BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Herwim Frank op 14 March 2013, 18:41:56

Titel: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 14 March 2013, 18:41:56
Hallo allen

De bekende modelspoor firma uit Vlaardingen adverteert momenteel met wissel motoren van Cobalt.
Zijn er personen onder jullie die hier al ervaring mee hebben
Zijn deze dingen geschikt voor annaloog gebruik en fluister vriendelijk.
Ik werk momenteel met Fulgarex motoren maar deze maken behoorlijk veel lawaai ondanks gebruik
van rubberen matje etc.
En ik vind ze ook wel wat moeilijk af te stellen met de messing staaf die in verschillende hoeken gebogen
moet worden.
Graag hoor ik weer van jullie.
Met vr.gr.
Herwim
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: eric10nl op 14 March 2013, 19:11:04
zie ook hun mail.
Zowel analoog als digitaal te gebruiken.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: eenop87 op 14 March 2013, 19:33:07
Geen ervaring met deze aandrijvingen, maar het lijken copieën te zijn van Tortoises.
Dat zijn in ieder geval betrouwbare aandrijvingen en eenvoudig in te stellen. Niet superstil, maar zeker geen herriemakers als de Fulgarexen.
Prijzen liggen ongeveer op hetzelfde niveau als de Tortoises.
Nadeel vind ik de forse omvang en de lullige randjes waarmee de boel moet worden vasgeschroefd. Jammer dat ze dat ook hebben gecopieërd. :-\

Groet,
Gerrit
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Hans Kl op 14 March 2013, 19:36:08
Ziet er interesssant uit.
Een google actie op cobalt point motor leverder dit (http://www.dccconcepts.com/index_files/Cobalt_turnout_motor.htm) op.
Zo dus stiller moeten zijn dan de tortoise...
Ben benieuwd naar de ervaringen.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 14 March 2013, 22:16:03
Hallo allen

Ik begrijp dat er nog niemand zich heeft gemeld met enige ervaring met deze dingen.
Deze ervaring is toch wel belangrijk om weer een flink bedrag neer te leggen.
Hoe zouden we aan deze ervaring kunnen komen alvorens iets aan te schaffen.
Wie weet daar een oplossing voor.
Herwim

Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Tjalling op 14 March 2013, 22:18:35
Hallo Herwim,

Een oplossing: 1 exemplaar kopen, daarmee experimenteren en de resultaten hier neerzetten.
Je hoeft niet alles in 1 keer te vervangen!

Groet,
Tjalling
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Fred Eikelboom op 14 March 2013, 22:23:49
Hoi Herwim,

Hoe zouden we aan deze ervaring kunnen komen alvorens iets aan te schaffen.
Wie weet daar een oplossing voor.
Herwim

Google bijvoorbeeld: klik (http://www.traintekllc.com/cobalt-turnout-motor-review.asp).

Om het kiezen nog iets gemakkelijker te maken; de CBA6 is een analoge Cobalt-aandrijving voor 6 Volt, en de CBA12 is een analoge Cobalt-aandrijving voor 12 Volt.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 14 March 2013, 22:36:01
Hallo Tjalling

Daar had ik ook aan gedacht maar de reden dat ik het zo stel was omdat ons bedrijf in Vlaardingen
nu een aanbieding heeft tenminste zo komt het bij mij over.
Als het zo is dat de prijs van deze dingen zo blijft als nu in de aanbieding dan ga ik er zeker 1 of 2 aanschaffen.
Ga morgen wel even bellen.

Hoi Fred

Bedankt voor het googlen, ben ik zelf niet zo goed in.
Maar de tips die jij daar geeft zijn zeer waardevol.

Herwim

Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Ruud K op 14 March 2013, 23:45:45
Dat vind ik wel een mooie: "ons bedrijf in Vlaardingen". Ik kom er ook vaak en graag als Randstadstedeling, maar gelukkig zijn er ook andere bedrijven waar BNLS'ers hun spullen van betrekken.

Groet,
Ruud
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Chris op 15 March 2013, 01:04:28
Ik gok erop dat de motor ook wel besproken gaat worden op Groterdam,
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: everh003 op 15 March 2013, 09:16:41
Op de afgelopen Rail hadden ze ook een stand. Heb erbij gekeken, maar door het omgevings geluid kan ik niks zeggen over de herrie.

Het wissel op de demo display ging mooi langzaam om.

Heb niet echt gekeken naar de bevestiging.

Jeroen
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Fred Eikelboom op 15 March 2013, 10:03:06
Bedankt voor het googlen, ben ik zelf niet zo goed in.

Hoi Herwim,

Voeg deze drie zoektermen maar eens in bij Google:
"cobalt wisselaandrijving"
"cobalt switch machine"
"cobalt stall motor switch machine".

Krijg je een enorme berg informatie.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: St00mboy op 15 March 2013, 12:37:32
Op http://www.modelrailforum.com/forums/index.php (http://www.modelrailforum.com/forums/index.php) heeft Richard Johnson, de eigenaar van DCC Concepts tot voor kort legio vragen beantwoord over o.a. de Cobalt.
Ook op rmweb.co.uk zijn diverse posts waarin mensen vragen stellen over de Cobalt.

Leen.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 15 March 2013, 13:19:47
Hallo mensen

Mede dank zij jullie heb ik inmiddels al aardig wat info verzameld.
Tevens heb ik een uitgebreid gesprek gehad met een medewerker van ons bedrijf in Vlaardingen.
Vooral dank aan de tips van Fred Eikelboom, alleen Fred jij gaf ergens aan dat CBA6 Analoog voor 6V te zijn en
CBA12 Analoog voor 12V maar dat is volgens de winkelier niet voor Analoog.
De Cobalt Analoog schijnen te werken op een spanning van 6 tot 14V waarbij ze 9 à 10 V aanbevelen.
In de aanbieding wordt ergens gesproken over 6 of 12 maar dan spreken ze over aantallen.
Wel bij Cobalt digitaal daar zijn wel twee typen die op verschillende spanningen weken als ik het goed heb 16 en 24V.
Op één van de 3 tips (de eerste) die Fred aan gaf vind je een uitgebreide beschrijving met vele foto's in het Nederlands.  
Volgens insiders is deze wissel aandrijving vele malen rustiger dan bijv de Fulgarex schijnt zelfs wat rustiger te zijn dan de  Tortoises hoewel deze ook erg goed is.
In die Nederlandse beschrijving staat ook dat er bij aankoop een levenslange garantie gegeven wordt mits
de wissel motor wel op de juiste spanningen wordt aangesloten.
Ik heb als proef er een paar besteld, natuurlijk in Vlaardingen ben wel vergeten te vragen naar die levens lange garantie.
Met vr.gr.
Herwim
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Fred Eikelboom op 15 March 2013, 15:20:55
Fred jij gaf ergens aan dat CBA6 Analoog voor 6V te zijn en
CBA12 Analoog voor 12V maar dat is volgens de winkelier niet voor Analoog.

