BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Dropscone op 03 March 2013, 20:47:43
-
Beste mensen,
Al sinds lange tijd zou ik de modeltrein-trein willen opstappen maar het is er nooit van gekomen. Nu zou ik toch de stap willen nemen om hiermee te beginnen. Het lijkt me leuk om dit met m'n dochter te doen. De baan zou op haar kamer komen en daarom wil ik die opbouwen met verschillende modules die je dan kan opbergen om de kamer vrij te houden.
Ik heb de schaal TT gekozen na een gesprek met een handelaar. Mijn ruimte is te klein (lees smal) om een H0 baan te leggen, maar N vind ik dan persoonlijk zo klein. TT was voor mij de gulden middenweg.
Als tijdperk kies ik voor V-VI, maar dit sluit enkele accenten van vroegere periodes niet uit.
Als thema wil ik gaan voor een landelijk dorpje waar ik ben opgegroeid (Wakkerzeel) maar het is niet de bedoeling dit volledig na te bouwen. Ik gebruik het eerder als inspiratie. Ik zou wel bepaalde gebouwen willen namaken.
Verder zou ik dan een graantransport via trein naar een brouwerij willen maken, met daarrond wat bijkomende industrie. Ook een hefbrug over een kanaal zit bij m'n ideeën.
Ik zou ook met een verdiep willen werken zodat ik onder de baan een schaduwstation kan maken en ook een ondergronds treingedeelte (een metro of een mijn of iets dergelijks)
De besturing zou ik digitaal willen doen, gedeeltelijk automatisch via PC. (Dit is 1 van m'n eerste vragen: kan je digitaal rijden via PC ZONDER centrale? Als het ware de PC het werk van de centrale laten doen?)
De afmetingen van m'n baan heb ik al wel, het spoorplan moet nog ontworpen worden, alsook de scenery.
Een screenshot van deze oppervlakte volgt spoedig.
Alle reacties zijn welkom, zeker opbouwende commentaar.
Groetjes
Wouter
-
Bij deze een overzicht van hoe de modules opgesteld zullen worden. Het is de bedoeling dat minstens onder een deel van deze modules een extra verdieping komt.
(http://i1280.photobucket.com/albums/a482/Dropscone82/screenshot2_zps493db5ae.jpg)
Enige opmerkingen rond deze setup?
-
TT is inderdaad een prettige schaal als er sprake is van ruintegebrek :)
Er is zelfs een Nederlandse producent van wat TT-materiaal, en ook op Shapeways
zag ik wat TT staan...
Het idee van een station met het schaduwstation eronder is wel een goed idee,
wordt het een kopstation of moet ik me een soort 8-vormige baan voorstellen?
Mvg,
Tis
-
Beste Tis,
de vorm van de sporen zijn nog niet echt bepaald. Ik wou eerst beginnen met de opstelling van de "tafel". Het juiste spoorplan moet nog volledig ontworpen worden. Een schets hiervan volgt later.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de bereikbaarheid van het achterste gedeelte in geval van bvb een ontsporing. Dit zou namenlijk inhouden dat ik een deel van de modules moet weghalen om de trein terug op de sporen te zetten. Langs de andere kant zou een ontsporing iets zeldzaam moeten zijn en niet schering en inslag.
Zijn er nog problemen die ik over het hoofd zie?
-
Hallo Wouter,
Allereerst: Welkom op het forum.
De besturing zou ik digitaal willen doen, gedeeltelijk automatisch via PC. (Dit is 1 van m'n eerste vragen: kan je digitaal rijden via PC ZONDER centrale? Als het ware de PC het werk van de centrale laten doen?)
Ja dat kan. Dan moet je op de PC software die een centrale simuleert. Dat is bijvoorbeeld DDW. Koppelen met de baan gaat via een seriele poort en een versterker die een versterkt signaal maakt voor je baan waar je treinen en wissels op reageren.
Over de ruimte: Mooi groot zo 4,5 bij 5 m2 Ja je gaat in de hoeken een probleem krijgen. Ik zou proberen niet breder dan 80cm tot 1.00 meter te gaan. Dat is echt de reikwijdte van een persoon.
TT komt steeds meer in. In duitsland wordt het ook steeds populairder. Een aantal grootserie fabrikanten zijn weer helemaal ingestapt, zoals Roco en Piko ook weer. Leuk!
