BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Tjeerd op 27 June 2007, 11:26:48
-
Gegroet!
as Zondag wil ik graag langs het wandelpad tussen Hohtenn en Ausserberg de Bieschtalbrücke bekijken en "beleven". Nu ben ik met de auto en vraag ik me dus af of ik beter bij Aussenberg of Hohtenn kan beginnen ??? Weet iemand ook hoever het ongeveer lopen is?
Groeten, Tjeerd
(die hoopt dat er nog genoeg treinen rijden over de berg, nu de tunnel net open is...)
-
Misschien kun je deze vraag beter stellen bij rolandrail. (www.rolandrail.net (http://www.rolandrail.net)) want daar zitten veel meer mensen die veel afweten van grootspoor en heb je meer kans dat ze het antwoord weten.
-
Beste Tjeerd,
De wandeling kan ik je van harte aanbevelen. Prachtige route.
Ik heb van Hohtenn naar Ausserberg gewandeld. Waarom niet je auto in Brig zetten en dan met de trein naar Hohtenn? Het is een klein eindje en kost niet veel. Ikzelf heb de tijd genomen voor de wandeling met de nodige foto-pauzes bij o.a. Luogelkin-viaduct, Bietschtal-brug. Het ligt ook een beetje aan de route die je kiest. Bij een restaurant (bij een tunnel-ingang)kun je een "lage route" nemen en een "hoge". Als je de hoge route kiest, dan kijk je op een gegeven moment van boven op de Bietschtal-brug, die je dan heel laag in het dal ligt. Bij de lage route ga je door enkele korte tunneltjes.
Zorg wel voor goede schoenen en loop bij droog weer.
Er rijden voorlopig nog wel treinen over de oude route. De nieuwe tunnel is op 16 juni in gebruik genomen en nog niet volledig gebruikt. Pas met ingang van de nieuwe dienstregeling in december gaat het meeste verkeer door de nieuwe tunnel.
Veel plezier tijdens de wandeling.
Groetjes
Harry Stipkes
-
Als je naar de Bietschtalbrücke wilt is het beter om in Hohtenn te beginnen, dan loop je namelijk (per saldo) naar beneden. Volgens de BLS staat er 3 uur voor van Hohtenn naar Ausserberg, ik heb er drie weken geleden een uurtje of 6 over gedaan, ernstig op mijn gemak en af en toe lange spotpauzes (en natuurlijk een pauze bij de Rarnerkumme). Als je uitsluitend voor de Bietschtalbrücke komt, kun je beter je auto bij voornoemde Rarnerkumme neerzetten, of anders in het dorp St. German. Maar dat zou zonde zijn, dan mis je het Luogelkinnviaduct ;D.
Overigens ben je twee weken te laat, de basistunnel is open...nu is er weliswaar nog wel aardig wat verkeer dat nog niet door de tunnel gaat, maar toch.
Edit: Harry was me voor...wat de 'hoge' en 'lage' route betreft...de 'lage' route heeft als voordeel dat je ook over de brug zelf loopt...aparte beleving als er een zware goederentrein langsrijdt (maar minder aan te raden als je hoogtevrees hebt). Dat restaurant is de Rarnerkumme.
-
Hoi Tjeerd
Ik kan je alleen nog succes wensen, en een beetje jaloers zijn :)
Groeten Jeroen
Aan de noordzijde heb je ook zo'n wandelroute, Bahnlehrpfad tussen Bergun en Preda (Gr) is ook zeer aan te bevelen.
Hohtenn - Ausserberg 2x gelopen
Bergun-Preda zeker 3 x gelopen
-
Hello people,
Ik koos toen de hoge route, maar welke je ook kiest, je kunt altijd even de brug oplopen. Een belevenis als er dan een zware goederentrein met (toen) 2x BLS Re 4/4 over komt gereden.
Als je wat last van hoogtevrees hebt, vooral niet naar beneden kijken.
Er hangt ook een groot bord met gegevens over de brug.
@ Jeroen
Bergün Preda heb ik vorig jaar gedaan. Ook een prachtige wandeling.
