BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Menno 1846 op 29 June 2007, 17:22:39
-
Wadlopers rijdend en wel weer gesignaleerd op de lijn Lw-Harl.H!!
Iemand een idee waarom??
Zie ze de laatste tijd ook in de regionale 3 spoor geprekken met de reizigers van GP TV.
Met name in de tijd van Oerol festival.
Maar ook gister zag ik er 1 vertrekken (en geplaat natuurlijk!!)
Ook zou per 1 Sept. 2007 de lijn Lw-Stv door de spurts overgenomen worden.(of ben ik nu iets te vroeg?)
Greetz:Menno
________________________________________
De foto word op korte termijn geplaatst!!
-
Het zal me niet verbazen dat de Wadlopers weer naar het noorden verhuizen. Veolia schaft zoals we weten nieuw materieel aan om de Wadlopers te kunnen afstoten. Machinisten van Veolia geven ook aan dat de Wadlopers te veel en te strak word ingeroosterd en daardoor vaker gebeken vertonen en gerepareerd moeten worden. Met andere woorden de Wadloper zal niet zo lang meer rijden in het zuiden denk ik.
Een ander teken voor het feit ik dat denk is het volgende:
Veolia heeft wel 1 mooie witte wadloper maar na een dagje Venlo heb ik vele gele en zelfs deze groene op de foto gezet. Duidelijk is te zien dat Veolia niet echt druk is met het overspuiten/overstickeren van de treinstellen. Zelfs niet als logo's van de eerdere eigenaren toch zeer duidelijk aanwezig zijn. Zelfs het NS logo was door de bestickering heen nog te zien. :-|
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020069.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020069.jpg)
Foto: Mark van 't Hoff 26-06-'07 te Venlo.
Klik op het plaatje voor een vergroting.
m.v.g.
Mark
-
Maar Mark, Arriva heeft ook nieuwe treinen aangeschaft om de Wadlopers te vervangen dus teruggaan zullen ze niet meer. ;)
Ik denk dat die Wadlopers gewoon als vervanging voor een defecte Spurt reden.
-
de wadlopers zullen binnen een in zicht komende tijd waarschijnlijk van de baan verdwijnen. Op OHIH en op somda is er al een discussie (geweest) over de wadlopers: wat met er mee gebeuren?
op het gehele hoofdnet van de NS heeft geen zin, gezien deze wadjes maar 100km/h kunnen :-|
-
Er werd gezegd dat arriva per 1 Juli de wadlopers aan de kant zou zetten en de hele treindienst dan met spurts zou gaan rijden. Op somda las ik al snel dat het weer Augustus zou worden dat ze buiten dienst gingen. Het is in ieder geval zeker dat de laatste weken zijn aangebroken voor de wadlopers in het noorden. Na meer dan 25 jaar trouwe dienst op de noordelijke nevenlijnen is het einde nu toch echt inzicht. Ik denk ook dat de wadlopers bij veolia niet langer meer dan een jaar zullen meegaan omdat vanaf dit najaar daar ook GTW'tjes in zullen stromen. Maar als je de wadlopers in het noorden nog wilt fotograferen kan dat nu nog ;)
-
Er is deze week weer een sleep met wadlopers vertrokken uit Onnen geklemt tussen 2 koppelwagens en een 1600 ervoor en dan weg met het spul. Mischien liggen ze over een jaartje wel naast de resten van de plan U s in Hasselt. :)
-
Duidelijk is te zien dat Veolia niet echt druk is met het overspuiten/overstickeren van de treinstellen.
Dit is ook wel logisch want het is een beetje weggegooid geld om alle stellen opnieuw te bestikkeren voor 8 maanden.
-
Marcel,
Dat is ook precies het punt dat ik maak... ;)
m.v.g.
Mark
-
in de werkplaats tilburg stond dinsdag ook een wadloper.
ik weet niet of ie er nu nog steeds staat.
