BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fred op 12 March 2013, 14:15:23
-
Goedenmiddag mede forummers.
Ik ben in het bezit gekomen van een Fleischmann Piccolo stoomlok, de BR 78 011. Art.nr. 7075.
De lok was analoog, dus ombouwen naar digitaal. Ik heb al wat loks zelf omgebouwd; leek mij, met behulp van bv. de MTKB - site, geen probleem. Uiteraard eerst de lok analoog getest. Reed prima en en er ook als nieuw uit.
De spoeltjes verwijderd aan beide kanten. De condensator verwijderd aan de onderzijde van de motor. Ik ontdekte dat de motor ook niet " vrij" was, dus ook die verbinding " ontkoppeld".
Vanwege de ruimte past er een Kuhn 025 in. Die erin gebouwd. Is zeer eenvoudig. Lok op de programmeerrails en kon de dekoder uitlezen. Nieuw adres ingesteld en je zou zeggen; klaar en rijden.
Helaas. Als ik de lok daarna op de normale digitale spanning zet veroorzaakt hij kortsluiting. Dat is vreemd vind ik zelf. Lok goed nagekeken; niets gevonden wat sluiting zou kunnen veroorzaken.
Andere dekoder geprobeerd. Je weet maar nooit. Nu alleen de 4 draden (grijs,oranje aan motor en zwart en rood aan de linker en rechter voor de stroomafname.
Zelfde resultaat. Lok rijd niet en geeft " ergens" sluiting.
Op zoek naar de oorzaak heb ik alles uitgebouwd op het onderstel na. Ik hield een kaal frame over, zonder motor, zonder dekoder, zonder lampjes maar, uiteraard, met de wielen gewoon zoals ze gemonteerd zijn.
Lok zo digitale spanning gegeven. Op de linker als de recherzijde de multi meter er op gezet. Om uit te sluiten dat er wellicht sluiting zit in 1 van de assen/wieltjes. (Je onderzoekt alles, niet waar), maar geen probleem. Komt netjes, van alle wieltjes gemeten, zo rond de 21 volt af.
Het blijft dan voor mij een compleet raadsel hoe het dan kan dat, als je er een dekoder tussen zet, er sluiting komt.
Heb ik dan iets over het hoofd gezien en is er, wellicht, nog een andere methode, om dit probleem te " tackelen"?
Ik hoor het graag,
Groetjes en bedankt vast,
Fred
-
Heb je wel het goede soort schildje aan bij de motor zitten ?
Ik heb namelijk begrepen dat bij analoge locs het kan zijn dat er een andere schildje in de loc moet omdat je anders kortsluiting krijgt.
En nu dat bij jouw al is gebeurd met decoder in de loc moet je er rekening mee gaan houden dat je decoder miss wel is overleden.
-
Nee Floris. Ik heb niet het goede schildje eraan zitten. Ik heb er nl. helemaal geen schild aanzitten. Ik rij N-spoor. Het is een Picollo en die hebben dat niet. Staat onderaan mijn bericht dat ik N-spoor rij ook. ;)
Groetjes,
Fred
-
OK,dat je N spoor reed had ik wel begrepen.
Dat n spoor locs geen schildjes hebben dat wist ik dan weer niet als doorgewinterde HO figuur ;)
Ik zou helaas dan verder niet weten waar het probleem zit.
-
Nu rij ik wel in N, maar heb nog te weinig omgebouwd (op mijn Arnold trams na dan, en die locs met een "Schnittstelle").
Ik begin vaak hier (http://www.1zu160.net/digital/einbau.php) en hier (http://www.mtkb.de/Umbau/Decoder.htm) met zoeken naar voorbeelden.
DB BR 78 neue Ausführung (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br78.php)
DB BR 78 alte Ausführung (http://www.1zu160.net/digital/einbaubsp/gfn-br78alt.php)
BR 78 248 neuer Motor (http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_BR78neu.htm)
BR 78 (http://www.mtkb.de/Umbau/Fl_br78.htm)
Bij mijn eigen ombouw van de FL BR212 bleek er na ombouw toch een sluiting tussen één motorpool en het chassis te ontstaan als de kap erop zat, gevolgd door een klein rookwolkje. Daarna regelde de decoder één kant op wel, de andere kant op alleen "Warpspeed"...
Succes met foutzoeken!
Daan
-
Fred,
Ik heb ook zo'n loc van fleischmann, echter de 7078. Bij het inbouwen (van een RMX991A) geen probleem en het rijden zonder kap ging probleemloos. Ik heb de methode "alte Ausfuhrung" zoals Daan die meld gebruikt, daar ik een oude locomotief heb.
Echter toen ik de kap plaatste kreeg ook ik kortsluiting. Uiteindelijk bleek de draad van de voorlamp verbinding te maken met het huis. De aansluiting van deze draad wat veranderd en toen was het probleem verholpen.
Ik zou zeggen bouw de decoder stap voor stap in. Eerst aansluitingen van de wielen, indien geen kortsluiting dan de motor aansluiten. Nog geen kortsluiting dan de lampen en tenslotte de kap erop. Aansluiting voor de wielen dun solderen, want de kap maakt ook hier makkelijk verbinding met de draden.
Groet,
Gerard van der Sel.
PS. Een oude locomotief heeft de anti-slip bandjes aan een zijde. Een nieuwe heeft ze op een as.
-
Hallo
paar kleine tips
Probeer zoveel mogelijk zaken van te voren door te meten met een goede multimeter. (y)
Het is vooral belangrijk dat de motor massavrij is. dus alle verbindingen met het frame verwijderen.
Controleer de inbouw door op het programmeerspoor eerst te kijken of de boel uit te lezen is. of dat de decoder aangeeft "fout" of "kortsluiting" zo zet je niet de volle mep op de decoder en voorkom je de beruchte rookwolkjes.
isoleer zo nodig metalen oppervlaktes die in aanraking kunnen komen met de decoder.
Misschien trap ik een paar open deuren in, maar het kan nooit kwaad. 8)
Gr. Ron