BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: freekvo op 28 February 2013, 21:18:23
-
Ik heb sinds een paar weken mijn treinen digitaal gemaakt en (eigenlijk volstrekt willekeurig) de lokadressen toegekend. Die zijn nu: 0003, 0005, 0007, 0011 en 0027. Hier zit dus totaal geen logica in. Hoe doen jullie dat? Gebruik je een bepaalde cijferreeks per type lok (stoom, diesel, elektrisch)? Of misschien per merk? Is er ook een bepaalde cijferreeks die ik beter niet kan gebruiken?
Ik zou het in ieder geval iets logischer willen maken maar ik leer graag van anderen hoe ik dat dan het beste kan doen.
-
Hoi
Een paar jaar geleden begonnen bij 01 en heb nu laatst nr 57 ingesteld.
Gewoon in volgorde van "binnenkomst".
groeten van teunis
-
Ik geef ze zelf, indien mogelijk, een adres dat overeenkomt met het bedrijfsnummer van de loc, omdat ik dat leuk vind. Als dat niet past of dubbel is, neem ik een ander willekeurig nummer. Het nummer doet er bij mij niet echt toe omdat als ik een loc in de software of hardware kies dat op naam doe. De soft- en hardware weet welk ID er achter de naam zit voor aansturing. Ik hou in Excel een lijstje bij van welke nummers uitgegeven zijn en welke niet.
-
hallo
persoonlijk heb ik de nummers die op de locomotieven staan.
zoals 2445 of 2201, 6409, 6503,( dit zijn wel de zogenaamde lange adressen) kan je je adressen nooit vergeten. is makkelijk te onthouden toch?
groet jurgen
-
De nummers op de loks is wel een idee maar hoe doe ik dan bij een Sprinter of een Railbus (om maar iets te noemen)?
In mijn MM kon ik de loks ook een naam meegeven in plaats van een lokadres; in mijn IB alleen een nummer (denk ik, maar dat moet ik nog even uitzoeken).
-
Hoewel ik analoog rijd hebben mijn locs toch een uniek adres: de laatste twee cijfers van het NS-bedrijfsnummer. Op magische wijze is er niet één doublure.
-
De laatste 2 (of 3 indien dubbele) cijfers van het bedrijfsnummer.
-
Wel Freek
Tig mogelijkheden, heb je al een keuze gemaakt?
Ik vind de laatste 2 cijfers van het bedrijfsnummer wel een goede. Nu maar hopen dat er geen 01 1093 op je baan staat. ;D
teunis
-
@ Teunis, ook daar is wel een mouw aan te passen, dit wordt 93.
Beroerder is een HGK 13 èn een NS 2013 (Sprinter).
-
Op de club hebben we allemaal een reeks nummers gekregen.
Zo heb ik de serie 1800 tot 1899 gekregen.
Mijn 2201 heeft het nummer 1822 en ga zo maar door.
Werkt perfect.
Gr. Klaas
-
Ik ben er nog niet uit. Ik zal er eens een nachtje over slapen 8)
-
loknr vind ik het prettigst en je vergeet het nooit
sprinters heb ik niet ,ik rij stoom ;D
maar die kun je dan toch een stel nr geven
-
Ik las dat je ook adres 3 gebruikt, deze als standaard instelling niet gebruiken.
Reden is dat dit een default adres is van nieuwe decoders en ook de default adres is bij decoder reset.
Iedereen heeft zo zijn eigen ideeen van lok adressen, ik ook.
Wel belangrijk is dat je deze adressen in een of ander administratie opneemt.
Zelf gebruik ik een excel formulier waar alle CV's met waarde per loc is opgenomen dus ook de adressen.
Oh ja, uiteraard per type ofwel merk van de decoder.
Groeten Frans
-
Ik geef ze de laatste 3 cijfers van het artikelnummer.
-
Hoi,
Ik zorg altijd dat het adres in het loknummer te vinden is. Als geen van de mogelijke adressen beschikbaar zijn gebruik ik een lang of willekeurig adres.