-
Ja zeker die staat er al ongeveer 2 weken dat ik weet. Hij staat op 1 van de rangeersporen na de draaischijf. Overigens ook van Veolia gezien de subtiele bestickering. ;)
... Wacht ik heb er nog wel ergens een plaatje van....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/S2020001_1.jpg)
Klik op het plaatje voor een vergroting.
Sorry het is wel een zoekplaatje voor gevorderden. (Maar het ging me ook eigenlijk om die 2200 toen ik de foto maakte. :-[)
m.v.g.
Mark
-
Hoorde vandaag alweer op de radio dat er weer flinke vertragingen waren bij veolia doordat er materieel tekort was. Ik geloof dat veolia van alle wadlopers die ze hebben ongeveer de helft rijvaardig hebben. Volgens mij heeft veolia normaal haar wadlopers in Eindhoven en Onnen in onderhoud maar door de vele mankementen kunnen die werkplaatsen het niet meer aan, dus dat verklaart misschien wat deze wadloper in Tilburg deed.
-
Als ik het goed begrepen heb gaat het niet zo zeer om slecht onderhoud maar meer om de treinstellen systematisch te veel en te krap inplannen zodat ze te hard moeten rijden en te weing rust krijgen.
Overigens staan er nog best een aantal op Venlo (stuk of 5) Ik mag aannemen dat die het wel gewoon doen.
m.v.g.
Mark
-
Als ik het goed begrepen heb ... de treinstellen ... te weing rust krijgen.
Wat was nou de clue van de hele mechanisatie in de eerste plaats? Juist, om dat verlepte paard aan de kant te schuiven. Een machine kan 24/7 ingezet worden... ;)
-
Als je met een lelijk eend 140 wilt rijden 24/7 gaat die ook veel eerder kapot.
Als je rustiger aandoet zal je zien dat een keer hard rijden niet zo veel uitmaakt zolang je het maar niet stelselmatig blijft doen.
m.v.g.
Mark
-
Ja maar een machine hoeft niet te rusten, da's mijn punt. Dat je het rustiger aan kunt doen, ben ik met je eens, maar ik hoef mijn auto niet even te laten rusten onderweg. Dat ik stop omdat ik honger krijg, is een ander verhaal... En uiteraard als je iets continue op zijn max belast, gaat het slijtageproces sneller, rust zal dat echter niet verlichten. ;)
-
Ja zeker die staat er al ongeveer 2 weken dat ik weet. Hij staat op 1 van de rangeersporen na de draaischijf. Overigens ook van Veolia gezien de subtiele bestickering. ;)
Zou DH-II 3210 moeten zijn, die op 4 juni een juk in Nijmegen kraakte. (Maar het ging me ook eigenlijk om die 2200 toen ik de foto maakte. :-[)
...en dat is loc 2368 van de SMMR :)
-
Vandaag zag ik ze in wisselende dienst 2 keer rijden.
Wadloper met een Spurt naar Harlingen Haven.
Weet niet of dat de gehele dag is geweest. Ik zag het vanochtend.
Greetz:Menno
-
En uiteraard als je iets continue op zijn max belast, gaat het slijtageproces sneller, rust zal dat echter niet verlichten. ;)
Wadlopers worden toch aangedreven door een dieselmotor? Wat mij geleerd is tijdens de vrachtwagenchauffeursopleiding (lekker woord overigens) is dat juist veelvuldig de motor aan en uitzetten slijtage bevordert. Reden: het uitzetten en inkrimpen van de metalen door de wisselende warmte. Het is dus juist beter om de motor niet uit te schakelen. :)
-
wat maakt nou het verschil dat de wadlopers in het noorden langer meegaan dan daar in het zuiden. Ze reden hier ook achter nekaar door tussen groningen en leewarden. Aan het eind 9 minuten wachten en weer terug en dan werd er ook wel eens een keer 115 gereden tussen buitenpost en grijpskerk. en bij z n dienstregeling in het zuiden gaan ze zomaar stuk. dat is toch raarrr ???
