BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: BR103 op 26 June 2007, 10:27:39
-
Ik heb 3 Fleischmann H0 loks type V200 (art.nr. 4235), 1 daarvan is trager dan de andere 2 en wordt erg warm bij trekken van 24 wagons (duwen lukt 'm niet).
Om een juist vergelijk te hebben, heb ik de 3 V200 loks nieuwe slibbandjes en koolborsteltjes voorzien. Inwendig zien de loks er ook identiek uit.
Aangelegde rijspanning: 15V. DC.
Ook onbelast loopt de "probleemlok" langzamer dan de andere 2; tussen die 2 zit weinig verschil overigens, de snelste daarvan zit doorgaans in doos.)
Van deze probleemlok heeft in een eerder stadium dat grijze tandrad, wat op 't anker gemonteerd zit, losgelaten, deze zit nu stevig vastgelijmd.
Echter, de lok kan met veel moeite 24 wagons trekken en motor wordt snel erg warm. Duwen lukt niet, vanwege de hitte rijdt hij nu ff zonder behuizing.
=> Mijn vraag, waarom wordt deze motor zo warm, is anker misschien versleten (wel oppervlak gereinigd)?
Alle tandwielen draaien en maken geen versleten indruk. Lok loopt wel regelmatig.
(De andere 2 V200 loks kunnen met gemak de 24 wagons trekken, ook op lagere spanning en worden nauwelijks warm.)
-
Dit is voor mij een bekend probleem, vooral als de loc lang heeft stil gestaan.
Het kan best wezen dat van één van de locs het magnetische veld zwakker is door bijvoorbeeld stilstand.
Het is dan aan te raden de loc met het motordraaistel omhoog te laten draaien voor een minuut of 15. Meestal wordt het daar al wel beter van.
Zo niet dan is het aan te bevelen een nieuw motordraaistel aan te schaffen, deze zijn nog steeds goed te verkrijgen. Een nieuwe rotor en tandwielen kunnen waarschijnlijk ook al wel uitkomst bieden.
Succes
-
=> Mijn vraag, waarom wordt deze motor zo warm, is anker misschien versleten (wel oppervlak gereinigd)?
Het anker zal niet verslijten. Of bedoel je misschien de collector?
Heb je ook de groeven tussen de lamellen schoongemaakt? Als de koolborstels slijten blijft een deel van dat zwarte spul in de groefjes van de collector zitten en veroorzaakt daar kortsluiting. En dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn van het warm worden. Voorzichtig er tussenuit peuteren, b.v. met een cocktailprikker.
-
Je zegt dat het grijze motortandwiel is vastgelijmd, waarmee? En loopt de motor van het ding nog wel soepel? (even met de hand ronddraaien aan het grijze tandwiel en een van de andere 2 locs als vergelijking gebruiken). Als dat tandwiel met loctite of secondenlijm is vastgezet kan het weleens zijn dat er lijm in het motorlager is gekomen en die rommel blijft daar vaak lekker lang zitten. Als de motor wat stroever loopt het grijze tandwiel eraf halen, motorschild loshalen, het anker eruit halen, het lager aan de kant waar het tandwiel zat wat uitratsen met een stukje metaal en de motoras goed schoonkrabben. Dan weer in elkaar zetten, voelen of het soepel draait en dan met een heeeeel klein beetje loctite of secondenlijm (lijm of loctite in het gat van het tandwiel smeren, niet op de motoras, zo voorkom je dat er weer troep in het lager terechtkomt) het grijze tandwiel er weer op zetten.
-
Oppervlakkig schoongemaakt, dat ken ik. ;D Motor opengemaakt, collector ziet helemaal zwart van de koolstof. Lapje met wasbenzine erover en collector is weer brandschoon. Kijk je op je lapje dan is die wel zwart geworden, maar niet zo zwart als je zou verwachten. Maw, al het vuil zit niet in het lapje, maar het merendeel heb je tussen de lamellen van de collector gepoetst. Cocktailprikkertje wat Klaas al noemde verhelpt dit euvel vervolgens en je lok moet nu op normale temperatuur blijven.
Wordt ie nu weer warm dan zou je eens een motorwissel kunnen proberen, je hebt tenslotte 3 gelijke motoren. Zo sluit je eenvoudig uit of je aandrijving niet de oorzaak is.
Succes,
Albert
-
In de wasbenzine mikken, paar minuutjes laten weken en daarna met een zacht kwastje schoonvegen. Is alles weg. Persoonlijk neem ik niet eens de moeite het anker los te maken. Gewoon motorschild eraf en het hele draaistel lekker laten weken.
Altijd nieuwe koolborstels plaatsen als je toch bezig bent. Druppie olie op lagers, beetje vet op tandwielen en dan moet het motortje snorren alsof het gloednieuw is. Zo niet, dan is er iets fundamentelers aan de hand en kun je beter een nieuw motortje kopen.
-
Gelijk een nieuwe kopen is misschien iets te snel, ik heb er eens 1 gehad waarvan het eerste tandwiel naast het motorrondsel versleten was. Het gat in dit tandwiel was redelijk ovaal geworden.... Zo'n tandwieltje kost zowat niets, een heel draaistel ietsie meer. Nieuw tandwieltje erop en trein reed weer als nieuw...
