BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: busconnector op 05 March 2013, 17:39:59
-
Nieuwe trein op de Valleilijn
05-03-2013 Prachtige vloot daarmee compleet
Dit is de eerste foto van de nieuwe trein die op de Valleilijn komt te rijden. De Stadler, type GTW, gaat deze week onderweg naar Amersfoort. Op het moment dat de kenmerkende blauwe trein o.a. van de juiste stickers is voorzien, kan deze de dienstregeling in tussen Amersfoort en Ede/Wageningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Valleilijn.jpg)
De Stadler GTW is van Zwitserse makelij. Dit type is een elektrische (EMU) trein en vervangt daarmee de gele NS trein (voor de kenners: de MAT 64). Samen met de vijf Protos treinen is zo de vloot van de Valleilijn weer compleet.
Door het faillissement van de fabrikant van de Protos treinen was het op dat moment niet mogelijk daar een zesde exemplaar van aan te schaffen. Daarom viel de keuze op de Stadler, die al op diverse trajecten in Nederland operationeel is. Wie wel eens met Veolia op de Maaslijn heeft gereisd, of met Arriva/Breng tussen Arnhem en Doetinchem, kent de trein al. Net zoals de Protos trein die nu op de Valleilijn rijdt heeft de Stadler trein een open interieur. Reizigers stellen dat erg op prijs, het geeft een veilig gevoel.
De trein heeft 16 zitplaatsen in de 1e klasse, 136 in de 2e klasse en 19 klapstoelen; net zoveel zitplaatsen als in de Protos. De Stadler trein krijgt aan de buitenzijde dezelfde Valleilijn uitstraling als de Protos trein. Connexxion beschikt met deze Stadler over zes volwaardige treinen met optimaal reiscomfort.
Bron: personeelssite Connexxion.
-
Vroeg bij dit jaar,nog 27 dagen wachten ;D
gr Ed.
-
Nou, ziet er niet verkeerd uit.
Ed, het bericht lijkt me echt. Rond deze tijd zou de Connexxion GTW komen ;)
-
Ik volg het nieuws niet zo,maar het leek mij wel een leuke grap
gr Ed.
-
Nee, dit is echt. Vind het wel een grappige kleurstelling zo.
-
Hardstikke echt. Het bericht ook zojuist tegen gekomen op het intranet van connexxion.
Laat maar komen. Leuk voor de variatie op de kippenlijn. (al noemt cxx hem Valleilijn).
-
En ook leuk nieuws voor Piko
-
De Stadler GTW is van Zwitserse makelij.
Stadler is een Zwitsers bedrijf maar ik denk dat deze in de Poolse vestiging in elkaar is geschroefd.
-
Zeker ook voor Piko leuk nieuws Eric.
Maar laat die eerst maar met de Breng versie komen!
En jij weet wel waarom ::)
-
Gaan de Protos nu alweer weg (sloop?)
???
-
Nee de Protos blijft, maar de laatste Plan V gaat weg.
Met 5 stellen heeft Connexxion geen reserve bij groot onderhoud of uitval, waardoor er soms diensten uitvielen. Aangezien er geen 6e Protos meer te bestellen viel, is voor een GTW gekozen.
-
Gaan de Protos nu alweer weg (sloop?)
???
Het antwoord staat zelfs meteen onder het plaatje....
Voor de mensen die nog twijfelen, hier (http://www.waarinamersfoort.nl/nieuws/algemeen/35007/20120724_nieuwe_zwitserse_trein_voor_valleilijn) staat al iets over de bestelling. Dan waren ze ruim op tijd voor een 1 april grap. ;)
-
Leuk, weer eens wat anders voor de deur langs, maar wel jammer dat dit het definitieve einde van de Plan V op de kippelijn betekend.
De meeste buren klaagden er over als dat ouwe ding weer reed die veel meer herrie maakt, maar wij en onze trein-liefhebbende-buurman konden hem nog altijd waarderen.
Is er ook al bekend wanneer die buiten dienst gaat? Zou hem graag nog een keer op de foto zetten namelijk..
-
GTW's in Ede...
het moest er eens van komen ;D Dan zal de Piko-variant wel spoedig volgen...
Ikzelf heb nog als kind de mat'46 stellen varvangen zien worden door
plan V...
Moet ik maar snel ook eens een plaat schieten, voor het te laat is...
-
Wel erg veel GTW in Nederland tegenwoordig :-X
-
Is er ook al bekend wanneer die buiten dienst gaat? Zou hem graag nog een keer op de foto zetten namelijk..
Ik las elders dat dat slechts een kwestie van weken is. Maar waarom zou je het erop aan laten komen?
Pak je camera zodra het kan! (y)
mvg,
Gert
-
Gisteren reed de Plan V weer, maar ik was helaas te laat thuis om hem op de foto te zetten :(
Heeft niet iemand connecties bij connexxion dat ze 'm misschien nog een keer inzetten op een mooie zonnige middag in het weekend?
-
Gisteren reed de ConneXXion GTW een testrit. Persoonlijk denk ik ik dat de kwestie van weken voordat de GTW de 919 heeft verdrongen, nog erg optimistisch is....
Voor hen die dit draadje wel en Onlangs gespot niet volgen:
http://www.flickr.com/photos/61190890@N06/8550852405/in/photostream
Jeroen
-
dat is een erg snelle levering.
-
Die lijkt meer op het model wat Piko uitbrengt dan de grote voorbeelden van de tot nu toe uitgebrachte modellen.
Spoorfan
-
GTW's in Ede...
