BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Steamer op 07 March 2013, 19:46:11
-
Hallo modelspoor hobbyisten,
Van de week heb ik de Marklin ce 6/8 krokodillen set 37565 opgehaald.
Ben al in het bezit van 8 andere recente krokodillen met sinusmotoren die allemaal erg soepel en over goede rijeigenschapen beschikken, maar niet bijzonder veel trekkracht genereren op hellingen omhoog, ondanks het feit dat mijn bergmodelspoorbaan over hele nette hellingen beschikt met een maximaal stijgingspercentage < 3%. Ik rijdt op C-rails
Dus was ik zo blij met de aankondiging dat er eindelijk een krokodil uitgebracht werd, die is uitgerust met twee motoren waardoor alle assen aangedreven worden, dat dit mij direct over de streep heeft getrokken om deze nieuw aangekondigde 37565 set te bestellen.
Ben net een klein kind dat jarig is, dus vanzelfsprekend was ik er blij mee en zeer benieuwd naar wat hij kon en de rijeigenschappen.
Dus 's-avonds vol verwachting de twee krokodillen uitgepakt en op de baan gezet.
Ik zag al dat er een nieuwe sleper is gebruikt die er op zich wel goed uit ziet maar, ik was er al bang voor, problemen geeft als de krokodil met gepaste snelheid een standaard C rails wissel 24611, 24612 of een Engelse wissel 24624 in afgebogen stand passeert. De sleper loopt vast in de wisselvorken met als gevolg dat beide korokodillen meestal ontsporen. Daar ben je lekker mee. Ik heb al van alles geprtobeerd dpoor aan wat aan de slepers te verstellen maar het probleem blijft bestaan. Het nieuwe 2- motoreige concept levert overigen wel een aanzienlijke verbetering op aan trekkracht. dus dat is ze wel gelukt. Na 5 minuten proberen liep van de bruine krokodil een van de aandrijvingen vast. Als het ene wielstel vast liep ging het ander twee maal zo hard rijden, wat vermoedelijk betekent dat de door de decoder uitgegeven stoomsterkte naar de motoren gelijkelijk verdeeld wordt tussen beide motoren als beiden draaien. Dacht in eerste instantie aan een slecht gesoldeert draadje.
Vanwege de problemen heb ik de bruine krokodil van de baan geplukt en heb ik de blokkerende zijde eens goed bekeken. Aan een kant waren al drie schroeven van de drijfstang verdwenen waardoor deze vast liep in de buurt van het draaien de contragewicht. Hierdoor is wat schade veroorzaakt in de vorm van verbogen stangetjes en dergelijke. Daar wordt je toch niet goed van. Zijn ze nu echt zo dom om weer eens een nieuw ontwerp op de markt te zetten zonder dit uitvoerig te hebben getest op hun eigen railsystemen, inclusief wissels en dergelijke of rijden ze nu werkelijk alleen een rondje op een simpel cirkeltje. Voor mij was het na tien minuten klaar.
Beide loks weer netjes ingepakt en de volgende dag ingeleverd bij mijn winkelier MTE. Natuurlijk kan hij niet anders doen dan de boel weer eens te voorzien van de bekende M reparatie stickers. Dit was de zoveelste keer dat ik nieuwe Marklin loks direct weer kan inpakken om deze te laten reparen. Ditmaal ben ik daar niet mee akkoord gegaan. Ze worden wel retour naar Marklin gerstuurd maar de eerste set zal ik niet meer accepteren. Mijn vakhandelaar MTE had er alle begrip voor en ik heb gisteren van hem een andere kompleet nieuwe set meegekregen, die ik vanavond ga testen op de baan. Ik ben benieuwd maar vrees het ergste.
Het is natuurlijk weer eens wat anders dan TGV's (37790 en 37791) die spontaan assen verliezen of de nieuw ontworpen BR 151 (39582) wat gewoon een trix lok is waar een krakkemikkig slepertje onder geschroefd zit, die hierdoor niet genoeg omhoog kan bij het passeren van een wissel waardoor het hele 3-assige wielstel van de rails komt. Ze moeten vooral zo doorgaan daar in Göppingen, das goed voor de klandizie.