-
Die dienstregeling in het zuiden is idioot krap, iit tot in het noorden.
En een keer 115 rijden, is anders dan continu plankgas blijven draaien...
-
Vandaag zag ik ze in wisselende dienst 2 keer rijden.
Wadloper met een Spurt naar Harlingen Haven.
Weet niet of dat de gehele dag is geweest. Ik zag het vanochtend.
Vermoedelijk heeft dat te maken met onverwachte storingen, waar de Spurts op dit moment mee kampen: http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article2031987.ece (http://www.dvhn.nl/nieuws/nederland/article2031987.ece)
-
Ze moeten inderdaadt niet zo zeuren bij Veolia. Als er wadlopers aan de kant staan met problemen krijgt arriva meteen de schuld doordat hun de wadlopers verwaarloosd zouden hebben. Veolia had moeten zorgen dat met het ingaan van de consessie het personeel ingewerkt was op de wadloper, dan hadden ze tenminste normaal inspectie kunnen uitvoeren aan de wadlopers.
-
Bericht verwijderd...
-
Even off topic.
Het blijft toch wel raar dat de groene wadloper die dus nu voorzien is van Veola bestickering en ook al jaren in het groen rond rijd, altijd gele randjes boven de deuren heeft gehouden.
Harm
-
Die groene wadloper is nog immer groen hé,
dat wadjes wat Wit gestickerd is, is een andere...
-
Even off topic.
Het blijft toch wel raar dat de groene wadloper die dus nu voorzien is van Veola bestickering en ook al jaren in het groen rond rijd, altijd gele randjes boven de deuren heeft gehouden.
Harm
omdat deze regengootjes er vóór het groen bestickeren in 1999 zijn afgeschroefd en er ná het bestickeren weer zijn opgeschroefd ;D De groene 3222 had trouwens ook nog een blauw omrand frontseinglaasje, zoals vroeger alle Wadlopers dat hadden. Best wel een nostalgisch stelletje dus, te meer als je weet dat 'ie onder de groene stickerlaag nog NS-vignetten schijnt te dragen op de zijwanden....
-
Arriva was volgens mij alleen verplicht tot bijhouden van klein onderhoud door dat ze de Wadjes huurden.Groot onderhoud leek mij dan meer voor de NSR. (NedTrain).
Greetz:Menno
______________________________________________
Laat ze nog maar een tijdje hier kachele!!
-
Hoi allemaal
Op de site van somda las ik in de topic Overbrenging 2xDH2
dat de wadlopers eerst worden opgeslagen en te koop staan en gaat NSFS volgend jaar pas over tot sloop.
Dus misschien krijgen ze nog eergens anders een nieuw leven bv buitenland.
Groetjes edwin
-
Bericht op site RTV-Noord:
Wadloper-treinen rijden dit weekeinde hun laatste rit
GRONINGEN - Dit weekend zal de zogeheten Wadloper voor het laatst te zien zijn op de treintrajecten in het Noorden.
De treinen zijn de afgelopen periode geleidelijk aan vervangen door de Spurt-treinen. De Wadlopers reden ruim 25 jaar in het Noorden.
De Wadlopers zullen nog niet helemaal verdwijnen uit het Nederlandse treinverkeer. De NS zet de treinen misschien nog tijdelijk in op trajecten elders in het land.
Bron: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=67007 (http://www.rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=67007)
-
Dan moet ik nog maar even snel een Wadloper spotten voordat het te laat is ;D
-
Op de site van somda las ik in de topic Overbrenging 2xDH2
dat de wadlopers eerst worden opgeslagen en te koop staan en gaat NSFS volgend jaar pas over tot sloop.
Afgelopen week zag ik in Amersfoort reeds een wadloper bij de voormalige werkplaats, waar ook ander materieel opgeslagen is.