Hoi Herwim,

Die gegevens had ik uit het lijstje, wat in het mailtje stond wat ik van die Vlaardinger leverancier gekregen heb.
Daarin stonden een aantal CBA-typen, waar ''Analoog'' bij stond en een aantal CBD-typen, waar ''Digitaal'' bij was vermeldt.
Het vreemde is nu dat die gegevens vandaag op de site van die leverancier niet terug te vinden zijn. Daar gebruiken ze andere codes voor de Cobalt machientjes.
Dus dat lijstje in het mailtje van de leverancier was niet juist.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Chris op 15 March 2013, 15:43:41
CBA = analoog
CBD = digitaal 16v
CBA-D = digitaal 25v

Laatste is door importeur zelf samengesteld voor Europese markt.
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Jeronimos op 15 March 2013, 15:44:35
Hoi Fred,

Vul voor cbd co (dus cocbd) in en je moet het kunnen vinden.
Anders via Artikelen naar Cobalt en dan laatst aangekondigd klikken
(net gedaan)

Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Fred Eikelboom op 15 March 2013, 16:06:31
Hoi Jeroen,

De gegevens op de site had ik door ''Cobalt'' in te voeren in de zoekfunctie meteen gevonden. Maar, daar ging het niet om. Het ging erom dat de gegevens in het mailtje en de website niet overeenkwamen. En daardoor kreeg Herwim gisteren onjuiste info van mij.
Weer wat geleerd. Eerst naar de site gaan en dan die gegevens gebruiken.

Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 15 March 2013, 18:00:23
Hoi Fred en Jeroen

Trek de vergissing je niet aan dergelijke misverstanden kunnen gebeuren.
Het belangrijkste is dat we er samen uitkomen toch, dat is het mooie van BNS.net
Als jullie verder geinteresseerd zijn dan geef ik graag mijn bevindingen hier weer
als ik de machientjes heb ontvangen en verwerkt.

Trouwens Fred
Van de bovenste link in google die jij mij op gaf kwam ik terecht op een site waar
alles van deze Cobalt machientjes beschreven stond in het Nederlands onderbroken
met links naar betreffende foto's.
Ik heb in Word een compulatie gemaakt van tekst en foto's waar de complete montage
met foto's in staat van deze wissel aandrijvingen.

Herwim
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Hans Kl op 15 March 2013, 18:03:15
Herwim,

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de motoren wanneer je ze binnen hebt.
Zojuist zitten rekenen wat ik aan wissels ga krijgen in mijn vermoedelijke station, 24 stuks. *aai*
Je ervaringen worden dus zeker door mij op prijs gesteld :D

gr,
Hans
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Silvolde op 15 March 2013, 18:42:33
Ik heb voor mijn planning een aantal wisselmotoren en aandrijvingen van verschillende makelij. Ik heb op Ebay een aantal Lemaco aandrijvingen bemachtigd welke waarschijnlijk veel weg hebben van de Fulgurex aandrijving.
Vanuit de Amerikaanse hoek wordt Feather aanbevolen als een geruisloze, betrouwbare aandrijving. Ik ben benieuwd of iemand op dit forum daar ervaring mee heeft.
Zelf wil ik  de Mabuchi motoren van Bemo op een lager voltage laten werken (waarom 12Vdc??) of wellicht in sommige gevallen isoleren of door goedkope klokankermooren vervangen.

Gr, Rob
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 16 March 2013, 10:16:35
Hallo Hans
Heb je ze wel goed geteld ?
Wat een enorm station moet dat gaan worden, lees daar graag over in het hoofdstuk "wat zijn we aan het (ver) bouwen "
of gebruik je veel Engelse wissels dan heb je er al 2 nodig per wissel.
Ik zal mijn ervaringen zeker hier vertellen maar je moet nog even wachten want komende week ontvang
ik mijn nieuwe draaischijf en deze moet ik eerst weer inbouwen voordat ik aan de wissel motoren begin.
Tot hoors

Hallo Rob
Heb ik nog nooit van gehoord Feather wissel motoren en mabuchi van Bemo ken ik ook niet.
Dit wordt trouwens best een leuk draadje want op deze manier vergaren we aardig wat kennis
op het gebied van verschillende ondergrondse wisselmotoren en kan ons maar ook anderen helpen
met de keuze naar goede en geruisloze  ;D  wissel motoren.

Van Fred heb ik vorig jaar ook veel en goede gegevens ontvangen over Fulgurex motoren
want ik ga ze nu wel vervangen door minder lawaaieriger motoren maar daar wil ik niet mee aangeven
dat ze slecht zijn zeker niet.
Maar deze Fulgurex kan ik straks zeker toepassen voor andere zaken waarbij onderdelen moeten bewegen.
Kom ik later in mijn topic "De Franklin Rail Compagnie "nog wel op terug.

Herwim  

Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Silvolde op 16 March 2013, 11:17:24
Hallo Herwim,

Feather wisselaandrijvingen worden door veel Amerikaanse modelbouwers gebruikt. In het verleden werden ze in Europa  door Old Pullmann verkocht. Op de volgende site worden ze aangeboden.

http://www.feather.ch/products-and-small-parts/turnout-motors.html

Mabuchi is een motor fabrikant. Bemo heeft deze 3-polige blokmotor in de eerste locomotieven en in de sisselaandrijving toegepast. Bij de locs is de motor nu door een 5-polig exemplaar vervangen. Ook Brawa heeft deze motor in de overweg toegepast. Omdat de (luidruchtige) motoren niet continu belast worden is het aanbrengen van een geluidsisolatie te overwegen. Een eerste stap is de voedingsspanning te verlagen of een pulssturing toe te passen om het moment niet te zeer te verzwakken.

Gr, Rob   
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 24 March 2013, 18:05:31
Hallo Rob

Bedankt voor je antwoord op mijn vragen.
Heb je de Mabuchi motoren al eens in werking gezien of mee gewerkt zelf ben wel benieuwd naar jou bevindingen
Misschien een paar foto'tjes zou leuk zijn als je zover bent.

Ik heb gisteren mijn Cobalt wissel motoren ontvangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0227_3.jpg)

Dit weekend ben ik druk geweest met mijn nieuwe Roco draaischijf maar die draait nu, dus
ik hoop van de week de eerste wisselmotor aan te leggen etc, ik zal proberen daar foto's van te maken en mijn bevindingen komen vanzelf in deze topic.
Jammer dat bij de levering geen beschrijving mee geleverd wordt, gelukkig heb ik via deze topic en tips van jullie allen een beschrijving van internet gehaald.
Herwim
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Herwim Frank op 25 March 2013, 12:40:47
Hallo allen.
Ervaring 1
Voor degene die ook geintereseerd zijn in Cobalt wissel motoren hierbij mijn eerste bevindingen.
Ik heb nog geen wissel aangesloten of geplaatst maar dat ga ik vandaag of morgen doen.
Maar de eerste reactie wil ik geven op de levering van de materialen.
Ik had besteld wissel motoren,           Art.nr. COCBA
                      cobalt boormal,           Art.nr. COTMB
                      Installatie pakket        Art.nr. COCMC
Bij de artikelen boormal en instal.pakket heb je nodig boren 1 mm en 7 mm
Iedere modelspoor fanaat heeft waarschijnlijk deze boren wel in huis maar bij Cobalt
hebben ze waarschijnlijk gedacht we nemen geen risico's en leveren alles wat de modelspoor
liefhebber nodig heeft om ons product zonder problemen te kunnen installeren.
Groot was dus mijn verbazing dat de boren netjes mee geleverd werden.
De boormal kan gebruikt worden voor vele schalen spoor materiaal
N=9mm
OO&HO=16,5mm
EM&P4=18,2~18,82mm
O=32~33mm
S=22mm

Een extra aan dachts puntje is de boormal, als je de keuze hebt gemaakt welke schaal je hebt of gaat gebruiken dien je twee klepjes om te buigen bij de kleur en voorgeboorde gaatjes van desbetreffende
schaal.
Dit ombuigen wordt bemoeilijkt doordat er aan de achterkant van de boormal een grote sticker is geplakt
die er niet makkelijk af te halen is.
Dus de klepjes die je om moet buigen hebben best wel wat extra kracht nodig om om te buigen, let daar vooral mee op probeer de sticker door te snijden op de plek van de lipjes en buig de lipjes voorzichtig in een haakse bocht van 90 graden naar beneden.
Als beide lipjes zijn omgebogen dienen de lipjes strak tussen de twee railstaven te passen of te wel 16,5mm van elkaar.

