek i.d.d niet te werken. Is inmiddels aangepast.
http://www.shapeways.com/search?q=gooise+stoomtram
Bedankt, Frans.
-
Mooi hoor, maar je kunt veel meer printmateriaal besparen en het dus veel goedkoper maken:
- Ketel uithollen.
- Als je al een aandrijving gepland hebt, weet je tot hoever je de ketel aan de onderkant korter kunt maken.
- Bodemplaat in het midden open maken. Daar moet toch een aandrijving in.
- Je wanden lijken wel erg dik. Hoe dik zijn die? Voor meer realisme en opnieuw materiaalbesparing mag dit best 0.7 mm zijn.
Zit het dak wel op een manier vast? Ik zou vier nokjes in de hoeken maken zodat ie in de kast klemt.
Is het de bedoeling dat ie accuraat is? Je zijpanelen kloppen dan niet. De middelste is smaller dan de twee buitenste. Met de binnenkant, rond de ketel, kun je wel smokkelen, daar valt niemand echt over de details (als er maar details zijn), maar de buitenzijde kun je makkelijk kloppend maken. Zonde als je er al zo dichtbij bent, om het dan niet helemaal goed te doen.
De tekst aan de buitenkant zou ik weghalen. Ik wil wel een geëtst setje met nummers en naam voor deze lok maken, wordt het helemaal mooi.
Ik zal je zo een CAD bestand met de koppeling mailen. Kun je die erop monteren.
Ik wacht de verdere ontwikkelingen eraan nog even af, maar dan ga ik er straks ook wel eentje bestellen. Ik neem aan dat je nog niets voor de aandrijving hebt bedacht?
-
Jij hebt trouwens toch helemaal geen CAD bestand van de lok van iemand anders hebben? Je hebt het zelf al voor elkaar. Ik kan je wel de afmetingen van het gat van mijn bodemplaat geven, handig als anderen het gemotoriseerd willen hebben.
-
Nog even een foto van de zijkant, voor de panelen. Volgens mij heb ik deze ooit zelf genomen, maar ik durf het eigenlijk niet met 100% zekerheid te zeggen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/03062011125.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/03062011125.jpg)
-
Sven, bedankt voor je reactie.
Nee, het was niet mijn bedoeling om een exact model te maken. Meer een redelijk lijkend model.
In principe was het een experiment om te ontdekken wat de ins en outs waren van het 3D printen. Ik maak 3D impressies voor de vastgoed markt, had gewoon iets uit het archief kunnen laten printen. Het treintje heb ik voor een vriend gemaakt die heel graag dit model wou hebben, twee vliegen in 1 klap.
In principe zou ik verder niets meer aan het model doen.
Het model komt op Marklin spoor, daarvoor is gekozen om de aandrijving niet in te bouwen maar een klein lokje om te bouwen. Onder de vlakke onderplaat zou een draaistel van een passagierswagon worden geplakt. Aandrijving in het treintje erachter. Koppeling en moet er ook in gefabriekt worden.
Heb verder geen kennis van modelspoorbanen weet daarom niet hoe zoiets anders zou moeten/kunnen.
Hier en daar zijn een paar afwijkingen in de detaillering om e.e.a duidelijker te maken, zoals b.v de cijfers 18.
Ketel is i.d.d hol om op materiaal en printkosten te bezuinigen. Wanddikte heb ik gekozen 1.3 of 1.5 mm om het wat sterke te geven. Plafond heb ik wat versterk met een aantal ribben. Achteraf had het allemaal iets dunner/fijner gekund. Maar het was ook de bedoeling om dat allemaal te ontdekken.
Geprint in Frosted Ultra Detail want dat heeft de kleinste detaillering en ziet het model er mooi gedetailleerd uit.
Als je de maat voor het gat waar de motor in komt en hoeveel er van de onderkant van de ketel af moet wil ik best wel even e.e.a aanpassen. De cijfers weghalen is natuurlijk ook mogelijk.
Groet, Frans
-
Ook hier interesse. In de 18 en de 16.
Groeten,
Rob
-
Jammer dat je niet die kleine verandering aan het zijpaneel doet, is een beetje zonde.