-
Er stonden net twee wadloper tweetjes (gele) van Veolia die getrokken werden door de 6404 in Geldermalsen richting het zuiden, ik heb verder geen idee wat dat betekend maar misschien is het wel leuke info voor de wadloperliefhebbers onder ons. (Misschien onderhoud in Onnen gehad ?)
Stephan.
-
Veolia's DH'tjes komen inderdaad regelmatig in Onnen voor onderhoud of herstel. Betreffende trein was gisteren op weg naar Venlo gestrand met een vaste rem aldus Somda.
-
Oh, vandaar dat ze een paar keer een metertje reden, dan weer piepend stilstonden en met een zaklantaarn de trein inspecteerden.
Kunnen ze gelijk weer terug voor reparatie i.v.m. defecte rem ;D.
Stephan.
-
Er stonden net twee wadloper tweetjes (gele) van Veolia die getrokken werden door de 6404 in Geldermalsen richting het zuiden, ik heb verder geen idee wat dat betekend maar misschien is het wel leuke info voor de wadloperliefhebbers onder ons. (Misschien onderhoud in Onnen gehad ?)
Stephan.
Weet je of ie er vandaag ook nog staat?
Want dan fiets ik er even langs.. :)
Michel
-
Toen ik er vanmorgen rond 06:50 langs reed, stond het hele zwikkie er nog. Ik heb er goed naar kunnen kijken, want we moesten roest rijden. ;D
Groeten,
Edsko
-
Ik zal is kijken of er nog wat plaatjes zijn te maken. ;)
Michel
-
Wadlopers schijnen te worden gerevieseerd te worden voor nieuwe diensten te doen.http://www.tboek.nl/gastenboek/mbpersoneel (http://www.tboek.nl/gastenboek/mbpersoneel)
Scrol nr bericht: 08-06-08 16:53:02
Greetz:Menno
-
Ik hoop niet dat je dit bericht serieus neemt....
www.raymondkies.nl
-
Ik zou het absoluut niet serieus nemen. Deze prietpraat in dit gastenboek wordt gevoed door ene Michael (Barelds). Deze jongeman had een paar jaar terug de Stichting Wadloper samen met Gerard Mulder uit Harlingen. (U weet wel, de man van het spoorwegmuseum, de behouden treinstellen en tegenwoordig amateuroplichter). Wellicht dat het duo inmiddels geen duo meer is, maar Dhr. Barelds heeft nog wel kans Dhr. Mulder te treffen, gezien ze beide in droomland leven ;D
-
Dat hele draadje heeft sowieso een hoog MSM gehalte.
Ik zou er een flink pak zout bij nemen.
Gr.
Eric
-
Er loopt toch al een draadje over Wadlopers? Kan deze dan niet dicht?
-
Gebruik de knop: meld dit bericht aan de moderator....
-
@ iedereen: Het is niet voor niets een Deel 2 ooit eens re-started.
En nee het duo is gescheiden door dat de Snotneus a.k.a de Krentebol uit Harlingen de ander schijnt te hebben getilt en het een en ander had verduistermaand.Rechtzaken nog steeds lopen over en weer.(verder hierover geen uitspraken meer,knokken de advo's wel uit!!).Geld ook voor zijn overige stichtingen die hij daarna had opgericht waarmee hij verscheidene particulieren & bedrijven berooit heeft achtergeleaten.Voor mensen die met hem in zee zijn gegaan is het verstandig om nog steeds contact op te nemen met het programma Opgelicht.
De ander (Micheal) is al aardig op pad omtrend het reserveren voor een Wadloper voor de stichting.Van Het NSM die er ook 1 in het bestand zou opnemen is tot op heden nog steeds niks meer vernomen.Na de melding zelf ook wat speur werk gedaan.Kom zelf niet verder dan dat ze worden gerevieseerd met het doel.....???? (unknown so far)
Greetz:Menno
-
De 3101 of 3102 gaat naar het NSM. Maar voorlopig staan ze nog mooi droog binnen in Amersfoort.