Veel viaducten en keerlussen. Hoewel ik dit jaar weer naar Graubünden ga,
kom ik nu slechts over de Albula-lijn. Nadruk zal dit jaar liggen op de Bernina-lijn.
Groetjes
Harry Stipkes
-
hallo allemaal,
ik weet niet of jullie het erg vinden maar ik wil ook ff mijn ervaring op de bietschtalbrügge vertellen. ik ga elk bijna elk jaar naar Zwitserland en ga dan altijd een dagje foto's maken met mijn ouders op de bietschtalbrügge. we gingen dan naar dat restaurant en namen eerst de hoge route en daarna over de brug en dan de lage route. ik stond op de brug toen er twee keer re 4/4 voorbij kwam met een goederen trein. ik deed net als bij een vrachtwagen met mijn arm zwaaien. het gevolg: een toeterende trein midden op de bietschtalbrügge. als je echt voor de bietschtalbrügge gaat kan je dus ook dit rondje doen. de hele wandeling wil ik ook nog eens gaan doen lijkt me erg mooi.
groetjes edwin.
-
@ Harry: das ook weer waar, maar dan moet je wel een stukje teruglopen.
In het algemeen: De Bietschtalbrücke is niet het beste fotopunt van de Südrampe, zo ingeklemd tussen twee tunnels. Dus als je voor de plaatjes gaat, zou ik méér wandelen dan alleen een rondje om de brug ;D. En oh ja: neem zonnebrand mee, er is op bepaalde plaatsen nauwelijks beschutting 8).
-
Veel plezier en geniet er nog van nu het nog enigzins kan. Voorm ij is er een groot stuk nostalgie verloren gegaan met die basistunnel. Ben er helaas niet meer tijdig geraakt. dit jaar doe ik de Gotthard maar ;D
Hierbij enig sfeerfoto's door mij genomen van wat was....en hopelijk nog steeds een beetje is :-[
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/SBBRe460dubbeltractie.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/BLSRe460Ae4-4dubbeltractie.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/BLSBietschtalbrug.jpg)
(http://i76.photobucket.com/albums/j10/Petdig1/BLSRe465dubbeltractie.jpg)
Zijn wel geen fototechnische hoogstandjes...had toen trouwens nog een zeer oude digtiale camera met diskette....ondertussen ook al vergane glorie ;D
Peter
-
Edit: Harry was me voor...wat de 'hoge' en 'lage' route betreft...de 'lage' route heeft als voordeel dat je ook over de brug zelf loopt...aparte beleving als er een zware goederentrein langsrijdt (maar minder aan te raden als je hoogtevrees hebt). Dat restaurant is de Rarnerkumme.
Die uitspraak heb ik vaker gehoord maar de hoge route is ook niet geschikt voor mensen met hoogtevrees. Toch is hij zeker de moeite waard.
Met de auto naar Hohtenn is geen aanrader. De weg is smal, je komt de bus tegen en met een beetje pech zijn de parkeerplaatsen allemaal al vlot bezet. In ausserberg is iet s meer plaats.
Begin vroeg, neem er de tijd voor en neem vooral water mee. Het kan erg warm zijn op de zuidhelling.
-
ik stond op de brug toen er twee keer re 4/4 voorbij kwam met een goederen trein. ik deed net als bij een vrachtwagen met mijn arm zwaaien. het gevolg: een toeterende trein midden op de bietschtalbrügge. als
Wanneer was je daar? Ik toeter/fluit haast altijd als er iemand staat te zwaaien. Ik probeer altijd met langzame snelheid over de brug te rijden voor de fotograven. Lukt weliswaar niet altijd, maar 8 van de 10 keer komt het wel zo uit. Zet je de foto anders ff online?
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Die uitspraak heb ik vaker gehoord maar de hoge route is ook niet geschikt voor mensen met hoogtevrees.
Daar heb ik nooit uitspraak over gedaan, want ik ben altijd te lui geweest om de hoge route te doen ;D. Daar heb ik dus geen ervaring mee.
Ook heb ik nooit gezegd dat je je auto in Hohtenn moest zetten, alleen dat je daar beter kunt beginnen met wandelen ;).