Extra staaldraden zijn voorgevormd mee geleverd, dit alles met de uitgebreide beschrijving via ons
bedrijf in Vlaardingen kan ik alleen maar zeggen een prima service en levering van de importeur.
Zodra ik de eerste 2 wissel motoren heb aangelegd zal ik weer mijn bevindingen hier neer zetten zover
daar interesse in is.
Met vr.gr.
Herwim Frank
Titel: Re:Cobalt wissel motoren.
Bericht door: Silvolde op 25 March 2013, 17:45:49
Beste Herwim,

Ik ben als tijdelijke 'mantelzorger' uithuizerig en heb daardoor nog geen verdere testen kunnen doen. De Mabuchi blokmotoren zijn hoogtoerig en daardoor luidruchtig. Het isoleren en op halve spanning draaien zal het geluidsniveau drastisch drukken. Ik zal ook bij 1 exemplaar de Mabuchi door een Faulhaber vervangen.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Cobalt wisselmotoren.

Groet, Rob
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 25 March 2013, 19:23:55
Ervaring 2

Ik begin mijn ervaringen maar te nummeren daar straks niemand meer weet wat hij al of niet gelezen heeft.
Ik ben bezig geweest met de eerste 2 wissel motoren te positioneren en met hulp van de boormal de te boren gaatjes te bepalen.
Nu ben ik bezig in een bestaande baan waar ik gelukkig overal bij kan maar als je een bestaande wissel aandrijving waar je moeilijk bij kan wil vervangen en dan met behulp van de boormal dan wordt dat een heel gepiel.
Mijn 2 wissel motoren zijn een aandrijving voor een Engelse wissel en daar hebben ze bij het ontwerp van de boormal niet echt rekening mee gehouden vind ik.
Het beste is dat je de wissel eerst op de goede plaats legt en koppelt met de aanliggende rail trajecten.
Vervolgens leg je de mal met de twee omgebogen lipjes tussen de raillen met het kleine gaatje behorende bij jouw schaal (bijv: 1: 87) precies boven het gaatje dat in het midden van de beweegbare biels aanwezig is.(Bij een Engelse wissel is geen recht stuk bij de beweegbare biels waar het gaatje in zit en moet je dus op je gevoel af gaan)
Door deze twee gaatjes steek je het meegeleverde boortje van 0,8mm en boort heel voorzichtig door de onderliggende hout laag of wat voor laag dan ook. (maar met nadruk op voorzichtig in een lage snelheid met bijv je Dremel boormachine)
Vervolgens trek je het boortje voorzichtig naar boven zonder de mal te bewegen (plak deze vast met goed plakkende plakband, mijn plakband schoot natuurlijk weer los) Vervolgens boor je de 4 andere kleine gaatjes waarmee de wissel motor later aan de onderkant wordt vast gezet.
Vervolgens haal je de wissel en boormal weg en zoek je je rot naar de minuscule kleine gaatjes, gelukkig had ik na het boren en voordat ik de mal weghaalde langs de mal met een viltstift een punt gezet op één lijn met het geboorde gaatje hierdoor kon ik ze gauwer vinden.
Op de gevonden gaatjes gaf ik met een viltstift een punt aan, op deze plekken moet je namelijk de gaatjes doorboren met 1 à 1½ mm zodat je aan de onderkant precies weet waar je de wissel motoren moet aanbrengen.
Het gaatje aan de boven kant of te wel het eerste gaatje wat ik hierboven beschreef wordt doorgeboord met een boor van 7mm dit is het gat waar de stalen draad door gaat en aan de bovenkant tafelblad door het kleine gaatje in je beweegbare biels.
Het is een heel verhaal geworden voor een paar kleine handelingen, maar ik beschrijf bewust alle handelingen die ik gedaan heb zodat jullie de fouten die ik maak en tegen kom misschien kunnen voorkomen of verbeteren, de volgende stap is het aanbrengen van de wissel motoren aan de onderkant en dat zal ik morgen beschrijven als ik er aan toe kom.
Met vr.gr.
Herwim

Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 26 March 2013, 14:28:50
Ervaring 3

Hallo hierbij het vervolg van mijn traject vervangen Fulgarex wissel motoren door Cobalt wissel motoren.
Bij ervaring 2 had ik al het een en ander aangegeven hoe om te gaan met de boormal daar wil ik graag wat veranderingen cq aanvullingen voor aangeven.
Toen ik aan de onderkant het eerste motortje wilde aanbrengen conform de beschrijving liep ik al direct tegen wat zaken aan hoewel dit deels ook mijn eigen schuld was daar ik weer te snel gehandeld had zonder de beschrijving goed te volgen.
Ik had de gaatjes via de mal doorgeboord met bijgeleverd boortje 0,8mm en het bedienings gat 7mm nou ik kan jullie zeggen deze gaatjes van 0,8mm  kom je aan de onderkant bijna niet meer tegen, en als je in een bestaande baan in opbouw werkt waarbij al menige gaatjes geboord zijn zie je door het bos de gaatjes van 0,8mm niet meer terug.
Dus deze gaatjes van bovenuit opgeboord met een boordje van 1,5mm en ja hoor dat stond dus ook in de beschrijving, een volgend probleem was werk met goed licht.
Ik had gisteravond met wat te weinig licht gewerkt dus wat bleek ik had van één motor de verkeerde kleur gaatje in de mal doorgeboord dus de twee gaatjes zaten op de verkeerde plaats plus bleek dat ik de mal ook wat verschoven had bij het boren van de laatste gaatjes.

Vervolgens heb ik ook de voorgeboorde gaatjes in de mal ook uitgeboord met een boortje van 1,5mm dat werkt een stuk makkelijker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0236_5.jpg)

 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0237_6.jpg)

Wat ook makkelijker werkt is niet eerst de boormal op de Engelse wissel te leggen maar eerst de wissel op de goede plaats positioneren en vervolgens met een klein boordje 0,8mm de twee kleine gaatjes die in de beweegbare balken zitten
als eerste door te boren vervolgens kan je van daaruit de mal plaatsen voor de rest van de gaatjes maar nu kan de mal niet verschuiven want dan doe je een draadje door het gaatje van de beweegbare balk en de onderlaag en de mal blijft in de goede stand liggen.
In de beschrijving staat en ik had het in mijn vorig stukje hierboven ook beschreven, leg de mal vast met plakband, voor degene die zuinig zijn op hun spullen kijk uit want als je de plakband lostrekt neem je de verf mee die op de mal aanwezig is bij de diverse gaatjes voor de vele schalen waarmee we in de hobby werken.