Over deresultaten van de tweede set laat ik wel weten hioe het deze is vergaan
Mijn vraag: Zijn meer mensen die deze, of andere problemen met deze krokodillenset 37565 hebben, of zijn het alleen vitrine modellen?
Mocht een van u deze set ook besteld hebben of op de nominatie hebben staan om aan te schaffen, wees voorzichtig, wellicht is het verstandig om toch even te wachten tot er eventueel meer bekend is over bijvoorbeeld hoe hij zich gedraagt op K-rails, anders loop je het risico dat je weinig plezier hebt van je 800 Euro. MTE had er al meer negatiefs over gehoord maar wist niet meer wat precies.
Ik laat wel weten of het de tweede set vanavond beter vergaat. Als dit niet het geval is stuur ik hem net zo lanf in tot hij goed rijdt en anders klim ik zeker in de boom en tot deze gecrediteerd is door Marklin.
;
-
Je zou bijna denken dat Märklin de verkoop van Trix-modellen wil stimuleren...
Mvg,
Gert
-
De mijne doen het prima op een grote mrail baan. Wel zijn ze wat trekkracht iets minder sterk en dat laten de testen ook zien.
Ik heb ruim 100 loks en daarvan gaat bijna geen enkele lok met problemen terug. Ik had alleen in de jaren 2005 - 2010 toen Marklin Esu decoders er instapte problemen. Daarvan ging vaak het mfx gedeelte kapot.Maar de laatste jaren heb ik totaal geen problemen meer. Maar ze zien er wel beter uit dan de oudere versies.
Wat ik wel zie is dat soms Marklinisten bij het aanleggen van hun baan er technisch gezien een zooitje van maken. Of dat er een zwarte koek op de rails ligt vooral bij wissels en daarom een bepaalde lok er niet of nauwelijk meer overheen rijdt. Bij problemen bezoek ik op verzoek van mijn handelaar wel eens een klant thuis.
Verder vervang ik af en toe de handelaar als hij op vakantie gaat. Wat ik mij afvraagt controleert een verkoper de spullen die binnenkomen omdat er tijdens het transport nogal eens wat kapot gaat.. en dat geldt zeker ook als het verstuurt wordt via pakket diensten als het naar de klant wordt verstuurd.
Ik zelf rij met een CS2 en een CS1 als slave en een MS.
Wat betreft uw vermelding over de lok 39582 dat is helemaal geen nieuwe lok, deze stond in de neuheiten gids van 2005. Bovendien heeft deze loc de oude grote sinusmotor en die is nooit in een Trix lok ingebouwd.
-
De mijnen doen het prima op een grote mrail baan.
Wat voor mijnen heb je dan? Steenkoolmijnen? IJzerertsmijnen?
En wat is het verband met de krokodillen?
mvg,
Gert
-
Ik heb vanaf ergens in 54 of 55 gereden met Trix Express. Ik ben eind jaren negentig over gestapt op 2-railgelijkstroom.
Reden hiervoor was de steeds beperkter keuze in het materiaal en de teruggang in kwaliteit waar het het technisch deel van de produkten betrof.
Ik heb toen nog overwogen om op Märklin over te stappen, maar ik kreeg dan met gelijke problemen te maken.
De laatste jaren nog een paar Trix loks gekocht die ook in Märklin verkrijgbaar zijn, zoals de 6400derden, de 12oo met geluid (alleen de fluit), de ICE en de Koploper.
Op zich rijden die redelijk alleen de trekkracht.
Op hellingen van 2,5 % slechts enkele wagens en een ICE van 8 wagens, de standaard configuratie, komt na een stop op een helling niet meer op gang. Het zelfde geldt voor de Koploper. Ik hoor dergelijke klachten ook van Märklinrijders over gelijke modellen.
Aan de baan kan het niet liggen, want mijn andere loks en treinstellen (ROCO, PIKO, LIMA/Rivarossie ed) komen wel weer op gang na een stop op de hellingen.
Ik volg MaTrix nog steeds, maar of ik nog wat koop ????????????????
