BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Brigitte op 05 July 2006, 22:27:46
-
Hoi,
Ontdekte net op de website van Electrotren dat ze heel druk zijn met de geel/grijze 1309. Las ook in de advertentie van REZ in de RM dat ie in de 'zomer' uitkomt, dus dat klopt dan wel.
Ze hebben wat aanpassingen aan het model gedaan om hem zoveel mogelijk op de echte te laten lijken. Het dak en de elektrische leidingen op het dak zijn aangepast. Voor de verlichting is gelige led verlichting gebruikt.
Hier kun je het zelf nalezen http://www.electrotren.com/info.asp?id=366 wel even bovenin op een vlaggetje klikken om te taal aan te passen.
Laat maar komen zou ik zeggen ;D
Groetjes,
Brigitte
-
ja, goed om te zien dat er progressie is op de site van Electrotren.
Helaas valt er op de site van Reijne sinds de introductie van de 'nieuwe site' weinig te beleven op modelspoorgebied ... jammer.
Overigens jammer dat ze niet als nummer de 1304 of 1315 genomen hebben :-*
groet,
marco-
-
Wat een schatje. Duurt denk ik niet lang meer voor ze in de winkel ligt :)
-
Nu nog wachten op de volledig gele versie met giga logo... Alleen ben ik bang dat die er niet zal komen... De kap moet dan op de koppen flink aangepast worden ivm de front- en sluitseinen...
-
En de hoofdreservoirslang moet op de bufferbalk. ;D
Twee maal treinleiding en twee maal hoofdreservoir op de bufferbalk.
Groeten van Jan
-
Eigenlijk wil de 1300 met A-sein, weet niet zeker of dat zo heet, in iedergeval een 3de sein aan de voorkant :-[
Komt die ook toevallig nog, anders moet ik deze hebben ;D
-
Zou inderdaad welkom zijn, de 1300 met A-sein (in het blauw de 1310 natuurlijk :)). Interessant om te weten zou hier wel zijn of de verlichting ook aangepast is: er wordt gesproken over een wijziging aan de verlichting, maar is dat alleen qua kleur of ook qua seinbeeld?
Ziet er verder overigens strak uit m.i.
Groet,
Julius
-
ik hoop dat de drie-rail versie beter op drie-rail gaat rijden.....
-
Hoi,
Ik heb ooit op het vorige forum gelezen, dat is toegezegd na afsluiting van deze serie 1300's ze ook gaan komen met versies met een drie-punts frontsein?
Corrigeer als ik het fout heb.
Groetjes,
Brigitte
-
hmmm.... Nou komt deze ook nog... Ik wil ook nog de blauwe en turqooise versie van de 1300... Dat wordt sparen, ghehe ;D ::)
pep
-
Hoi,
Ik heb ooit op het vorige forum gelezen, dat is toegezegd na afsluiting van deze serie 1300's ze ook gaan komen met versies met een drie-punts frontsein?
Corrigeer als ik het fout heb.
Groetjes,
Brigitte
Klopt,
Zover ik weet komt hierna de geel grijze met ander nummer en A sein (2007)
en in 2008 de geheel gerenoveerde 1300.
-
Klopt,
Zover ik weet komt hierna de geel grijze met ander nummer en A sein (2007)
en in 2008 de geheel gerenoveerde 1300.
2008 pas??? Da's nog heeeeel lang wachten! :-| :'(
Ik had gehoopt dat die eerder zou komen....
Hmm, dan schuif ik hem maar wat verder naar onderen op mijn verlanglijstje.
Koen
-
Dat is goed nieuws :D
Nou dan wacht ik nog ff !!!
-
Leuk dat de 1309 nu in geel/grijs uitkomt, maar ik vraag me af of deze ook een omgekeerd L-sein zal voeren. ???
Ten tijde van de geel-grijze had je toch al een omgekeerd L-sein.
Groeten,
Roelof
-
Al zou hij geen L-sein voeren, dan is dit niet zo moeilijk om te bouwen
pep ;)
-
Wauw, ziet er mooi uit,en ook gele frontverlichting :)
-
Ja, schitterend he... :D
-
Mooie loc, al gaat Electrotren alweer de mist in met de koplampringen. Die waren toch hoofdzakelijk grijs of zilverkleurig.
