BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: lange-rich op 07 March 2013, 01:44:57
-
Ik moet weer gaan herstarten, de ruimte die ik heb is inmiddels klaar ervoor had nog wat opruim en verbouwings werkzaamheden te verrichten daar, die zijn gebeurt.
Nu komt de vraag van welk soort hout kan ik het beste de baan tafel van gaan maken en welke is relatief goedkoop daarvoor de ruimte die ik heb is ca 5 meter bij 3,5 meter en hoe kan ik het beste een schaduw station maken erbij, als ik de tafel heb staan dan kan ik aan het baan plan gaan beginnen en de scenery ervan, het is zo dat ik niet tijdperk en materieel gebonden ben zie graag mooie treinen en materieel rollen.
wie heeft wat tips voor me
-
Hoi,
Ik heb een module baan gemaakt onlangs en ik ben er met info inwinnen achter dat berken multiplex daar goed voor is. Goedkoop is het niet. (Zie link onder in). Mijn ruimte is minder groot en een demontabele baan is vereist vandaar deze keuze.
Jouw baan komt zo te lezen vast te staan, misschien dat dan een frame bouw meer geschikt is. Zie Hier (http://www.floodland.nl/aim/info_onderbouw_1.htm). Dit is stevig niet te duur en je kan gemakkelijk een schaduw niveau inbouwen.
Groeten,
Daniël
-
Hoi,
Nu komt de vraag van welk soort hout kan ik het beste de baan tafel van gaan maken en welke is relatief goedkoop daarvoor de ruimte die ik heb is ca 5 meter bij 3,5 meter
Goedkoop is duurkoop is een gezegde. Dat geldt ook voor hout. Ben met mijn modelbaan voor multiplex gegaan. Misschien iets duurder dan het standaard houtwerk als mdf of spaanplaat maar op de lange duur is het een betere keuze. Je kan bijvoorbeld wel MDF gebruiken, Karst heeft het bij zijn modelbaan. Aan te bevelen is het niet.
en hoe kan ik het beste een schaduw station maken erbij, als ik de tafel heb staan dan kan ik aan het baan plan gaan beginnen en de scenery ervan, het is zo dat ik niet tijdperk en materieel gebonden ben zie graag mooie treinen en materieel rollen.
wie heeft wat tips voor me
Begin eerst met plannen voordat je meteen iets neer gaat zetten. Je kan beter eerst een schets maken en dan pas beginnen met het houtwerk. Kijk eens bijvoorbeeld in mijn bouwdraadje Poggendam (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,22356.0.html) dan zie je twee verschillende benaderingen van baanbouw. Ik kan je vertellen dat de laatste baan het beste bevalt.
Een andere tip is om in de Encyclopedie te kijken. Daar vind je veel informatie. Zie ook de knop hier boven in het menu.
Groeten Ronald.
-
Voor tafelbouw, zou ik graag "L-girder benchwork" willen aanbevelen, zie ook deze link http://modeltrains.about.com/od/layoutconstruction/ss/Building-L-Girder-Benchwork.htm (http://modeltrains.about.com/od/layoutconstruction/ss/Building-L-Girder-Benchwork.htm). Hout is duur en dit systeem is het optimum tussen minimaal houtverbruik, maximale stevigheid en flexibele bouwmogelijkheden. Heb het zelf ook gedaan. Er is een boekje over beschikbaar die je bij bol.com kunt bestellen, zie http://www.thrutherockies.com/model_2.php?id=2 (http://www.thrutherockies.com/model_2.php?id=2).
Tot slot, spaanplaat en MDF met vocht zet uit dus dat is niet handig. Ik gebruik 12 mm multiplex.
Groet,
Ferry
-
Voor het maken van baanplannen he je Anyrail(software voor op de pc)
En voor vragen over maken van een schaduwstation is de encyclopedie hier geschikt om je opweg te helpen ;)
-
MDF en Spaanplaat is prima te gebruiken, gebruik ik ook nu (schaarduw spaanplaat/normale baan MDF)
Multiplex is 3 keer zo duur helemaal als je Berken Multiplex neemt.
Uitzetten gebeurt alleen als je het in een vochtige ruimte zet (kelder/schuur).
Een zolder is tegenwoordig niet meer vochtig meer, tenzij je een oud huis hebt wat niet geisoleerd is.
-
Beste,
Gebruik geen MDF, is niet vormvast, gaat doorhangen na een tijd.
Hebben al vele moeten ondervinden.
Bespaar niet op het hout van U baan.
Mvg
Olivier
-
Ach ja, deze discussie is al tig keren gevoerd. Ik heb alles al geprobeerd en mijn conclusie is dat ik nog maar 3 materialen wil gebruiken: multiplex, multiplex en multiplex. Het is dan wel drie keer zo duur, maar dat vind ik niet zo interessant. Voor een loc betalen sommigen ook grif 300 euro, dus waarom niet voor een behoorlijke partij hout?