Het enige goede is dat ik via het servicecentrum in Nederland nog wel steeds aan onderdelen van treinen van de laatste jaren kan komen.
En of een winkelier modellen voor de voorkoop controleert weet ik niet, maar wat dat betreft tot heden geen problemen gehad.
Ton
-
Wat voor mijnen heb je dan? Steenkoolmijnen? IJzerertsmijnen?
En wat is het verband met de krokodillen?
mvg,
Gert
Zoek je weer wat. 1 foutje en je gaat op de persoon spelen. Of ben je jaloers soms!
Casrog
Ik heb nog even geïnformeerd en niemand bij mijn handelaar die deze set had besteld heeft tot nu toe problemen.
Dus het lijkt erop dat je een maandagmorgen model hebt of dat er iets mis is gegaan tijdens het transport.
-
Welnee, ik hoef helemaal geen krokodillen. Ik heb al bolle neuzen! ;D
mvg,
Gert
-
Vitrinemodel koop je toch niet met een ski eronder. Dit is een afbreuk aan het model. Is misschien de reden dat ze moeilijk klimmen met skies moet je omlaag. ;) ;)
Marc
-
Houden jullie even in de gaten dat een aantal berichten niet meer bijdragen aan het oplossen van het rijprobleem van de Krokodillen?
Thanks, gr,
Bert
-
Hallo aan degenen die gereageerd hebben en mogelijk nog gaan reageren,
Had al eerder een vervolg willen posten maar ik ben een tijdje niet thuis geweest in verband met het werk.
Allereerst bedankt aan degenen die serieus hebben gereageerd op mijn post, maar ook aan degenen zonder discipline met alles alleen in de vitrine en degenen die er blijkbaar niet mee zitten om een lok aan te schaffen van 400 euro die niet goed rijdt waar je blijkbaar wel mee achteruit kan skien. Toch weer wat geleerd.
Het aloude geneuzel over 2 en 3 rail boeit mij helemaal ook niet. Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Ik ben gewoon blij met mijn 3 rail systeem, maar als ik op nieuw zou beginnen zou ik ook voor het 2 rail systeem kiezen al was het maar vanwege het grote aanbod in gelijkstroom materieel en meerdere keuzemogelijkheden voor wat betreft de rails zelf. Ieder zijn meug. Mocht er iemand zijn die mijn 3 rail verzameling in een koop wil overnemen voor het juiste bedrag kan deze zich melden.
Een aantal van de aangedragen mogelijke oorzaken kunnen het zeker niet geweest zijn.
De baan wordt geregeld handmatig gereingd en er rijden altijd wel een of meerdere stofzuigers mee,De baan is dus niet vies, is nergens vet en er zit nergens zwarte smurrie op de wissels.
Ik weet dat M rijders er onder de 2 railrijders om bekend staan dat alles schots en scheef ligt, maar dat is op mijn eigen baan zeker niet het geval. Ik zie overigens ook zat 2 rail banen waarik niet vrolijk van wordt. :P
Mijn eigen geheel digitale M c rails baan, waar ik nog overigens nog aan aan het bouwen ben, is een vast aangelegde baan van ongeveer 700 meter lengte met 122 wissels en ongeveer 140 seinen 20 trafos 14 boosters en 650 stroomaansluitpunten, die uiterst netjes en strak is aangelegd en waarvan het stijgingspercentage nergens boven de 3% uit komt. Zelfs de uiterst zwakke M koploper waarover gesproken wordt kan bij mij vanuit stilstand op een helling gewoon wegrijden, maar ook dit is een zwak ontwerp van M of Trix. Ik bezit momenteel meer dan 500 digitale locs en zeker 4000 wagons waar allemaal geregeld mee gereden wordt en waar van bekend is dat de ene nu eenmaal beter rijdt dan de andere. Ik rijdt alle tijdperken en koop gewoon wat ik mooi vind. Daar komen er iedere maand wel een aantal lokomotieven bij.
Ben overigens wel blij met vitrine verzamelaars want zodoende koop ik geregeld oude analoge vitrine modellen die hierdoor gewoon nieuw zij gebleven. Na de Aankoop laat ik ze dan ombouwen met hochleistungs motoren en zo mogelijk een sounddecoder.