Zo nu zijn we toe aan het plaatsen van de wissel aandrijving aan de onderkant.
Ik heb eerst in de twee gaatjes aan één kant van de motor 2 schroefjes half ingedraaid.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0230_1.jpg)

Vervolgens plak je een schuimrubberen pad met de twee uithollingen tegen de twee geplaatste schroefjes aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0231_6.jpg)
 
daarna plaats je de motor tegen dezelfde twee schroefjes, daar de pad dubbelzijdig plakt blijft de motor even hangen niet te lang wachten want dan valt hij toch naar beneden.
Terwijl de motor nog hangt plaats je de twee andere schroefjes vast is vast dus niet te hard aandraaien.
Vervolgens draai je de twee eerste schroefjes aan, spreekt voor zich dat de stalen draad die inmiddels vast gemaakt was aan de motor nu door de ondergrond door het gat van 7mm naar boven steekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0232_1.jpg)

Zo nu kunnen we aan de bovenkant de Engelse wissel precies met de twee gaatjes in de beweegbare balkjes over de twee stalen stangen schuiven en de Engelse wissel ligt precies op z'n plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0233_4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0234_4.jpg)
Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik onlangs een kleine elektrische schroevendraaier heb aangeschaft van het merk (zie foto) ik kan deze van harte aanbevelen is een prima gereedschap voor deze fijne klussen.

Ik heb de wissel motoren nog niet in werking gezien daar ik niet beschik over een trafo met gestabiliseerde gelijkspanning van 9 à 10 V, ik heb inmiddels contact gehad met de vertegenwoordiger en hij gaf nadrukkelijk aan dat een werkspanning van 9 à 10 V het beste is, een hogere spanning kan defecten geven.
Zo dat was het weer voor vandaag, het wachten is nu op de voeding en bijbehorende schakelaars want die ga ik ook gebruiken.
Tot hoors
Herwim Frank

Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 March 2013, 15:22:32
Herwim, een paar tips: je kunt beter eerst het gaatje voor de aandrijfdraad boren. Dan neem je het wissel weg en positioneer je de mal met behulp van het reeds geboorde gaatje, waarna je de overige gaatjes boort. Op die manier blijft je mal beter liggen dan wanneer hij over het wissel ligt te kantelen.

En als je onder de tafel naar een gaatje moet zoeken, steek er dan eerst van bovenaf een dun draadje doorheen. Dan zie je onder tafel precies welk gaatje je moet hebben.
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Bert Mengerink op 26 March 2013, 17:43:27
Ik boor de gaatjes in de balk pas als alle rails helemaal liggen en steek dan de steldraad van de motor er doorheen. De motor zet ik van te voren in de middenstand. Gelukkig kan ik de treinbaandelen op de zijkant zetten en er zo aan werken. Ik kan dan ook nog bepalen of de motor voor of achter de wissel geplaatst wordt, want soms zit er een balk in de weg.

Ik gebruik geen Cobalt, maar Tortoise motoren, maar de methode en bevestiging is hetzelfde. De TorToise motoren werken op 5 Volt tot 15 Volt. Ik gebruik een gewone lichttansformator met voor elke richting een diode in tegenovergestelde richting tot aan de schakelaar. Hierdoor kan ik 1 gezamelijke retourdraad gebruiken en slechts 1 draad naar de aandrijving.

De wisselmotoren:
(http://www.spoorhobby.nl/3rail/Schaduwstation_wisselmotoren.jpg)

De schakelaars:
(http://www.spoorhobby.nl/3rail/Schaduwstation_schakelaars.jpg)

De kleine transformator is de voeding voor de wissels.

Groet,
Bert
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 26 March 2013, 19:44:00
Hallo Klaas

Dat is inderdaad een goede tip om eerst het grote gat te boren en daarna met de
boormal de rest te positioneren.
De truuk van het draadje door het gaatje heb ik al diverse malen toe gepast maar
wat ik schreef was het moment dat ik nog met het boordje van 0,8mm werkte daar paste
geen draadje door, tenminste zulke dunne draadjes had ik even niet voor handen.
Maar toen ik daarna het gaatje groter maakte met 1½mm toen ging dit probleem niet meer op.

Hallo Bert
Leuk dat je ook al ervaring hiermee hebt al is het dan al een ander merk, ik heb nog nooit met TorToise gewerkt
en ook nog nooit gezien.
Alleen hoe boor jij een gat van 7mm terwijl de wissel al ligt ?
Of bedoel je je boort het gat van 7mm legt daarna de wissel erop en dan boor je het gaatje in de balk.
Bij mij is het gaatje in de balk juist toon aangevend daar dit gaatje al in de balk zit bij een Engelse wissel van Piko
Werk je bij TorToise ook met een boormal ?
He Boys bedankt voor de tips etc.
Tot hoors
Herwim

Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Bert Mengerink op 26 March 2013, 20:27:31
Hoi Herwim,

Ik boor inderdaad eerst een gat van 13 mm, waar de wisselbalk moet komen. Ook haal ik een stukje van de ondervloer van kurk of roofmate weg, waar de wisseltongen komen. Dit voorkomt het vastlopen van de wisseltongen bij het instrooien. Bij sommige wissels heb ik een stukje donker linoleum onder de wissel gemonteerd, waar ik niet instrooi. Ik maak uitsluitend gebruik van Marklin slanke wissels zonder beweegbaar puntstuk en de slanke Engelse wissels.

Cobalt is een afgeleide van de TorToise motoren van het merk Circuitron. Ze zijn iets kleiner, maar werken vrijwel identiek. Cobalt heeft ook de optie om een decoder in te bouwen, maar dat vind ik te veel van het goede. Ik gebruik zelf namelijk de LocoIO modules van Hans de Loof om de wissels te sturen via LocoNet. Dit is veel goedkoper.

Groet,
Bert
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 27 March 2013, 23:33:10
Hallo Bert

Is 13 mm niet erg veel ?
Maar het is heel fijn dat je ook jouw ervaring hier neer schrijft want dat is vooral mijn opzet
weer van dit artikel dat ik van jullie allen wat geleerd hebt en anderen die nog niet met deze
materie bekend zijn ook weer leren van mijn  en jullie ervaringen.

Ben trouwens ook wel een beetje benieuwd naar de bovenkant van jouw baan.
Waar ik ook zeer benieuwd naar ben is de bovenkant van dat deel waar al die licht blauwe
schakelaars te zien zijn, ik ga ervan uit dat dat je schakel tableau is ?

Groet,
Herwim

Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Bert Mengerink op 28 March 2013, 09:08:49
Hoi Herwim,

Het gaat om het uitrij gedeelte van mijn schaduwstation.

(http://www.spoorhobby.nl/3rail/Parkeerbaan.jpg)
Uitrij

Het schakelpaneel zit onder een kap van een lokloods op de plaats waar je op de foto de gaten links onder ziet.
Dit wordt straks toch weer allemaal overhoop gehaald, wat de baan wordt over een tijdje volledig digitaal met de computer aangestuurd.

Ik heb de gaten express iets groter gemaakt, zodat ik er zeker van ben, dat de uitslag van de wissels voldoende ruimte heeft. Zie ook bij de opbouw van mijn nieuwe splitsing.
(http://www.huismanspoorhobby.nl/3rail/Industrie_in_opbouw.jpg)

Groet,
Bert
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 28 March 2013, 21:00:23
Hallo Bert

Ziet er zeer indrukwekkend uit hoor.
Heel mooi hoor, ik krijg de indruk dat je moduuls maakt met fremo opzet klopt dat.
Dit is wel een baan waar je jaren mee bezig kan zijn denk ik.

