BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Harry op 27 February 2013, 22:10:29
-
Hallo allen,
ik lees hier al jaren mee, van 2002 tot half 2005 had ik een simpele rondlopende baan in de 2 na grootste slaapkamer bij mij in huis. Relaties komen, je bent een extra bed nodig, relaties gaan. Ik was tijdens mijn relatie begonnen met een zolderbaan. (Mijn vriendin begreep trouwens niet dat ik dat leuk vond, maar als je elke dag om 5 uur opstaat om te gaan werken en 's avonds om 5 / 5.30 thuis komt wil je wel eens wat droomtijd hebben.)
Hier nooit verder gekomen dan het schaduwstation. Op zolder.... weinig gezelligheid, altijd weer die vlisotrap op en af. Jullie begrijpen het al, het ging mij tegenstaan. Sinds die tijd heeft modelspoor op een laag pitje gestaan. Beetje verzamellen van Stoomloks/ rijtuigen/ wagons in TP IIa, in mijn ogen de hoogtijdagen van de DeutscheReichsbahnGesellschaft. Mede geinspireerd door een baan door 2 fanatieke nederlanders die een grote baan aan het bouwen zijn. Beide zijn ook actief hier op de site.
Zat te dubben van wat zal ik doen. Ik kwam liliput tegen, een leuk klein H0-lokje op N-rails. Hierna eens verder gekeken, kan leuk zijn. Is dus H0e. Niet geschoten altijd mis, dus een lokje gekocht met een paar wagonnetjes van de Zillertalbahn, gewoon voor de leuk ende heb. Verder gekeken, zie ik rolbokwagens, verhaal drastisch inkorten, dit wordt hem. Mooi met rongenwagens op rolbokken, dat staat mij aan.
Volgende kwestie: waar komt mijn baantje? Zolder? nee, slaapkamer zal kunnen, maar waar kijk je er het meeste naar? in de woonkamer. Dus de grote wordt in eerste instantie aangepast naar wat hier mogenlijk is+ ik wordt verplicht om met het bouwen ook wat af te werken. Hier op het forum zie ik veel mooie banen, verschillende bouwmethoden/ opvattingen/ meningen etc. etc. Dus van afval(lig)hout maar een paar bakken gemaakt. Met verf erover zie je geen verschillen meer:
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/001-2_zps8617a3bd.jpg)
Ik merkte bij mij dat ik vaak te weinig licht had, zo op de Kees-Jan methode verlichting erin gemaakt, altans aan de rechterzijde, links moet nog.
Mijn tempo kan hoog zijn, maar ook heel laag. Dus upgrades zijn niet gegarandeerd binnen een paar dagen.
mvg Harry
-
Dat is al een mooi begin (y)
Die bakken zien er professioneel uit, ik ga dit draadje wel volgen...
Mvg,
Tis
-
Bedankt Tis.
Volgende stap, ook in het verleden vaak zitten kloten met sporenplannen. Mooi bedacht, maar of ik liep vast met een stoomlok (geen omloopmogenlijkheid) of bedenk ze zelf maar.
Dus mooi aan het speuren op sporenplan.nl of er wat is wat mij wel aanstaat. De hele lijn van de zillertalbahn bijlangs geweest, kom je op het eindpunt: Mayrhofen. Aangezien ik 1 spoor nodig ben voor personenverkeer en ik de mogenlijkheid open wil houden voor stoomlokjes ;D ;D zijn dit er dus 2, met omloopmegenlijkheid. (spoor 1+2 op tekening) Ook wil ik een plaats hebben voor het lossen van stamhout en laden van bewerkt hout á la Cape Côd dus verpakt in folie. Hiervoor heb ik spoor 4, met rangeermogenlijkheid op spoor 3
Omloopsporen zijn spoor 6 en 8, op spoor 7 komt een lokschuurtje met op spoor 6 een waterkraan en een hokje o.i.d. voor wat kolen. Spoor 5 wordt dusdanig lang dat er een stammetje kan staan, omdat er 'smorgens en 'savonds een extra trein rijdt voor scholieren.
Sporenplan:
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/sporenplanGrau_zps5627e7d9.png)
Verkijk je hier niet op. Aangezien ik zo niet een goede N-spoor rail kon vinden heb ik maar even fleischmann H0 gepakt.