Groeten Ronald.
-
Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)
Daarom ben ik aan het overwegen om toch voor H0 te gaan. Aangezien ik de beschikbare ruimte wat vergroot heb door modules te gebruiken zou dit geen probleem mogen zijn.
Een bijkomend voordeel zou zijn dat ik dan "minder" hoef te bouwen, alles is immers groter. Ook de schaalgrootte zal het bouwen iets makkelijker maken denk ik. Beide factoren lijken me best goed als het over een eerste baan gaat.
Ik heb even een schets gemaakt over hoe ik de baan zou indelen:
(http://i1280.photobucket.com/albums/a482/Dropscone82/Knipsel_zpsb19c02e5.jpg)
Enkele opmerkingen:
-het is een schets, geen vast baanplan. Het enige waar tot nu toe rekening mee gehouden wordt zijn de radius van de sporen (alleen 424.6 en 360mm gebruikt)
-de rechthoeken duiden "percelen" aan waar gebouwen opkomen, niet heel de rechthoek wordt gebouw.
-de halve cirkel links wordt een klimspiraal voor het schaduwgedeelte.
-de tekst is wat onduidelijk: onderaan natuursteenbedrijf, houtzagerij en aan het kanaal een brouwerij, boven een ruïne en hoeve, op het open gedeelte zou ik nog een station willen voorzien.
-blauwe lijnen zijn het frame (volle lijnen buitenrand, onderbroken randen van modules), groene lijnen sporen en percelen.
inspiratie:
-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens
-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan
-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.
-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/ (http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/)
-Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal
Als ik inderdaad voor H0 zou kiezen kom ik echter nog voor de volgende keuze te staan: wisselstroom of gelijkstroom?
Om eerlijk te zijn zou ik het fijn vinden als het grootste deel het treinmateriaal "plug-n-play" is. Ik denk dat als beginner het geen overbodige luxe is dat de decoders al zijn ingebouwd etc. Daarom stel ik me de vraag of Marklin in dit geval niet de interessantste keuze zou zijn. Ik sluit echter niet uit dat dit een misvatting zou kunnen zijn veroorzaakt door de naambekendheid en marketing van Marklin.
1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat. Het enige nadeel vind ik, alle startsets zijn voorzien van C-rails en geen K-rails.
Zo, een hele boterham, ik hoop dat het jullie niet ontmoedigd om dit te lezen en te reageren :P
-
wouter,
als je een lok open kunt maken (er zijn er een paar die niet willen, dan wel een avontuur zijn), dan kun je er een
decoder inkrijgen. Anders wil de winkel het wel voor je doen.
fred
-
Beste Wouter
Ik heb zelf nog eens rond gekeken naar de markt van TT en ik moet zeggen dat het toch wel opvalt hoeveel meer keuze er is in schaal H0 dan in TT. Zo heeft bvb Piko ± 50 locs voor TT en ruim 500 locs voor H0 (in gelijkstroom). En Viessmann heeft bvb geen voertuigen in TT (auto's, landbouw, wegenbouw,..)
Dat klopt inderdaad ;).
Verder, als deze schets voor H0 is en je zoveel ruimte hebt, dan zouden we geen bogen met radii van iig 365 mm gebruiken, want de meeste rijtuigen zijn tegenwoordig ca. 30 cm lang en dan krijg je gegarandeerd problemen.
inspiratie:
-Natuursteenbedrijf: fabriekshal met opslag terrein en portaalkraan voor laden en lossen van treinen en vrachtwagens
-Houtzagerij: idem als natuursteen maar bandenkraan ipv portaalkraan
-Brouwerij: locatie van Stella-Artois (kanaal in Leuven) maar gebouwen zelf mogelijk anders. Horizontale hefbrug over kanaal.
-Ruïne: Kraeneveldhoeve in Wakkerzeel, een vierkants-hoeve uit de 11e eeuw, deels gerenoveerd. foto: http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/ (http://www.flickr.com/photos/25521337@N03/5777627749/)
-Hoeve: woongedeelte met stalling voor rollend materiaal
De gebouwen lijken ons een goed idee (y), maar de brouwerij is wel erg groot oh, hij zegt: gebouwen mogelijk anders
:-X
1 ding weet ik zeker, de producten van Marklin worden zeer goed beschreven op hun website (bvb welke functies zijn ingebouwd in een loc), terwijl dit bij andere fabrikanten toch een beetje te wensen over laat.
