BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Floris Dilz op 16 March 2013, 14:24:47

Titel: SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Floris Dilz op 16 March 2013, 14:24:47
y0.
Vanwege de totale afwezigheid van elke poging tot vormgeving is de sn61 altijd een van mn favoriete poolse treinen geweest. Vooral dat "oh kut, nu ie klaar is ziet ie er wel heel suf uit, laten we nog maar een aluminium vleugeltje op de neus plakken, dan lijkt t misschien nog wat"-vleugeltje op de neus doet het m wel. Ik weet eigenlijk maar bar weinig over het origineel, alleen dat het bij Ganz gebouwd is en dat er twee series van waren, een met een schuifdeur in de bagageruimte en losse lampen en alu-vleugeltje en een latere versie met de lampen in een soort balk en klapdeuren in de bagageruimte. De gegevens voor het maken van het model waren dan ook een 1:87-bouwplaat (best een gedetailleerd ding, maar hij heeft de neus van de oude en de bagagedeuren van de nieuwe versie en klopt dus bij mijn weten niet, wat er verder aan mankeert wil ik niet eens weten) en een zwikkie foto's van internet.
Ooit, ongeveer een jaar geleden was ik dus es aan een PKP SN61 begonnen. Gewoon de bekende hap, beetje autocadden, beetje frezen, beetje plakken blablabla ledjes solderen je kent t wel.
Aandrijving is een roco 2400-draaistel en een cdromspelermotor. Ding loopt overigens zo glad als 5 negers in een gouwe cadillac.

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0176_zps72abb04f.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0177_zps10ffcf56.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0178_zps9f77e236.jpg)

en de kap, hier al met zilver voor de biezen, tis gewoon styreen en een ingekort roco ICK-dak
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0180_zps8ab4c50b.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0183_zps2cdb43a4.jpg)

Na een hoop geklier, uitstellerij etcetera was het toch wel leuk om die voor ontraxs af te hebben zodat ie op stefanowo kon karren, wat redelijk op het laatste nippertje nog lukte ook, alleen moeten er eigenlijk nog een keer wat geëtste ruitenwissertjes op. Foto's had ik toen niet gemaakt, dus vandaag maar es het ongeveer even druilerige kanaleneiland als achtergrond gebruikt, het weer was er uitstekend geschikt voor. K zag net dat er waarschijnlijk door wat onsubtiel rangeerwerk tijdens ontraxs alweer een vette kras op zit, ach, t blijft een kuthobby.
(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0341-1.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0343.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0345-2.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0346-1.jpg)

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/DSC_0347.jpg)

en dan de echte:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/4029242320/

Bij deze ook nog dank aan Kees-Jan voor de decals!
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Chris op 16 March 2013, 14:26:01
 (y) (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: dgfly op 16 March 2013, 14:29:59
Zeeer indrukwekkend zeg!!

MOOOI!!


Groet
David
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: MTV op 16 March 2013, 16:50:31
Erg mooi!
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: AlfaArjen op 16 March 2013, 19:47:36
Dat ziet er netjes uit!  (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Edgar op 16 March 2013, 20:47:19
Verbijsterend lelijk, inderdaad. Supermodel  (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: GerardvV op 16 March 2013, 22:22:07
Ze zijn echt lelijk, vooral als ze niet goed in de tjet zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/080813_IMGP2528_SN_61_133_Elk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/080813_IMGP2528_SN_61_133_Elk.jpg)klik
Lelijkheid goed getroffen, mooi hoor.
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Gert Arkema op 16 March 2013, 23:10:43
Dat asbakje middenvoor op de neus maakt m wel erg af. Twee emmers met peertjes erin eronder op het front en voilá.
Hulde, ik heb m wat heen en weer zien rijden maar wist niet dat-ie zo kakelvers was  (y) .
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Dion op 16 March 2013, 23:14:16
petje af. (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: JSRail op 16 March 2013, 23:15:35
 Prachtig model !  De omgeving voor de fotoshoot past er ook zeer goed bij.  (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Floris Dilz op 17 March 2013, 01:07:03
ja, hoe druileriger hoe beter.  ;D

Voor wie het nog mocht boeien, ik bedacht me dat ik het schakelingetje dat ik ooit bedacht had en in al die poolse meuk hang (dus ook in deze motorwagen) nog nooit hier gepost heb, wellicht dat iemand er nog wat aan heeft want in NS-spul werkt het ook prima. Tis getekend in paint dus het is koning, dacht ik zo.

(http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/lichtschakelingetje.gif) (http://i620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/lichtschakelingetje.gif)

even korte uitleg: boven is de voorkant van de loc, onder de achterkant.

- Zet je F0 (licht) aan, dan heeft de loc gewoon front- en sluitseinen.