-
Er worden steeds meer indianenverhalen de lucht ingeslingerd ??? Wacht nou eens even rustig af wat er wel en niet gaat gebeuren. Wie een DH'tje wil kan 'm zo goed als gratis cadeau krijgen bij NSFS (laten slopen is duurder), maar probeer nu eens even logisch te denken hoe je dan verder zou moeten.
Want met bewaren alleen ben je er nog lang niet.
Een paar steekwoorden: Stalling, toelating, vervoerder, onderdelen, vrijwilligers, bevoegd personeel enz. enz.
Het is niet bepaald modelbaantje spelen in 1:1 !
-
@ Timtrein:
Het NSM heeft nog niet te kennen gegeven dat ze 1 in het bestand zouden opnemen maar slechts overwogen om een in het bestand op te nemen.
Gezien de ruimte gebrek (ja nu alweer!!) zou de keuze wel op een DH1-tje vallen.
De vorige conservator (naam even kwijt) heeft deze berichtgeving gegeven net voordat hij er mee ophield.De opvolger: F.Hupkes heeft hier alleen aan toegevoegd het verhaal over de keuze voor een DH1.
@ Sneek:
Je dacht dat Mr.Michael daar niet over na gedacht heeft??
Hij werkt niet meer met die kleuter met zijn wilde ideeën!!
Greetz:Menno
________________________________________________________________________
Bent u opgelicht door G.Mulder (uit Harlingen) met de st.Wadloper of DutchTrains meld dit
bij Opgelicht!! Zij helpen u graag verder!!
-
Het is al langer bekend dat het NSM de 3101 of 3102 wil bewaren.
Dat jij niet ziet dat er iets gebeurt, wil niet zeggen dát er ook niks gebeurt... ;)
-
Eigenlijk een gek idee om een DH 1 binnenkort al in het Spoorwegmuseum aan te treffen, terwijl Plan T's van bijna 20 jaar ouder nog steeds op het spoor rijdt.
-
Het NSM heeft nog niet te kennen gegeven dat ze 1 in het bestand zouden opnemen maar slechts overwogen om een in het bestand op te nemen.
Er staat al jaren een DH-I in het bewaarplan, dezelfde lijst waar bv. de 840 op staat. Verder staan de beide stellen niet voor niets al gereserveerd...
-
We praten dan beide over het zelfde.
Een bewaar plan.
Belangrijk is dat er 1 bewaard word.Dat het om een DH1 stel ging was al duidelijk bij het opzetten van & met het oog op de ruimte bij het NSM.
Greetz:Menno
-
Menno,
Heeft je nickname Menno1846 iets te maken met de eerste doorgaande spoorlijn in Nederland, van Harlingen naar Nieuweschans, is die misschien in 1846 aangelegd ???
Dirk Bolt
-
nee, die is van 20 jaar later...
-
Ha dank Floris, mijn kennis omtrent deze materie is sluipend aanwezig, maar mijn denkraam is te klein om alle feitjes precies te duiden
Dirk
-
misschien is het zijn geboortejaar ::) ;D
-
author=Menno 1846 link=topic=5143.msg184479#msg184479 date=1215253718]
@ Sneek:
Je dacht dat Mr.Michael daar niet over na gedacht heeft??
Hij werkt niet meer met die kleuter met zijn wilde ideeën!!
Greetz:Menno
Bovenstaande kan ik bevestigen !
Maar ik heb nog een andere vraag, die oplichter is dat ook de persoon die de trein naar Stiens weer wilde laten rijden. ???
Dirk Bolt
-
Maar ik heb nog een andere vraag, die oplichter is dat ook de persoon die de trein naar Stiens weer wilde laten rijden.
Ok kort samen gevat:
De Oplichter was hierin ook G.Mulder.
Kreeg ooit eens een flut papiertje onder mijn neus van hem toen ik hem trof in Lw op het station waar ik aan het fotograferen was.Mooie tekeningen en plannen van een 8 jarige snot neus (sorry voor de 8 jarigen hier!!) terwijl zijn eigen leeftijd destijds 18 was.
