BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: ruudns op 24 February 2013, 21:19:31
-
Omdat ik nog wacht op de lichtstrips voor mijn LS benelux trein, ben ik maar eens begonnen met mijn roco hippel.
Wat wordt er aangepast:
- decoder lopi v4 inbouwen
- werkend zwaailicht plaatsen
- richting afhankelijke schakelbare sluitlichten
- rangeerlicht
Om het zwaailicht en de rangeerlichten te schakelen moeten we dus twee extra functies op de lopi v4 beschikbaar hebben. Dit gaan we dus weer oplossen met een dubbel-fet als versterker voor de logische aux3 en aux4 uitgangen. Aux1 en aux2 gaan de sluitlichten schakelen. Om ook de rangeerlichten te laten werken zal achter de rechter front lamp dus twee smd leds geplaatst moeten worden. Ook bij het rechter top licht zullen twee leds geplaatst worden en wel één warmwit en één rode smd led.
Eerst maar eens een schemaatje voor de diverse smd leds gemaakt (alle plaatjes zijn klikbaar).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hippel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hippel_2.jpg)
Eerst de lok uit elkaar gehaald en de lichtgeleiders en lampjes met hun houder verwijderd. Daarna de motor op de bekende manier geïsoleerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4444.jpg)
En de extra bedrading op de decoder gesoldeerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4445.jpg)
Omdat in deze lok weinig plaats is, heb ik deze keer géén gewone koolweerstandjes, maar smd weerstandjes die ik van een oude print heb gedesoldeerd, gebruikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4446.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4446.jpg)
Weerstandje, decoderdraad en ledje worden op mijn "soldeerhulpje" klaar gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4447.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4447.jpg)
De dubbele leds worden aan één kant naast elkaar op een blauwe draad gesoldeerd en aan de andere kant voorzien van twee losse draden.
De lichtgeleiders zijn eerst uit de lok verwijderd. Ramen en lenzen met een roco zaagje los gezaagd en weer terug op hun plakje gezet met een beetje Kristal Klear. Hierna werden de smd-setjes op de lenzen gelijmd met een druppel KK.
Wordt vervolgt ;).
-
En weer wat verder met de wirwar aan draden...even testen of alles naar behoren werkt tot zover.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4448.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4448.jpg)
Ook vanavond weer wat leds vast gezet met wat KK. Nu eerst weer drogen en dan de volgende led vast zetten. Tja, zo haal je wel een gemiddelde van één led per uur ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4453.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4453.jpg)
Tevens van drie stukjes styreen een beschermdeksel voor over het wormwiel gemaakt zodat er straks geen bedrading wordt vermalen.
Op deze lok moet een blauwzwaailicht gaan komen die op deze uitvoering nog niet zat. Wie heeft er nog een roco exemplaar in de bak met reserve delen liggen voor mij? Uiteraard tegen een kleine vergoeding.
Wordt vervolgt ;)
-
Yummie spaghetti ;D
Lekker bezig Ruud, ben benieuwd naar het resultaat straks.
Vraag me alleen wel af of de kap straks nog een beetje dicht wil, zo te zien zit er aardig wat bedrading in de kap straks. :P
Romar
-
Wel, gewoon....voet erop, schroef erin ;D. Ja wordt effe googelen met al die draden. Is tot nu toe met de anderen ook gelukt ;).
-
En mocht dat niet helpen, een hamer doet ook wonderen.
KLAP! En daar is op eens heel veel ruimte. ;D
-
....en omdat de andere led al vast zit er nog maar één vast gelijmd vanavond ;D.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4454.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4454.jpg)
Ja, dat is hobby, met kunst en vliegwerk....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4455.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4455.jpg)
Als het mee zit vanavond het blauwe smd ledje nog tegen de binnenkant van de kap onder het boorgaatje lijmen en dan kan morgen als alles droog is de kwast met zwarte verf over de opgedroogde Kristal Klear, zodat het licht niet de verkeerde kant op lekt.
Wordt vervolgt ;).
-
Hmm.... ik heb maar 6 draadjes, 3 naar voor en 3 naar achter... en geen 1 aan de kap vast. En wel een zwaailicht op AUX3 maar geen versterker.... Ook geen sluitlichten, omdat ik dat niet nodig vond ;) voor een rangeerkar.