-
Hallo Bas,
Hoe staat het verlopig met het verkeer op de zuidhelling? Word dit alleen het lokale stoppertje en een IC naar Goppenstein en Kandersteg. Of blijft er meer te beleven?
Gr Arnout.
-
Word dit alleen het lokale stoppertje en een IC naar Goppenstein en Kandersteg. Of blijft er meer te beleven?
Gr Arnout.
Hallo Arnout
Hoewel een flink stuk minder, zal er toch nog wel goederenverkeer blijven. Met name de treinen Zuid Noord zullen over de berg gaan, ivm beperkte capaciteit van de tunnel. Per uur kunnen drie goederentreinen van Frutigen naar Visp rijden. De rest zal over de berg moeten gaan.
Groeten
Bas
-
hier een foto. bij de tweede wagon sta ik. en sorry het was er maar een :-[
http://img150.imageshack.us/img150/3425/bietschtal006ll0.jpg
en deze toeterde ook.
http://img181.imageshack.us/img181/8046/bietschtal010zw4.jpg
http://img181.imageshack.us/img181/7195/bietschtal011mw2.jpg
zo'n re 4/4 en re 6/6 samen en je staat er twee meter vanaf is wel een gaaf gevoel. 8) het was afgelopen zomer (2006 dus ;))
ps die laatste trein rijd voor Zwitserland aan de verkeerde kant. hoe kan dat ??? arnout weet jij het misschien.
-
Komt volgens mij vaker voor dat ze aan spoorwisseling doen. Vorig jaar Mei was ik er een dag toen reed alles de heledag aan 1 kant. De Rollende landstrasse rijd altijd aan de dal kant.
Maar ik denk dat Bas het je precies kan vertellen.
Gr Arnout.
-
ps die laatste trein rijd voor Zwitserland aan de verkeerde kant. hoe kan dat ??? arnout weet jij het misschien.
Heel makkelijk, dus gehele lijn is voor links en rechts rijden ingericht. Als we een SIM trein rijden, hebben we een speciale corridor nodig om de lading heel aan de andere kant te krijgen. Andere treinen wijken dan uit op het andere spoor.
Groeten
Bas
Lokführer BLS, Depot Spiez
-
sorry arnout ik was in de war met Bas. :-[ maar Bas wat vond je van de foto's en kan jij de gene zijn geweest die in de bls re 4/4 zat?
-
Hallo Edwin
Nee, dat ben ik niet....ik was op weg naar het zuiden met 2 425's. Dit is trouwens een vrij lichte trein, gezien het feit dat hij maar met 1 lok onderweg is, max. 700 ton dus
Groeten
Bas
-
hoi Bas,
Rij jij dan alleen zware treinen?
Gr Arnout.
-
Iedereen hartelijk bedankt!
Ik ga waarschijnlijk alleen een kort rondje lopen (vanaf die Rarnerkumme) maar misschien ook wel wat langer (ben dan op doorreis naar Italië). Misschien blijf ik daar ook nog wel een dagje langer... 8) ::) ;D
Groeten, Tjeerd
-
hoi Bas,
Rij jij dan alleen zware treinen?
Gr Arnout.
Nee hoor, ik rij alles, maar meestal zijn goederentreinen met 2 loks onderweg ivm het gewicht van de trein (max. 1300 ton). Een lok met een goederentrein is iets wat niet al te vaak voorkomt.
Groeten
Bas
-
Wat betreft SIM: zie dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=2306.0) en u zal alles duidelijk worden ;D. Heeft te maken met het profiel van vrije ruimte, meer bepaald met de hoekhoogte.
-
Ook ik wil deze wandeling graag aanbevelen; vorig jaar gedaan en dit jaar even bij het Luogelkinviadukt wezen kijken vanuit Hohtenn.
Het was dit jaar niet zo goed weer dus vandaar.
Kijk voor de foto's van vorig jaar maar even op mijn site.
De foto's van dit jaar komen er nog binnenkort bij.
Volgens mijn vrouw seinde een lok met zijn lampen naar ons (mijn vrouw en ik) toen we foto's namen bij het Luogelkinviadukt.
