BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Martijn1974 op 25 February 2013, 11:29:16

Titel: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 25 February 2013, 11:29:16
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een digitale ongevallenkraan, en ben mij aan het verdiepen in bergingsmethoden.
Nu heb ik al redelijk veel video's gezien van ongevallenkranen aan het werk, in allerlei configuraties.
Ondanks de trieste aanblik van het verongelukte materieel is het wel mooi om het teamwerk van de bergingsploeg te zien, en wat je met zo'n kraan kan.

Echter ontbreek 1 factor telkens, het afvoeren van het verongelukte materieel.
In de meeste video's wordt het materieel, bijvoorbeeld een gekantelde loc (http://www.youtube.com/watch?v=f-UElWJ476Y), weer op zijn wielen gezet in het spoor....
Maar dan?...
Wordt het in een trein opgenomen en afgesleept?
En wat nou als er een loop/draaistel onderuit gebroken is? Hoe verwijderen ze dan een loc/trein van pak 'm beet 80 Ton zonder wielen?

mvg,
Martijn.

 
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: wimk op 25 February 2013, 12:18:04
Wat dacht je van een hulpdraaistel?
Voorbeeldfoto : http://www.flickr.com/photos/37886538@N02/6362282469/ (http://www.flickr.com/photos/37886538@N02/6362282469/)

Het rijdt vrijwel niet
Het veert helemaal niet
Je kunt geen 140 km/h
Maar midden in de nacht voorzichtig wegslepen naar de werkplaats lukt nog net.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 25 February 2013, 14:10:38
Een hulpdraaistel, dat is handig!  (y)
Ik wist helemaal niet dat dat ook word gebruikt als bergingsmateriaal.
Weer een zoekterm erbij.   8)

mvg,
Martijn.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Emiel_nl op 25 February 2013, 15:36:15
Ik heb nog wel een Handboek Hersporen deels digitaal beschikbaar. Wellicht heb je daar wat aan? Dan stuur je maar even je mailadres via een PDtje, dan zorg ik dan je heb krijgt
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Jeronimos op 25 February 2013, 16:37:40
Hoi Martijn

Hier een extreem (http://nieuws.rolandrail.net/?m=201007) voorbeeld.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Romeo373 op 25 February 2013, 16:41:18
Zo algemeen als de vraag is gesteld kan hij helaas niet worden beantwoord. Hersporen en hulpdraaistellen (en platte wagens) zijn aan de orde, als het wrak nog over het spoor vervoerbaar is. En dat lukt niet altijd. Bij de aanrijding in Amsterdam, waarbij ook loc 1838 sneuvelde, moest het eveneens gesneuvelde eerste IC-rijtuig over de weg worden vervoerd. En dan heb ik het nog niet over de noodzaak tot ter plaatse slopen. Dat neemt niet weg, dat kranen in alle gevallen goede diensten bewijzen.

Gr. Romeo
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 25 February 2013, 17:08:53
@J J H S ,
Inderdaad extreem.  (y)

@Romeo,
Het is inderdaad een redelijk algemene vraag omdat ik geen praktijk situatie heb die een oplossing op maat verlangt. 8)
Ik vind het alleen een heel interessant onderwerp omdat vele kilometers spoor mij moeilijk te bereiken lijken voor vrachtwagens om wrakken af te voeren, en ik mij afvroeg hoe ze dat dan doen als het wrak niet meer wil rollen.
Nou heb ik vanochtend geleerd over hulpdraaistellen, een redelijk simpele en snelle oplossing lijkt mij.
Maar als dat niet meer mogelijk is, en afvoer over de weg (of zoals hierboven door JJHS genoemd, water) niet mogelijk is, dan wordt het ter plaatse gesloopt begrijp ik?!

Zijn er nog andere grote hulpmiddelen specifiek voor berging, zoals een hulpdraaistel?
Gebruiken ze bijvoorbeeld, ik noem maar wat, ook kuilwagens of dergelijke voor de afvoer?