Ook hou ik een lijst bij waar iedere lok met al zijn gegevens op staat, ( adres, formaat enz.) dat vind ikzelf heel handig voor als ik het toch nog vergeet. ;D
Groeten Ferdinand.
-
Geen 1 lok meldt zich met de naam en alle functies aan op het CS2
-
Dia dhuit!
In een verleden een Marklin fan geweest >>> dus adres = cijfer van 2 digits.
Bij reeks types met 2 digits = dit reeks type nr.:
vb ; 11 (NMBS T11: 1183); 20 (NMBS T20: 2008); 55 (NMBS T55: 5541); 62 (NMBS T62/63: 6215); 63 (NMBS T62/63: 6300);
67 (SNCF BB 67000); 77 (NMBS T 7764)
Bij reeks types met 3 digits of loc's van dezelfde reeks = 2 laatste nrs: 03 (DB BR103) ; 08 (NIR B208); 22 (CIE 222);
10 (CIE 210);
Bij 'dubbels' = getal +1 of -1.
Een tabel gemaakt met een aantal kolommen:
1: Adres nr. (= 2 cijfers)
2: Modelspoorfabrikant
3: Afkorting naam spoorwegmaatschappij
4: Loc/motorrijtuig/motorwagen type
5: Loc/motorrijtuig/motorwagen nr.
6: hoofdkleuren math.
7: type decoder: Bachmann 2f / Bachmann 3f / Esu LP / Esu snd / Hornby / Hornby Saphire / TCS + 8P/21P/MFX
Voor mezelf lijkt dit goed te werken. Maar een ander kan dit niks vinden.
Maar belangrijker is jouw eigen methode te zoeken/gebruiken, wat voor jouw het gemakkelijkst lijkt.
Gr,
Jan
-
Hoi
Ik gebruik altijd 4 cijferige adressen.
Op mijn baan rijden veel duitse stoomlocs en wat diesel en elektrisch spul.
Ze zijn zo genummerd dat de eerste 3 cijfers van de stoomlocs (bijvoorbeeld baureihe 44) overeen komen met de serie, 0441, 0442, 0443, of 0501, 0502 enz en het laatste cijfer is dan een bepaalde loc.
Bij het E en dieselspul staat er 1371(baureihe svt 137 treinstel 1)of 1941 of 1942 voor een loc uit de serie E94.
Zo kan ik de boel simpel uit elkaar houden en heb ik ruimte zat voor afwijkende series.
Groeten Richard
-
Voor zover de decoder het toelaat gebruik ik altijd het nummer op de lok.
Echter een deel van mijn decoders staat geen 4-cijverige adressen toe en daar kies ik dan voor de eerste twee of laatste 2 cijfers van de lok.
Tot heden nog geen problemen gehad met dubbele adressen.
Overigens pas ik de zelfde methode ook toe voor wagons en stuurstanden met een eigen (functiedecoder)adres.
Ton
-
De nummers op de loks is wel een idee maar hoe doe ik dan bij een Sprinter of een Railbus (om maar iets te noemen)?
Hoi Freek,
Ik gebruik gewoon het bedrijfsnummer van lok of treinstel (is makkelijk bij NL materieel).
En een sprinter heeft ook een 4 cijferrig nummer dus ook geen probleem.
Bij buitenlands mat. meestal de laatste 4 cijfers. Maar net wat het makkelijkste uitkomt en/of beschikbaar is.
En inderdaad adres 3 NIET gebruiken. Die kan je dan altijd gebruiken voor een nieuwe decoder of na een reset van een decoder. Krijg je nooit een conflict.
Gr.
Eric
-
hmmm, wat een goed gevonden mogelijkheden (y)
Ik ben begonnen bij 1 daarna 2 en 3 enz. en nummer zo lekker door. Naast de centrale ligt een lijstje met loc en nummer.
Lekker "kiss" ;D
-
Ook ik heb een lijst met locadressen. Soms verandert er wel eens wat. Dan print ik een nieuwe lijst uit. Aangezien ik een Multimuis gebruik heb ik het nummer van de loc zoals die erop staat afgebeeld bijvoorbeeld:BR52171(2) als naam in de muis geprogrammeerd. Nummerbotsingen heb ik tot nu toe nog niet gehad.