Heb je wel een zgn "escape hole" onder de ketel? Hij mag dan wel hol zijn, de was moet wel ergens weer wegstromen.
-
Jammer dat je niet die kleine verandering aan het zijpaneel doet, is een beetje zonde.
Heb je wel een zgn "escape hole" onder de ketel? Hij mag dan wel hol zijn, de was moet wel ergens weer wegstromen.
Jammer dat je niet die kleine verandering aan het zijpaneel doet, is een beetje zonde.
Ik had eroverheen gelezen... inmiddels aangepast.
Er zit een vierkant gat onder de ketel, dit gat past weer op een vorm op de onder plaat waar hij op vastgeplakt kan worden.
De versie die nu op shapeways staat moet maar als verouderd beschouwd worden.
Aan de hand van de tekeningen nog wat aanpassingen gedaan
Hierbij stills van de aangepaste versie, een lik verf maakt het af.
Alleen nog even bodemplaat en iets maken zodat het keteltje op zijn plaats blijft.
-
Ziet er erg goed uit (y) Nu nog bijpassende rijtuigen en je bent klaar ;D ;)
-
Fijn dat je zo goed luistert. ;) Ik zie dat je de schoorsteen ook hebt aangepakt en dat ziet er nu echt veel beter uit. Ik zie het al helemaal zitten. Als ie klaar is, zal ik 'm bestellen en ga ik er een motortje voor maken. De messing plaatjes ga ik binnenkort ook een paar voor bestellen. Ik neem aan dat er hier wel meer liefhebbers voor zijn, dus ik laat er wat meer meekomen. ;D
-
Fijn dat je zo goed luistert. ;) Ik zie dat je de schoorsteen ook hebt aangepakt en dat ziet er nu echt veel beter uit. Ik zie het al helemaal zitten. Als ie klaar is, zal ik 'm bestellen en ga ik er een motortje voor maken. De messing plaatjes ga ik binnenkort ook een paar voor bestellen. Ik neem aan dat er hier wel meer liefhebbers voor zijn, dus ik laat er wat meer meekomen. ;D
Mensen die blijk geven van kennis van zaken kan je met een gerust hart na-apen ;D
Alleen bodemplaatje nog en iets maken zodat de ketel op zijn plek blijft.
Denk dat ie van de week wel in de verkoop gaat, kan ie nog net onder de kerstboom.
Groet, Frans.
Ben trouwens blij dat ik i.v.m andere dure hobby immuun ben voor het modelspoorvirus, wat leuk allemaal. Mijn passie RC model zwevers!!
-
:-* Ik heb niet alle antwoorden, maar zo heb ik de ketel vastgezet aan de bodemplaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_4.jpg)
Ik ben benieuwd of je koppeling wel op de juiste hoogte hebt. Dat is vaak toch ook een kwestie van geluk, dus 'm er los bijvoegen is een goed plan totdat we erachter zijn wat een goed werkende hoogte is.
Nog een ding: ik zeg niet dat het verkeerd is, maar ik wijs je er alleen maar op: ik heb met een bolletje een stukje uit de lamp gehaald, zodat er diepte in komt. Men zou dan een glaasje erop kunnen doen, of zelfs een lampje kunnen inbouwen, maar ik heb er verder helemaal niets op gedaan. Ik vind dat persoonlijk wat mooier als het diepte heeft, zoals een echte lamp. Maar goed, als je je voorstelt dat het platte het glas is, zoals nu, is dat ook goed, hoor. Uitgehold is het toch echt wel makkelijker uit te boren, voor verlichting.
-
Die oranje blokjes in de wand onder de ketel houden de aandrijving in plaats, voor het geval je je het afvraagt.
-
Duidelijk, hoe e.e.a in elkaar zit. mooi gedetailleerd keteltje zeg.
Lampjes uithollen.... done.
-
Lampen horen overigens maar aan één kant. Als de trams de andere kant op gingen, werden de lampen verhangen. Daar waar je een lamp hebt, is, zoals op de foto's die ik je gestuurd heb, waarschijnlijk alleen maar bij het rangeren of als ie stil staat. Maar daar weten de experts meer van dan ik. Rutger!?
-
Hij begint eindelijk een beetje op een Gooise stoomtram op te lijken.
