BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Miketrein op 26 February 2013, 17:26:17
-
Mijn treinen rijden bagger slecht of nietnadat er een paar dagen ballast legt iemand idee?
-
heb je misschien lijm op de rails gemorst ?
m.v.g.
Fons
-
Nee,denk het niet ik heb fleischmann rails en alles is nog helder
-
Schijn bedriegt, want kan er nog steeds een hoop vuil op zitten ;)
GR. Bastian
-
hoi, misschien ligt je rails niet helemaal goed gesloten (zie plaatje)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SAM_0495_1.jpg)
dit is misschien een beetje overdreven voorbeeld maar als er lijm ''tussen'' de rails zit geeft het geen stroom meer door en rijden je treinen dus niet of nauwelijks.
m.v.g.
Fons
-
Witte houtlijm is doorzichtig als hetgedroogd is, als je tenminste de bekende verdunde witte houtlijm hebt gebruikt.
Schraap maar eens met een scherp mesje over de kop van de rails. Nu zie je wel lijm resten.
Heb je geen witte houtlijm gebruikt , dan is het gewoon stof.
Sukses ,Peter
-
Klinkt idd als lijm op de rails/tussen de rails.
En lijm geleid niet zoals we allemaal weten ;D
Als je er zeker van bent dat je rails van te voren voor t balleasten goed te berijden waren en er is niks verschoven dan zou ik er in elk geval voor kiezen om is met een rail gum over je sporen heen te gaan en te kijken wat t doet.
Schiet me ineens wat anders te binnen,wat voor materiaal heb je eigenlijk gebruikt om te ballasten,en hoe heb je de ballast daarna behandeld zodat het nu vastligt ?
-
M'n trafo is kapot dus daar lag het aan
-
Da's het gekste causaal verband ooit. Of je moet ook lijm in je trafo hebben gemorst...
-
Dat soort dingen vallen altijd samen ;D
-
Als de trafo aan stond tijdens het ballasten en de boel was drijfnat en de boel stond in kortsluiting en de trafo bleef maar in kortsluiting staan, zou het kunnen.
(in feite stop je dan inderdaad lijm in je trafo) ;D
Toch ?
-
Bizar (http://www.websmileys.com/sm/aliens/hae36.gif)
-
Als de trafo aan stond tijdens het ballasten en de boel was drijfnat en de boel stond in kortsluiting en de trafo bleef maar in kortsluiting staan, zou het kunnen.
Lijkt me geen realistisch scenario. Zelfs een kletsnatte spoorbaan kan niet zoveel stroom trekken dat de trafo daardoor in kortsluiting gaat.
-
Ik heb gekkere dingen meegemaakt.
-
Vertel!
Ik heb er wel eens proeven mee genomen om te zien hoe nat het spoor moet zijn om een stroomdetector te laten aanspreken. Het viel niet mee om dat voor elkaar te krijgen.
Daarom ben ik benieuwd naar jouw verhaal.
-
mijn Ecos gaf ooit 3980 mille ampère aan tijdens het lijmen.
geen sluiting, heb ik niet op gewacht...
-
Tja als de trafo onderspanning stond,terwijl t nat was dan kan ik me voorstellen dat een trafo er mee ophoud.
Overigens kan stroom gekke dingen doen zelfs zonder vocht,wat te denken van een decoder aansluiten op een loc en die erbuiten hangen om even te testen en dan 2 sec later tikt heel even de decoder de loc aan en weg is je decoder :-\
Maargoed terug on topic,tijd voor een nieuwe trafo en je probleem is foetsie ;)
Lullig van het moeten aanschaffen van een andere trafo,maar je probleem is dan wel uit de wereld (y)
-
Vertel!
Ik heb er wel eens proeven mee genomen om te zien hoe nat het spoor moet zijn om een stroomdetector te laten aanspreken. Het viel niet mee om dat voor elkaar te krijgen.
Daarom ben ik benieuwd naar jouw verhaal.
Praktijk: Als ik m'n rails met droge ballast inspuit met ontspannen water, heb ik binnen een seconde alle bezetmeldingen aan... Na het lijmen duurt het zeker 2 uur voordat ze weer verdwijnen ;)
Grtzz,
Karst
-
Kan één waterdruppel een bezetmelding veroorzaken? ;D
Harm
-
Ja, dat zou kunnen ,als hij valt op de geisoleerde las van een puntstuk en de andere rail. ;D
Wat denk je van een flesje Cola dat omvalt tussen de rails?
Vr .Gr, Peter .