1312 (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/thumb/d/dc/E-loc_1312.jpg/800px-E-loc_1312.jpg)
Heel sporadisch had een loc ook wel eens één gele lampring. Maar goed; dit is wel heel simpel aan te passen. Helaas vind ik de vorm van de Electrotren 1300 in z'n algemeen niet zo best getroffen. Misschien zal dat nog het minst opvallen bij de gele gerenoveerde versie. Doe dan maar de 1312 met wapen van Zoetermeer; vinden de liefhebbers van museale loc's leuk, en ook de Zoetermeerders onder ons ;) ;D :D
Grtz!
Tedo
-
Dit betekent dus wel dat er n.a.w. géén Limburgse 1300 in volledige gele kleurstelling wordt uitgebracht... :-|
Dan maar hopen dat de 1311 uit wordt gebracht in de laatste gele kleurstelling, hebben we tenminste nog iets uit 't zuid-oosten van 't land. ;)
-
Limburgse 1300? Je bedoelt één die nu in Limburg staat?
Wat betreft de 1309; het lijkt erop dat die (weliswaar later) toch gele lampringen heeft gekend:
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/grey-yellow/ns1309.jpg)
Overigens zijn er bij grijs-gele 1300'en ook verschillen in de kleuren van de handgrepen naast de cabinedeuren (grijs of geel) en de raamlijsten van de cabinefrontramen (zilver of grijs). Beiden zijn in verschillende combi's op loc's te zien geweest. En dan hebben we natuurlijk de 1313 nog....
(http://www.railfaneurope.net/pix/nl/electric/1300/grey-yellow/ns1313.jpg)
-
Limburgse 1300? Je bedoelt één die nu in Limburg staat?
Nope, ik bedoel de 1309, met het wapen van Susteren. Dit is de enige 1300 met een Limburgse plaatsnaam er op. ;)
Omdat de geel/grijze uitvoering het nummer 1309 krijgt, lijkt het me stug als de gele uitvoering ook dit nummer krijgt. De 1312 is een goede kanshebber, dit nummer is nog niet aan de beurt geweest en is een lok die (gelukkig) bewaard wordt.
-
Lampringen is en blijft blijkbaar een heikel punt bij de 1300, maar gele lampringen zijn voor deze uitvoering van de 1300 inderdaad niet per definitie fout :-)
De verschillen op het punt van de handgrepen en ringen om de patrijspoorten was me ook al eens eerder opgevallen, ik zie hier in het overbekende boek ieder geval een foto waarop de 1309 te zien is met gele grepen en de zilverkleurige ringen om de raampjes, zou dus correct zijn :) Zover ik weet komt hierna de geel grijze met ander nummer en A sein (2007)
Weet je wellicht of ook de A-sein variant van de blauwe loc komt - loc 1310 dus? De 1307 met de ontbrekende sierstrepen op de deuren verwacht ik eigenlijk niet, nog een malwijziging en bovendien niet zo'n fraaie uitvoering als de 1310 m.i.
Groet,
Julius (@Tedo: zou je van de grote 1312-foto een link kunnen maken? Bij mij is de layout volledig weg nu)
-
Nope.
Weet ik niet en wat ik weet is onder voorbehoud, geen speculaas, want wat ik openbaar maak komt uit en mag ik openbaar maken, maar zoals met alles wat in de toekomst speelt,
Onder voorbehoud.
;)
-
Overigens zag ik dat in de 'nieuwtjes folder' die ook op de site van Electrotren te vinden is dat de geel/grijze het nummer 1311 draagt ....
groet,
marco-
-
? Waar zie je dat staan dan, want ik kan niets vinden...kijk met mijn neus denk ik, maar help es effe :)
-
wat is de URL van die site?
-
Ze hadden inderdaad eerder de 1311 staan, maar dat was een fotosoep model. Over het nummer hadden we nog een klein discussie over gehad op het oude BNLR , dat we ook al een Matrix 1211 hadden en Electrotren ook met een --11 komt ;). Maar ze hebben dus meegeluisterd en is het wat mij betreft een mooi nummer geworden.