De hoofdreden waarom ik dat wil weten is omdat ik die bergings materialen wil namaken in het klein voor op de baan.
Zo heb ik ook al een prototype hijsjuk gemaakt om wagens te hijsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hijsjuk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hijsjuk.jpg)



mvg,
Martijn.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Fred Eikelboom op 25 February 2013, 17:50:59
Hoi Martijn,

Voor het afvoeren van rijtuigen maakt men soms gebruik van een asbreuklorrie. In dit (http://www.spoorforum.nl/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=71&t=5146&sid=5c9e89b01316ac7513e7840203545bd4) draadje op het spoorforum kun je zien hoe dat gaat.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: guest7823 op 25 February 2013, 17:53:54
http://www.hovm.nl/2/asbreuklorrie.php

Plaatje van de tramuitvoering, maar de NS had / heeft ook het spoorbroertje
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Landsee op 25 February 2013, 18:03:15
Je hebt een fraai juk nagebouwd, waarbij de kabels nu de dakrand raken, dit zorgt voor extra beschadigingen. In de praktijk zou dit betekenen dat je niet meer van plan bent de wagen opnieuw in te zetten.

In de film van de berging van de locomotief kan je het ook goed zien. De loc is afgeschreven, de kettingen waar de loc aan hangt, raken de loc kast en zorgen voor "extra" schade. Indien de loc gerepareerd zou worden, had men ervoor gezorgd dat de kettingen de loc kast niet konden raken.

Dus ook de wijze van hersporen bepaald of een loc c.q. wagen wordt hersteld of niet.



Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 25 February 2013, 18:20:10
Gaaf dingetje die asbreuklorrie.
Eens kijken of ik dat na kan maken  8).

@Landsee,
Sssst!! ;D Niet verder vertellen. Ik had dat juk eigenlijk gemaakt aan de hand van een andere wagen, en toen hing ik de energiewagen er in.
Maar ik hoopte mij een beetje in te dekken door te zeggen dat het een prototype betreft  ;)
De uiteindelijke wil ik maken van een metalen I-balk, en met kettingen en mooie haken. Ik wild alleen even spelen met het juk en de kraan om te kijken hoe werkbaar het is.

Wel bedankt voor je heldere toelichting qua bergings methoden met de ketting.
Dan weet ik waar ik allemaal op moet letten bij het ensceneren.

mvg,
Martijn.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: timtrein op 25 February 2013, 19:57:57
Juist, want hijsen aan de buffers is ook iets wat je normaal gesproken niet doet (het gebeurt wel maar het is zeker niet zonder risico). Elk materieeltype heeft een hef- / hijspunt waar je het aan oppakt, meestal met een evenaar, ook een evenaar in de vorm van een rechthoek komt voor.
Verder kan bij het bergen van materieel eigenlijk van alles en nog wat. Ik noem maar een paar zijstraten: tig vrachtwagens zand laten aanrukken om een tijdelijke weg aan te leggen zodat je de hijskraan nabij het spoor kan plaatsen om de rommel weg te halen (diverse keren), ter plekke de motorhuif eraf sleutelen, de dieselmotor en het voorste draaistel los sleutelen en de rest in de blub laten zakken (!, 2200 te Halfweg in pak 'm beet 1979), ter plekke met de snijbrander in mootjes hakken van een deel of van alles, enzovoort. Ik zou vooral het boek van Rob & Marcel van Ee eens lezen, Ongevallen op het spoor of zoiets. Bij de betere bieb of sowieso in de NVBS-bibliotheek in Amersfoort.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: nighttrain1 op 25 February 2013, 21:16:13
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1890.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1890.jpg)
Hier op een paar lorries

En dit ongeval bedoelde timtrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1891.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1891.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1889_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1889_1.jpg)
Of ligt er een Sprinter op z`n kant naast de brug, gewoon wagenbak voor wagenbak optillen, aan kop en kont door een railkraan voor spoorweg onderhoud en zo de bakken laten aftransporteren naar een losweg.