Ik heb nog wat verder onderzocht waardoor de nieuwe krokodillen problemen geven die ik met alle 7 andere krokodillen niet heb gehad. Dit zijn allemaal 37 nummers, dus over nog oudere modellen kan ik niet meepraten.
Omdat de bruine krokodil al na 10 meter ellende, een in elkaar gelopen drijfwerk had opgelopen heb ik nog wat verder getest met de groene. Ik heb de boel goed in het licht gezet en de wielstellen ook nog eens bijgelicht met een maclite om het echt goed te kunnen zien. Vervolgens heb ik de loc uiterst langzaam over twee gelijke contra liggende M 24611 wissels laten kruipen. Als het de sleper halverwege de wissel is valt de sleper iets scheef waardoor deze in feite kantelt en vastloopt tussen de wissel delen waardoor de loc dus geheel vastloopt, of ontspoort. Als hij eenmaal vastgelopen is dan hij ook niet meer achteruit rijden. Zelfs een duwtje levert niks op. Als hij vast staat dan kan hij alleen bevrijd worden door hem van de rails te tillen. Ik heb ook gezien dat in het midden van de lengte van de sleper er aan beide zijden aan de zijkanten behoorlijke bramen zijn ontstaan als gevolg van het kantelen en vervolgens vastlopen in de wissel. Het lijkt er ernstig op dat een van de aanwezige puntjes van de stroomvoorzienende middengeleider hiervan de veroorzaker zijn en deze combinatie het probleem veroorzaakt. Wat bijstellen aan de sleper heeft in dit geval helaas geen verbetering opgeleverd. Het heeft dus wat te maken met de nieuw ontworpen sleper.
Dus heb ik intussen de eerste set geretourneerd en hiervoor van MTE een andere set meegekregen. Mijn dank hiervoor.
De eerste gaat retour M.
De tweede set uitgepakt en de ontsporingen waren weer daar maar in mindere mate. Na wat bijstellen aan beide slepers rijdt de groene inmiddels fantastisch maar de bruine komt met veel moeite en wat klikkende geluidjes van de sleper meestal wel over de wissel heen en daar zitten in de sleper ook alweer een aantal bramen in. Speciaal voor de wintersportliefhebbende modeltrein liefhebbers, Om in ski termen te spreken zal de sleper er na een tijdje uitgaan zien als een carve ski. ;D :D ::) De bruine krokodil heeft daarbij ook nog een ander nieuw probleem. Onbelast rijdt hij ook gewoon goed behalve op de wissels,, maar voorwaarts met slechts een zestal silowagons erachter zit er een echte tik in de aandrijving die gerelateerd is aan de drijfstangen en niet aan het motortoerental. Dit klinkt niet echt gezond. Achterwaarts is dit probleem er helemaal niet ook niet met 16 ertsbakken erachter? Ik kan visueel niet vaststellen waarhet vandaan komt. Wellicht is een van de meedraaiende contagewichten hier de oorzaak van, maar door de zwarte wielstellen is dit echt slecht vast te stellen.
De groene ga ik gewoon houden en dus niet meer inleveren. De bruine gaat dus ook weer terug met het nadrukelijke verzoek om een ander exemplaar in de hoop dat deze dan wel goed werkt, anders rest er weer niets anders dan net zo lang insturen ter reparatie inleveren bij M tot hij goedt rijdt, maar gelet op eeerdere ervaringen ik vrees het ergste. Hopelijk krijg ik een ander exemplaar van M, omdat dit aandrijvings probleem moeilijk op is te sporen is. Voor dat ik hem inlever zal ik het serienummer noteren om te zien of ik werkelijk een andere gekregen heb.
wordt vervolgd
-
Casrog,
Bij de buren loopt een topic over de set, in bijzonder over de nieuwe slepers die Marklin toepast. M.i. ligt daar de bron van jouw probleem. De sleper haakt soms in de puko's, de lok loopt vast met mogelijke gevolg schade. En door de constructie van de sleper heb je mogelijk contact problemen.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42311.50
Even tussen het gebabbel doorlezen, misschien kun je er wat mee.