-
www.electrotren.com
-
hehe, tis heel vaag, maar als je op de taalkeuze 'engels' klikt (vlag) dan komt het vanzelf boven drijven .... dan laatste pagina.
groet,
marco-
-
Heb even gezocht op de website van Electrotren, maar kan het ook niet vinden. Alles waar ik op uitkom zijn plaatjes van een 1309.
Wat Chi-Kit zegt is waar, de oude fotosoep foto met het nummer 1311 is nog bij MTE op de website te zien.
Groetjes,
Brigitte
-
www.electrotren.com
Hé, mijn favoriete automerk. :)
- Peter
-
Heb even gezocht op de website van Electrotren, maar kan het ook niet vinden.
Dan heb je vast een pop-up blocker actief, zodra je de link aanklikt die Chris opgaf verschijnt er een tweede scherm ....
groet,
marco-
-
ow...dan heb ik ook een blokker....ik zal nog eens kijken.
-
Ik zie het nu ook. ;D
-
dus misschien in 2007 een gerenoveerde 1300? dat zou ik geweldig vinden!
robbert
p.s. neem aan ook voor wisselstroom?
-
2008 dus ;)
-
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/olja_01/treinen/IMG_0910.jpg)Wachten tot 2008?
Met een vijl en een pot verf kom je al een heel eind ;)
Dit is een omgebouwde 1307 van electrotren.
groet,
Oscar
ps de foto was op photobucket heel scherp, maar na het overbrengen van de foto naar dit forum is hij vaag geworden zoals het nummer en het ns embleem, misschien iemand een tip wat ik verkeerd heb gedaan?
-
Zozo, vertel me meer ;D Hoe heb je die lampenbalktyfoonrooster gemaakt?
P.s. Kan je ook wat grotere foto's mailen? (chikit.wan(at)gmail.com)
-
Bijzonder fraai, weer zo'n verborgen kunstwerkje in modelspoor wereld
-
[img width=400 height=300]ps de foto was op photobucket heel scherp, maar na het overbrengen van de foto naar dit forum is hij vaag geworden zoals het nummer en het ns embleem, misschien iemand een tip wat ik verkeerd heb gedaan?
Volgende keer gewoon de link plaatsen. Dat ziet de foto er inderdaad een stuk beter uit ;)
http://i92.photobucket.com/albums/l28/olja_01/treinen/IMG_0910.jpg
-
Strak gedaan! Zo te zien heb je een lampenblok van een Lima 1300 gebruikt, klopt dat?
Wel een heidens karwei om die sierstrips te verwijderen. Wat dat betreft kan degene die je na wil doen beter 'n 1309 als basis nemen.
-
Je moet er alleen wel andere sleepstukken opzetten. Dit zijn zo te zien panto's die in het verleden zijn geleverd op de Rc 16/17/1800, en dat zijn Franse, smalle exemplaren. De juiste panto/sleepstukcombi is nr. 927 van Sommerfeldt. Maar verder: complimenten!!
-
Ziet er super mooi uit.
Marcel.
-
Ik zie handel voor KleiNSpoor, ombouwsetje lampenbalk etc. De transfers heeft tie al.
Super mooi gedaan Oscar.
Wat een werk om die rand weg te halen !!!!
-
Of gewoon even wachten. ;)
-
(http://i92.photobucket.com/albums/l28/olja_01/treinen/IMG_0910.jpg)
ps de foto was op photobucket heel scherp, maar na het overbrengen van de foto naar dit forum is hij vaag geworden zoals het nummer en het ns embleem, misschien iemand een tip wat ik verkeerd heb gedaan?
Hoe groot is de foto op photobucket ?
Verklein em eerst (het orgineel) naar bv 400 bij 200.
Dan naar photobucket, en dan hiernaartoe. Moet er geen verval zijn.
Maar als de foto op photobucket heel groot is, past het forum dit aan, en krijg je verlies.
-
Die seinen, komen die toevallig van Philotrain af?
- Peter
-
Hoe zijn de rijeigenschappen in drierail uitvoering digitaal? Kan iemand daar iets meer over zeggen.?
Alvast bedankt!
-
tot nu toe zijn mijn ervaringen met de 1300 niet bevredigend, ontspoord vaak in bochten en wissels (ik rij m-rails marklin0.