Het gaat hier om een impressie.
Mijn railtype Peco H0e (of 009) rail code 80. Rail van binnenkomst ligt ongeveer in het midden van de bak, terwijl spoor 5 zich vrij kort tegen de achterwand bevind. Bakmaat ongeveer 50x100.
-
Heb ik nog een vraagje, de eerste stap die volgt is de 230 stroom. Hoeveel stopcontacten worden er gebruikt bij modulebakken?
1 Ledverlichting
2 Twincentre
3 verlichtingstrafo
of denk ik nu te 'zwaar'?
mvg Harry
-
Zoals ik in mijn openingspost schreef: rongenwagen (Piko Roos-1) op rolbokwagons (Liliput WW...) achter een Diesellok Gmeinder Lupo.
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/001-2_zpsfa1d0020.jpg)
Enige de lading moet nog gefixeerd worden en de rongenwagen moet nog vastgezet worden met blokken en kettingen.
-
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hoeveel stopkontakten je nodig hebt. Je moet gewoon minimaal zoveel "gaten" hebben als het aantal stekkers.
Als je vraag betrekking heeft op de maximale belasting van een stopkontakt, hoef je je geen zorgen te maken. Alles van je baan kan door één stopkontakt geleverd worden, alleen moet je er niet tegelijkertijd een krultang op zetten ;D ;D.
Groet,
Gerrit
-
Ik bedoel ermee of ik niet te weinig stopcontacten heb. Dat ik dus dingen vergeet welke ik in de toekomst wel nodig ben. Ik heb er een hekel aan om later het wiel overnieuw uit te vinden. Zelf dacht ik naast de genoemde punten 1 extra stopcontact te maken. Het kan zijn dat er hier mensen zijn die zeggen, maak er 1 of 2 erbij voor b.v. mijn krultang.
-
Hang je er toch gewoon een stekkerdoos aan met tig aansluitingen. Als je er een kiest met schakelaar kan je in één klap alles in of uitschakelen.
Zelf gebruik ik een Master-Slave stekkerdoos. M'n computer op de master en de rest op de slave-aansluitingen.
Hoef ik alleen maar mijn computer te schakelen.
Gerrit
-
Harry,
je schrijft dat je Peco 009 railmateriaal gebruikt. Pak dan wel de mainline points en niet de korte wisseltjes als je met de getoonde opgeschemelde rongenwagens wil gaan rangeren. Je loopt anders kans op ontsporingen.
Probeer anders eens AnyRail te downloaden. De gratis versie heeft Peco 009 in de bibliotheek.
-
@gerrit, ik ben meer van 1 stekker eruit, zodat ik de bak op zijn rug kan leggen, zodat ik er lekkerder aan de onderzijde kan werken. Ik wil onder elke bak 1 stekkerdoos welke ik kan doorlussen.
@lucien, dat klopt. Alleen ik heb de wissels al, maar ik zal zorgen dat het goederendeel dus andere wissels krijgt. Ik had de wissels wel getest, vooruit achteruit met 6 rolbokken, maar :-[ ik had nog geen lange rongenwagens.
Zijn dus eigenlijk maar 3 wissels.
-
Zo, eerste begin is er. De bodem heb ik terra geschilderd (waarom terra, had ik nog staan). De eerste messing schroeven voor het vastzetten van de rails zijn in de bodem geschroeft, opgeruwd en vertint Dus het spel kan beginnen!
mvg Harry
-
Als ik je laatste bericht aangaande stroom lees dan begin ik het idee te krijgen dat je een ringleiding aan t maken bent onder je bakken.
Als dat zo is dan hoefje niet eens een stekkerdoos op je bakken te plaatsen,als je kaal gestripte stroomdraad onder je bakken hangt dan kan je daar naar believen tzt dingen verder bij aan solderen.
Met blokjes of iets dergelijks kan je de stroom doorvoer dan maken waar in huis ook bv stroomverbindingen wordn doorgekoppeld(of zoals je deze in moderne lampen vind voor aan t plafond)
*hopelijk heb ik t vragen verhaaltje goed begrepen ;D *
-
Mijn defenitieve baanplan maar eens op papier gezet. Lekker gemakkelijk schaal 1:2, kun je direct zien of het een beetje lijkt.