Kan dit Bas??
Volgens mij eigenlijk niet maar mijn vrouw wist het zeker.
Hier is nog een leuke link met wat info.
http://myweb.tiscali.co.uk/john.whitby/start.html (http://myweb.tiscali.co.uk/john.whitby/start.html)
Groet van Peter.
-
Volgens mijn vrouw seinde een lok met zijn lampen naar ons (mijn vrouw en ik) toen we foto's namen bij het Luogelkinviadukt.
Kan dit Bas??
Hallo Peter
Tuurlijk kan dat, afhankelijk van de situatie doe ik dat ook wel eens, met name met de 485 gaat dat heel makkelijk, en die heeft lampen erop zitten waarbij je dat duidelijk kunt zien..heb je de foto??
Groeten
Bas
-
Helaas geen foto van de betreffende lok, maar het was om 14:30 op zondag 27 mei.
De trein kwam uit Brig, ikweet ook niet meer welke type lok het was.
Peter
-
@ Wesley: je had het over hoogtevrees en over de Bietschtalbrucke lopen. Met hoogtevrees de alternatieve route lopen lijkt mij zelfs enger aangezien je daar zonder hekje ertussen langs de afgrond loopt. Ik heb ze wel beide gelopen. Een collega zei ooit eens dat je dat beter kon doen als je last van hoogtevrees hebt. Vandaar mijn opmerking.
Voor het beeld is dat een mooiere route, maar je moet dan wel eerst een stukje omhoog maar wordt dan wel beloond met een fraai uitzicht (http://www.deseinpaal.nl/bietsch/bietschtalviaduct.jpg) zoals hier (http://renewolf.fotopic.net/p4838985.html). Bovendien kom je aan de andere kant van het viaduct op een plek waar je er zo op kan wandelen, dus daar mis je ook niets.
Op deze site (http://renewolf.fotopic.net/c127500.html) staan nog een paar oudere foto's van de sudrampe
-
Nee hoor, ik rij alles, maar meestal zijn goederentreinen met 2 loks onderweg ivm het gewicht van de trein (max. 1300 ton). Groeten
Bas
Als je geluk hebt rijdt Bas niet alleen langzaam met claxoneren maar zwaait hij ook vriendelijk naar je :D ;D 8)
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0329_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0329_RJ.jpg)
Bas met trein 41603 (Ambrogio) bij doorkomst Blausee-Mitholz op 14 juni 2007 tijd 11:19 uur
Deze trein was zwaarder dan 1300 ton en had een opdruklok mee.
(http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0332_RJ.jpg) (http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/CRW_0332_RJ.jpg?t=1183060824)
Voor het afkoppelen van de opdruklok maakte Bas een stop te Kandersteg (tijd 11:33)
Yep Bas, Daisy was nog warm en kon daarom meteen flink in de beugel en dan is ze rap in de klim :D ;D
Thx Bas, mvg Johan
-
Bas en Johan, dit lijkt wel afgesproken werk ;)
Mooie foto's Johan.
Peter
-
Bas en Johan, dit lijkt wel afgesproken werk ;)
Mooie foto's Johan.
Peter
Nope, toeval.
Thx Peter, mvg Johan.
-
Kijk....u vraagt...wij zwaaien... ;D ;D
De Ambrogio was 1580 ton zwaar trouwens
Mooie platen Johan
Groeten
Bas
-
Ja, leuk!
Weer erg mooie foto's, thnx René, Johan en Peter. Ik heb er zin in! 8)
Die site is ook handig, Peter!
Johan, ben je er toevallig ook?
(weer een mini-beneluxspoor-meeting bij de Kanderstegbrücke...) ;)
groetjes, Tjeerd
-
Nog een vraagje (beetje off-topic... ::)); rijden de Tonerdezüge nu door de basistunnel met 2x BR185 en een opdruklok?
groeten, Tjeerd
-
Hallo Tjeerd
Soms rijdt hij door de tunnel, soms niet....is nog niet echt een pijl op te trekken. Daarom heten het ook testritten he. We komen er nu ook achter dat door een foute software we met de Jumbo al ruim 4 km voor jet "haltsignaal" moeten afremmen ;-)
Groeten
Bas
-
Johan, ben je er toevallig ook?
groetjes, Tjeerd
Nee joh, ik ben net terug, mijn Ricola snoepjes zijn voorlopig op :(
8 weken bij de nieuwe werkgever waarvan 3 in CH doorgebracht, er mot gewerkt worden (kan niet altijd feest zijn :P )
Mss in de harfst nog een weekje maar dat is nog niet zeker.