-
@ Arkadas: hmm da's minder. Nu had ik dt ergens al gelezen dat m-rails eventueel een probleem zou kunnen zijn. Ik heb echter nog niet zo'n grote verzameling en ben begonnen in de c-rails van Marklin.
Jammer voor je dat je ervaringen wat minder zijn. Wat vind je van het motortje wat er in zit?
-
Grapige is, ik heb het model ook door iemand laten testen op c-rails en toch ook onstporingen.......
Wat motor betrefd, de aanloop is niet geheel mooi, maar voor mij goed genoeg, dus kruipen op heeeele lage snelheid is niet echt mogenlijk.
Maakt niet echt herrie tijdens het rijden, maar ben dan ook marklin geluid sterkten gewend :)
Loopt verder prima
Groet,
Arkadas
-
Wat een mooie 1300! Echt super!
Waneer ga je met vakantie? ;D ;D
-
Hallo Arkadas en ArtMan,
Sinds enige tijd rijdt er op mijn uit C- en M-rail opgebouwde baan een turqoise 1300.
Op C-wissels werden de wielen aan de sleperzijde omhoog gedrukt. De sleper kan eigenlijk te weinig omhoog. Omdat de veerspanning van de sleper wel erg hoog stond afgesteld heb ik die maar eens wat verminderd. Dit lijkt tot nu toe afdoende, frezen aan de onderkant van het draaistel, om de sleper meer ruimte te geven, kan altijd nog.
Op de M- wissels ging het op het afbuigende spoor nog steeds fout. De afstand tussen de wielen was bij alle assen wel precies 14 mm. In de krappe bogen ( r=360 mm) komt er door die losse draaistelzijkanten wel wat spanning op de draaistellen te staan waar door de voorste as naar de buitenkant van de boog gedrukt wordt.
Aangezien ik ook nog een oude Fleischmann loc heb die ook wel eens moeite met de M-wissels had, heb ik bij de M-wissel de contrarail, of hoe dat ding ook mag heten, iets rond gebogen zodat het andere wiel vrij van het puntstuk blijft. Niet overdrijven, 0,5 mm was al genoeg.
Verder nog over de loc. Waarom moet het ding zo onwijs hard lopen, de max. snelheid tot de helft teruggebracht. Mijn exemplaar loopt wel heel stil en verder zit er ergens nog iets hoogte slag en een of meerdere wielen , dus hij hobbelt iets.
Op de onderkant is een afbeelding meegegoten waarop staat dat je hem niet in de vuilnisbak mag gooien. Het is maar dat je het weet. ;D
Groeten Jan.
-
Lol :)
-
Jan,
bedank voor de tips, ga aan de freubel
Arkadas
-
Spoorgenoten,
Gisteren in Houten dan eindelijk een 1309 aangeschaft.
Om de decoder in te bouwen moet de kap eraf, maar ....
ik krijg er geen beweging in.
Wie heeft er tips of ervaring.
Tot op heden gebruikte hulpmiddelen:
-prikkers,
-naalden,
-kleine schoevendraaiers.
(de hamer heb ik nog net niet in de aanslag).
gr
Hans
-
Gebruiksaanwijzing gelezen?
Buffers er uit? (goed opruimen ben je zo kwijt).
-
Spoorgenoten,
De kap is eraf.
Langere prikkers gebruikt en op de goeie plaats ingestoken.
Vervolgens een beetje wrikken en de kap kwam moeizaam los.
Slechts 1 dingetje losgesprongen, maar wel gevonden (witte ondergrond).
gr
hans
-
Hoeven de beffers er tegenwoordig niet uit?
-
Ik neem aan dat je buffers bedoelt? ;D
Maar even serieus: volgens mij moeten die er nog steeds uit.
mvg,
Gert
-
Spoorgenoten,
Uiteraard heb ik eerst de gebruiksaanwijzing gelezen; dus de buffers eraf.
Pas heel veel later kwam ik er achter dat de prikkers heel nauwkeurig geplaatst dienden te worden. Nadat deze op de goede plek zaten, kon ik de kap verwijderen.
gr
hans
-
@Gert, Oepsie! :-[
-
@Gert, Oepsie! :-[
Hangt van de leeftijd af maar beffers kan ik ook wel hoor......
En nu weer on topic ;D ;D