Dat kan, want Roco (en dus ook Fleischmann) bijvoorbeeld heeft tegenwoordig zo'n f**kwebsite.
En wat betreft de wisselstroom / gelijkstroomkwestie: dat moet je zelf bepalen. Wij persoonlijk prefereren gelijkstroom, dat is een stuk realistischer.
Mvg,
Matthijs en Johan
-
Hoi Wouter,
Leuk plan. Persoonlijk zou ik ook HO doen.Als je ziet hoeveel meer keus daarin is! Ook vindt ik je ruimte groot zat. (ik zou dolgraag willen ruilen! ;D).
Ben benieuwd wat het gaat worden. Al een idee qua rails en gelijk of wisselstroom?
groet,
daan
-
Tja het is en blijft een lastige vraag over wat je moet kiezen als je voor HO gaat qua merk,wat ik je wel zou willen adviseren is als je later meer met digitaal wilt doen dan enkel een loc met decoder dan is t nu wel handig om bv een startset te kopen van bv Fleischmann/Roco.
Persoonlijk zou ik Marklin achterwege laten vanwege de slepers onder de locs en de rails met gebruiksaanwijzing(lees contactpunten voor slepers in het midden van je rails)
Maar dit is een persoonlijke mening omdat ik slepers en puntjes in de rails er niet uit vind zien,en later met realistisch maken van rails (lees roest aanbrengen en ballast)ondervind je bij Marklin daarin meer problemen dan bij andere merken.
Voor wat betreft je ruimte zeg ik,das groot zat als je een beetje tijd steekt in een leuk baanplan dan kan je lang plezier hebben ervan.
Er wordt geadviseerd om de breedte/diepte van een baan niet verder te doen dan max 80 cm als je er alleen va de voorzijde bij kan komen,dit idd omdat zoals jezelf al zei je anders een probleem hebt als er ergens achterin een trein gek gaat doen ;)
Want daar kan je dan dus niet bij.
Als je er van meerdere kanten bij kan ,kan je breedte/diepte groter zijn(al moet je t ook dan niet overdrijven)
Tot zover deze inbreng in t verhaal ;)
Suc6 met uitvogelen wat je wil (y)
-
Erg ambitieus, zeker voor een beginner ;D
-
Bedankt voor jullie reacties allemaal. (y)
ik worstel al de hele week met het vraagstuk over gelijk- en wisselstroom. Misschien mag ik me niet blind staren op de "extra functies" die bij de locs van marklin worden opgesomd. Ten slotte, hoeveel van die functies gebruikt men werkelijk?
Hetgeen me wel naar gelijkstroom doet nijgen zijn de puntjes in het midden van de marklin-rail. Niet zozeer omwille van het uitzicht, maar eerder omdat je dan moeilijker overwegen kan maken etc. Zo zou bij de brouwerij de rails in de straat moeten komen te liggen (was in Leuven een kassei-baantje langs de achterkant van de gebouwen als ik me niet vergis).
Ik hoor wel vaak over roco en fleischmann en piko, maar trix zie ik maar zelden vermeld worden op fora. Enig idee of hier een reden voor is? (kwaliteit, prijs, compabiliteit)
Over startersets las ik ergens dat dit niet altijd een goed idee is. De auteur van het artikel waar ik dat las was van mening dat de locomotief vaak "goedkoop" is afgewerkt en van minder kwalitatieve onderdelen wordt gemaakt, alsook dat de trafo maar berekend is op een ovaaltje met eventueel uitbreiding, maar niet voor een baan van "volwassen" formaat.
groeten
Wouter
-
Hallo Wouter,
Misschien mag ik me niet blind staren op de "extra functies" die bij de locs van marklin worden opgesomd. Ten slotte, hoeveel van die functies gebruikt men werkelijk?
Daar heb je een verkeerd beeld van. Veel DCC-decoders hebben net zoveel zo niet meer functies als de marklin-loks. Alleen marklin mag er graag benadrukken dat ze die hebben. Kijk maar eens naar de loks van Esu, iets van 21 functies.