@Bas, thx (http://www.videomontageforum.nl/ubbthreads/images/graemlins/-foto-.gif) ;D
Mvg, Johan
-
hoi Bas,
vraagje: hoeveel geladen container wagons is 1580 ton ongeveer. een aantal wagons zegt bij mij meer dan het aantal in ton ;)
groetjes Edwin
-
Hi Edwin,
Een mcn zegt het aantal tonnen toch meer dan het aantal wagens hoor (maakt nog al uit of een wagen geladen dan wel leeg is :P )
Maar om je een indruk te geven heb ik een vieo opname van een ambrogio met opdruklok geannaliseerd.
De 100% beladen trein bestond uit 11 dubbelcontainerdraagwagens en 10 enkele containerdraagwagens, met 21 wagens kom je dan op een totaal van 32 40ft eenheden.
Mvg, Johan.
-
Treinenvrienden,
Als je een Swissrailpass neemt kun je met bijna alle treinen mee, ook de Glacier en zo. Kent iemand boeken voor een dergelijke spoorse vakantie? Ik zal toch niet de enige zijn die met dit idee speelt. Of zijn er goede sites, speciaal op spoorliefhebbers gericht die zoiets aangeven als spoorse wandelroutes en dergelijke? Eigenlijk zou het hier ook een goede plaats voor dit soort dingen kunnen zijn. Acht dagen door Zwisterland met de trein en dan nog mooie treinwandelingen, daar kwijl ik vast niet als enige van.
-
www.bls.ch
Daar staat allemaal informatie.
Gr Arnout.
-
Ben maandagochtend 2 juli naar die hut gereden. Was gelukkig makkelijk te vinden. Helaas regende het wel een klein beetje. Daar aangekomen heb ik de bergschoenen aangedaan. Het was maar een paar minuten lopen tot ik bij de brug kwam.
Op de brug heb je aan de zuidzijde twee hoofdseinen. Hierdoor kan je zien of er een trein aankomt vanaf Goppenstein. Als er een trein vanaf Brig komt kan je hem natuurlijk zelf zien aankomen, dus dat was handig.
Eerst kwamen er een paar IR/IC's en regionale treinen langs. Vooral bij de IR/IC's kon je al voelen dat de brug "leeft". Maarja toch nog even wachten op een goederentrein. Toen kwam een IR/IC rechtsrijdend langs, dus mooi, een SIM-goederentrein (dacht ik). Maar nee, er kwam zo'n nieuwe werklok (met laadkraan en laadbak) met een ballastprofileermachine, een stopmachine en een rongenwagen omhoog. Die moest wel zwaar werken zeg!
Wat later dacht ik aan de seinen te zien dat een SIM trein-pad ingelegd was; mooi een goederentrein. Toen kwam inderdaad een goederentrein omhoog met twee zwarte 185'ers van CrossRail met een hucpactrein aan de haak. Toch maar een filmpje van maken, op het midden van de brug. Maar toen kwamen er ook nog eens twee Re 465'ers met een RoLa naar beneden denderen. De vier loks kruisden elkaar zo'n beetje precies waar ik stond, op het midden van de brug! :o :o :o
Daar gaat een treinenhart toch wel sneller van kloppen!
Verder ook nog bij de MGB/BVZ op de heenweg en de RhB en bij de Spessart Rampe op de terugweg geweest, waar ik o.a. de MWB krokodil in actie heb gezien. (Heb ik ook in model...)
Een zeer geslaagde heen- en terugreis dus!
groeten, Tjeerd
(die ook nog een weekje op smalspoorjacht gaat in Oostenrijk...) ::)