Gr, Ben.
-
Casrog, het blijft een vreemd fenomeen. Ik heb nog even voor je op het Drehscheibe forum gezocht maar anders dan commentaar op niet rondlopende wielen tijdens een video opname kon ik niets vinden.
Ik heb de afgelopen jaren veel gelijkstroom modellen naar wisselstroom omgebouwd en ken de sleepcontact-, wielband-, flenshoogte- en wielafstandproblematiek.
Gr, Rob
-
Nu we het toch over dit model hebben. Het was toch een nieuwontwikkeling?
Ik ben in de gelegenheid geweest het eens goed te bekijken en vind het nog behoorlijk grof eigenlijk. ???
-
Ik niet.
Bart
-
vind het nog behoorlijk grof eigenlijk. ???
ach, alles is relatief, de een valt over een verf streepje wat een millimeter te hoog zit en een ander ziet een koppeling waar je een zeeschip mee kan verplaatsen en gebruikt het lokje om zijn pizza mee te snijden.
Hou je altijd met smaak en modellen..
-
Nou, ik heb het eigenlijk vooral over schaal 0 handrailingen en isolatoren, om maar wat te noemen. Dat is toch niet nodig in 2013.
Het is verder best een lastig apparaat om te modelleren, dat snap ik wel. Een voortdurende afweging tussen detailleren en de kunst van het weglaten.
-
bedank weer allemaal,
Zaterdag hebben beiden weer vele tonnen door de alpen getrokken.
De ontsporing heeft zeker met de neiuwe sleper te maken, maar ik heb al van alles geprobeerd.
Als ik beide slepers bekijk zitten die beide netjes recht en zie ik het verschil niet.
Heb ook nog zo'n wagenset met sluitverlichting waarvan 8 van de 12 hele wagons hele treinen laten ontsporen omdat de sleper gewoon vastloopt. Moesten ook alle 8 ernstig worden verbouwd om het te verhelpen. De 4 Eaos die niet ontspoorden hadden een andere sleper.
Dus M heeft wel iets met de slepers.
Op de groene valt niets aan te merken. Die rijdt gewoon goed in alle richtingen zonder getikt of contactproblemen.
Ben wel vergeten de sleper te bekijken op schade.
De bruine heeft nog steeds problemen met de sleper en voorwaarts belast zit er en tik in de drijfstangen.
Achterwaarts loopt hij zonder tik als een zonnetje. Heb helaas nog niet kunnen ontdekken waar het zit, maar het heeft zeker te maken met iets waarvan de stand veranderd als de lok, wagons gaat trekken.
Over het uiterlijk heb ik niets te klagen. Ik vindt het een mooie lok en is hij is mij gedetailleerd genoeg.
Blijft tnslotte gewoon een stuk speelgoed. Wat ik ook wel jammer vind is dat de loks niet voorzien zijn van een NEM schacht.
Dus even een koppeling wisselen is niet mogelijk. Typisch Marklin
Wat dat betreft zijn het echt ...'s
-
Ben bedankt voor de link
Het wordt me allemaal duidelijk.
Bij de buren is er zat te melden over de nieuwe krokodillen.
Ik heb intussen ook van de groene, die dus zonder problemen gewoon goed rijdt, zonder tik en wisselproblemen, de sleper nog eens bekeken en gezien dat deze dezelfde beschadigingen, maar in mindere mate als die op de sleper van de bruine. Ik heb van de bruine intussen ook voorzichtig wat versteld en bijgebogen, zonder het gewenste resultaat. Te bol geeft slecht contact en te vlak loopt de sleper vast in de wissel. Ik overweeg toch de sleper te wisselen voor een nieuwe van het zelfde type. De ene sleper is de andere niet. Het heeft mij al eerder geholpen. Maar dan ben ik nog niet van die tik af.
Ik denk toch dat ik de bruine gewoon net zo lang ga insturen tot hij goed is, al is het maar om ze lekker te zieken. De slepers zijn overigens alleen per 5 te bestellen voor 20 euro, wat niet duur is, maar wel aangeeft hoe ze bij M zelf over de kwaliteit denken. Inmiddels al 1 set retour wegens defecten en omdat beide loks grote problemen hadden en van de tweede set weer een met ellende. Dit is weer geen topper van ze.