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-0000.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-0001.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-0005.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-0006.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-0003.jpg)
-
(y) (y) (y)
Ben je nu weer, per ongeluk, terug naar de vorige schoorsteen met de dunnere onderkant, of zie ik het verkeerd? Als ik op tekening en foto kijk lijkt ie toch dikker. Maar dat kan ook aan mij liggen. Je hebt gezien hoezeer ik over details val, haha!
-
Je weet toch dat ik er expres foutjes inmaak... de rest is nu zeker goed gecontroleerd. ;D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketel_4.jpg)
Hebbu ook een rendering van de andere kant van de koektrommel?
Kan niet alles thuis brengen (nou hoeft dat ook niet want de loc staat mij best in Hn ;) )
Verder is volgens mij de hele "achterkant" ook stijf vol, maar in neem aan dat je de waterbakken bij het huis hebt zitten ??
Groeten,
Kniesoor
-
Even goed kijken Paul, dit is niet de 18, als je dat denkt. Komt uit een hele andere fabriek. Maar plaatjes van rondom de ketel van de 18 zien we hier graag verschijnen. Kijken hoever Frans met zijn detaillering gaat. En of ie smokkelt. ;D
-
Ach d'r gaan allemaal koekjes in :-[
Jou Backertje dan gok is sorfichtig ???
-
Sven zegt: En of ie smokkelt. ;D
Ik krijg bij jou de kans niet eens voor!! :D
-
Wie weet wat dit wordt, mag een koekje (van eigen deeg...)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/stoomtram-2-.jpg)
-
Ach wat een schattig koddig dingetje! ;D
-
Een kleine locomotief in een bankschroef
-
Paul,
Sven zijn backer beschikt over appendages die wij er niet op hebben, daarom wijkt deze af. Wij hebben op beide locs nog een zogenaamde zanddom gemaakt, maar dan voor poetskatoen. Dat vult het beeld natuurlijk enorm. Verder lijkt de 18 erg vol doordat deze beschikt over klepkasten op heuphoogte, en diverse leidingen voor het een en ander om de stoomdom heen. Dat is bij de 8 wat mooier weggewerkt.
Groeten,
Rutger
-
En dat kun jij vast wel met plaatjes laten zien. ;) ;D
-
Als ik naar de plaatjes kijk, zie ik ook verschillende plaatsen van de deur naar de voetplaat aan de zijkant. Deze moet achter zijn ter hoogte van de vuurkist, waar die ook staat op de laatste platen.
En Sven, duurt even hoor zoeken en mijn pc wil momenteel niet meewerken. Wordt vervolgd!
Gelukkig mocht ik de 8 en 18 dit jaar een aantal keren stoken, fijne machientjes voor kleine mannetjes. De qoute van MvR laat ik achterwegen...
Groeten,
Rutger
-
Die Frans krijgt nog spijt dat ie het ooit hier durfde te posten. ;D
-
Bedankt voor je input Rudger, je hebt de discussie aardig gestookt ;D
Ik ben alweer wat verder met het model, i.d.d deur zat op de verkeerde plak maar zit al een tijdje goed. Het formaat van de ketel is ook aangepast. De tekeningen die ik via deze site heb gekregen zijn veel duidelijker dan de tekening waar ik het model oorspronkelijk mee heb gemaakt. Het doel is nu ook anders, was een geintje nu mag het er een beetje op lijken :D
Foto's van de binnenkant zijn heel welkom.
Waar ben ik aan begonnen... ??? ;D
-
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van me heb laten horen, langzaam vorderen de hobbyzaamheden.
Ondertussen echt veel zorg aan het model besteed.
Defect plaatje verwijderd. Echter bericht zelf laten staan omdat bij wissen het verband uit het draadje verdwijnt
Paul Bender, team BNLS moderatoren
-
Ik heb lang naar de foto gekeken, maar kan er nog steeds geen chocola van maken.
Toen zag ik de ondertiteling en begreep het. ;)
-
Hallo Frans,
wat een sprekende streepjes foto. ::) ???
Kijk er inderdaad even naar, hier is hij niet de ontcijferen.