O ke even naar jullie allen over mijn bevindingen met het verwerken van de COBALT wissel aandrijvingen.
het vervolg zal even een klein weekje op zich moeten wachten daar ik een zeer grote klus tussendoor moet
doen wat in beeld kwam als gevolg van mijn aktiviteiten met de COBALT wissel motoren.
Toen ik de Engelse wissel voorzien had van de aandrijvingen moest ik de verbinding maken van deze Engelse wissel
naar mijn nieuwe draaischijf toe.
Groot was mijn schrik toen ik ontdekte dat de korte bocht naar de draaischijf toe veel te scherp was waardoor sommige
locomotieven met 4 assen niet door de bocht kwamen zonder te ontsporen, dit probleem had ik al eens eerder hier op de
site besproken geloof ik maar zag toen niet wat de oorzaak was.
Maar goed dit betekende dat de Engelse wissel enige graden gedraaid moest worden dit had weer als vervolg dat de andere kant van de Engelse wissel geen goede overgang had naar het traject richting Bascuul brug dus.
Alles gedemonteerd en nu bezig de brug te verplaatsen maar dat vergt wel wat sloop werk etc en alles weer opnieuw
opbouwen, dus mensen mijn excusses maar dit moet ik eerst afmaken alvorens mijn bouwtraject wisselaandrijvingen
te vervolgen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0227_4.jpg)
Zo was het tot nu toe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0239_6.jpg)
Zo wordt het nu

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0240_5.jpg)
En zo is het nu bij de bruggen, de Bascuulbrug moet 8cm naar achteren

Tot hoors
Herwim

Weer een uitdaging maar wel één die ik liever niet had gehad, ik had eerder beter moeten
opletten.
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Bert Mengerink op 29 March 2013, 11:05:27
Hoi Herwim,

Jammer, dat de brug moet verhuizen, want het is veel werk om het weer goed aansluitend te maken, neem ik aan.

Mijn modules zijn gebouwd volgens de M-Track norm. Dit betekent 2 sporen in het midden op 57 mm afstand. Het kopschot is 60 cm breed en 15 cm hoog. De standaard module is 120 cm lang. Alles bij elkaar heb ik nu een traject van 14 bij 3 meter liggen. Door de temperatuur van de laatste tijd is er helaas weinig aan de baan gebeurd, want de ruimte is slechts ten dele verwarmd (we houden het op 7 graden voor het vocht). Straks is er weer tijd voor de opbouw.

Groet,
Bert
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 11 April 2013, 18:45:34
Zo we gaan weer door met de ervaringen van de Cobalt wissel motoren.
Nadat ik de eerste 2 motoren had geplaatst en weer weg moeten halen omdat de Engelse wissel een slag moest
draaien t.o.v. mijn nieuwe draaischijf was ik toe aan het nieuwe schakelbord.
Het oude bord was nog gemaakt met een iets ander lay out en mijn oude draaischijf van Atlas
De wissel motoren werden bediend door een rode en groene drukschakelaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1000901_4.jpg)

Nu moest het dus een schakelbord worden met een nieuwe lay out maar vooral met een heel andere bediening van de Cobalt wissel motoren.
Ik maak gebruik van de wisselschakelaars met aangegoten print van Cobalt hierbij worden groene en rode leds geleverd.
dus geen rode en groene drukknoppen meer.
In de beschrijving staat uitvoerig beschreven hoe de schakelaars aan te sluiten en hoe de Leds te bevestigen op je bedieningsbord, en dan komen de praktische problemen nu moet ik ook bekennen dat ik in deze hobby nog niet veel gewerkt heb met Leds etc.
Eén ding is heel belangrijk de juiste spanning en heel goed kijken naar de + en de - , intussen heb ik ook contact gezocht met de leverancier van dit product ( alle lof hoe deze persoon mij geholpen heeft en meegedacht met de ontstane problemen)
Allereerst de voedingsspanning van het geheel, in de beschrijving staat dat je een gestabiliseerde gelijkspanning moest gebruiken van ± 9 V, De wissel motoren werken op 6 tot 12V maar werken zonder problemen op 9 V dit wordt aanbevolen.
Nu had ik van een hobby kennis een adapter gekregen met een schuifregelaar en gestabiliseerde voeding van  oa 9 V
Deze gebruikt dus als voeding maar o wee de wissel motoren werkten goed maar de leds branden niet en dan komt de onzekerheid en geen ervaring met deze dingen bij mij naar boven.
Alles 3 keer los gemaakt getest, spanningen gemeten ik kon niks vinden en de leds bleven uit.
Toen de adapter weg gedaan en een lab voeding bij Conrad reeds besteld en ontvangen ook gestabiliseerd en met een draaiknop te regelen van 0 V tot 15 V met bijbehorende meter te zien.
Een beetje dure voeding voor dergelijke zaken maar zie daar de Leds gingen branden en alles was eigenlijk goed aangesloten. Waar dit nu aan licht ik zou het niet weten. Wel had ik een probleem inmiddels door mijn onwetendheid ben ik wel 4 Leds kwijt geraakt door kortsluiting of wat dan ook. zoals al aangegeven ik had alles los gehaald en daarbij waarschijnlijk kortsluiting gemaakt omdat ik natuurlijk vergeten was om de spanning eraf te halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0252_2.jpg)
Nieuw schakelbord

Voor degene die ook met deze schakelaars en Leds wil werken een paar praktische tips.
De printplaatjes die op de schakelaar zitten hebben hele kleine gaatjes waar precies de pennen van de Leds heen kunnen
De Leds worden op ± 10mm geplaatst vanaf het gat van de schakelaar.
In de praktijk gaat dit best goed even wat priegelwerk maar het lukt totdat je ontdekt dat de verkeerde Led aan de verkeerde kant van de schakelaar zit aangesloten en je de rode en groene moet omdraaien dan ontstaan de problemen.
Als je de Led los hebt krijg je de aansluiting van de Led nooit meer door het andere gaatje heen, de afstand tussen bedieningsbord en printplaat is te klein en wordt het een gepriegel van je welste zie onderstaande foto bij het brandende groene ledje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0253_1.jpg)
Ook zien jullie op deze foto achter de schakelaars een klein pertinax printplaatje geplakt vanaf dit plaatje tak ik de voeding af van 9 V als een soort verdelings blokje tussen de lab gestabiliseerde voeding en de schakelaars.

Om dit verder te voorkomen bedacht ik om de schakelaars van te voren te voorzien van 3 draadjes en deze dan te solderen aan de draden van de Leds mochten er dan dingen weer los gemaakt moeten worden kan dit op een makkelijker manier dan op het kleine printplaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0254_4.jpg)

Zo nu eindelijk alles draaiende gekregen zonder verdere problemen behalve de twee Leds recht boven aan die moeten nog aangebracht worden maar zoals ik al zij deze zijn kapot en nu is het wachten op de bestelling.
Kan iemand mij trouwens wat meer vertellen over Leds wat er gebeurd als je kortsluiting maakt branden die dingen dan door ?
Ik zag ze een sec. fel branden en daarna deden ze niets meer ik dacht altijd dat Leds niet konden doorbranden.
Zodat waren mijn laatste ervaringen met de attributen van de Cobalt wissel motoren, één ding kan ik wel zeggen als je alles in een rustig tempo aanlegt en aansluit dan werkt alles als een zonnetje, zeer geruisloos en zo te oordelen betrouwbaar. (je krijgt niet voor niets levenslange garantie) Als ik 90 jaar wordt zal ik nog eens bellen met Vlaardingen en met de leverancier  ;D
Tot hoors allen

Herwim

 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0255_4.jpg)
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Bert van Gelder op 11 April 2013, 20:56:53
Citaat
Kan iemand mij trouwens wat meer vertellen over Leds wat er gebeurd als je kortsluiting maakt branden die dingen dan door ?