Het zit m echt in de slepers. Ik ben benieuwd hoe lang ze het op deze manier volhouden. Gelukkig zijn er nog andere fabrikanten die 3 rail loks maken waar M het nakijken heeft. De sleper zit volgens mij met een of ander merk eigen kliksysteem, waardoor het weinig mogelijkheden geeft, of weet er iemand een conventinele sleper met het zelfde kliksysteem?
Volgens mij is de nieuwe sleper net een fractie te smal, waardoor de sleper op de wissel kantelt en met de midden naast de puko's komt. Ik weet niet wat voor problemen er onstaan als de nieuwe sleper bijvoorbeeld 1 mm breder was geweest.
Op de foto van de sleper bij de buren zie ik dezelfde bramen in de midden aan de zijkanten.
Wat smering van de draaiende delen doet ook wonderen voor degenen waarvan er assen niet meedraaien.
Ik hou mijn hart vast voor de nieuw aangekondigde M37754 Schwere Erzlok El12 NSB en de M37753 Schwere Erzlok Dm3 SJ, waarvan ik het toch niet kon laten om deze te bestellen, in de hoop om een beter trekkende te krijgen dan de niet slecht maar ook niet super rijdende 2 Dm3's van roco die ik heb. Misschien krijg ik er toch weer spijt van? De M Dm3 heeft mogelijk zelfs 2 van deze fijne slepers.
Het aandeel M lok aankopen heb ik al gereduceerd tot zo'n tien stuks per jaar. Dit is max 15% van het jaarlijks totaal aan lok aankopen. De rest koop ik andere merken, die ook allemaal wel modellen hebben die niet echt goed rijden, maar een M lok op C rail mag niet zulke problemen opleveren.
-
Alle nieuwe locs hebben al jaren een klik sleper en ik zelf heb er op m-rails geen problemen mee.
Maar ook niet op c-rails. De kliksleper zonder schroefje is er al zeker 5 jaar. In alle soorten en formaten ook qua dikte sleper en wel of niet met rondje in het midden van de sleper.
De huidige hele dunne sleper is al op tal van loks in gebruik. Denk aan diverse hobbylocs, de br 41 en de br 94 stoomloc en waarschijnlijk nog meer.
PS Marklin is overgenomen door de grootste speelgoedfabrikant in Duitsland de Simba-Dickie groep. Dus voorlopig zijn ze er nog of andere merken de komende jaren zullen overleven de tjd zal het leren.
En als je problemen hebt met sommige loks dan laat je ze rijden bij je handelaar op zijn testbaan en als het dan niet goed is dan wordt het opgestuurd. Of je neemt contact op met de heer Keuterman zijn gegevens staan op de Nederlandse Marklin website.
In het kader van de landelijke modelspoordagen heeft mijn br 56 ook met zo'n verfoeide sleper de hele dag foutloos op een grote c-rail door koploper aangestuurde Marklinbaan gereden.
-
Jopie
Mijn handelaar heeft 1.20m rechte testrail en niet meer dan dat.
Hij geeft het zo mee en als het niet goed is ga ik gewoon terug zonder problemen.
Heb gelukkig ook een paar honderd M loks die gewoon goed rijden.
Ook van de andere merken rijdt zeker niet alles lekker, maar dit zijn M loks op M Crails
Ik koop steeds minder M maar het aantal met problemen stijgt?
Dit kan natuurlijk ook aan mijn specifieke keuze liggen.
Op het forum van de buren heb ik op grond van een aanwijzing omtrent een fabrieks matige versmalling in de sleper een zeer waarschijnlijke oorzaak van de wisselproblemen heb bedacht.
"Wat Bassie schrijft over de Engelse wissel klopt. Daar zijn de problemen het grootst.
Ik heb hier gelezen dat de versmalling standaard is opgenomen in het ontwerp, wat ik nog niet wist.