Ik hoor wel vaak over roco en fleischmann en piko, maar trix zie ik maar zelden vermeld worden op fora. Enig idee of hier een reden voor is? (kwaliteit, prijs, compabiliteit)
Geen speciale redenen voor. In principe kan het gewoon op andere 2-rail rijden. Zelf heb ik ook wat trix-materiaal.
Over startersets las ik ergens dat dit niet altijd een goed idee is. De auteur van het artikel waar ik dat las was van mening dat de locomotief vaak "goedkoop" is afgewerkt en van minder kwalitatieve onderdelen wordt gemaakt, alsook dat de trafo maar berekend is op een ovaaltje met eventueel uitbreiding, maar niet voor een baan van "volwassen" formaat.
Fabeltje over de kwalitatieve onderdelen. Dat ligt helemaal aan het merk en je eigen wensen. De startsets van Fleischmann en Roco zien er meestal wel goed uit. De digitale sets van die merken hebben een mooie volwaardige digitale oplossing. Dat zijn dan gewoon gebundelde pakketten en die zijn een stuk goedkoper dan je ze los koopt.
Groeten Ronald.
-
Hetgeen me wel naar gelijkstroom doet nijgen zijn de puntjes in het midden van de rail. Niet zozeer omwille van het uitzicht, maar eerder omdat je dan moeilijker overwegen kan maken etc. Zo zou bij de brouwerij de rails in de straat moeten komen te liggen
Nou dit bovenstaande moet je nog maar is iets verduidelijken,want nu lees ik dat je iets wilt gaan doen omdat je marklinrail met puntjes mooi vind omdat je dan dingen moeilijker kan doen met landschap ??? ::)
Marklin Flm Roco en andere merken kunnen allemaal analoog en digitaal rijden op allerlei rails behalve die van marklin,en je hoeft dus geen marklin rails te hebben om digitaal te kunnen rijden(want dat is denk ik wat jij denkt)
Startset fabeltjes noem ik het laatste stukje van je laatste reactie,vroegah was dat miss deels waar ,maar das allang niet meer.
Alle locs komen van dezelfde fabricage band bij de willekeurige fabricant,en het enige verschil tussen die locs is de ene gaat in een doosje alleen en de volgende in een grotere doos als startset onderdeel ;D
-
Sorry voor de onduidelijke uitspraak. Ik bedoelde dat ik naar gelijkstroom nijg omdat wisselstroom die puntjes in het midden heeft en dat maakt overwegen en rails in wegdek moeilijk. Heb m'n vorige post aangepast.
Ik besef wel degelijk dat digitaal zowel op gelijkstroom als wisselstroom kan, maar ik had gewoon de indruk dat bij marklin het plug-and-play gehalte hoger was dan bij andere fabrikanten. (en als beginner heb je al genoeg te leren :P)Dit kan gewoon een indruk zijn doordat marklin z'n producten veel beter omschrijft dan anderen, maar als het inbouwen van een decoder inderdaad niet zo moeilijk is valt dit wel te doen.
Ik zat vanmorgen even te surfen tussen de startsets op de website van Roco, van de 20 sets die ik bekeken heb was er geen één waar bij stond wat er inzat van rails, controller, trafo,... Kan iemand me een website aanbevelen? Of een startset digitaal tijdperk IV tot VI? Of bekijk je zoiets best in een cataloog bij een handelaar?
-
Dag Wouter,
Ook ik wil je toch voor een paar zaken waarschuwen.
1. Je plan is erg ambitieus, nogal groot. Als beginner moet je alles nog uitvinden en gaat het niet zo snel. Als je dan na 5 jaar bouwen nog steeds lege plekken hebt op een grote baan moet je veel moeite doen om genoeg inspiratie te houden.
2. De bereikbaarheid (is al eerder genoemd). Zelf heb ik 100 cm als maximum genomen, en dat blijkt in de praktijk al moeilijk te zijn. Even wat verschuiven, wat bijbouwen, een ontspoorde trein, je zult zien dat je dagelijks aan de achterkant van je baan moet zijn. Beter lijkt het me om die langs de randen rechts, onder en links de lijn te leggen, maar niet die verbinding bovenaan. Dan heb je langs drie muren een leuke baan van max een meter breed.
3. In je baanplan heb je een keerlus. Daar zijn wel oplossingen voor, maar heeft toch extra aandacht nodig. Voor een beginner misschien ook wat te ambitieus.