Herwim,

Waar LED's in ieder geval niet tegen kunnen is 9V, zonder voorschakelweerstand. De meeste LED's mogen tussen de 2,5 en 3,5V hebben. Als je ze meer geeft, is het direct gebeurd.
Kijk maar eens in de encyclopedie naar voorschakelweerstanden en LED's.

Succes, gr, Bert
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 11 April 2013, 21:49:27
Hallo Bert

Dat is mij bekend en daar is van de fabriek uit al rekening mee gehouden.
De schakelaars met print van Cobalt hebben een weerstand in zich.
Dat geeft ook de beschrijving aan en de leverancier heeft dat bevestigd.

Herwim

Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 April 2013, 22:01:29
Het hangt er maar helemaal vanaf waar je die kortsluiting maakt. Als je de voorweerstand kortsluit, dan komt de volle spanning op de led, en daar kunnen ze niet tegen.
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 11 April 2013, 22:06:36
Hallo Klaas

Ik heb zelf meer het idee dat ik met de spanning erop de twee pootjes van de Led tegen elkaar heb gedrukt
met het solderen van de leds waarbij ik vergat de spanning eraf te halen, maar je kan gelijk hebben en dat ik met het verwisselen van de draden kortsluiting heb gemaakt voor de weerstand.
Het is ook bijna niet te zien waar die weerstand zit want die moet heel klein zijn, ik zie hem niet.
Herwim
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 15 April 2013, 12:48:39
Hallo Klaas

Ik denk toch dat je gelijk heb met de opmerking
Het hangt er maar helemaal vanaf waar je die kortsluiting maakt. Als je de voorweerstand kortsluit, dan komt de volle spanning op de led, en daar kunnen ze niet tegen.
Alleen ik kan niet meer vinden waar ik op het printplaatje kortsluiting heb gemaakt, toen ik 2 nieuwe leds op het zelfde printje aansloot had ik het zelfde probleem vel brandende leds en weg waren ze.
Ik heb toen maar een nieuwe schakelaar gepakt met printplaat en 2 nieuwe leds en alles werkt nu naar behoren.
Herwim
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 17 April 2013, 15:32:33
Hallo mensen

Nog even de laatste ervaringen.
Het schakelbord is af zoals jullie hierboven hebben kunnen lezen, nu moest ik nog het schakelbord verbinden
met de wisselaandrijvingen.
Welnu het volgende de verbinding was gouw gemaakt via mijn netwerk aan kabels onder het moduul via de
diverse kroonsteen verbindingen, wissel aandrijving liep maar o ke ik had er toch niet zo'n lekker gevoel bij.
De wissel van boven op de moduul bekeken en in twee standen laten werken en al gouw zag ik dat de beweegbare lip aan één kant niet aansloot aan de vaste rail en aan de andere kant stond de stalen stang wat te hard te drukken tegen de vaste rail.
De wissel motor stond na mijn idee niet helemaal op de goede plaats, allereerst had ik de wissel motor maar aan één kant vast geschroefd
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0257.jpg)

en de andere kant niet, ondanks het tweezijdige schuimpad was de kant waar geen schroeven zaten
omhoog gekomen dus wissel aandrijving stond scheef t.o.v. de onderkant werkblad.
Dus toch 3 of 4 schroeven vastmaken en niet voor het gemak maar 2 omdat ik er aan de andere kant moeilijk bij kwam.
Een handige tip om de wissel motor ook aan de kant waar je niet bij kan komen vast te schroeven is het volgende.
Zorg dat je de plekken goed aftekent in mijn geval met een viltstift op gevoel terwijl de motor met 2 schroeven vast zat een lijntje getrokken achter tegen de motor aan toen motor weggehaald de afstanden op de motor nog eens goed nagemeten en overgezet aan de onderkant van het werkblad.
Vervolgens bij de 2 viltstiftpunten aan de kant waar je niet bij kan 2 schroeven ingedraaid tot ± 3mm boven het werkblad
De wissel aandrijving in de achterste schroeven gehangen en vervolgens aan de bovenkant even een wasknijper bevestigd om te voorkomen dat de wissel motor naar beneden valt let niet op de schroef die zat er op dat moment er nog niet in.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0259_2.jpg)

daarna de voorste 2 schroeven weer in gedraait, zo de wissel motor hing nu goed en recht kwam aan één kant niet meer omhoog.
De wisselmotor met het schakelbord in de middenstand gezet en aan de bovenkant de wissel weer gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_0258_5.jpg)

Zo dat was alles bij elkaar toch nog een heel verhaal over mijn ervaringen met deze nieuwe wissel aandrijvingen van Cobalt, probleempjes die vooral voorkwamen omdat ik nog niet veel ervaring had met leds en soms ook te impulsief
werk.
Maar goed het werkt geweldig ik kan dit type wissel aandrijving met bijbehorende schakelaars en leds van harte aanbevelen, het is niet geruisloos maar de decibels zijn toch een stuk minder dan menig ander wissel aandr. van dit type.
Voor degene die ook hiermee willen werken hoop ik dat mijn ervaringen maar vooral de fouten van enig nut kunnen zijn.

Met vr.gr.
Herwim Frank

 



Titel: Re:Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Robbedoes op 12 May 2013, 15:03:40
Beste mede-hobbyisten,

Na enige jaren zeer goede ervaringen te hebben gehad met Tortoises in combinatie met de NCE Switch8 decoder, heb ik voor de extra benodigde wisselaandrijvingen op mijn nieuwe baan, besloten Cobalts te nemen.

Ik heb gekozen voor de digitale versie, de motor met ingebouwde decoder, leek me makkelijk. Voor de wissels heb ik een aparte booster van Tams Valley met een gestabiliseerde 15 volt voeding. Na een Cobalt te hebben gekocht om uit te proberen, viel het volgende op:
- decoder op Cobalt is zeer eenvoudig te programmeren;
- motorgeluid vergelijkbaar met dat van een Tortoise, de Tortoise maakt een iets lager geluid dat te maken zal hebben met de andere overbrengingsverhouding;
- de Cobalt levert, met de aangebouwde decoder, enigel ruimtewinst op tov Tortoise;
- kracht van beide motoren vergelijkbaar, ruim voldoende voor Tillig wissels;
- Cobalt kan niet met de hand worden versteld zoals de Tortoise. Dit is onhandig met installatie, anderzijds loopt de motor niet iets terug zoals de Tortoise, hetgeen overigens niet het geval is als de Switch8wordt gebruikt.

Omdat de geintregreerde decoder op de Cobalt erg eenvoudig is met installatie, heb ik na aanschaf van de eerste Cobalt en wat testjes, en hoewel prijzig, een totaal van 8 stuks erbij gekocht.

Slechte beslissing!

Van de 9 motoren hebben inmiddels 4 stuks problemen en blijven nu en dan vastzitten. Na wat geklop op de behuizing komt de motor weer op gang. Met een geautomatiseerde baan waarop ook wat kwetsbaardere loks met finescale wielen etc, hun rondjes doen, krijgt het rijden zo wel een spannend element.

Eerst dacht ik nog dat ik wat fout had gedaan: voltage niet goed, combinatie van dcc-centrale niet correct (Tams Valley booster icm Ecos I) etc. Na alles te hebben uitgesloten en vanmorgen 1 motor uit elkaar te hebben geschroefd, deze te hebben getest met oude multimuis, en nog steeds wisselend resultaat - loopt toch weer vast - mezelf de vraag gesteld wat ik toch verkeerd doe. Ik heb daarop besloten eens goed op internet te zoeken. Ik vond onderstaande draad die een heleboel vergelijkbare ervaringen bevat. Kennelijk is de kwaliteitsbeheersing van de productie bij DCC Concepts nog niet op orde en wordt bij de lagers een te kleine tolerantie oid aangehouden. Door fabrikant voorgestelde oplossing (geen grap!): motor op een harde ondergrond slaan zodat het mechaniek zich in de behuizing kan zetten!!! zie draad hieronder.