By the way, MDF is eigenlijk ook spaanplaat.
-
Beste,
Gebruik geen MDF, is niet vormvast, gaat doorhangen na een tijd.
Hebben al vele moeten ondervinden.
Bespaar niet op het hout van U baan.
Mvg
Olivier
Als je het niet goed ondersteund gaat alles doorhangen....als je het stevig ondersteund met balken om de 30/40 cm gebeurd er niks, daarnaast heeft 12 MM mdf meer last van doorhangen dan 18mm ;D.
Mijn spaanplaat platen leunen op vijf Ikea kastjes staat al bijna een jaar zo met een loeizware vitrine erbovenop (tijdelijk) geen buiging gezien ;D
Multiplex is hoe dan ook beter het is wat je ervoor over hebt, werk je met een baan die 20 jaar blijft bestaan is het gunstiger ben je een beginner of krap budget lekker eenvoudig.
Meningen verschillen ;)
-
Gebruik geen MDF, is niet vormvast, gaat doorhangen na een tijd.
Hebben al vele moeten ondervinden.
Bespaar niet op het hout van U baan.
Volledig mee eens Olivier. Destijds leek MDF het ideale materiaal,
maar dat is het duidelijk niet.
mvg,
Gert
-
Kijk ook eens hier
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,6608.msg804687.html#msg804687
Harm
-
Ai, nu twijfel ik toch ook een beetje, toch slordig dat hout gaat buigen/werken, je verwacht toch minimaal dat het recht blijft daar betaal je ook voor. bij mij is de onderbouw 15 MM spaanplaat en staat vol met rotzooi en andere dingen wat gewicht heeft wel leunt het op ikea kasten en een balk langs de muur wat waterpas hangt. Zou het dat kunnen zijn ???
Mijn ikea kastjes bestaan ook uit spaanplaat en zijn al jaren oud en nog steeds 100% recht...
Nu ik in het voorjaar mijn 2e laag wil maken denk ik toch om misschien Multiplex te nemen alleen de prijzen zijn asociaal hoog, nu lees ik dat er goedkopere adressen zijn, speelt hierbij kwaliteit een rol? Dus trekt het krom, geld terug?
-
Tja, 'slordig dat het gaat werken......je betaalt er ook voor'
Het is natuurlijk gewoon een natuurproduct, of je er voor betaalt of niet. En dat gaat werken onder bepaalde omstandigheden. Als je het voldoende afdekt, valt het soms mee. Zoals bij de Ikea kastjes: spaanpplaat met een folie er om heen. Dat kan dus aardig wat hebben.
Tegen buigen: houtdikte verdubbelen (2x), dan buigt het 8* minder door (2^3)...
Gr, Bert
-
@ Lange-rich,
Ik gebruik ook Multiplex voor mijn spoorbanen. Om zeker te zijn dat er niets met het hout gebeurt als ik groen en grind aan ga brengen met een mix van water, houtlijm en een beetje afwasmiddel verf ik de platen aan de bovenkant voor ik rails ga leggen. Ook Multiplex houdt niet van water....
Verder wens ik je succes met de bouw van de baan.
Groeten Ruud B.
-
Ai, nu twijfel ik toch ook een beetje, toch slordig dat hout gaat buigen/werken, je verwacht toch minimaal dat het recht blijft daar betaal je ook voor. bij mij is de onderbouw 15 MM spaanplaat en staat vol met rotzooi en andere dingen wat gewicht heeft wel leunt het op ikea kasten en een balk langs de muur wat waterpas hangt. Zou het dat kunnen zijn ???
Mijn ikea kastjes bestaan ook uit spaanplaat en zijn al jaren oud en nog steeds 100% recht...
Nu ik in het voorjaar mijn 2e laag wil maken denk ik toch om misschien Multiplex te nemen alleen de prijzen zijn asociaal hoog, nu lees ik dat er goedkopere adressen zijn, speelt hierbij kwaliteit een rol? Dus trekt het krom, geld terug?
Je moet bij de doe hetzelver je platen halen maar je moet wachten dat ze bonnen hebben van "20% korting op een artikel na keuze", dat heb ik ook gedaan.
-
Ik gebruik al jaren een frame van planken en oud hout dat ik over heb. De mooiste planken of nieuwe aan de voorkant, de rest maakt me niet uit. Daarmee maak ik dan een open bak. De sporen liggen op dun multiplex met daaronder een latje van een cm of 5 hoog tegen doorhangen en buigen. Het is dan wel handig om een waterpas te gebruiken en goed aandacht te besteden aan de stevigheid en hellingen, zodat alles mooi geleidelijk loopt. Spaanplaat neem ik liever niet, dat breekt makkelijk af en kan heel slecht tegen vocht.