- Zet je daarbij F1 aan dan doven de sluitlichten (werkt in beide richtingen) voor als er een trein achter de loc hangt. (is dus meestal zo, dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen, nou, gewoon, omdat t een kuthobby is en het leven niet te leuk moet worden)

- Zet je F2 aan, dan voert de loc rangeersein, ongeacht of F0 en F1 aan staan (hij schakelt vanzelf alle lichten uit behalve 1 witte pit aan beide kanten)

- hier heb ik de zaak getekend voor een loc met 2 frontseinen, zoals de meeste stoomlocs in Polen, maar voor een driepuntssein werkt het ook, mn Ty5 heeft dat voor en dat gaat prima. In de schakeling in dat geval de rechtse gele led voor en achter vervangen door 2 gele leds in serie. In theorie krijg je dan een groot verschil in lichtopbrengst per led tussen rangeerlicht (1 pit) en normaal licht (3 pitten) maar in de praktijk heb ik daar geen last van.
Ik werk met witte smd-leds in de lantaarns zelf en met 10K-weerstanden, ze worden dus flink afgeknepen. Kan zijn dat in andere omstandigheden er wel zulke problemen opduiken.

Het kan wezen dat dit een al lang bekend schakelingetje is, zou me niets verbazen eigenlijk, maar ik ben het tot dusverre nooit tegengekomen, maar ik ben dan ook altijd een schakelingennegeerder geweest. Zelf verzinnen vind ik makkelijker dan uitvogelen wat een ander nou bedoelt  ;D
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Pauldg op 17 March 2013, 14:40:16
Ik vind het een briljant apparaat! Da's weer het voordeel van een oostblok maatschappij nabouwen; je hoeft geen ingewikkelde stroomlijnkoppen of zo te bouwen. Dit zou volgens mij ook uit een Silberling gehakt- en gesneden kunnen worden!  (y)

Paul
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 March 2013, 14:49:11
.... dus waarom zit je dan die rooie stressledjes te solderen,
Bij locs knip ik de draden naar de rode ledjes af. De enkele keer dat een loc alleen de baan opgaat accepteer ik gewoon dat de machinist vergeten is de sluitpitten aan te zetten.
Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: henk op 17 March 2013, 14:59:37
Aan het kanaal is nog eens wat te zien.  (y)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: MTV op 17 March 2013, 15:21:06
Dat schakelingetje ziet er bruikbaar uit  (y).

Even naar Johan, die is hier van de elektronica.  8)

Matthijs
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Sven op 17 March 2013, 15:44:37
Mooie fotosessie, leuk modelletje.

Overigens niet alleen een kras, ik zie ook een verbogen handgreep.  8)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Whis op 17 March 2013, 22:38:57
Tis nen kek ding!
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Gert1 op 17 March 2013, 22:53:13
Dat asbakje middenvoor op de neus maakt m wel erg af. 

Inderdaad. Enig idee waar dat 'asbakje' nou voor dient?
(Behalve dan als een wanhopige poging om dit design-gedrocht nog een beetje te verfraaien...)

mvg,
Gert
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: BjornOl49 op 17 March 2013, 22:56:21
Ik doe een gok en zeg dat de tyfoons achter dat rooster zaten.

mvg Bjorn
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Floris Dilz op 18 March 2013, 09:48:49
Bij locs knip ik de draden naar de rode ledjes af. De enkele keer dat een loc alleen de baan opgaat accepteer ik gewoon dat de machinist vergeten is de sluitpitten aan te zetten.
werkt meestal prima inderdaad, maar ik vind gekleurde lampjes nou eenmaal leuk. Kermis is echter stom.
Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Dank!  ;D tja, soms helpt het om er niet teveel verstand van te hebben, dan moet je t makkelijk oplossen.

Ik denk overigens ook dat er tyfoons in zitten, volgens mij is t bakje in t echt van onder open.
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: ruudns op 18 March 2013, 11:59:48
 top schakelingetje (y) Een echt voorbeeld van KISS ;).
@Klaas:
Citaat
....Overigens een briljante schakeling, net als die schakeling die je een paar jaar geleden verzonnen hebt om een wisselpuntstuk te polariseren zonder omschakelcontact.
Welke is dat dan? Ben ik erg benieuwd naar.
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2013, 10:44:25
Dat was deze schakeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/polarisatiemetdiodes.gif)
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: ruudns op 22 March 2013, 10:49:37
@Klaas: (y).
 ??? Maar waarom worden de wissels dan moeilijk mbv extra schakelcontacten gepolariseerd als het zo simpel met twee diodes kan? Ik neem aan dat dit alleen voor analoge banen werkt?
Titel: Re:SN61: de onverbiddelijke designklassieker!
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 March 2013, 11:36:36
Ruud, het kan niet altijd met diodes, in dit bijzondere geval wel.
Het gaat om de overgang tussen een dubbelsporig en een enkelsporig traject. Op het dubbelsporige stuk wordt altijd rechts gereden, het wissel is elektrisch verbonden met het enkelsporige deel.
Het puntstuk wordt altijd door de linker wielen bereden, en de diodes zorgen ervoor dat het puntstuk altijd met de min-staaf wordt verbonden.
Het wissel staat ingesteld volgens de rode rijrichting, in de blauwe richting wordt het opengereden.

En inderdaad, het werkt alleen analoog.