Groeten,
Christoph
-
Frans mag helemaal niets zeggen van mij. ;D Wacht nog maar even een paar daagjes af!
-
Hierbij de werkende plaatjes...
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/GS-18%20small.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/GS-18_moke-up-01.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/P1030032%20as%20Smart%20Object-1.jpg)
-
Even de reclame eruit halen, Frans. Dat mag hier niet.
-
Hallo Sven,
Een kleine nuance: als een winkelier zichzelf hier continu presenteert, zonder een kleine financiële vergoeding in de vorm van een commercieel account, dan vinden we dat inderdaad niet leuk. Het forum kan nu gratis worden aangeboden door giften en de commerciële accounts. Dan hoeft een winkelier daar niet gratis van te profiteren. Een commercieel account begint al (met een slag om de arm) bij €50,- per jaar.....
Als iemand een product heeft gezien bij winkelier XYZ, of van fabrikant ABC, dan hebben we daar geen probleem mee. Zie het als een product beschrijving. Als iemand continue alleen maar producten van één winkelier aanprijst, dan vinden we dat ook niet zo leuk. Waarschijnlijk "in opdracht van"...
Gr, Bert
-
Oeps, sorry, even niet bekend met de regels, heb de tekst aangepast.
-
Bert, je moet beginnen met 'hallo Frans'. Ik prijs hier niets aan.
Overigens zijn wij niks commercieel. Heb daarover reeds communicatie gehad met Harold.
-
Heb de tweede proefprint van Frans gekregen en ben er nu mee aan de slag gegaan. Twee uurtjes schuren, een mooie manier om het model te ontdekken en controleren op een goed ontwerp. Frans is met vlag en wimpel geslaagd! Vandaag details schilderen, ben benieuwd hoe ver ik kom.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1139.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1139.jpg)
-
Behoorlijk wat vooruitgang geboekt vandaag. Wat zeg ik, eigenlijk alleen het dak nog, bordjes erop en lakken. Met de lak komen de kleuren gewoon veel meer tot leven. Verven is een stuk makkelijker nu de ketel los is van de kast. Deze klemt dan straks gewoon in de kast, daar zit een bevestiging voor.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1154.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1154.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1158.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1158.jpg)
-
Lok is klaar. Nog wel een beetje kaal zonder schorten en de aandrijving is nog niet klaar. Met een losse ketel ging het schilderen echt een stuk sneller. Verder heeft Frans heel efficient ontworpen. Helaas zit hij momenteel in de lappenmand, dus de laatste aanpassingen om het helemaal perfect te hebben moet ik nog geduld voor hebben.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1170-small.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1170-small.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1171-small.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1171-small.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1172-small.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1172-small.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1177-small.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2015/loc18/IMG_1177-small.jpg)
-
Ehhhhh, sorry Sven ;)
In deze (vroegere) uitvoering mist de plaat van de Suikerunie ..............
En in de huidige uitvoering hoort de Leeghwater plaat er niet op ;D
(https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11094680_868321913230906_5398675772726894824_n.jpg?oh=88592447cf2ad818e6f3afe6befa0725&oe=55B67A52)
(c) Mark Aaij (via Facebook)
De schortjes is een volgende puntje van aandacht
Groeten,
Kniesoor
PS Ik hoop dat je ook "het beest" in de manometer hebt gestopt. Anders rijdt de loc voor geen meter :-\
Afgezien van dit alles:
(y) (y)
-
Hee Paul, goed dat je dat aangeeft. De plaat van de Suikerunie en de fabrieksplaat die aan de zijkant zat (?), had ik te groot geëtst, dus had ik maar weggelaten. Het nummer is eigenlijk ook te groot uitgevallen. Dit is slechts een prototype om te kijken of alles klopte en of het te verven was.
Goed dat je zegt dat er nu een andere uitvoering is, dat wist ik niet. Ik heb nog foto's van twee of drie jaar geleden. Ik neem aan dat dat een recente foto is? Wanneer zijn de platen veranderd? Ik vind het eigenlijk wel veel leuker met de Leeghwater naamplaat.
Ik ben zo slecht in de technische details: waar zit de manometer?
-
Ergens deze week is het zo geworden, ik geloof woensdag!
Ketelmanometer is de meest rechtse op de stoomdom.