-
Ik plak flinke witte stickers op beide zijkanten van alle materieel waar met rode viltstift geschreven het adres op staat. Ik kan het dan van veraf zonder bril goed lezen. (y) ;)
Gr, Ben.
-
Altijd het 2-, 3- of 4-cijferige nummer van het materieel. Dat is makkelijk, want allemaal (NS) tijdperk 3 ;D. Ik heb 2 uitzonderingen. Ik heb een V200 (die kwam tenslotte ook in Arnhem ;)), die heb ik gewoon nummer 200 gegeven. De andere utzondering is mijn stammetje plan E rijtuigen, welke voorzien zijn van Digirails Locomotive Lightning strips/decoders. het stammetje is 5 rijtuigen lang, en plan "E" is de 5e letter van het alfabet. Dus daar heb ik maar nummer 5555 aan gegeven.
Marco
-
Idem, dus mijn NS 6313 heet gewoon '6313' . Als we het over KISS hebben, dan is dit er zo eentje.
-
Ik plak flinke witte stickers op beide zijkanten van alle materieel waar met rode viltstift geschreven het adres op staat. Ik kan het dan van veraf zonder bril goed lezen. (y) ;)
Da's natuurlijk volledig off-topic (zie titel van het draadje)
De vraag was niet hoe hoe herkennen jullie je materieel op de baan en het bijbehorende decodernummer...
Wel een handig systeem, maar een luisterboek met treinenverhalen is misschien een alternatief als je zo blind bent ;D :P
-
Zo'n Excel-lijst als hiervoor genoemd had ik al gemaakt. En dan ook nog een fotootje van de lok er in geplakt want (misschien anders dan jullie) zegt het type-/bedrijfsnummer van de lok me (nog) niet zoveel :)
Met andere woorden: ik ga dus ook over op type-/bedrijfsnummer voor de lokadressen. Voor mijn Sprinter en railbus (en later TGV) zoek ik dat dan wel op op internet. En een sticker op beide zijkanten en het nummer met een rode viltstift daarop? Dat is natuurlijk best wel handig, maar nee, dat zal hem toch niet gaan worden :)
-
Zo'n Excel-lijst als hiervoor genoemd had ik al gemaakt. En dan ook nog een fotootje van de lok er in geplakt want (misschien anders dan jullie) zegt het type-/bedrijfsnummer van de lok me (nog) niet zoveel :)
Wat voor matereieel heb jij dan? Er staat toch op elke loc een nummer?
-
Zelf gebruik ik een excel formulier waar alle CV's met waarde per loc is opgenomen dus ook de adressen.
Oh ja, uiteraard per type ofwel merk van de decoder.
Ik heb van al mijn locomotieven, rijtuigen, wagons,.. een lijstje in excel gemaakt met AL hun info. Dus ook de decoder die erin zit, op welk adres die ingesteld staat en hoeveel polig de decoder is ook!
Zo weet ik bij defect meteen welke decoder ik moet bestellen. Zodat ik geen 8-polige bestel voor een loc met plux16...
En met de Zimo-centrale kun je heel makkelijk het merk, nummer en type opvragen, indien je de lijst écht niet bijhebt en je het per sé wil weten..
Op [E] drukken, dan op [MN] en dan kom je in het menu van de decoder. Dan gewoon nog op [T P] drukken, en enkele ogenblikken later zie je al zijn info! :)
Zeer handig, zo'n ZIMO-centrale! 8)
Mijn locs ben ik beginnen adresseren op hun volledig nummer.
Voor al mijn Belgisch stuf is dat makkelijk!
2025 kreeg het nummer 2025, 5307 kreeg het nummer 5307, maar locs met het nummer 204.005 en 201.010, wel, die kregen hun later nummer. Voor 205.005 werd dit 5405 en 201.010 werd 5910.
Maar nu ik veranderd ben met sparen van locs, ben ik overgegaan naar Duitse en Zwitserse locomotieven.