Zal hem na OntraXS wel een keer openmaken voor wat foto's ;)
Grtzz,
Karst
-
Klopt, Kast, als je er alléén mee gaat rangeren dan hoef je er ook maar aan elke kant één lamp constant te laten branden, dat kan dan al met F0 en verder met F1 je zwaailicht. Het leek mij een uitdaging om rangeerlicht aan beide kanten, frontlicht, schakelbaarsluitlicht en zwaailicht te kunnen schakelen zodat er behalve rangeerwerk ook een lokaaltreintje en los mee gereden kan worden.
Zoals al eerder gemeld voorzie ik al mijn loks van een rijrichting afhankelijk schakelbaar sluitlicht zodat ze ook als losse lok met sluitlicht en zonder sluitlicht met wagons er achter kunnen rijden. Dit wordt de tweede met zwaailicht en dan tel ik de kraansik met lopi micro die alleen rangeerlicht en zwaailicht schakelt voor het gemak niet mee. Ook dat kreng ging maar met moeite dicht.
Ben benieuwd naar je foto's van de binnenkant (y).
-
Nah......hij zit eindelijk dicht ;D.
frontlichten.....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4492.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4492.jpg)
Rangeerlicht voor...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4494.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4494.jpg)
Rangeerlicht achter....en zwaailicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4499.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4499.jpg)
Sluitlicht......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4498.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4498.jpg)
Nu nog ergens een blauw zwaailichtje zien te scoren ;).
-
Hi Ruud?,
Ik heb wel blauwe LED's voor je.
Verder de vraag waarom je voor de aansluiting van je LED's geen 0,15mm wikkel(lak) draad gebruikt?.
Is toch een stuk dunner en bespaart veel ruimte.
Moet mijn Hippel ook nog ombouwen (ook naar 3 rail)
groet
Harald
-
Er zit een blauwe led in ;).
Ik zoek het zwaailicht zelf. Mijn hippel had géén zwaailicht.
Zal de volgende eens met lakdraad proberen. Breekt snel af.
mvgr, Ruud
-
Breekt snel af? Heb ik nog geen last van gehad.
Het soldeereilandje breekt eerder van de SMD LED af dan dat je lakdraad zelf breekt.
Ten minste, dat ik mijn ervaring.
Romar
-
@Romar: lakdraad tov decodersnoer bedoel ik ;).
-
Ach so. ;D
-
Hoewel het een oud draadje is past mijn vraag denk ik hier wel in. Ik heb een aantal oude Sikjes, Hippels en 2200-en. Daar wil ik (led)licht inbouwen. Hiervoor wil ik zelf printjes maken (gewoon omdat ik dat leuk vind). Als ik nu foto's bekijk dan zie ik dat het wel lijkt of het volledig willekeurig is welke rangeerverlichting er brandt, zowel in model als in het echt. In de door Nico omgebouwde Hippel is rechtsvoor en rechtsachter de rangeerlamp.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4499.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn4494.jpg) foto's: Nico
Als ik foto's van een 2200 met Digikeijs setje zie dan is het linksvoor en rechtsachter.
(https://webshop.pijplines.nl/Files/2/67000/67195/ProductPhotos/160x160/212467583.jpg) (https://webshop.pijplines.nl/Files/2/67000/67195/ProductPhotos/160x160/212467579.jpg)foto's: Pijplines
Terwijl ik een foto van het grootbedrijf zag waarbij het rechtsachter, maar boven is of rechtsvoor. (alles gezien vanuit de machinist).
(https://wiki.3rail.nl/images/thumb/9/90/2275-2338-bruin-geel.jpg/280px-2275-2338-bruin-geel.jpg)foto: M.R. de Vries(https://farm2.static.flickr.com/1470/26425290870_60c62c43c2_b.jpg)foto: N. Vos
Mijn vraag is: Klopt het dat het volledig willekeurig is? Of zijn er per locomotief (in het echt) toch beperkingen omdat een lamp simpelweg niet los ingeschakeld kan worden of is er altijd een schakelaar per lamp? Ik hoor graag van jullie voordat ik een printje maak en het door mij gekozen rangeerlicht (lichtbeeld) helemaal niet kan (of onwerkelijk is).
Groet Frits
-
Doe maar iets (http://forum.beneluxspoor.net/?topic=28748.0). ;)
-
Ik vermoed dat bij locs zonder centrale derde frontsein (A-sein) elk laag frontsein apart schakelbaar is.