Hij had vernomen dat ik een voorstander was (nog steeds ben) om de lijn te her-openen.
Dus dacht hij.....Met een Wadloper.....Museum lijn....Bewaren van.....
Vond die plannen niks en die aantekeningen al helemaal niet.
Een Lijndienst van Arriva (destijds NoordNed)heb ik het over en niet wilde fantasiën van zo'n persoon.
Wel schijnt het dat er een miljonair mee bezig zou zijn (geweest?) die voor het behoud van industirieel materieel is.
Maar daar gaat het hier niet om.
Het gaat hier om de Wadloper wel of niet blijven.
Greetz:Menno
-
We praten dan beide over het zelfde.
Een bewaar plan.
De een heeft het over het oude en de ander de (waarschijnlijk) over het nieuwe.
Belangrijk is dat er 1 bewaard word.Dat het om een DH1 stel ging was al duidelijk bij het opzetten van & met het oog op de ruimte bij het NSM.
Greetz:Menno
Oude, nieuwe? Waar heb je het daarmee over? ::)
-
Dat het 1 mooi groot plan is!! ;D
Text even aangepast!!
Praten beiden over het zelfde.
Back to topic!!
Greetz:Menno
-
Ja, back top topic, daar zijn we toch mee bezig.. ::)
Onbdanks je wijzigen van je bericht snap ik nog steeds geen fluit van wat je bedoeld.
Als je bedoeld dat het nieuwe NSM gebouwd is met de gedacht dat er ook een DH in zou moeten komen, heb je het mis iig...
Het bewaarplan en de bouw van het nieuwe pand hebben niet op deze wijze een relatie met mekaar.
-
@ thom:
Dat snap ik zelf ook wel dat het niks met elkaar te maken heeft/had.
Er was in de tijd dat ik eens een mail had gestuurd over het bewaren van....Waren de plannen dusdanig dat er overwogen werd.Gezien het om destijds ruimte gebrek ging oude/nieuwe situatie ging de voorkeur uit naar een DH1.
Het schijnt nu zover te zijn dat de plannen dusdanig gevorderd zijn dat er gewoon 1 in het bestand werd opgenomen.(althans daar ga ik vanuit na de eerdere berichten.)
Er word dus nu dan waarschijnlijk 1 bewaard door de stichting en zowieso 1 door het NSM.
Greetz:Menno
-
Welke stichting???
-
Michael ???
Dirk
-
@ thom:
Dat snap ik zelf ook wel dat het niks met elkaar te maken heeft/had.
Aah Ok, maar ik snapte jou verhaal gewoon even niet...
Er was in de tijd dat ik eens een mail had gestuurd over het bewaren van....Waren de plannen dusdanig dat er overwogen werd.Gezien het om destijds ruimte gebrek ging oude/nieuwe situatie ging de voorkeur uit naar een DH1.
Het schijnt nu zover te zijn dat de plannen dusdanig gevorderd zijn dat er gewoon 1 in het bestand werd opgenomen.(althans daar ga ik vanuit na de eerdere berichten.)
Er word dus nu dan waarschijnlijk 1 bewaard door de stichting en zowieso 1 door het NSM.
Greetz:Menno
Zoals ik je dus al bevestigde... ;)
-
Correct man!!
Nu snappen we elkaar.
Aantal wadjes verscheept voor renovatie naar Polen.
Rest staat her nog.
Greetz:Menno
-
Onder de verscheepte wadjes naar Polen zitten ook het Noordnet en het Veolia stel! (en ik meende ook de Wadfietser, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)
Martin
-
Die dingen staan nog immer in de haven geloof ik hoor....
-
(en ik meende ook de Wadfietser, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.)
Nee, het gaat om de 3105 en de 3110, beide geen wadfietsers.
en zoals gememoreerd de 3222 en 3226.
groeten,
Martin Vink