Tja, gekker kan het haast niet worden. Het wachten is op de NS die dit soort dingen gaat bestellen. Het rijdt niet raar, best wel goed eigenlijk (vandaag in zo'n Breng-Tram gezeten) maar het wordt zo saai. Daarom ben ik blij met de Protos, origineel ontwerp, stoere uitstraling in een mooie kleurstelling. De Lintjes waren ook leuk, maar ja, die staan nu zo'n beetje allemaal langs de kant (op die enkeling die tussen Zutphen en Hengelo (ov) rijden).
Tot nu toe vind ik de BRENG kleurstelling we de meest fraaie variant. De kleurlijnen volgen het ontwerp van het treinstel itt tot de Veolia meuk die er maar wat op hebben geklast in de hoop dat het zou staan. Veolia heeft er ook wel rekening mee gehouden, maar heeft een wat saaie kleurstelling.
En nu zo'n ding in Connexxion/Valleilijn stijl. Tja, blauw.....
Kan dit ding overigens koppelen met de Protossen? Wel zo makkelijk als één van beiden stil staat en niet meer verder kan.
Groet,
Michel
-
Mechanisch en qua lucht kan het koppelen.
Maar wat de Protos betreft, het smoelt misschien wel aardig maar door het hoge zwaartepunt is het op de baan niet lekker... zwabbert behoorlijk, vooral op Lunteren-Barneveld
-
Ik heb hem overigens nog niet langs zien komen,
wel de Protossen en gisteren weer de blauwe Plan V.
Hij zal toch ook een keer een testrit op zijn thuislijn moeten maken of gaat dat 's-nachts gebeuren na de middernachtelijke kolentrein tussen Ede en A'foort.
Overdag is de lijn volledig uitgenut, dus dat gaat niet lukken tenzij ze in het weekend nog iets ruimte hebben.
Ton
-
Jammer dat de 919 vervangen word... Moet dan snel een plaatje ervan schieten :O Weet iemand precies wnnr ze weg gaan?
-
Wanneer de blauwe Plan V definitief aan de kant gaat, weet ik niet.
Ik weet wel dat die vandaag gewoon rijdt.
Hij is zojuist, 12.55 uur, vertrokken uit Ede-Wageningen ri Amersfoort.
Hij rijdt overigens al de hele ochtend.
Ton
-
Weet iemand hoe de huidige stand van zaken is omtrend de GTW?
Gisteren reed hier nog de Plan V heel dapper voorbij en schoot mij de vraag te binnen: He, waar blijft de GTW..?
gr. Marten
-
Zo af en toe word de GTW eens in rijdende dienst gespot.
-
Vandaag zien rijden bij Barneveld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_05_17_143048.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2013_05_17_143048.jpg)
Heb op youtube ook een filmpje geplaatst.
http://www.youtube.com/watch?v=q-REVZ_sCpA
Gr. Jan
-
Tsjonge zeg..ben je een weekje met vakantie..mis je m weer..
Leuk filmpje trouwens!
Ik moet er alleen nog wel even aan wennen, hij is wel heel erg blauw..
-
Nou heheh, het duurt even...maar dan heb je ook wat!
Vandaag was eindelijk de GTW in de complete dienst, hij pendelde eerder vooral tussen Barneveld en Amersfoort.
Dus eindelijk een paar plaatjes kunnen schieten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2189.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2189.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC_2191.jpg)
Wel weer leuk, iets anders voor je deur langs. (y)
Grtjes, Marten
-
Hallo,
inmiddels pendelt de GTW hier al weer een aantal maanden voor het huis langs.
En ik begon me af te vragen hoe het met die ouwe trouwe Mat 64 afgelopen is?
Weet iemand wat daar mee gebeurd (is)?
Groetjes,
Marten
-
Volgens mij staat die nog gewoon op Bokkeduinen. Laatst op de open monumentendag stond hij tentoongesteld bij de oude werkplaats, erheen en teruggesleept door de 2200 van de stichting historisch dieselmaterieel.
-
Okee, hij bestaat dus nog wel!
Maar zou die nog op reserve staan of zou hij niet meer zelfstandig de baan op mogen?
-
Ga maar uit van dat laatste, het ding heeft al maanden niet meer gereden. Waarom zou je ook, het stel is nu wel toe aan zijn pensioen.
-
De revisietermijn is in september verstreken en sindsdien is het treinstel officieel uit dienst genomen. Voor zover ik weet, staat het treinstel nu bij de Stichting Historisch Dieselmaterieel; zij gaan bruikbare onderdelen uit het treinstel halen. Daarna zal ongetwijfeld de slopershamer wachten.
-
Vanmiddag had ik eindelijk tijd de laatste Rail Magazine uit het folie te halen.
Daar zo te lezen, zijn de Plan V's van Connexxion inderdaad eind mei in Amsterdam gesloopt.
Toeval wil dat ik momenteel enkele weken werkzaam ben bij een bedrijf tegenover het rangeerterrein aan de Westhavenweg.
En vorige week dinsdag, tijdens een blokje om in de middagpauze, was ik er getuige van dat ook de 906 voorgoed het spoor verliet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20140708_124502.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20140708_124502.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20140708_125325.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20140708_125325.jpg)
Ik ben nog even doorgelopen naar HKS, zit daar vlak om de hoek, maar vanaf de weg kon ik het stel niet meer ontdekken.
-
Blijft bijzonder dat ze dat ene kleine stukje spoor bij HKS hebben opgebroken en daardoor steeds met kranen en opleggers in de weer zijn om de treinen op het sloopterrein te krijgen...
-
Zo'n aansluiting is veel te duur he ;) ;)