Dat wist ik nog niet want op de slepers onder mijn krokodillen is geen sprake meer van een machinaal aangebrachte inkeping, want dit zit vol met scherpe bramen. Door het vastlopen heeft deze inkeping echt bramen opgelopen die zeker het gevolg zijn van het vastlopen. Die inkeping komt op de wissel naast de puko's door de versmaling en deze haakt dan achter de puko's.
Voor mij is het nu duidelijk. Deze versmalling is de oorzaak van de ellende. De bramen zijn bij de bruine ook veel erger dan de bij de groene."
Is er al iemand die de sleper eraf heeft gehaald, en zo ja is er een andere M sleper van gelijke lengte met dit bevestigings systeem zonder de foute inkeping?
-
Mijn God. Het is een kliksleper die heb je zo verwijderd en ja er zijn diverse soorten klikslepers. Zolang de koper contacten van de sleper maar contact maken mer koper contacten van de lok.
Vraag aan je handelaar welke klik slepers hij op voorraad heeft.
De door jou verguisde sleepcontact heeft aan beide kanten in het midden 2 kleine inkepingen van een halve mm diep en 2 mm breed.
Er zijn wel 5 of 6 verschillende soorten klikslepers.
-
Dit biedt serieuze mogelijkheden. (y)
Is er iemand die mij aan de artikelnummers hiervan kan helpen.
Daar ben ik namelijk niet echt in thuis.
Dan bestel ik ze gewoon allemaal om er mee aan de slag te gaan.
-
Handigste is als je naar je handelaar gaat met je loc en daar kijkt wat voor andere slepers er onder passen.
Ik heb verschillende klikslepers zo vlug gevonden. Artnr. 225647, 144133, E138079, 226495, 206370.
Ik weet niet of ze op je krokodil passen.
-
Volgens mij had Tante Märklin die trial and error zelf al in de fabriek moeten uitvoeren en niet alle klanten. Het gaat prima daar in Göppingen :'(
-
Hallo weer,
Jopie bedankt voor de opgegeven slepernummers, ik zal ze bestellen als ik bij MTE ben .
Met de bruine heb ik intussen van alles geprobeerd maar het bleef alleen maar ellende.
Afgelopen vrijdag heb ik deze met een uitvoerige klachtomschrijving retour M gestuurd, alleen al vanwege de tik in de aandrijving.
Ben benieuwd of ik een andere krijg of dezelfde elendeling die ze gerepareerd is. Heb voor dezelkerheid het serienummer genoteerd om achteraf te kunne zien wat het geworden is.
Gelukkig eindelijk een medestander die het met mij eens is dat ze weer een een zwakke prestatie hebben neergezet. Ik begrijp niet dat ze dit soor zaken niet uitvoerig testen alvorens ze het op de markt brengen. Aangezien dit niet de eerste zepert is die ze recentelijk op de markt gebracht hebben, is het aantal M loks dat ik jaarlijks nog aanschaf drastisch gedaald tot max ongeveer 12 stuks. de rest koop ik andere merken die bijna allemaal goerd voldoen en vaak beter rijeigenschappen hebben dan M. Bovendien gaan ze vaak al na korte tijd stuk door losse draadjes en dergelijke. Mijn voorkeur gaat tegenwoordig dus uit naar Roco, Brawa, LS models en dergelijke andere merken. Zelfs een simpele Piko lok van net 100 Euro heeft aanmerkelijk betere rij eigenschappen dan de gemiddelde M lok van tegenwoordig. Daar heb je dit soort problemen zeker niet in de mate die zich tegenwoordig voordoen met M loks. Ik kan zo langzamerhand een aardige vitrine vullen met M loks en treinstellen waarmee rijden op hun eigen C rails problemen oplevert door allerlei verschillende oorzaken. Als je de lok dan instuurt krijg je hem vaak ook nog terug zonder dat het probleem verholpen is. Mogelijk omdat ze daar alleen een cirkeltje hebben om te kunnen testen.
Vroeger kwam dit echt niet voor en ik krijg de indruk dat de Deutsche Grundlichkeit ver te zoeken is en dat dat het M echt niets interesseerd wat ze afleveren en/of de klant tevreden is, omdat de lok tenslotte toch al betaald is.