En bij locs met centrale derde frontsein (A-sein) de beide lage frontseinen niet apart schakelbaar zijn.
Omdat een van de schakelaars voor de individuele lage frontseinen is opgeofferd om het derde frontsein te kunnen schakelen, en de ander dan beide lage frontseinen in één keer schakelt.
-
Rick, dank je voor de link. Lijkt er op dat alles mag (en kan)
Niels, volgens mij klopt dat niet. Kijk maar naar deze foto:
(https://farm2.static.flickr.com/1470/26425290870_60c62c43c2_b.jpg)
Hier brandt toch echt een van de onderste lampen. Daarvan zijn wel meer voorbeelden.
Conform de link van Niels is dus zowel de oplossing van Nico goed als die van Digikeijs......
gr. Frits
-
Bij het " oudere" NSR materieel is het los te schakelen,dus dan kan je kiezen welke witte lamp je aanzet. Bij SLT en FLIRT is het een schakelaar waarmee het seinbeeld wordt omgezet, hierbij kan je dus niet kiezen welke je aanzet.
Het maakt overigens niet uit welke van de drie je aanzet.
-
Dave, dank je voor je heldere uitleg. Voor de oude locomotieven mag ik het dus helemaal zelf weten. Dat is handig, is het ook niet fout. ;D
Ingeval van een SLT of Flirt, welke lamp gaat er dan branden als het rangeerlicht wordt ingeschakeld?
gr. Frits
-
Niels, volgens mij klopt dat niet. Kijk maar naar deze foto:
Dan heeft men bij de 2200 blijkbaar wel een plekje gevonden voor een nieuwe schakelaar voor het nieuwe derde frontsein, en konde de bestaande schakelaars in tact blijven.
Ik heb geen praktijkervaring met 2200'en. Mijn reactie was puur theoretisch, vandaar ook vermoedelijk ;)
-
Hoi Frits,
Bij de FLIRT is het de bovenste lamp.
SLT weet ik niet, want daar rangeer ik nooit mee, maar vermoed ook de bovenste.
-
Het wordt tijd dat er een echte oud-meester aan het woord komt. ;D
In het verleden was het zo dat er volgens het seinreglement één frontsein aan beide zijde aan de onderzijde diende te branden tijdens het rangeren. In het seinreglement stond als voorbeeld het linkerfrontsein als rangeersein afgebeeld, ikzelf gebruikte deze configuratie ook altijd. Vanuit de cabine gezien is dan het rechterfrontsein aan.
Bij de 2200-en met de eerste generatie A-frontseinen ( 2201 - 2225 ) werd het hoge witte frontsein geschakeld d.m.v. een aparte schakelaar in het linkersluitseinkastje in de cabine en een in de huif van de loc.
De onderste vier frontseinen hadden ieder een aparte schakelaar in de cabine, evenals de vier sluitseinen.
Bij de 2200-en die later van lage A-frontseinen werden voorzien werd in de cabine de linkerfrontseinschakelaar het middenfrontsein en de rechterschakelaar de frontseinen links + rechts. Een andere combinatie van de frontseinschakelaars wat betreft de functietoewijzing aan de frontseinen midden en links + rechts ben ik ook weleens tegengekomen.
André.
-
Andre, dank je wel. Nog een vraagje, jij schrijft: In het seinreglement stond als voorbeeld het linkerfrontsein als rangeersein afgebeeld. Als je het linkersein aan de voorzijde aanhad (gezien vanuit de machinist) welke had je dan aan de achterzijde?
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Frits,
Ik heb geschreven dat in het seinreglement als voorbeeld het linkerfrontsein als rangeersein stond afgebeeld.
Uitleg: als een lok of treinstel naar je toe staat of komt is het linkerfrontsein aan en of dit nu aan de voorzijde of aan de achterzijde is blijft namelijk hetzelfde.
Vanuit de machinistencabine gezien en het gezicht naar de voor- of achterzijde gericht dan is het rechterfrontsein aan.
André.
-
Andre, dank je wel. Duidelijk
Gr. Frits
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Frits,
Kijk ook eens naar dit draadje dan zie je wat ik bedoel, het linkerfrontsein is aan bij het rangeren.
Dit is zowel aan de voor- en de achterzijde het geval.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37326.msg573610.html#msg573610
André