BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: peter-jee op 28 February 2013, 12:42:59
-
Beste forumleden,
Zoals veel berichten hier gelezen, heb ik na 25 jaar weer eens de marklin uit de dozen gehaald. Leuk om met de kinderen een baan en landschap te gaan maken. 25 jaar geleden met een startset begonnen en onlangs nog wat wissels gekocht om de set te complementeren (S.E.T1.T2). De bochtwissels (M-rails) zijn elektrisch te bedienen met het schakeldoosje 7072. Ik heb de blauwe draden aangesloten op het doosje, de gele aan de trafo en de bruine draad van het doosje naar de trafo (is overigens maar 1 bruine aansluiting op de trafo). Het lampje van de wissel brandt, maar de wissel wil niet om. Het bromt wel een beetje maar ik zie liever dat de wissel omgaat :-[.
Ik heb het vermoeden dat de trafo te zwak is, of het schakeldoosje niet goed werkt. de trafo is nog van de startset en is 6413 (?). Zou een nieuwe trafo wel de wissels om kunnen krijgen? En zoja, welke dan en waar kan ik een goedkope op de kop tikken?
Alvast dank voor jullie hulp
Peter
http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/marklin-ho-1-metalen-10-140680320.html (http://www.2dehands.be/verzamelen/modelbouw-schaalmodellen/modeltrein/marklin-ho-1-metalen-10-140680320.html)
-
En als je maar 1 wissel via het doosje aansluit, doet die ene het dan wel?
Ik had met mijn oude Fleischmann trafo ook te weinig Power ;). Veel meer dan twee wissels kon hij niet aan. Een aparte trafo voor de wissels en voor de treinen is dan een oplossing.
Ik kan me ook voorstellen dat een 25 jaar oude gebruikte trafo ondertussen wel wat minder kan dan in zijn jonge jaren.
Groet,
Paul
-
Als je draait aan het lampje beweegt de wisseltong dan? Zo nee dan zit de wissel vast. Zit er nog een veertje onder?
En probeer een andere wissel ook eens aan te sluiten en een 10 va trafo is antiek.
Over het algemeen zijn de wissel aandrijvingen van m wissels erg betrouwbaar en zijn ze bijna onverslijtbaar.
-
Dank voor jullie antwoorden. Ik kan de wissel wel handmatig omzetten. Ik heb ook met een wissel geprobeerd maar hij wil niet om.
Overigens hoorde ik ook dat de trafo's met een stalen/ijzeren behuizing niet veilig zouden zijn. ook daarom overweeg ik een nieuwe aan te schaffen. vraag blijft dan nog welke trafo geschikt zou zijn
-
Wil je alleen maar een beetje rijden met die oude spullen zonder grootse toekomstplannen op zolder? Zoek dan op Marktplaats of een beurs naar trafo 6647. Met 32 VA drie keer zoveel stroom en je bent voor pakweg twee tientjes klaar.
-
Die oude trafo kan je best gebruiken, kan wel zijn dat de kabel wat oud is geworden.
Trafo,s zijn onverwoestbaar, misschien wat olie bij het wissel, zonodig gangbaar maken met de hand.
En sterkere trafo,s kosten nu geen drol meer, nu de helft van het volk digitaal gegaan is.
-
Hoi
Als het nog wissels zijn met grote lantaarns dan doet een klein drupje olie op het draaipunt van de lantaarn vaak wonderen.
Dus niet beneden aan het schakelstangetje, maar bovenop waar het kleine asje uit de lantaarn steekt. 8)
Bart
-
.......
Ik kan me ook voorstellen dat een 25 jaar oude gebruikte trafo ondertussen wel wat minder kan dan in zijn jonge jaren.
Groet,
Paul
Nu juist meer. Deregelijke oude trafo's zijn gemaakt voor 220 V. Tegenwoordig is het electriciteitsnet 230 V.
Dus 16 V is ook hoger dan voorheen. ;)
-
Ik heb de blauwe draden aangesloten op het doosje, de gele aan de trafo en de bruine draad van het doosje naar de trafo (is overigens maar 1 bruine aansluiting op de trafo). Het lampje van de wissel brandt, maar de wissel wil niet om. Het bromt wel een beetje maar ik zie liever dat de wissel omgaat :-[.
Is dat de wissel die bromt? Dan zou je bijna gaan denken dat hij NIET goed aangesloten is en hij op beide blauw draden tegelijk stroom krijgt.
Misschien een foto'tje of tekening van hoe het nu is aangesloten?
Zo zou het in ieder geval moeten werken:
(http://www.ab-treinen.nl/Techniek/M-rail%20wisselaansluiting.JPG)
bron: ab-treinen.nl (http://www.ab-treinen.nl/Techniek/M-rail%20aansluitingen%20intern.htm)
-
Om vast te stellen of het wissel goed is kun je het ook zonder het knoppenkastje testen.
Gele draad aan de gele klem van de trafo en dan de blauwe om de beurt aantikken tegen de bruine klem.
-
Dank voor de tips. Ik zal snel even laten weten of het probleem opgelost is.
-
Het wil ook wel eens gebeuren dat er in het verleden juist teveel olie op de wissel gekomen is. Na al die jaren is dat vastgekoekt. Dan is de oplossing juist wissel losmaken, helemaal grondig schoonmaken met een wattenstaafje wasbenzine en even opnieuw een beetje olie zoals eerder aangegeven. Niet teveel dus, want dan begint de ellende opnieuw na een poosje.
-
Om vast te stellen of het wissel goed is kun je het ook zonder het knoppenkastje testen.
Gele draad aan de gele klem van de trafo en dan de blauwe om de beurt aantikken tegen de bruine klem.
Hoewel de trafo helaas geen klemmen heeft (zie ook linkje naar de trafo, vrouwtje waar mannetje in moet) heb ik de draden tegen de trafo gehouden. Alle wissels werkten gelukkig. Dank voor de tip. Nu is het zaak om goed de draden netjes verlengen en aan een verdeelplaatje aan te sluiten. Heb ook al een idee om een brug te maken die uitkomt op een berg met tunnel. Zin om te gaan knutselen.
Dank allen voor de tips! En voor ideeen om de baan verder op te zetten zie ik op het forum genoeg inspiratie.