Succes in ieder geval,
Albert
-
Bedankt voor de reacties. Motor was al helemaal schoongemaakt zoals hierboven al is aange- geven. Ook al vermeld, dat de Haftreifen en koolborsteltjes (de vorige waren ook OK) nieuw zijn.
Vanmorgen volledigheidshalve voor 2e keer motor uit elkaar gehaald en weer alles gereinigd en ook de collector blinkt.
Grijze tandwieltje was met klein druppeltje Hema-lijm vastgezet by-the-way, en motoras is erg soepel.
Trekkracht er warmlopen verschilt ook per richting trouwens: heb lok n.l. omgedraaid en hij kan nu aardig duwen, maar 24 wagons trekken lukt niet. Zijn de andere tandwielen misschien 't probleem (dan moet ik inderdaad uit andere lok motor halen)?
PS
Ook spanningen op de lok nagemeten; verlichting aan 1 kant staat trouwens 2 volt lager dan op andere richting, maar ik dacht dat die groene dioecel los staat van spanning naar de motor zelf. Spanningen verder gelijk als bij de andere loks, deze probleemlok heeft lager rendement, doordat motor meer spanning in warmte omzet ipv rij-energie.
-
Ga eens een nieuw tandwiel halen, want een die uitgelubbert is, weer vastlijmen, die zit vast niet centrisch gefixeerd. Dat kan zwaar lopen op 2 punten. zwaar-licht-zwaar-licht zo dus...
-
Dan zou ie toch in 2 richtingen gelijke problemen moeten hebben....
-
Tandwielen zijn raar spul. Ik had gespleten tandwielen, de ene richting bonkten ze, de andere richting liep het prima... Kun je anders proberen onderdelen te wisselen met de andere locs, of komen ze niet overeen?
-
Voor ongeveer 3 jaar geleden hadden we op de modelbaan van nienoord ook een aantal
br 221 (v200) van fleischann rond rijden. deze loks geven een aantal hardnekkige problemen na ongeveer een maand hebben rondgereden.
1 ze hebben +/- 4volt meer nodig als een gemiddelde lok om op de zelfde snelheid te rijden.
2 vorse snelheids verschil met motor voor en motor achter. bij motor achter houdt hij zo in dat die met 12 volt geen 6 sneltrein rijtuigen meer kon trekken. En hiermee wordt de motor zo heet dat de soldering van bedrading en de koolborstelbuisjes gewoon los smelten.
en door teveel hitte neemt het machnetisch veld ook langzaam af. Na 2 maand reden ze alweer met een nieuwe motor blok met het nummer 504235 helaas ik ken dit nummer al uit mn hoofd zovaak heb ik al een nieuwe in handen gehad. maar nu staan ze in de vitrine ;D
een verzwakt machnetisch veld zal hiervan wel de oorzaak zijn. vooral als die heet wordt.
Ik raad u dan aan om een nieuw blok aanteschaffen
Nog veel succes groeten Rolf
-
Dag Rolf,
bedankt voor jouw reactie. Jouw ervarting sluit aardig aan bij mijn V200 ervaringen.
In de Fl. folders lees ik, dat ze 1 en dezelfde krachtige motor gebruiken; edoch, er zit veel verschil tussen dezelfde loks uit dezelfde periode; ook met vernieuwde anti-slibbandjes en koolborsteltjes. Dus moeten ook andere factoren een rol spelen, zoals de andere tandwielen en diodes voor verlichtingwisseling bij veranderen rijrichting.
Ook over de lampjes meet ik bij mijn "probleem V200"verschillend per rijrichting, uitwiseling lampjes maakt niet uit. Dat kan ook duiden op spanningsval in dat lichtgroene diode-blokje. Ook zijn die motoren niet liniair mbt de aangelegde spanning.
Aan de andere kant heb ik een V200, die sneller is dan de 6-asser BR103 (4375), tenminste hij rijdt al bij een zeer lage spanning en is (onbelast) de BR103 steeds voor (had andersom verwacht).
Er gaat al met veel tijd in zitten, dus heb ik de probleem-lok nu maar weer in doos gedaan en bekijk later wel, over hoe nu verder.
-
Wat ook soms nog wel eens wil helpen is het vervangen van de ronde permanengmagneet. Let er wel op dat je een nieuwe of tweede handse correct in het blok monteert.
Meestal al fabrieksmatig aangevegen mbv een witte tekentjes.
Ik heb bij dat oude rode O.K. diesellocje uit de jaren '60 een tussentandwiel geplaats om de vertraging groter te maken.
Door de permanent magneet precies 180 graden te draaien bleef de rijrichting correct.
-
Hallo,
Omdat de motor veel verschil heeft met vooruit en achteruit draaien, -ZOU - het kunnen, dat de collector verdraaid is op de as tov de pootjes van het anker.
Vergelijking met een andere motor uit een goede lok moet duidelijkheid geven.
Suk6, Peter
-
En??? Update?
-
Ivm met de vele tijd die ik er al ingestoken heb, de vele geweldige reakties en de te verwachten meerkosten, heb ik besloten de lok aan een knutselaar door te verkopen.
Blijf je rond de 15 wagons, dan blijft de motor in beide richtingen lauw.
Ik heb nu nog 2 goede V200 over, daar laat ik 't bij.
Verder heb ik nog wat jaren 60 rijtuigen, en die wil ik nog wat opknappen (verlichting e.d.).