Voor ondergrond voor wegen, gebouwen e.d. gebruik ik schuimkarton. Dat weegt niks en kan je lekker aan elkaar plakken met hobbylijm. Landschap is bij mij van kippengaas met ouwe kranten, keukenrol en behanglijm. Alles is dan heel licht, makkelijk met verhuizen en je kan er simpel gaten in prikken voor bv bomen, lantaarnpalen, dat soort dingen.
Maar ik rij N, voor h0 zal alles onder de sporen wel wat dikker moeten zijn vanwege het gewicht.
-
Dat schuimkarton hoor ik meer. Wat is dat voor materiaal? Waar is het te koop? Bouwmarkt? Ik zoek nog iets om mijn schaduwstation mee af te dekken. Het moet licht zijn (ik wil het "dak" van het schaduwstation afneembaar maken) en toch stevig genoeg. Zou dit wat zijn?
-
Dit schuimkarton wordt ook wel architectenkarton genoemd. Het is geschikt voor het maken van ondermeer maquette's. Voor de wat grotere overspanningen, zoals een schaduwstation, is het niet geschikt. Het gaat te snel en te veel doorzakken.
Natuurlijk kun je dat opvangen door er een raamwerk van hout onder te maken. Reken dan op overspanningen van 10-15 cm. Dus veel hout ! En daarmee heb je geen lichte konstruktie meer.
Architectenkarton kun je ondermeer kopen bij de grotere kantoorartikelen winkels.
Sander
-
Hoi,
Ik gebruik populieren multiplex 18mm en heb hier goede ervaringen mee. Het voordeel van populieren multiplex is dat het een stuk lichter is dan gewoon of berken multiplex. Wel prijzig 250x125 kost ongeveer 44.95 euro.
Groet Niek
-
Scheelt 200 kg de m3 zal dus nog geen halve kg op een modulebak schelen. Kies ik persoonlijk liever voor het meerlaagse berken.
-
Vraag eens bij de bouwmarkt of ze underlayment hebben dit is een plaat die bestaat uit meerdere lagen van hout zo heb je ook vikingfloor/stabifloor.
Weet niet waar je vandaan komt,maar ze zullen best wat rest stukken hebben en als je het ze vraagt dan krijg je dat vast wel mee voor weinig.
ps:ik werk bij een internationaal houtbedrijf en ik ga zeker vikingfloor gebruiken en als je die goed ondersteunt kan het een hoop hebben.
Neem wel fsc hout dan help je de bossen ook nog een beetje.
-
Krijg je die meuk voor nop van de baas ???
-
Was dat maar waar,wel flinke korting,en er is genoeg afval aanwezig zeg maar;D
-
Dit schuimkarton wordt ook wel architectenkarton genoemd. Het is geschikt voor het maken van ondermeer maquette's. Voor de wat grotere overspanningen, zoals een schaduwstation, is het niet geschikt. Het gaat te snel en te veel doorzakken.
Natuurlijk kun je dat opvangen door er een raamwerk van hout onder te maken. Reken dan op overspanningen van 10-15 cm. Dus veel hout ! En daarmee heb je geen lichte konstruktie meer.
Architectenkarton kun je ondermeer kopen bij de grotere kantoorartikelen winkels.
Sander
Ja, dat is helemaal waar, grotere overspanningen gaan snel doorhangen. Hoewel je schuimkarton ook in diverse diktes kan kopen, dat is alleen nogal prijzig. Veel hout klinkt wat eng, maar omdat het schuimkarton zo licht is hoef je alleen maar dunne latjes eronder te lijmen. Lijkt mij wel handig voor het dak van een schaduwstation, kan je gelijk een mooi randje maken waar je dank op komt te liggen. Hier in de stad zit een grote winkel in kunstenaarsartikelen, daar koop ik dat karton. Zo'n winkel is wel een aanrader, ze hebben ook diverse verfsoorten en krijt voor veroudering e.d., diverse plasticplaat, van alles.
Underlayment van 18mm lijkt me wat overdreven, bovendien trekt dat op de duur ook krom en krijg je dat, in tegenstelling tot schuimkarton, maar heel moeilijk weer recht. Betonplex blijft beter recht, volgens mij trekt dat vrijwel niet krom en is daarbij ook nog waterbestendig. Misschien is dat voor h0 wel de betere keus?
-
Hier op de site heeft er iemand zelfs eens foto's laten zien van een baan van 3,6mm triplex. Een liggend vlak van 3,6mm net haaks daaronder ribben ook van 3,6mm triplex. Zelf heb ik jan rap en zijn maat gebruikt. Enige nadeel ik heb 2 bakken gemaakt van 1000 mm lengte, de 1 heeft kopschotten van berkenmultiplex (17 laags oid) en is 19mm dik, de ander is van meranti multiplex (11-13 laags) en is 17mm dik.