Deze foto`s zijn afkomstig uit het boek:

Ongevallen op Nederlands spoor.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1886_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1886_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1887_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMAG1887_1.jpg)
Het boek beschrijft de ongevallen van 1970 t/m 22 oktober 1997.

ISBN nummer: 90-6013-067-7


Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 25 February 2013, 21:58:05
Juist, want hijsen aan de buffers is ook iets wat je normaal gesproken niet doet (het gebeurt wel maar het is zeker niet zonder risico).
Dat had ik afgekeken in dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=W5e-1OJuatg), leek mij eigenlijk wel logisch om daar aan te tillen. :-[


... tig vrachtwagens zand laten aanrukken om een tijdelijke weg aan te leggen zodat je de hijskraan nabij het spoor kan plaatsen om de rommel weg te halen (diverse keren)... ter plekke de motorhuif eraf sleutelen, de dieselmotor en het voorste draaistel los sleutelen en de rest in de blub laten zakken...
Dat zijn wel extremen zeg!! Wat ze al niet verzinnen!


@ Nighttrain,

Nog zo'n extreem geval...Die Sprinter berging  :o haha.


Bedankt voor de inkijk in het boek, lijkt me heel interessant.
Met het ISBN nummer erbij  (y) = makkelijk zoeken.


Een evenaar...
Voor zover ik kan vinden is dat net zoiets als mijn hijsjuk, maar dan dwars toegepast ipv in de lengte, en met eenzelfde balk onder de trein door, correct?!

mvg,
Martijn.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Hans Kl op 25 February 2013, 22:05:09
In dat filmpje schijnen ze wel meer fout te doen, loc aan 1 kant (aan de buffers!)optillen, lekker met de wielen tegen de rails aanknallen, vlakbij staan terwijl de loc bungelt aan 1 kraan.
Ook hebben ze geen bescherming tussen loc en haak...
Ben geen berger, dus ben geen specialist, maar kan me wel wat voorstellen van het commentaar dat gegeven wordt in de comments daar.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: timtrein op 25 February 2013, 23:29:52
Een buffer zit vast met vier M24 bouten, dat is wel leuk maar met het gewicht van een loc (slordige 80 ton) aan 16 van die bouten... mwah
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: lokpaint op 25 February 2013, 23:58:48
Hoi

Aan een M6 boutje kun je ook al een ton hangen. Staal is toch best sterk  ;D

Blijft het binnen het profiel, dan kan het gewoon op een wagen.

(schokkende beelden !)

http://www.lokfotos.de/fotos/100/110/400/4774.jpg
http://www.lokfotos.de/fotos/100/110/400/47711.jpg

Bart
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Harry op 26 February 2013, 00:00:46
Direct tegen de lok zal wel geen probleem zijn, gaan de stroppen schuiven naar het uiteinde, dan wordt het krachtenspel anders. Ik neem aan dat er eerst aan gerekend is voordat er toestemming is geweest om dit zo te mogen uitvoeren.
Ik had zelf niet de verantwoording ervoor genomen.
Een bijkomend voordeel bij het hijsen aan de buffers, de bovenleiding kan blijven zitten, dat is dus een goede kostenbesparing.

mvg Harry
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: laurent op 26 February 2013, 01:10:50
Zoiets? (http://www.moebahn.de/t15278f4-Bergungsarbeiten-nach-dem-Bahnuebergang-Unfall-in-Eller.html) En ja, dat is onze voormalige tulplok.
Nog sleepvaardig, dus met een gangetje van 40 km/h en een enorme omweg omdat hij geen buffers meer heeft aan 1 kant tussen het verkeer door afgevoerd worden: klik (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?4,6238249). Even scrollen!

Of gewoon per vrachtwagen, op je kant liggend: video (http://www.youtube.com/watch?v=ZI1UkuH64nI). Zelfde lok, andere locatie, inmiddels weer op zijn "pootjes" (http://www.flickr.com/photos/47395926@N03/5405305358/in/faves-cargofighter/).

