BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Peter Kleton op 24 February 2013, 22:20:16
-
Hallo,
Ik ben een andere baan aan het plannen in H0.
Zoals bij zovelen hier op dit forum komt die op het grote deel van de zolder en dit is toegankelijk via een naar buiten draaiende deur in het midden van de scheidingswand tussen de beide delen.
Het station met de perrons komt langs deze lange wand. De bedoeling is, dat vlak voor de deuropening de perrons ophouden ,zodat er alleen maar 7 sporen de deur passeren.
Ik dacht eerst aan een opklapbaar deel , maar zoon Hanz leek het beter het neerklapbaar te maken.
De "brug "is ca 75 cm lang en ca 45cm breeb.
Heeft iemand hier opmerkingen of tips daarover?
Vr Gr ,
Peter
-
Of niks met scharnieren en gewoon een uit-tilbaar deel ;)
Met een paar paspennen veel gemakelijker te maken en eenvoudiger en net zo effectief.
Jakop
-
Heb ik ook aan gedacht. ;)
Maar er zit bedrading aan , die dan met een meerpolige steker losgemaakt moet worden ,om het ding ergens te kunnen opbergen.
Peter
-
Mogelijk kan je op de webzijde van Huib Maaskant wat informatie en ideeën opdoen: De Lage Zij: Uitneembare Sectie (http://www.floodland.nl/aim/info_uitneembare_sectie_1.htm)
Opbergen: Onder de baan een optie?
Groeten Ronald.
-
Of verende messing contacten aan de uiteinden van het losse stuk.
Een beetje handig gemaakt is het zelfs te regelen om de laatste 40 cm. of zo aan beide zijden van 'de brug' stroomloos te maken zodra het stuk mist.
De contacten verbinden dus de bedradingen van die stukken rail.
Kan er nooit een trein het gat in rijden ;)
Jakop
-
Ja, daar komen zeker weer kontrole kontakten op, net als bij de huidige baan! ;D
Voor de zekerheid trouwens komen de onderbrekingen geen 40 cm er voor , maar wel 1,5 m er voor wanneer het achterste rijtuig van een treinstel toch nog stroom afneemt. ;D
Peter
-
Stuk uit je deur zagen, zodat hij om je baan heen open kan
Groeten en altijd tot je dienst,
Henk
-
Wel goed lezen, de deur draait naar buiten het gaat er puur om of hij zo'n grote klap brug kan maken of niet.
Volgens mij maakt het niet uit of je 2 of 7 sporen neerlegt, ze hebben allemaal spanning nodig dus het kan prima met een opklappend deel.
-
Hee Henk,
Denk jij dat de directie dat goed zou vinden? :D
Maar je hebt niet goed gelezen ,de deur gaat naar buiten open....
Welk sporenplan het is zou je kunnen raden.
Groeten ,Peter.
H P weg ermee.
-
H P weg ermee.
Harry Potter ? ::)
-
Die mag van mij ook weg...
Het is wat groots..
Peter
-
H P weg ermee.
Ik geef het op.
Heeft het te maken met je kalibratieverleden? Tegenwoordig heet het anders.
Ik had inderdaad niet goed gelezen. Hierbij excuus. Maar Agaath kan van jou een hoop hebben volgens mij. Is het weer diezelfde brug als die van 1987 in Noordwijk? Volgens mij liep dat gesmeerd en met bovenleiding.
Groeten Henk
-
Hallo Henk,
Het had te maken met de Firma HP, zoals bekend in het Kalibratie Centum. ;)
Hoe het in Noordwijk was, weet ik niet meer.Op dit moment heb ik een -Op- klapbare brug langs de deur, maar dat zijn maar twee sporen., met bovenleiding werkend.
In H0 zouden dat er 7 worden , ik ben nu nog aan 't uittekenen of het wel kan met dat plan uit de Railhobby waar ik toevallig tegenaan liepeen paar weken geleden.
De oplossing die Huib Maaskant laat zien zou mss wel kunnen , maar ik moet steeds dan dat deel eruit halen om de zolder te verlaten . Huib moet dat wass alleen doen dat als hij wat ruimte nodig heeft om te passeren met eea bij zich en niet als hij niets bij zich heeft. ;)
Neerklapbaar heeft als voordeel, dat er geen scharnierpunten boven het railniveau zichtbaar zijn, zoals ik nu wel heb.
Vr Gr,Peter