Het baanplan afgetekend op de bakken en de eerste rails vastgesoldeerd. De eerste wissels liggen.
mvg Harry
-
Zo de eerste proefritten zijn gemaakt. Ik heb al gemerkt dat het leggen van de rails veel naukeuriger komt dan bij standaard H0. De eerste ontsporingen al gehad. Doordat ik dus met opgeschemelde wagens wil kunnen rijden test ik hier dus ook mee. Het valt mij op dat de Fleischmann rongenwagen stabieler op de rolbokken staat dan de Piko rongenwagen.
Waar dit aan ligt, ik heb geen idee.
Verder van papier een eerste opzet gemaakt van een station. Van foto's van het (gesloten) station schlitters een proefmodel gemaakt. Ben over de afmetingen nog niet overtuigd, maar ik zal hier morgen wel een foto plaatsen. Gaat nu even niet, batterijen leeg.
mvg Harry
-
Die ervaring ken ik Harry, door het smalle spoor wordt de combinatie al snel wiebelig vanwege het hogere zwaartepunt. Rails secuur leggen is dan nog belangrijker dan bij "breedspoor"...
-
Ik hoop dat de batterijen snel weer vol zijn, want ik ben wel nieuwsgierig naar jouw vorderingen.
Ik heb op mijn baantje 009-wissels, maar ik heb ze (eigenlijk maar een) zo gelegd dat de rolwagens ze alleen in rechte stand hoeven te berijden. Nooit geprobeerd met lange rongenwagens, die met modern ZB-materieel een must zijn.
Groeten,
Rob
-
@Lucien, ik heb vanmorgen eens gekeken wat ik eigenlijk op de rails heb staan, ik sta eigenlijk te kijken van hoe zwaar het geheel is. 2 rolbokwagens (22gr/st)+ piko rongenwagen (81gr) en lading (63gr) is samen 188 gram. de fleischmann nog combi nog 10 gram zwaarder. Dus dat topzwaar dat klopt precies.
Heb ik nog een vraag, zet jij de rongenwagens nog vast op de rolbokken, of zet jij ze alleen tussen de (naam zal wel niet kloppen) wielblokken?
@ Rob, foto's staan lager. Ik wil van een set de deuren en ramen gaan gebruiken en de wanden e.d. zelf maken. Ik kan namelijk zo geen station vinden waar ik echt blij van wordt. Het kan zijn dat mijn product niet super wordt, ik ben geen b.v. Ronald/Wanda. Jou plaatjes zijn trouwens ook fijn om naar te kijken en goed gebouwd.
Zo eerst mijn D15 met zijn rongenwagens:
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/002_zps8517f79c.jpg)
Mijn knip en plakwerk met papier is alleen om te kijken of het mij aanstaat. Mijn bedoeling was om een klein station te maken. Schlitters vondt ik wel charmant. Ik kon geen maten vinden en ben dus zelf aan het gokken gegaan. op foto's staan mensen (ongeveer 1,7 m lang) en aannames van raambreedtes van rond de meter wat in elkaar gezet.
Het is door mij al afgekeurd en ga op zoek naar wat anders.
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/001-2_zpsb53684fe.jpg)
-
Ik heb een nieuwe poging ondernomen voor een station. Het gaat mij om de vorm. Ik denk dat ik maar eens op zoek moet gaan naar styreenplaat.
Hier een paar foto's:
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/003-1_zpsab50dd5b.jpg)
(http://i89.photobucket.com/albums/k221/HarryvanGoor/Grau%20im%20Zillertal/004_zpsda0db649.jpg)
Qua form staat mij dit meer aan. Het is in weze ook nog klein, maar vraagt om een aanbouwtje. Ook moet ik de begane grond nog een beetje verhogen.
Het wordt dus tijd om spullen bij elkaar te zoeken, gevels te tekenen (ook eerst weer op papier), om de plaats van kozijnen, deuren en tussenwanden te bepalen. Onder het afdak komen natuurlijk nog een licht gebind. Dat hebben meerdere stations van de zillertalbahn. Ook de kleur staat al vast. Volgens mij is dat iets zandgeel of iets geler dan dat.
Of ik de hoeken ook zo maak als bij sommige stations, dat ligt eraan hoe het mij gaat lukken.
mvg Harry