Op een asbreuklorrie met 2 of 3 km/h van de vrije baan gesleept worden: klikje doen (http://www.flickr.com/photos/patrickvh96/8495117683/in/photostream/)

Wellicht "leuk" om op te Googlen: 1116 017 en 1116 062. Beide loks zijn na hun ongeluk geplukt, gesloopt en rijden tegenwoordig weer rond... Als praktisch nieuwe lok. ÖBB heeft bij het bestellen van de 1016/1116 3 extra lokkasten laten bouwen. 2 Daarvan zijn dus inmiddels in gebruik.
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Martijn1974 op 26 February 2013, 17:45:33
Wat een mooi linkjes weer. Ik blijf me verbazen over de aangedragen oplossingen.

mvg,
Martijn.
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: j.ossebaar op 04 October 2015, 15:19:14
De afvoer van defectmaterieel gaat als volgt .
Als er geen draaistel of assen aanwezig waren ,dan werd het materieel op een diplorrie geplaatst . Een diplorrie is opgebouwd iut 2 u-balken ,die dmv 2 tweewielige asstellen samengebouwd waren .
 Was er wel een as aanwezig dan werd de as breuk wagen gebruikt . De vaste as werd geheven en de as breuk wagen werd ter plaatse om de as opgebouwd . De vaste as ruste tussen de wangen van de as breuk wagen op zogenaamde schommelstukken . De beide as breuk wagens werden door wartelstangen met elkaar verbonden . De defecte as werd tussen de wangen in geklempt . Alvorens tot het opbouwen van de as breuk wagen te beginnen ,moesten er de nodige attributen verwijderd worden .   
De snelheid bij dit vervoer was op de vrije baan max 40 km/h en in wissels en kruisingen 5 km/h . Vooral de puntstukken ware cruciaal .
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Hans Reints op 04 October 2015, 15:44:45
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_145.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_145.jpg)
 ;)
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: dh3201 op 08 October 2015, 19:38:38
Naast het al genoemde boek van de heren van Ee, is er ook nog het boek 'Naast het spoor' ISBN 9059940865.
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Rob46 op 12 October 2015, 10:05:03
Ons boek ISBN 90-6013-067-7 is al jaren geleden uitverkocht,  misschien nog in de tweedehands markt.
Grt Rob van Ee
Titel: Re:Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: Gert Arkema op 12 October 2015, 10:42:13
...
Een bijkomend voordeel bij het hijsen aan de buffers, de bovenleiding kan blijven zitten, dat is dus een goede kostenbesparing.

Ik kan me voorstellen dat de exploitant van deze spoorlijn alle locs zodanig laat uitvoeren dat ze bij de buffers kunnen worden opgehesen. Dat scheelt zo enorm veel tijd en moeite om het baanvak weer vrij te krijgen dat ze die extra investering na de eerste paar calamiteiten hebben terugverdiend.
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: timtrein op 12 October 2015, 19:13:49
Er zijn locseries die hijsogen aan de punten van de bufferbalk hebben zitten, de NS 600 bijvoorbeeld ook. Zie de keurige afdekplaatjes.
Titel: Re: Hoe gaat het afvoeren van verongelukt materieel in zijn werk?
Bericht door: j.ossebaar op 12 October 2015, 19:52:34
Tussen mijn tijd in de ongevallenploeg en nu zitten een aantal jaren ,waarin de techniek sterk verbeterd is .Denk aan de toepassing van hydrauliek .kan je nu kranen bouwen waarvan de giek horizontaal een last kan hijsen. Wat mij opvalt is dat er geschutterd wordt om de assen op het spoor te krijgen .Wij gebruikten in zo'n geval een hulpstuk , de zogenaamde wielvanger . Deze werd over de spoorstaaf geschoven ,en de binnenkant van de wielflens stuite dan tegen de opstaande rand .