Groeten,
Rutger
-
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/15621089/locje/GS-18%20small.jpg)
De Suikerunieplaat is de plaat rechts boven. Echter ........ op de GoTM 18 horen deze platen (dus ook de Leeghwater) niet. Deze platen zijn er in de TS tijd opgekomen, nadat de 18 voor de Delftse studentenvereniging Leeghwater de ritten in het Delftland op de oude WSM lijn gereden heeft (1968 ??). De loc is door de Suikerunie (waar de loc in de buitencampagne gebruikt werd) gedoneerd aan de Tramweg Stichting. Als dank / herinnering aan die geschiedenis bepalende acties zijn toen de Leeghwater en Suikerunie platen op de loc gekomen. Maar hysterisch gezien horen die platen er dus niet op en zijn ze bij de huidige winterrevisie dan ook niet meer terug geplaatst
PS, valt me nu op: handvat en grendelgreep van het ganghandel zijn blank staal en niet rood geverfd (Kniesoor die daar op te let), maar goed in je geschilderde model is dat goed (y)
-
Ik ben zo slecht in de technische details: waar zit de manometer?
Alle vier zijn manometers ;D. Alleen, zoals Rutger al aangeeft, DE manometer is de meest rechtse (en daar zit het Beest in). Het verhaal van het Beest is lang en enkel interessant voor Nerds (en Kniesoor) en kan je vinden in het meest recente nummer van "de Stoomtram"
DE (meest rechtse) manometer geeft de keteldruk aan, de meter rechts van het midden geeft gecombineerd de (rem)hoofdreservoir en treinleiding druk aan (weet ik redelijk zeker want daar gaan twee leidingen naar toe. De meest linkse meter is (volgens mij) de schuifkast druk. De meter links van het midden weet ik even zo gauw niet (is volgens mij niet de locremdruk). Het zou de stoomverwarming kunnen zijn, maar ik weet niet uit mijn hoofd of de 18 dat heeft
-
Er is nog wel wat anders dat niet klopt. Al die bouten aan de kant waar de Suikerunie- en fabrieksplaten zaten er al eerder niet op, maar wel op de historische foto's. De blijven er gewoon op. Iedereen die een SHM 18 wil maken, schuurt ze er maar vanaf.
Frans weet helemaal niets van stoomtrams, vandaar de foute kleur van de ganghendel.
-
V.l.n.r: Manometer stoommachine, manometer locrem, manometer treinrem en dan de keteldruk manometer. De 8 en 18 hebben geen stoomverwarmingsaansuilting omdat deze ketels te klein zijn, en met een voor hun doen zware tram alle stoom nodig hebben die beschikbaar is.
Groeten,
Rutger
-
Heeft er iemand een foto van het remmenwerk van deze lok? Voor de SHM uitvoering zonder schorten wil ik dat ook uitvoeren.
-
Voordat Paul in actie komt, het is al geregeld ;)
Groeten,
Rutger
-
En bedankt, Vliegensvlugge Rutger. (y)
-
Hallo Sven,
Ook deze loc is weer erg leuk geworden.
Succes met de volgende!
Vriendelijke groeten,
Jan
-
Ik weet dat dit het draadje is van het 1:87 model, maar met een paar aanpassingen hebben Frans en ik het model ook in 1:45 gemaakt. Ik heb net de eerste print binnengekregen en ik ben er zelf helemaal onder de indruk van. Dit is de eerste keer dat ik het heb laten polijsten en ik ben geneigd te zeggen dat het zonder schuren of nabewerken zo geverfd kan worden. Werkelijk een prachtig model. Ik heb er gelijk een "unboxing" video van gemaakt om dit met jullie te delen:
https://youtu.be/GO2sxzV1PNw
Met het H0/m/e model zijn we overigens nog mee bezig ("wat, nog steeds?!?" ;D ), maar die volgt binnen enkele maanden. Die wordt ook echt heel mooi.
-
Fraaaaai ! (y)
Guillaume
-
Deze foto's geven wat meer details weer.
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/gs18-main.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/gs18-main.jpg)
(http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/close-up.jpg) (http://svencentral.com/weblinks/benelux/2016/close-up.jpg)