Die hebben een iets moeilijkere manier van nummeren..
Ik heb voor alle locs waarvan ik maar 1 model van wil kopen (zoals mijn br115 en br155, om maar een voorbeeld te geven) hun reeksnummer gegeven als adres. Dit is dus 115 voor br115 en 155 voor br155.
Maar ik ben er nog niet aan uit welk nummer ik zal geven aan mijn locs waar ik meerdere van een reeks van ga kopen..
Wat ik kan doen is ze hun reeksnummer en een volgnummer geven..
Als ik 3 locs 185 heb, kan ik ze dus 1851, 1852 en 1853 geven. Zo is het makkelijker te onthouden welk nummer ze hebben. Maar ik kan ze ook hun volgnummer geven van hun reeks..
185 581-6 wordt dan 581 als adres. Zo zijn ze wel persoonlijker, maar moeilijker te onthouden...
Ik ben er nog niet aan uit.. ;D
-
Jullie gebruiken dan wel lange adressen voor de loks. Want volgens mj kan ik niet verder dan 255 gaan.
-
Helemaal correct. Met korte adressen kom je niet verder dan 127.
En sommige merken gaan maar tot 99.
Gr.
Eric
-
Je bedoeld 80 de 6021 kan maar tot 80 gaan.
-
Leuk onderwerp en ook leuk om de verschillende oplossingen te zien.
Ik gebruik de laatste vier cijfers van het loc nummer. Dat gaat over het algemeen wel goed.
Voorbeelden:
NS 1145 wordt 1145
NSB Di3.619 wordt 3619
NSB El16.2209 wordt 2209
DB 333 111-3 wordt 3111
Een van de weinige doublures in mijn collectie is de LKAB 101 en de TAGAG TMY 101. De LKAB is een samengestelde loc van de 101 en 102, dus heb ik deze maar de 102 gegeven. De TAGAG werd 101.
Zie http://lolkebijlsma.com/decoders.html voor een beschrijving om mijn website.
Groeten,
Lolke
-
Je bedoeld 80 de 6021 kan maar tot 80 gaan.
Nee Jopie dat bedoel ik niet.
We hebben het hier over DCC decoders. En die gaan voor korte adressen meestal tot 127 (en soms een iets kleiner bereik). En dat heeft niets met jouw 6021 te maken.
Freek heeft een IB en dan is die beperking van jou helemaal niet van toepassing.
Gr.
Eric
-
Ik plak flinke witte stickers op beide zijkanten van alle materieel waar met rode viltstift geschreven het adres op staat. Ik kan het dan van veraf zonder bril goed lezen. (y) ;)
Het volk wil foto's ;D ;D
Allie
-
Ik gebruik gewoon het loc / treinstel nummer. Rij Nederlands dus dat lukt met 4 cijfers (lange adressen) goed. En je vergeet het nooit.
-
Ik gebruik met name 2 cijfers per lok, de serie DB64 heeft code 64, de tweede lok daarvan 65. type 23 heeft dan 23, de volgende is dan 26 (24 en 25 waren al gebruikt voor de twee 2400 diesels :).
Later kreeg ik nog stoomlok van de serie 24, die kreeg dus 22.
Of te wel ik zoek een nummer zo dicht mogelijk bij het lok type. Tot dus ver doe ik alles met 2 cijfers tot max 99 dus.
2 redenen voor. Het nummer maakt niet zo veel uit, voor koploper niet, maar ook voor de roco MM niet.
In de roco muizen heb ik de loks in de database staan, en daar geef ik ze het volle nummer als ik dezelfde loks heb.
Dus de 64141 en de 64297
of voor mijn diesels de 2437 en 2445.
Waarom dan niet gewoon lange adressen?, nou heb ook nog 2 oudere muizen van roco, en die gaan maar tot max adres van 99.
En nu kan ik een lok altijd daarmee overnemen als nodig, dan moet ik alleen even adres opzoeken voor de lok types waar ik er meer van heb. Maar omdat ik meestal met de MM's rij heb ik meestal geen problemen.
Roelco