Hopelijk heeft de nieuwe kersverse eigenaar goede voornemens met M anders vrees ik het ergste voor zijn ivestering en de toekomst van M.
We gaan het zien en ik hou mijn hart echt vast voor wat ik dit jaar nog meer aan ellende krijg met de loks in bestelling.
-
Nou, hier kunnen verstokte Marklin-aanhangers het mee doen :-\.
Groet,
Ruud
-
Casrog,
Kan je laten weten welk nummer de passende kliksleper is?
Alvast dank.
Ruud,
Ook andere merken hebben wel eens problemen, niet alleen Märklin. ;)
Al vind ik wel dat je een dergelijk product, en zeker voor die prijs, uitvoerig mag testen.
Ik heb zelf de ÖGEG krokodil besteld. Zal wel hetzelfde zijn als de andere twee. Ik wacht gewoon af.
-
Ik heb er inmiddels verschillende in huis, maar ik ga alle hierboven opgegeven nummers gewoon bestellen en kijken of ik op de een of andere manier een beter resultaat kan verkrijgen dan nu het geval is.
Het nieuwe ontwerp is zeker geen totale misser want ik vind hem echt wel wel mooi en de twee motoren zijn echt een verbetering ten opzichte van de eerdere nummers. Hele oude krokodillen heb ik niet, de meeste di ik heb zijn uitgerustzijn met sinusmotoren. Allen van de bruine met geluid (1 motor) weet ik dit niet
Vanwaar je vraag, heb je ook soortgelijke problemen mee, want to tnu toe lijkt het wel of ik de enige vandaal ben die met marklin rijdt.
Er is momenteel helaas weinig tijd voor in verband met het werk.
Maar alks ik er mee verder ga laat ik dit
Overigens is de bruine inmiddels retour naar het kuuroord daar in Göppingen, en van de groen blijf ik nog even af want die rijdt als een zonnetje en komt ook nog eens redelijk over de engelse wissels heen.
Misschien dat het uiteindelijk een combinatie van een bepaald sleper gedeelte wat op het klik bevestigingsysteem gemaakt zal moeten worden. Deze tip werd mij al eerder gedaan op dit forum.
Echt ben er blij mee want daar had ik zelf helaas nog niet aan gedacht, maar ik zie hier echt wel de mogelijke oplossing in of M moet met een gemodificeerde komen, maar dat verwacht ik eigenlijk niet. Dit type sleper is wel lekker stil maar liever iets meer geluid dan dit soort problemen. Vroeger waren ze echt zo gek nog niet.
Ht ziet er naar uit dat de 37566 ook snel zal komen. Als deze is uitgevoerd met dezelde sleper en deze geeft problemen dan gaat deze daarvoor gebruikt worden, of een van de andere aankomende loks.
-
Mijn vakhandelaar heeft mij gezegd dat hij intussen een flink aantal van deze 37565 sets uitgeleverd, maar ik ben de enige die echt problemenmet de set heeft gehad. Hij wees een toonbank hoge stapel aan (zal +/- 15 stuks zijn ?)
Van de eerste set was de bruine echt stuk, 1 drijfstang was volledig los, en de groene kwam ook geen enkele wissel in gebogen toestand over zonder hierin vast te lopen. Dit was dus weer een echte deceptie.
Van de tweede set was alleen de groene krok in orde en deze wordt met veel genoegen regelmatig ingezet.
Ik denk dat iedereen snapt dat het ook niet echt leuk is om dit dan weer voor de zoveelste maal retour te moeten brengen.
Beide sets waren wel afkomstig uit de eerste levering.
Ik ben blij voor degenen die er geen problemen mee hebben en er gewoon lekker mee kunnen rijden, want daar koop je ze tenslotte toch voor.
-
Inderdaad je koopt iets om er geen problemen mee te hebben. Maar heb je nu dan wel een goede set meegenomen?
Groeten Ronald.
-
Nee, helaas de tweede was 50% in orde. De bruine hieruit is Met de 'ebruikelijke reparatiebON retour Maar weer afwachten w! ze er Mee doen. Omruil of reparatie.&."sp;