De goede ideeen in je plan.
A. Opbouw in modules. Je kunt per module gaan bouwen, en de rest even laten voor wat het is.
B. Je keuze om toch niet voor TT te gaan. Inderdaad is verkrijgbaarheid tussen h0 en TT erg verschillend (in het nadeel van TT).
Groet,
Wim K
-
Als ik zo je plannen lees, zie ik daar meer de plannen van een (te) ambitieuze volwassen man, niet van de inbreng van een dochter. Waar is de paardenmanège? Een speelgoedwinkel? Een kinderboerderij? Als je je dochter en jezelf geïnteresseerd wilt houden en niet hopeloos en met tegenzin aan een meerjarenplan zitten werken, zou ik het banenplan nog een paar jaren laten rijpen in je hoofd en eraan beginnen als je dochter het huis uit. Gewoon een railovaaltje op een plaat leggen en daar eens het bovenstaande op bouwen. Riviertje door het dorpje heen laten lopen, hartstikke gezellig. Eventueel een wissel erin leggen voor een aansluiting naar een tweede module, als jullie er vol plezier aan hebben.
Als spoor zou ik echt voor H0 kiezen als je je het gemakkelijk wilt maken. TT is iets dat je meer op Internet zoekt en het is voornamelijk Duits. Dat vind je niet in elke modelspoorwinkel. Als set zou ik voor zoiets als deze uitstekende goede en heel voordelige set kiezen:
http://www.roco.cc/de/product/80696-0-0-2-1-401-0-001001/products.html
Digitaal compleet, stoomtreintje en goederenwagonnetjes waar je nog eens een Playmobilpaard in kunt zetten. Ik weet overigens niet hoe het met de verkrijgbaarheid van exact deze set zit, maar dit moet niet zo'n moeilijk verkrijgbare set zijn.
Ik zie overigens nergens hoe oud je dochter is. Ik ga maar even uit van stereotiep meisjesgedrag, want hoe hard je het ook probeert tegen te houden, kleine jongetjes spelen toch gewoon met auto's en treinen (eigenlijk alleen maar vrachtwagens, in het geval van mijn zoon ::) ), meisjes met poppen en paarden.
-
Bedankt voor jullie reacties,
misschien had ik inderdaad wat moeten toelichten rond mijn dochter. Mijn dochter is momenteel slechts 5 jaar. De modeltrein is eigenlijk volledig mijn keuze. De reden dat ik mijn dochter vermeld is dat zij dol is op treinen en waarschijnlijk elk mogelijk moment zeurt om ermee te spelen. Daarom heb ik een test gedaan en een modelbouwsetje van revell gekocht (Mercedes SLS AMG) om te zien of ze het leuk vindt. En jawel hoor, ik geef haar een penseel en de verf en zij schildert het onderdeeltje dat ik aanwijs. Ik moet de onderdeeltjes weliswaar nog bijschilderen, maar het gaat erom dat zij het leuk vindt.
Maar door je opmerking realiseer ik me wel dat ik nog geen rekening gehouden heb met haar interesses. Gelukkig is er nog genoeg plaats vrij om op te vullen.
Ik besef dat mijn idee nogal veel hooi op de vork genomen is, maar ik ben niet echt gehaast om het af te hebben (wel om te beginnen :p). Ik wil het wel goed doen, zodat ik binnen enkele maanden of jaren niet hopeloos in de knoop zit. Dus moet ik alles goed voorbereiden.
Is er misschien iemand van de buurt van Keerbergen/Aarschot die wel eens een avond wil helpen met de planning?
Ik ga nog eens nadenken over de huidige opstelling zodat ik de bereikbaarheid wat kan verbeteren. Ik zou nog steeds sporen achteraan gebruiken maar eventueel wat verborgen spleten zodat ik een ontspoorde trein kan rechtzetten. Voor het bouwen zelf zou ik de modules loskoppelen.
Ik zag dat die startset (en elke andere die ik tot nu aanklikte) gebruik maakt van geoline sporen, maar ik wil eigenlijk zelf ballast leggen. Is het misschien een mogelijkheid om hier gewone sporen op aan te sluiten, zodat ik de geoline in tunnels of schaduwstation gebruik?