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/66151-cobalt-motors-and-dcc-how-do-you-control-yours/page-2

Ik blijf in ieder geval bij mijn goede oude Tortoises en Switch8 decoder. Hebben nog nooit geweigerd. Een aparte booster met lagere spanning is dan ook niet per se meer nodig.

Groet van Robbedoes
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Robbedoes op 27 June 2013, 23:48:17
Inmiddels nog twee blauwe knakkers erbij die af en toe beklopt moeten worden = 6 van de 9.

 :-€
Titel: Re:Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Rubedino op 28 June 2013, 00:20:22
Sja dat geeft me moed. Ik heb er 12 met losse decoder besteld voor mijn spoor 1 project.

De servo's die ik er tot ni toe voor gebruikte voldeden niet.

Ik ben benieuwd.....

De schildpadden hebben me nog nooit in de steek gelaten in H0 met heel wat beurs uren (idem voor de Poki wisselmotoren.... Nou 1x dan).
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Robbedoes op 01 July 2013, 23:59:36
Sorry Kees-Jan, mooier kan ik het helaas niet maken.

Net bij het rijden weer aan den lijve ondervonden en nu vind ik het echt even onbetrouwbare  &$#$*#@^  dingen! Misschien zit het probleem bij mij in de combinatie met de geïntegreerde decoder en gaat het beter met de Cobalts met losse decoder. Ik hoop het voor je.

Ik heb nu in ieder geval definitief besloten al mijn Cobalts zsm (enigszins fasegewijs ivm de portemonnee) te vervangen door tortoises, momenteel in Engeland bij coastaldcc £13 per stuk (koers is gunstig, net geen 15 euro) in combinatie met een NCE switch8 decoder (£39.75 bij dezelfde firma).

Sterkte!

Gr Robert
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 02 July 2013, 09:00:25
Hallo Kees-Jan en Robert

Robert heel vervelend voor jou dat de Cobalt wissel motoren het zo slecht doen en voor jou
Kees-Jan hoop ik dat je de zelfde ervaring mag ondervinden die ik zelf ondervind.
Ik heb die dingen nu een maand of 4 en ze werken nog steeds.
Misschien zit het in inderdaad de combinatie met de geintegreerde decoder ?
Is het niet mogelijk om met de importeur te overleggen wat er aan te doen is ?
Ik heb zelf ook de importeur diverse malen gesproken maar dat ging over hoe met de spullen
om te gaan, hij was zeer vriendelijk en zeer  meewerkend.
Ik had die keus gemaakt op het fijt dat de Fulgurex aandr. erg veel lawaai maakten en had verder
nog geen ervaring met andere merken.
In ieder geval succes beiden met jullie beslissingen.
Herwim
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Rubedino op 02 July 2013, 09:02:15
Wie is de importeur dan Herwim?
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Chris op 02 July 2013, 11:15:20
Ha KJ

REOS.

http://www.re-os.nl/
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Rubedino op 02 July 2013, 11:23:42
Thenks Chris . Een bijzonder duidelijke site als je de contact gegevens zoekt.............


Annie wee. Ik haal ze toch bij jullie  ;D.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 02 July 2013, 12:46:55
Hallo kees-Jan

Ik heb de Cobalts ook in Vlaardingen gekocht, toen waren ze net aangegeven als nieuw product.
Daar ik wat vragen had en de medewerker die ik uit Vlaardingen aan de lijn had nog niet alle gegevens
kende heb ik het telf nr.gekregen om verder te informeren.
Maar ik denk dat ik niet degene moet zijn om dit door te geven, wellicht kan Chris hierin wat betekenen
voor jou.
Herwim

Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Robbedoes op 04 July 2013, 00:02:34
Ik heb er 7 in UK gekocht en 2 in Houten bij Reos. Ga zeker nog wel een mailtje sturen, in ieder geval met de winkel in UK waarmee ik de ervaring heb dat ze altijd zeer behulpzaam zijn en aan service etc daar zeker geen gebrek. Ik vind het alleen allemaal zo een gedoe. Alle geweldige service en ondersteuning ten spijt geef ik toch eenvoudigweg bij aanschaf de voorkeur aan een product met zodanige kwaliteit dat ik geen beroep op deze service hoef te doen.

Robert
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Martin Hornis op 01 August 2013, 01:27:32
De onderkant van de Cobalts schijnen niet geheel vlak te zijn. Daaom: niet al te vastschroeven. De bevestigingsschroeven van de Cobalt zelf (aan de boven-zijkant) heb ik iets losser gedraaid. Daardoor loopt de motor beter naar het eindpunt.

Jammer dat er een DCC-decoder bij zit. Is er soms een MM-oplossing die ook een blijvende spanning op de motor behoudt?

Het omschakelen van de twee wisselcontacten gebeurt 'ergens' tussen de twee eindstanden. Bij de Fulgurexen en Lemaco's zitten aparte omschakelaars bij de 'echte' eindstanden, zodat je zeker weet dat ze in de betreffende eindstand staan. Het zal niet de eerste keer zijn dat een trein ontspoort/botst doordat een wissel werd aangestuurd, maar niet de gewenste eindstand bereikte. In een programma als iTrain kun je de wissel-eindschakelaars in het programma opnemen.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 01 August 2013, 08:09:36
Hallo Martin

Zover ik ingelicht ben heb ik bij de aandrijvingen zonder DCC Decoder voortdurend spanning op
de motor en loopt de omslag keurig tot het einde.
Je kan dat zelfs instellen met het schuifje aan de zijkant waar de draad doorheen steekt.
Of was dat niet wat jij bedoelde.
gr.
Herwim

Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: henk op 01 August 2013, 10:03:37
Jammer dat er een DCC-decoder bij zit. Is er soms een MM-oplossing die ook een blijvende spanning op de motor behoudt?

In ieder geval niet als Cobalt met ingebouwde decoder. Dat wordt dan een gewone Tortoise met een decoder die een blijvende spanning op de wisselmotor kan zetten. Volgens mij kunnen sommige multiprotocoldecoders dat wel. En anders een gewone wisseldecoder met een bistabiel relais op de uitgangen. Via twee wisselcontacten van dat relais kun je ook een ompoolbare en blijvende spanning op een Tortoise zetten.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 01 August 2013, 11:00:24
Hallo Henk en Martin

In ieder geval niet als Cobalt met ingebouwde decoder. Dat wordt dan een gewone Tortoise met een decoder die een blijvende spanning op de wisselmotor kan zetten.

Ik begrijp de uitspraak niet dan wordt het een Tortoise niet dat ik wat tegen dit merk wat heb
maar Cobalt heeft ook aandrijvingen zonder DCC-decoder en waarbij de spanning aanwezig blijft.
Dus je hebt altijd tegenwoordig 2 merken keuzes. Toirtoise en Cobalt.

Herwim

Of je wil digitaal sturen dan moet je wel een ingebouwde DCC-decoder hebben denk ik, daar weet ik te weinig
van af.

Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: henk op 01 August 2013, 12:11:46
Als ik het goed lees vraagt Martin of zoiets als een Cobalt met ingebouwde decoder ook bestaat voor het Motorola digitale protocol. Cobalt komt uit Engeland of de VS, in ieder geval een land waar ze alleen DCC kennen, dus ik denk het niet. Dan heb je een analoge aandrijving nodig met een losse decoder die Motorola verstaat en de aandrijving permanent onder spanning kan houden. Dat laatste vindt Martin belangrijk.
Daarbij maakt het inderdaad niet uit of het nu om een analoge Cobalt of de Tortoise gaat. Maar die ingebouwde decoder is nu net een interessante eigenschap van de Cobalt. Zonder die decoder zie ik weinig reden om voor de Cobalt te kiezen als ik aan de legendarische betrouwbaarheid van de Tortoise denk. Maar daar ging dit draadje inderdaad niet over.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Robbedoes op 01 August 2013, 22:42:52
Een gunstig geprijsde MM decoder die mbv twee dioden per uitgang gebruikt kan worden als wisseldecoder voor de Tortoise of Cobalt, wordt bijvoorbeeld geleverd door IEK. Deze heeft op iedere uitgang een bi-stabiel relais. Het voordeel van "alles in een" wat mij ook zo bij de digitale Cobalt aansprak, heb je dan niet.

De terugloop die de Tortoise heeft als de spanning eraf is, heeft de Cobalt niet. Overigens speelt dit alleen bij situaties waarvoor een constante grote veerkracht nodig is, heb ik in H0 (met Tortoise icm Lenz LS150 met Tillig wissels) nog nooit veel last van gehad, was altijd wel bij te stellen. Misschien wel van belang bij grotere sporen.

Groet,
Robbedoes
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Martin Hornis op 05 August 2013, 00:57:46
Heren,

Bedankt voor de antwoorden en suggesties. Ik denk dat ik de SA-DEC4-MM van Littfinski ga gebruiken.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: henk op 05 August 2013, 07:00:44
Met wisselstroom en diodes? Ben wel benieuwd dan. Als je een Tortoise op die manier aanstuurt, blijft hij in de eindstand licht brommen. Bij een paar stuks wordt dat knap irritant. Geen idee hoe dat met de Cobalt is.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Rubedino op 21 September 2013, 18:47:59
Onder een spoor 1 wissel:

http://www.youtube.com/v/_AXvAAwhj20&feature=share&list=UU6LFtBCyrhLM0bwMLKr6c7w

Tussen de plaat en de motor heb ik een stukje kurk gemonteerd. hierdoor zit de motor zonder "spanning" van het huis tegen de plaat.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Herwim Frank op 21 September 2013, 19:09:51
Hallo Kees-Jan

Wat een mooie filmpjes.
Ik wilde wat vragen over de Engelse wissel, is dat zwarte kastje naast de wissel normaal in de modelspoor handel
of is dat zelf gemaakt.
Heel handig om te zien hoe de wissel staat.

Filmpje van de loc geweldig, dit is schaal 0 denk ik los dat het niet vuil is en daardoor duidelijk te zien dat het een model is lijkt het toch de werkelijkheid.
gr.
Herwim Frank
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Rubedino op 21 September 2013, 20:28:04
Hallo Herwim,

Het kastje is van Hübner (Marklin) in spoor 1. Er zitten alleen lampjes in die je moet schakelen over de wisselmotoren (puntstuk aansluitingen).

De andere filmpjes zijn lok's in spoor 1.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: HJ op 12 November 2013, 17:22:47
Hallo Kees-Jan,

Wat zijn je ervaringen met de Cobalts nu we een paar weken verder zijn?
Doen ze het nog steeds allemaal?
Op het filmpje doen ze het iig uitstekend.
Ook erg mooi met die verlichte rijwegindicator.
Welke Cobalt-versie heb je, die met ingebouwde dcc-decoder?

groet,

Hendrik
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: bernardrood op 28 March 2018, 16:57:10
Cobalt wisselmotoren worden niet meer geleverd door modeltreinexpress vanwege vele klachten


Gr
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Martin Welberg op 28 March 2018, 21:26:56
Is dat zo, waar baseer je dat op  ???

Gebruik zelf al een redelijke tijd de Cobalt IP digital, met 1 op de 36 die het begaf kan ik zeggen dat het goed spul is. In de nazorg zijn de mensen van Cobalt ook goed, snel antwoord op vragen en daarnaast levenslange garantie...wat wil een mens nog meer.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: MOVisser op 28 March 2018, 23:04:38
Nog meer?  Een nog langere garantie dan levenslang.
Hoelang gaat de cobalt dan levenslang mee?

Ronald Visser
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Martin Welberg op 28 March 2018, 23:14:03
Wel eens begrijpend lezen geleerd  ???
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 March 2018, 23:23:38
Bij levenslange garantie vraag ik me altijd af: is dat het leven van de koper, of het leven van het gekochte apparaat?
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: JaJo op 29 March 2018, 07:31:51
Werken bij mij al jaren perfect!
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Jan1954 op 29 March 2018, 08:57:34
Ze eerken bij mij goed  heb ze bij modeltreinexpress gekocht maar die was altijd aan het klagen over de leverancier in nederland
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: MOVisser op 29 March 2018, 09:05:14
Klaas,
Milocomarty vraagt aan ons waarom we niet begrijpen wat we lezen?

Misschien de wijze waarop iets geschreven is.
Wellicht kan onze tekst (in ieder geval, die van mij) ook ietwat cynisch/humoristisch bedoeld zijn.
Dat moet je dan wel onderkennen. 

Ook bovenstaande is cynisch bedoeld.
(Graag lezen, begrijpen en niet direct op reageren).

Ronald Visser
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: ingenium op 29 March 2018, 09:56:09
Wellicht kan onze tekst (in ieder geval, die van mij) ook ietwat cynisch/humoristisch bedoeld zijn.

Jammer dat het niet werkt. Cynisme is ook niet voor iedereen weggelegd. Je moet het wel kunnen.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Ronald Halma op 29 March 2018, 10:55:10
Jij bent er een meester in! ;D ;)
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: henk op 29 March 2018, 11:49:40
Maar ondertussen is de term ‘levenslange garantie’ nogal nietszeggend.
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Maurice K op 29 March 2018, 11:57:17
Om maar eens een ervaring te droppen. Ik heb met vijf motoren driedage op OnTraxs gestaan welke ik bij Bentink in Apeldoorn heb gehaald. Ik heb alle geen problemen ervaren. ook het schakelen van het hartstuk gaat goed. Vind de prijs ook meevallen.

Grt Maurice
Titel: Re: Cobalt wisselmotoren. Ervaringen?
Bericht door: Martin Welberg op 29 March 2018, 13:14:05

Milocomarty vraagt aan ons waarom we niet begrijpen wat we lezen?

Misschien de wijze waarop iets geschreven is.
Wellicht kan onze tekst (in ieder geval, die van mij) ook ietwat cynisch/humoristisch bedoeld zijn.
Dat moet je dan wel onderkennen. 

Ook bovenstaande is cynisch bedoeld.
(Graag lezen, begrijpen en niet direct op reageren).

Ronald Visser

Vraag het niet aan Klaas maar aan jou. En lees in je reactie weinig cynisme af, eerder iets van "heeft ie het nu wel goed begrepen?" Daarnaast is dan het niet gebruiken van emoticons, die even als uitleg ontwikkeld zijn om dit soort grappen te verduidelijken als grap, bij mij niet echt duidelijk dat het om een cynische opmerking gaat. Jammer maar zo gaat dat nu bij geschreven taal.