-
Je kan op beursen bv zat Flm rails vinden zonder bedding/ballast en redelijk goedkoop ook nog.
Overigens maak je volgens mij 1 cruciale vergissing als t gaat om gelijk stroom en wisselstroom,gelijk stroom is analoog rijden en wisselstroom is digitaal rijden(als ik me niet vergis )
Dus je hoeft geheel niet voor marklin rail te kiezen om digitaal/wisselstroom te kunnen rijden,marklin heeft zijn systeem rondom die soort rails bedacht anders dan de rest doet(alsook de sleper die een marklin loc heeft en de rest niet)
Kortom dat moet het een stukje makkelijk voor je maken nu lijkt me ;)
-
@Dropscone (kan even niet kijken hoe je werkelijke naam is)
Ik zal de diepte van de modules niet dieper maken dan 80 cm dat geeft behoorlijk wat problemen om er bij te komen, om aan het landschap te werken of om ontspoorde treinen op de rails te zetten of de railsen schoon te houden.
@floris
Nu haal je een paar dingen door elkaar.
Digitaal rijden heeft niets met wisselspanning of gelijkspanning te maken.
Marklin locomotieven rijden op wisselspanning (sleep contact onder de trein), op de puntjes van de rail staat een wisselspanning en de rails dient als massa.
Ompolen gebeurd door een ompool relais in de locomotief, of in de rijregelaar .
Roco, fleischmann, piko enz. rijden op gelijkspanning de linker rails is bv + en de rechter rails is dan de - , of omgedraaid afhankelijk van de stand van de rijregelaar.
Ompolen doe de door de knop op je regelaar vanuit de middenstand linksom of rechtsom te draaien.
Zowel in wisselspanning als in gelijkspanning kan je analoog of digitaal rijden.
mvg Paul
-
@floris
Nu haal je een paar dingen door elkaar.
Digitaal rijden heeft niets met wisselspanning of gelijkspanning te maken.
Zowel in wisselspanning als in gelijkspanning kan je analoog of digitaal rijden.
mvg Paul
@ Paul idd,nou zat ik gisteravond 2 dingen tegelijk te doen en dat resulteerd in foutjes zoals je idd hebt opgemerkt.
Met overgebleven 2 regels zeg je exact wat ik eigenlijk ook bedoelde te zeggen :-[ ;)
-
Het is ondertussen een tijdje geleden dat ik nog iets gepost heb. Ik heb in die tijd 2 modeltreinclubs bezocht en ook daar wat info verzameld. Over de keuze 2-rail of 3-rail ben ik nog niet helemaal zeker. Op dit ogenblik nijg ik in de richting van 2-rail, maar ik sluit 3-rail nog niet uit.
Voor de baan zelf heb ik de info die jullie gaven verwerkt en wat aanpassingen gedaan: (klik voor vergroting)
(http://i1280.photobucket.com/albums/a482/Dropscone82/Nieuweschets_zps8ec8e681.jpg) (http://i1280.photobucket.com/albums/a482/Dropscone82/Nieuweschets_zps8ec8e681.jpg)
rode lijnen: muren
blauwe stippellijn: segment-scheidingen
Om even alle verwarring te voorkomen laat ik de naam "modules" vallen en gebruik ik in plaats daarvan "segmenten". Deze segmenten zullen een vaste plaats hebben, terwijl (als ik het juist begrepen heb) modules onderling van plaats kunnen wisselen.
De segmenten zijn kleiner geworden (700*1400) zodat de baan kleiner wordt en ik langs de linker kant overal aan kan.
in het midden is 1 segment weg gelaten, zodat ook de achterkant bereikt kan worden.
Hierdoor zakt de oppervlakte van bijna 18m2 naar 12m2. Dit scheelt dus toch al 6m2 scenery.
Verder blijven de thema's behouden zoals in de vorige posts. Ik heb op de schets de zones aangeduid waar ze zich zullen bevinden. Wel wil ik er een kopstation bijzetten, want een baan kan nu eenmaal niet zonder station :p. Dit kopstation zal waarschijnlijk groter moeten dan op m'n huidige schets, maar dit geeft niet.
Ik ga even de reacties op dit schema afwachten en als alles goed is begin ik spoedig aan een rail-plan.
Overigens heb ik nog geen startset gekocht, maar dit zal ook niet meer zolang duren.